Industriarbetarnas tidning

GM:s engagemang var aldrig helhjärtat

18 december, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS Som de kämpat under alla år under alla rykten och spekulationer. Medan ägarna visat halvhjärtat engagemang har Saabs fortlevnad vilat i händerna på dess anställda. Till julen 2009 fick de beskedet de fruktat i så många år: nedläggning.

Halmstrået Spyker Cars var inte mer än ett halmstrå. De penningstarka magnaterna från ryska bankpalats och biltokiga prinsar från Mellanösterns oljestater visade sig inte betyda särskilt mycket när processen skulle manglas i EIB, Europeiska investeringsbanken.

Spykers vd Victor Muller sa igår att EIB är det största hotet mot affären. Han klagade också på Saabs säkerheter kan ha försämrats efter utförsäljningen av verktyg till kinesiska BAIC.

Å andra sidan förstärktes Saabs kassa med över miljarden.

Men var Spyker någonsin ett seriöst alternativ? Ett företag, med ett tiotal år på nacken och som gör max femtio bilar per år. Handgjorda. Ett företag som dessutom själv haft finansiella svårigheter de senaste åren.

Kanske såg Spyker det som Koenigsegg troligtvis upptäckte: att driva ett företag som Saab kräver helt andra resurser än att driva ett litet exklusivt sportbilsföretag.

Saab hade behövt en stark industriell ägare med ett utbrett återförsäljarnät. Och en ägare fast förankrad i bilindustrin.

General Motors var en sådan ägare. Men General Motors satsade aldrig helhjärtat på sitt Saab Automobile. Trollhättan var tänkt som en kompetensresurs, en leverantör av avancerade tekniska lösningar inte volymproduktion av personbilar.

Saab nådde aldrig upp i de 150 000 i årsproduktion som hade gjort fabriken lönsam. GM brydde sig inte om att bygga mer än två Saab-modeller. Om ännu en modell rullat av monteringsbandet uppe på Stallbacka så hade fabriken sannolikt varit lönsam.

Ägarens ansvar glöms ofta bort. I stället kommer vi under de närmaste dagarna höra det slentrianmässiga mantrat ”…men Saab har ju aldrig gått med vinst”.

Det finns många att syna i spåren av Saabs tragedi. General Motors förstås.

Men också den svenska regeringen. Den nuvarande inte minst för dess märkliga uttalanden om Saabs kvalitéer. Medan Merkel i Tyskland och Sarkozy i Frankrike stred för sin bilindustri visade Reinfeldt och Olofsson upp en märklig distans som skiljde dem radikalt från sina europeiska kollegor.

Under tiden har de anställda gett sitt engagemang åt företaget, åt den bil de trodde på och som många också gillade. Det kunde ha varit en spännande framtidsbil. Idéer fanns, kompetens likaså. Men det hade krävt en annan ägare.

Nu återstår bara slutet på sagan om en svensk bil som föddes ur flygindustrin efter ett världskrig och som stupade när en finanskris fick världens bilindustri på knä.

Du kanske också vill läsa…

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

Massprotest mot GM

Det var tjockt med folk vid Saabs huvudport i dag, då alla anställda lade ner sitt arbete för att visa General Motors att man inte tål vad som helst. Facken har skickat ett brev till GM-ledningen med uppmaningen att sälja Saab. När lunchrasten var över på Saab i Trollhättan i dag drog inte produktionen i […]

Ännu oklart om Saabs ägare

DA-ANALYS: Media-Sverige lanserar skånska sportbilstillverkaren Koenigsegg som ny ägare av Saab Automobile. Men det kan lika gärna bli någon av de två andra slutintressenterna. Förhandlingarna med alla tre fortsätter nämligen. En icke-bekräftad nyhet i SVT:s Rapport fick media att rusa åt samma håll. Saab Automobile skulle åter få en svensk ägare, den här gången med […]

Analys: All press på GM

DA-ANALYS: Fram till måndag klockan 23 svensk tid riktas allt fokus på General Motors i Detroit. Duger Spykers nya bud – eller föredrar GM att lägga ner Saab? På söndagseftermiddagen tog Saab-affären en ny oväntad vändning. Ett pressmeddelande från Spyker Cars i Holland förändrade plötsligt läget för den dödsdömda Trollhättefabriken och Saab. Spyker sade sig […]

Maud Olofsson: Otroligt tråkigt för alla som kämpat hårt

Ett mycket överraskande och mycket beklagligt beslut, sa näringsminster Maud Olofsson idag på presskonferensen i Trollhättan. – Otroligt tråkigt för alla på Saab som kämpat hårt. – Ingen skugga ska falla på de anställda. GM har fattat sitt beslut på sina grunder. Maud Olofsson försäkrade att regeringen varit ”involverad i den här processen från början” […]

GM i fredags: Saab läggs ned

Saab läggs ned. Förhandlingarna med Spyker Cars har spruckit. Det beskedet gav General Motors på fredagseftermiddagen. Nedläggningen drabbar över 3 500 anställda vid Saabfabriken i Trollhättan och minst lika många bland underleverantörer. GM säger i ett pressemeddelande att både GM och Spyker i förhandlingarna var ense om att vissa frågor inte gick att lösa. IF […]

Analys: GM vill inte sälja Saab

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över. Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab. Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, […]

GM-plan berör inte Saab

Konkurshotet mot General Motors (GM) är avvärjt, åtminstone tillfälligt. En konkursdomare i USA har godkänt rekonstruktionsplanen för företagets överlevnad. Planen innebär bland annat att de lönsamma delarna av GM säljs ut till ett nystartat bolag där den amerikanska och den kanadensiska staten är huvudägare. Delarna som säljs ut till det nya bolaget är bland annat […]

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen