Industriarbetarnas tidning

Volvo kinesiskt till midsommar

26 januari, 2010

Skrivet av

DA-ANALYS Bara detaljer och godkännande från myndigheter återstår. Sedan är Geelys köp av Volvo klart. Alltså tvärtemot vad regeringens bilsamordnare Jöran Hägglund påstår.

I förra veckan befann sig Jöran Hägglund i Kina.

Så här sa han på en pressträff i Hangzhou där Geely har sitt huvudkontor:

– Kanske har man gett sken av för mycket. Kokar man ner det så är Geely så kallad preferred bidder, men inte så mycket mer. Det finns fortfarande en rad utestående frågor.

– Det återstår fortfarande en hel del förhandlingar innan det kan bli en affär.

Sanningen är att det inte återstår särskilt mycket. Affären är så klar som den kan vara. Något exceptionellt ska inträffa för att affären inte slutgiltigt ska gå i lås.

Geely vill försöka komma i mål till det kinesiska nyåret, det vill säga i mitten av februari. Men mer troligt är att Ford och Geely slutgiltigt kommer överens i mars.

I princip är parterna överens. Men det återstår ett antal detaljfrågor att gå igenom och lösa innan ett slutgiltigt avtal kan undertecknas. Därefter krävs godkännande av de kinesiska myndigheterna.

Kanske redan i maj, men allra senast till halvårsskiftet är Volvo Personvagnar i kinesisk ägo – såvida inget oförutsett inträffar.

Men just nu går affären som på räls.

Det finns en hake. Facken måste vara med på affären, enligt Geelys grundare och ägare Li Shufu. Till TT sa han:

– Om facken är emot blir affären ett misslyckande.

Han påstod att fackens åsikt till och med kan få Geely att stoppa hela affären.

– Den möjligheten finns, sa Li Shufu utan att gå in på några detaljer.

Om facket nu skulle säga nej – hur tänker man då? Vad är alternativet? Amerikanska Crown? Några fler budgivare än Geely och Crown finns inte. I alla fall inga som lämnat något bud.

Vad facken tycker får vi vänta på. I alla fall någon vecka eller två. I dag tisdag sätter sig de lokala fackliga företrädarna för IF Metall, Unionen, Sveriges Ingenjörer och Ledarna och deras löntagarkonsult på ett plan till Shanghai.

Under veckan ska facken stifta närmare bekantskap med Geely. Sedan ska de säga sitt. Ett ja är ett ja. Om de säger nej måste de ha ett alternativ. Tredje alternativet är att de inte tar ställning.

Hur gjorde man sist? För elva år sedan, när Ford köpte Volvo Personvagnar? Då sträckte sig inte facken längre än att de sa att Ford var en acceptabel ägare. Varken mer eller mindre.

För facken och de anställda är det viktigt att få veta vilka framtidsplaner Geely har. Om produktion, utveckling och huvudkontor verkligen kommer att finns kvar i Sverige.

De måste också få veta så mycket som möjligt om finansieringen. Både vad gäller vilka delägare till Volvo som Geely tänker sig och vilka möjligheter företaget har att finansiera en kommande produktutveckling.

De måste också få klarhet i hur pass självständigt Volvo kommer att stå i Geely-koncernen.

Under de senaste två åren har Volvo steg för steg separerats från Ford. Separationsprocessen har fortlöpt utan några större svårigheter.

Men för Volvo har självständigheten blivit dyr. De årliga kostnadsökningarna har blivit större än om Volvo skulle ha varit en fortsatt integrerad del av Ford.

Volvo Personvagnar går fortfarande med förlust. Fjolårets försäljning på 350 000 bilar var den sämsta på många år. Men nu ökar produktionen och det kan bli över 400 000 sålda bilar i år.

Hittills har Geely siktat på en global försäljning på minst 600 000 Volvobilar. Det skulle innebära fullt utnyttjande av fabrikerna i Europa – kompletterad med marginell produktion i Kina för den kinesiska marknaden.

Om dagens mediauppgifter stämmer så tänker sig Geely att Kina ska köpa ännu fler kinesiskproducerade Volvobilar. Liknande uppgifter cirkulerade redan i november.

Till midsommar kan Volvo vara kinesiskt.

Du kanske också vill läsa…

Ingen splittring hos Volvo-facken

Tjänstemannafacken på Volvo Personvagnar sa igår att de inte kan stödja försäljningen till Geely. På grund av dålig information från Ford. Verkstadsklubben var inte tillfrågad. – De fick inte tag på oss och de hade bråttom med att få ut sitt uttalande, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Är Volvofacken splittrade? – Nej, inte […]

Volvofacket: Det kan gå vägen

På söndagen blev Volvo Personvagnar kinesiskt. Volvofacket är försiktigt positivt. – Vi jublar inte, men det mesta pekar mot att kan gå vägen, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. På söndagen undertecknas köpeavtalet mellan Ford och kinesiska Geely. I lördags hade Volvofacken en träff med Geely och fick där svar på den viktigaste frågan: […]

Volvofacket: ”Ford tiger som muren”

Volvofacket är tveksamt till Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ett ganska nystartat, omoget bolag som vi inte vet så mycket om, säger Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande (bilden). – Dessutom har de ingen erfarenhet av västerländsk industri. Mikael Sällström säger att han inte vet mer om bolaget än vad han läst i media och […]

”Produktionen och utveckling kvar i Sverige”

Geely planerar att tillverka 300 000 Volvobilar per år i Kina. Men produktion, utveckling och huvudkontor stannar i Sverige. Det framgår av planer som presenterats för Kinas myndigheter, enligt nyhetsbyrån Reuters. För att kunna köpa Volvo måste Geely ha myndigheternas godkännande. Enligt Reuters källa hoppas Geely på en preliminär uppgörelse i februari, lagom till det […]

Geely allt närmare Volvo

Geely rycker allt närmare som nästa ägare av Volvo Personvagnar. Ett avtal om köp kan undertecknas redan i dag. Kinesiska biltillverkren siktar på att slutföra köpet av Volvo före det kinesiska nyåret, som infaller i mitten av februari. Volvos ägare Ford har valt ut Geely som den främsta kandidaten bland intressenterna, dit också det svenska […]

Ford säljer Volvo till Geely

I dag blev Volvo så gott som kinesiskt. Nuvarande ägaren Ford och Geely är i stort sett överens om att Volvo Personvagnar byter ägare i vår. Detta enligt ett pressmeddelande i dag från Ford. Ett slutgiltigt köpeavtal ska upprättas under första kvartalet 2010. Därefter ska köpet vara avklarat under det andra kvartalet. Ford säger att […]

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Arbetsrätt Striden om las

Nya gymnasielagen

Fast jobb eller utvisning

Fast jobb eller utvisning

De fick en andra chans till ett liv i Sverige. Men villkoren var hårda. Dagens Arbete har följt killarna som bokstavligen slåss för sin överlevnad på den svenska arbetsmarknaden.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Tio avtal inom IF Metalls områden – så mycket blir det i kronor

Tio avtal inom IF Metalls områden – så mycket blir det i kronor

Här är tio avtal inom IF Metalls avtalsområden som är färdiga. Dagens Arbete visar vad det innebär i procent och kronor.

IF Metalls avtalsråd sa ja till nya avtalet

IF Metalls avtalsråd sa ja till nya avtalet

Låglönesatsning, retroaktiva löner och arbetsskadeförsäkringen debatterades när IF Metalls avtalsråd skulle anta de nyligen tecknade avtalen.

Låglöne­satsningen, nu var vi där igen

Låglöne­satsningen, nu var vi där igen

LO har fått sin låglönesatsning men parterna är oense om vad den betyder, precis som för tre år sedan. Konflikt hotar. Hur kunde det bli så här – igen?, frågar sig Dagens Arbetes Anna Julius.

Enkät: Så tycker vi om industriavtalet

Enkät: Så tycker vi om industriavtalet

Avtalet landade ok utifrån omständigheterna. Det säger tre industriarbetare Dagens Arbete pratat med.

Stor besvikelse i Pappers avdelningar

Stor besvikelse i Pappers avdelningar

”Jag vill ge en saftig känga till dem som satte märket”, säger Claes Nöid på Fiskeby Board.

Inga extra pengar till Pappers

Inga extra pengar till Pappers

Pappers var nära att gå ut i konflikt, men gav till slut upp kampen om högre löneökningar.

Nya avtal för industrin – vad betyder det för dig?

Nya avtal för industrin – vad betyder det för dig?

I helgen kunde fack och arbetsgivare till sist enas om ett nytt avtal för svensk industri. Det här innebär det för dig.

Pappers förhandlar fortfarande

Pappers förhandlar fortfarande

Är det klart vilka nya löner som gäller nu inom industrin? Nej, Pappers förhandlar fortfarande. Avtalsrörelsen är ännu inte över. Ett dygn efter att det normerande Industriavtalet skrevs under saknas det fortfarande ett avtal för massa- och pappersindustrin. Igår förhandlade Pappers avtalsdelegation med Industriarbetsgivarna till långt in på kvällen, dock utan resultat. Förhandlingarna ajournerades och […]