Industriarbetarnas tidning

”Utveckling av elbilar går för långsamt”

9 september, 2009

Skrivet av HANS LARSSON

Kan tillverkning av elbilar rädda jobben i den svenska fordonsindustrin?
– Ja, absolut, säger Christer Asplund (bilden), projektledare för Power Circle, de svenska elkraftföretagens lobbyorganisation.

– Vad händer när oljepriset är uppe i 200 dollar per fat om några år? Är det inte dags för politiker och företagare att vakna snart, undrar Christer Asplund.

Asplund jobbar för Power Circle och är en varm förespråkare för elbilen, som han menar redan nu kan ersätta den traditionella bensin- eller dieseldrivna bilen.

– Om tio år räknar vi med att det finns 600 000 elbilar i Sverige. Det motsvarar bara 14 procent av bilparken. Det borde vara fler, utvecklingen borde gå snabbare.

Sverige har en hel del att ta igen när det gäller utvecklingen av elbilar, anser Christer Asplund. Och han skyller på den svenska fordonsindustrin:

– Volvo och Saab har inte varit särskilt framåt i den här frågan. Man har, med hjälp av facket, slagit vakt om det bestående i stället för att bejaka det nya.

– Vad tror du det beror på att Norge ligger före oss med utvecklingen av elbilar? Jo, där hade man ingen traditionell bilindustri som bromsade utvecklingen, säger Asplund.

Men elbilen är fortfarande dyr. Kostar minst 100 000 kronor mer än en vanlig bil.

– Ja, men du får lägre driftkostnad, liksom billigare service och försäkring. På två-tre år har du tjänat in den högre inköpskostnaden och sedan blir varje mil ren vinst.

En annan invändning mot elbilarna är räckvidden. Ett genomsnitt på 15 mil – lite olika beroende på modell – sedan måste elbilen laddas i tolv timmar.

– Hur ofta kör du längre? Den genomsnittliga bilresan är 3,7 mil, säger Olle Johansson, projektsamordnare inom Power Circle.

Dessutom sker en ständig utveckling av batterierna. Billigare batterier med längre räckvidd ökar elbilens konkurrenskraft.

Nuvarande elbilar drivs av litiumjonbatterier, som i huvudsak tillverkas i Kina och Sydkorea.

– Att få igång en egen svensk produktion av batterier vore drömmen, men dit är det nog långt, tror Christer Asplund.

Ett eltekniskt centrum planeras till Trollhättan, med hjälp av 150 statliga miljoner:

– En liten, men god början. Det här är kanske det viktigaste vi kan göra för Trollhättan just nu. På sikt kan elbilen rädda sysselsättningen i hela regionen, säger Christer Asplund.

FAKTA elbilar

* En elbil drivs enbart med en elmotor i stället för en förbränningsmotor, som drivs med bensin eller diesel.

* Strömmen till elbilen kommer från ett batteri som laddas från elnätet.

* Ett mellanting är laddhybriden, som har både en elmotor och en förbränningsmotor.

* En elbil har i dag en räckvidd på 10-20 mil. Med förbättrad batteriteknik förlängs räckvidden.

* Enligt en studie från Elforsk (Svenska elföretagens forsknings- och utvecklingsbolag) är den genomsnittliga bilresan 3,7 mil lång och 80 procent av alla bilresor är under 6 mil. Elbilen skulle alltså redan i dag kunna ersätta konventionella bilar för de flesta bilresorna.

* Elbilen kan laddas i ett vanligt eluttag med 230 volt och 10 ampere. Att ladda tar 12 timmar. För snabbare laddningar krävs laddstationer med högre effekt och elbilarnas förespråkare hoppas att ”elmackar” ska byggas över hela landet.

* Elbilen drar 1-2 kWh per mil. Med ett elpris på en krona per kWH betyder det en driftskostnad på 1-2 kronor milen.

Du kanske också vill läsa…

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

Sverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.