Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Skövde dör inte med bensinmotorn

9 december, 2020

Skrivet av

PERSPEKTIV Volvo Cars utlovade elsatsning på motorfabriken i Skövde är ett undantag i ett ovisst bil-Europa. Där hopar sig orosmolnen över motorfabrikerna. För ingen vet hur morgondagen ser ut när bilarna elektrifieras och förbränningsmotorns dagar är räknade.

Harald Gatu, reporter.

I snart ett sekel har Skövdes verkstadsarbetare levererat motorer till Volvo. Som fristående underleverantör drogs dåvarande Sköfde gjuteri & mekaniska verkstad tidigt in i den svenska biltillverkarens nätverk.

De senaste åren, när elektrifieringen börjat ta fart på allvar har många motorbyggare undrat: Men framtiden då?

Tuffa utsläppskrav i kombination med en snabb teknisk utveckling – som billigare och bättre batterier – skyndar på utvecklingen mot den elektrifierade fordonsflottan.

Samtidigt har signalerna från Volvo Cars kinesiska ägare Geely varit allt annat än entydiga.

I fjol meddelade Geely Auto och Volvo Cars att alla deras motorfabriker skulle fösas ihop i ett separat bolag, som enbart skulle syssla med bensin- och dieselmotorer. Knappast en framtidssatsning. I detta bolag skulle alltså Volvo Cars bägge motorfabriker, i Skövde och den i kinesiska Zhanggjiakou hamna under samma paraply med de andra motorfabriker som Geely har i Kina och som levererar motorer till andra Geely-bilar än Volvo.

Den sammanslagningen tycks dröja. Det enda som har hänt är att Skövde och Zhanggjiakou nu efter årsskiftet placeras i ett nyinrättat dotterbolag till Volvo Cars kallat Powertrain Engineering Sweden, PES.

I fjol slantade Geelys styrelseordförande Li Shufu upp 70 miljarder kronor för att köpa in sig i Daimler. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Häromveckan kom ett nytt utspel från Geely: ett motorsamarbete med Daimler. Alltså företaget som tillverkar Mercedes, Volvo Cars värsta konkurrent. Förvånande? Kanske ändå inte. Geelys imperiebyggande styrelseordförande Li Shufu slantade i fjol upp 70 miljarder kronor för att köpa in sig i Daimler. Uppenbarligen såg han samordningsfördelar.

Och i onsdags kom nästa signal. Inför Financial Times bilseminarium förklarade Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson att det var bättre att politikerna förbjöd förbränningsmotorn, ”en förgången teknik”, än att de skvättade ut bidrag till elbilar.

Den som står på verkstadsgolvet i Skövde har haft anledning att fundera vad som egentligen är på gång. Därför välkomnas dagens besked. 700 investeringsmiljoner och löfte om ett liv bortom 2025.

Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om. Där oroas man över framtiden. Egentligen finns bara två alternativ.

Det ena alternativet: Låta fabrikerna tillverka bensin- och dieselmotorer så länge det bara går och sedan låta dem tyna bort.

Eller: Ställa om fabrikerna till den nya tiden och rusta dess anställda så att de är reda att ta sig an elektrifieringen. Den vägen lovar nu Volvo Cars att Skövde ska ta. Att rusta motorfabrikerna inför elektrifieringen handlar om investeringar. I teknik och kunskap, i maskiner och människor. Här finns sannolikt en och annan euro att hämta i EU:s gigantiska och grönfärgade återhämtningsplan.

I Europa finns idag över hundra fabriker som tillverkar motorer, växellådor, drivaxlar – allt det som hör till en bils drivlina, allt det som driver ett fordon framåt. Än så länge är det fullt upp att göra i  den gamla teknikens fabriker.

En del bilföretag köper in elmotorer av externa leverantörer som Valeo, ZF Friedrichshafen, Siemens och Bosch. Vilket Volvo Cars hittills gjort till sin enda helelektriska bilar, XC40 Recharge och Polestar 2.

Andra biltillverkare förlitar sig på det egna kunnandet och bygger själva sina egna elektriska motorer, som Daimler och Volkswagen. Samtidigt som de tillverkar egna elmotorer står Daimler med tio och Volkswagen med 24 fabriker som uteslutande än knutna till förbränningsmotorn. Fabriker med tiotusentals anställda där ovissheten växer i takt med varje dyster forskarrapport om hur många tiotusentals jobb som riskerar att slås ut av elektrifieringen.

En utfasning av förbränningsmotorn påverkar inte bara själva motorfabrikerna utan i allra högsta grad underleverantörerna. Färre komponenter behövs, en elmotor har betydligt färre delar än en elmotor. I Sverige säger sig var tredje av drygt 300 underleverantörsföretag få stora problem när bilarna elektrifieras.

De underleverantörer som i dag förser Skövdefabriken med komponenter vet från och med nu vad de har att förhålla sig till: Det blir motorproduktion i Skövde även i den framtid där allt går med elektricitet.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

Fordonsindustrin har dignande orderböcker, men utmanas av ett kommande snabbt och dramatiskt teknikskifte. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Låt industrin bli det gröna navet

Låt industrin bli det gröna navet

Med rätt satsningar kan återhämtningen efter coronakrisen bli språngbrädan som åstadkommer den nödvändiga klimatomställningen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

Magnus hade det så stressigt på jobbet att han inte orkade längre. Då blev sambon Catharina svårt sjuk i Covid. Nu kämpar de för att komma vidare.

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

Anställda på Samhall vittnar om att fackförbunden gör för lite för att hjälpa dem. Som en röd tråd i berättelserna från Samhallgolvet kommer facket in, fackets svek, skriver DA:s Elinor Torp.

Marie Nilsson, IF Metall: Vi slänger inte ut någon

Vi måste ta till oss av kritiken, säger IF Metalls ordförande Marie Nilsson om den besvikelse på facket som anställda på Samhall gett uttryck för.

Skapa ett Samhallfack

Alltför många Samhallarbetare far illa. Det är en politisk skandal men också en facklig, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.