Industriarbetarnas tidning

Så ställer vi om för klimatet

2 mars, 2021

Skrivet av

Billig pendling Tjugo minusgrader hindrar inte Urban Lindfors från att ta elbilen till jobbet. Det känns bra att minska på klimatavtrycket, tycker han.

URBAN LINDFORS

Ålder: 52 år.
Bor: Källbomark, 4,5 mil söder om Piteå.
Jobb: Mekaniker på service- och underhållsavdelningen på Lindbäcks, Piteå.
Bil: Volkswagen e-Golf, årsmodell 2019, med 35 kWh batterikapacitet.
Ett år gammal och gått 850 mil vid köpet. Kostade 290 000 kronor.

När det började bli dags att byta ut Urban Lindfors gamla Saab 9-5 mot något nytt, tyckte både han och hustrun Veronica att de borde kika på en elbil. Med 4,5 mil till jobbet bränner man annars många liter bensin på en vecka. Det kändes inte bra.

Efter att ha funderat något år, läst på och räknat lite, slog de till på en Volkswagen e-Golf.

– Vi blev lite kära i den när vi var och provkörde, säger Urban Lindfors.

Då var den ett år gammal och hade bara gått 850 mil, men jämfört med en helt ny elbil var priset betydligt lägre. Och den kostade inte mer än en ny motsvarande modell med dieselmotor. En begagnad bensin- eller dieselbil hade varit billigare, men det gäller att räkna med driftskostnaden också, menar Urban.

– Det kostar mig ungefär två kronor milen att köra elbilen sommartid. I stället för att köpa en äldre bensinbil kunde jag ta ett lån på den här.

Och så var det ett annat skäl som vägde tungt när de gjorde sitt val.

– Vi ville ha så litet klimatavtryck som möjligt.

De tänker på klimatet och är bekymrade över förändringarna som utsläppen redan har orsakat, och vad som kommer att hända om utsläppen fortsätter som i dag.

– Vi kanske inte behöver uppleva det, men våra barn kommer göra det. Nog är det dags att göra någonting.

32,2

… procent av alla nya personbilar som registrerades 2020 var laddbara.
Källa: Bil Sweden

60 000

… kronor kan du få i bonus om du köper en ny bil med låga utsläpp. Läs mer på transportstyrelsen.se

Greta Thunberg har inspirerat dem till fler små förändringar i livet. De äter vegetariskt någon gång i veckan, har köpt bisamhällen till trädgården där de odlar en del grönsaker, och på sommaren tar de cykeln till mataffären som ligger 19 kilometer bort.

Men nu bor de trots allt några mil utanför Piteå, där vintern är kall och ganska lång. Kylan påverkar elbilens räckvidd.

– På sommaren kommer jag ungefär 19 mil på full laddning, men på vintern när det är 20 minusgrader kommer jag runt tolv mil.

Det räcker för att ta sig till och från jobbet på Lindbäcks trähusfabrik i Piteå. Dessutom har han möjlighet att ladda bilen där, något som var avgörande för deras beslut. På sommaren får han ren solenergi in i batteriet, eftersom fabrikens tak är täckt med drygt 7 000 kvadratmeter solceller.

En del nyfikenhet har väckts bland arbetskamraterna, som oftast frågar om just räckvidd och hur den är att köra på vintern.

– Den är väldigt pigg tycker jag. Den känns större än den är eftersom den är rätt tung, och det gör också att den inte är spårkänslig i snömodden.

Ska de åka längre sträckor tar de dock sin andra bil, en bensindriven. De har två bilar eftersom de bor på landet och behöver var sin ibland. Men till vardagskörningen räcker elbilen utmärkt och känslan av att pendla till jobbet utan att släppa ut avgaser är skön.

Nu är det en till i Urbans arbetslag som har köpt elbil, och inspirationen kom nog delvis från honom tror han. Fler som har möjligheten att byta till eldrift borde prova, tycker han.

– De flesta kör oftast korta sträckor och skulle klara sig med en elbil.

Urban Lindfors bästa råd:

Räkna på din bensinkostnad i dag, och jämför med hur mycket elen skulle kosta. Jag kör för två kronor milen
på sommaren.

Du kan behöva en adapter till bilens laddkabel, eftersom det finns två olika typer av uttag på laddstolparna.

Du får planera lite mer, så att bilen är laddad när du behöver den. Men antalet laddplatser ökar, så det blir allt lättare att ladda utmed vägen om det behövs.

Så funkar skatteavdrag och skatteplikt

Sedan den 1 januari får du avdrag på skatten med 50 procent av kostnaden för material och installation av en laddpunkt vid din bostad. Avdraget görs direkt på installatörens faktura. För laddpunkter som installerades före årsskiftet kan bidrag sökas.

Får du ladda gratis på jobbet ska din arbetsgivare räkna ut värdet på förmånen och dra av skatten för den från din löneutbetalning.

Läs mer på skatteverket.se

tipsa oss!

Har du också ställt om?
Hör av dig till me@da.se

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

Sammanhållning på hög nivå

Sammanhållning på hög nivå

Arbetskompisarna från Lindbäcks husfabrik har planerat och tränat i månader. Nu har dagen kommit, nu ska Kebnekaise bestigas. Dagens Arbete följde med på en tur som bjöd på gnistrande sol men också en ogästvänlig vägg av snö. Läs eller lyssna på reportaget här.

Uppladdning för avgasfria gator

Uppladdning för avgasfria gator

De framställs som det nya goda transportalternativet. Här i Sverige vill ett företag starta en batterifabrik som kan ge tusentals jobb. Men hur miljövänliga är egentligen elbilarna?

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

De ska ge Kebnekaise en match

De ska ge Kebnekaise en match

Från pub-träffar till toppbestigning. Lagledaren på Lindbäcks Bygg i Piteå fick en ingivelse som har fått hela arbetslaget på fötter.

”Sverige kan visa vägen”

”Sverige kan visa vägen”

Visst, läget är allvarligt. Men det finns också mycket positivt som händer för klimatet. Miljödebattören Stefan Edman vill lyfta fram industrins roll i ny klimatbok.

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

Sjuka Samhall

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet. De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.