Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Skövde dör inte med bensinmotorn

9 december, 2020

Skrivet av

PERSPEKTIV Volvo Cars utlovade elsatsning på motorfabriken i Skövde är ett undantag i ett ovisst bil-Europa. Där hopar sig orosmolnen över motorfabrikerna. För ingen vet hur morgondagen ser ut när bilarna elektrifieras och förbränningsmotorns dagar är räknade.

Harald Gatu, reporter.

I snart ett sekel har Skövdes verkstadsarbetare levererat motorer till Volvo. Som fristående underleverantör drogs dåvarande Sköfde gjuteri & mekaniska verkstad tidigt in i den svenska biltillverkarens nätverk.

De senaste åren, när elektrifieringen börjat ta fart på allvar har många motorbyggare undrat: Men framtiden då?

Tuffa utsläppskrav i kombination med en snabb teknisk utveckling – som billigare och bättre batterier – skyndar på utvecklingen mot den elektrifierade fordonsflottan.

Samtidigt har signalerna från Volvo Cars kinesiska ägare Geely varit allt annat än entydiga.

I fjol meddelade Geely Auto och Volvo Cars att alla deras motorfabriker skulle fösas ihop i ett separat bolag, som enbart skulle syssla med bensin- och dieselmotorer. Knappast en framtidssatsning. I detta bolag skulle alltså Volvo Cars bägge motorfabriker, i Skövde och den i kinesiska Zhanggjiakou hamna under samma paraply med de andra motorfabriker som Geely har i Kina och som levererar motorer till andra Geely-bilar än Volvo.

Den sammanslagningen tycks dröja. Det enda som har hänt är att Skövde och Zhanggjiakou nu efter årsskiftet placeras i ett nyinrättat dotterbolag till Volvo Cars kallat Powertrain Engineering Sweden, PES.

I fjol slantade Geelys styrelseordförande Li Shufu upp 70 miljarder kronor för att köpa in sig i Daimler. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Häromveckan kom ett nytt utspel från Geely: ett motorsamarbete med Daimler. Alltså företaget som tillverkar Mercedes, Volvo Cars värsta konkurrent. Förvånande? Kanske ändå inte. Geelys imperiebyggande styrelseordförande Li Shufu slantade i fjol upp 70 miljarder kronor för att köpa in sig i Daimler. Uppenbarligen såg han samordningsfördelar.

Och i onsdags kom nästa signal. Inför Financial Times bilseminarium förklarade Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson att det var bättre att politikerna förbjöd förbränningsmotorn, ”en förgången teknik”, än att de skvättade ut bidrag till elbilar.

Den som står på verkstadsgolvet i Skövde har haft anledning att fundera vad som egentligen är på gång. Därför välkomnas dagens besked. 700 investeringsmiljoner och löfte om ett liv bortom 2025.

Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om. Där oroas man över framtiden. Egentligen finns bara två alternativ.

Det ena alternativet: Låta fabrikerna tillverka bensin- och dieselmotorer så länge det bara går och sedan låta dem tyna bort.

Eller: Ställa om fabrikerna till den nya tiden och rusta dess anställda så att de är reda att ta sig an elektrifieringen. Den vägen lovar nu Volvo Cars att Skövde ska ta. Att rusta motorfabrikerna inför elektrifieringen handlar om investeringar. I teknik och kunskap, i maskiner och människor. Här finns sannolikt en och annan euro att hämta i EU:s gigantiska och grönfärgade återhämtningsplan.

I Europa finns idag över hundra fabriker som tillverkar motorer, växellådor, drivaxlar – allt det som hör till en bils drivlina, allt det som driver ett fordon framåt. Än så länge är det fullt upp att göra i  den gamla teknikens fabriker.

En del bilföretag köper in elmotorer av externa leverantörer som Valeo, ZF Friedrichshafen, Siemens och Bosch. Vilket Volvo Cars hittills gjort till sin enda helelektriska bilar, XC40 Recharge och Polestar 2.

Andra biltillverkare förlitar sig på det egna kunnandet och bygger själva sina egna elektriska motorer, som Daimler och Volkswagen. Samtidigt som de tillverkar egna elmotorer står Daimler med tio och Volkswagen med 24 fabriker som uteslutande än knutna till förbränningsmotorn. Fabriker med tiotusentals anställda där ovissheten växer i takt med varje dyster forskarrapport om hur många tiotusentals jobb som riskerar att slås ut av elektrifieringen.

En utfasning av förbränningsmotorn påverkar inte bara själva motorfabrikerna utan i allra högsta grad underleverantörerna. Färre komponenter behövs, en elmotor har betydligt färre delar än en elmotor. I Sverige säger sig var tredje av drygt 300 underleverantörsföretag få stora problem när bilarna elektrifieras.

De underleverantörer som i dag förser Skövdefabriken med komponenter vet från och med nu vad de har att förhålla sig till: Det blir motorproduktion i Skövde även i den framtid där allt går med elektricitet.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

Fordonsindustrin har dignande orderböcker, men utmanas av ett kommande snabbt och dramatiskt teknikskifte. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

Låt industrin bli det gröna navet

Låt industrin bli det gröna navet

Med rätt satsningar kan återhämtningen efter coronakrisen bli språngbrädan som åstadkommer den nödvändiga klimatomställningen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Här byggs framtidens vindkraft

Här byggs framtidens vindkraft

Bara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.