”Gå aldrig på idén att SD skulle vara ett arbetarvänligt parti.”

DA:s chefredaktör Helle Klein i veckans ledare.

Pengarna både finns – och inte

Klart det är trevligt att få utdelning på en aktie. Men hur var det nu med att det inte finns pengar, alltså till löneökningarna, frågar sig Marcus Raihle.

Volvo Cars och Geely Automotive kan slås ihop, men de båda varumärkena ska finnas kvar utan att deras särprägel suddas ut, enligt Li Shufu, ordförande i ägarbolaget Geely Holding Group. DA:s Harald Gatu funderar över Shufus strategi för framtiden. Foto: Pontus Lundahl / TT

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Perspektiv Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”. Frågan är hur Volvo ska undvika risken att marginaliseras.

Harald Gatu, reporter.

När såg du senast en Nokiamobil? Minns du hur en Sony Ericsson eller Motorola såg ut? De försvann så gott som över en natt för tretton år sedan när Apple lanserade sin iPhone. Sedan dess blev sig inte mobilmarknaden sig lik. Gamla tillverkare försvann med sin plötsligt föråldrade teknik.

Allt oftare talas om att bilindustrin närmar sig sitt ”iPhone-ögonblick”. Ett teknikskifte som kommer att ruska om branschen. Framtidens bil spås bli elektrifierad och liknas bäst vid ett datoriserat vardagsrum på fyra hjul.

Att ta steget till det nya – och fortfarande ganska okända – kostar. Miljarder, hundratals miljarder. Därför jagar den investeringsstressade bilbranschen just nu samarbetsprojekt för att dela på tyngande och riskfyllda utvecklingskostnader. I fjol beslutade därför konkurrenter som Volkswagen och Ford att börja samarbeta och just nu håller Fiat Chrysler på att slå ihop sina påsar med franska PSA, alltså Peugeot.

I måndagens gemensamma pressmeddelande från Volvo Cars och Geely Automotive sägs att de strävar mot att ”accelerera finansiella och tekniska synergier”. Alltså samordna sig så att man kan producera mer kostnadseffektivt. I förlängningen väntar en börsintroduktion, både på Stockholms- och Hongkong-börsen, för det nya sammanslagna bolaget.

”En kombination av de bägge företagen kommer att resultera i ett starkt globalt bolag”, säger Li Shufu som är ordförande i Geely Holding Group som äger de bägge bilföretagen. Målet är, säger han, att det nya gemensamma bolaget ska stärka vart och ett av varumärkena utan att särprägeln suddas ut. Underförstått: Volvo ska få fortsätta att vara Volvo och ingenting annat.

Frågan om samgående ska nu utredas fram till senare i år. Att slå ihop verksamheter och hitta samarbeten som sparar pengar påverkar redan Volvo Cars. I fjol kom beskedet att motorfabriken i Skövde lyfts ur Volvo Cars och istället hamnar i ett separat globalt motorbolag inom Geelygruppen.

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen.

Frågan är vilket framtidsperspektiv Geelys starke man Li Shufu egentligen har. Hur vill han bygga sitt bilimperium? Hur ser strategin ut? Till koncernen har han inte bara införlivat Volvo Cars. Han har köpt London taxi och sportbilen Lotus, tagit fram det nya och högst alldagliga bilmärket Lynk & Co, startat det lyxiga elbilsprojektet Polestar och dessutom nu senast varit intresserad av anrika Aston Martin. Plus en hel del andra udda köp som det tyska Volocopter, en slags helikopter vars rotor ser ut som en större rockring.

Vägen till en ny bilindustri

Rockringshelikoptern till trots, det som har förbryllat mest är beslutet att gå in som största enskilda ägare – i kapital, inte i antal röster – i Volvogruppen. Alltså det Volvo som tillverkar lastbilar och anläggningsmaskiner. Inte nog med det. I samma veva slantade han upp ett jättebelopp och blev med det storägare i Daimler, alltså tillverkaren av de Mercedes som är värsta konkurrent till just Volvogruppens lastbilar och Volvo Cars premiumbilar. Pengar saknades inte, men vad var syftet?

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen. Minnena från tiden då Ford ägde Volvo är knappast uppmuntrande. Då förpassades Volvo till den amerikanska biljättens utmarker, halv bortglömd och kraftigt underinvesterad. Kan det bli samma sak nu? Ju större sammanhang man ingår i, desto större risk för marginalisering.

Men: Volvo Cars intar fortfarande en urstark ställning inom Geelygruppen. De två senaste årens försäljningsrekord inger respekt. I fjol såldes för första gången över 700 000 Volvobilar, året innan bröts 600 000-vallen. Rekord på rekord. Dessutom ger varje såld bil en vinst – över 6 procent i rörelsemarginal – som är aktningsvärd inom den pressade bilbranschen. Så är läget idag. Men så var det där med iPhone och hur man rustar sig för en kommande, kanske brutal omvandling av hela branschen.

Läs mer: perspektiv


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Skyddsombuden kan få kontrollera fler arbetsplatser

”Ännu ett steg i rätt riktning för att få stopp på döden på jobbet”, säger Linda Forså, regionalt skyddsombud på IF Metall Sörmland.

Avtal 2020

De vill ha kvar taket på 150 övertidstimmar

ArbetstidArbetsgivarna på teknikavtalet vill utöka möjligheten att beordra övertid. Från dagens 150 timmar per år till 200. På IF Metalls avdelning i Sörmland avfärdas kravet.

1

Förhandlingar om försäkringar igång – kamp mot klockan

LO kräver tjänstepension till fler och mindre krångel vid arbetsskador. Förhandlingarna om avtalsförsäkringarna ska vara på plats innan de vanliga avtalsförhandlingarna är klara.

Arbetsgivarnas lönebud: 1,4 procent

Avtal 2020Arbetsgivarna inom industrin har lagt fram ett gemensamt bud för de årliga löneökningarna på 1,4 procent. Budet är långt under industrifackens krav.

4

Vem vinner matchen?

Avtal 2020Lönen, flexibiliteten och arbetsmiljö är några de stora frågorna som står på spel i avtalsrörelsen.

2

Avtalsrörelsen från a till ö

OrdlistaVad betyder lönepott, fredsplikt, reallön? Här är guiden för dig som är vilse i avtalsspråket. Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra. Från a till ö.

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

3

Brunnsvik har fått tillbaka sin bokstuga

När LO för sju år sedan stängde Brunnsviks folkhögskola slängdes bibliotekets unika boksamling i containrar. Men nu är en av arbetarrörelsens mest omskrivna kulturskatter tillbaka.

Vi måste få slut på otryggheten

KrönikaI praktiken omfattas många industrianställda inte av turordningsreglerna. Därför måste vi förhandla om trygghet och omställning, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Läderindustrin i Bangladesh

Miljökata­strofen som flyttade

REPORTAGELädergarverierna i Bangladesh blev ökända för att ha förorenat en flod och en stadsdel. Staten tvingade dem att flytta från huvud­staden Dhaka. Nu förgiftas ytterligare en flod.

1

DA:s prover avslöjar gifter i vattnet

Reningsverket är för litet och gifter läcker ut i floden. Farligt avfall läggs på hög. Dagens Arbetes egna prover avslöjar en ny miljökatastrof. 

Han vill starta ett miljövänligt garveri

Mitt i miljökatastrofen finns en strimma av hopp. Tulin Hossain drömmer om att skapa världens miljö­vänligaste garveri i sin hemby, med maskiner från svenska Bölebyn.

Kända skomärken döljer lädrets ursprung

Filippa K, Acne studios och Rizzo skor redovisar inte öppet från vilka fabriker lädret till deras skor kommer. Det framkommer i en rapport från Fair action.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Splittrad insats mot kriminella företagare

Da reder utKriminella har infiltrerat arbetsmarknaden. Pengar tvättas, seriösa företagare slås ut och människor utnyttjas. Två olika satsningar ska bekämpa brottsligheten. Men de samarbetar inte och sekretessregler försvårar arbetet.

1

Samordnade myndigheter tandlösa utan överrock

PerspektivLaglösheten är på allas läppar, men stuprören mellan myndigheter och problem med samordning försvårar arbetet mot arbetslivskriminaliteten, skriver DA:s Elinor Torp inför ett riksdagsseminarium på torsdagen.

”Kriminella arbetsgivare måste bort”

PerspektivArbetslivskriminaliteten har fått politisk uppmärksamhet. På kort tid har många med makt vaknat, skriver Dagens Arbetes Elinor Torp.

Så har skuggsamhället vuxit fram

TidslinjeEn rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.

Virtuell värld skyddar montörer

SÄKER TEKNIKVR-glasögon och smarta kläder ska förhindra att du blir skadad på jobbet.

Petter Lindström

”Jag känner fortfarande hur solen värmer”

I tjugoårsåldern blev Petter Lindströms syn allt sämre och i dag är han helt blind. Han är IF Metall-ordförande på Samhall i Tierp och klarar det mesta – även om det finns saker som han saknar.

Striden om arbetsrätten

De startar budkavle för turordningsreglerna i Las

Hallå där, Jan-Olov Carlsson, IF Metalls klubbordförande på Volvo lastvagnar i Umeå, som varit med och dragit en igång en budkavle till försvar för turordningsreglerna i Las.

2

IF Metall släpper bok om industrins framtid

De vill sätta industrin i centrum av samhällsdebatten – samt inspirera och provocera.

Utredare: Förtydliga ”normalt förekommande arbete”

SjukförsäkringBegreppet normalt förekommande arbete har kritiserats för att vara vagt. Ändå kan det avgöra vem som får sjukpenning eller inte. Nu föreslås en lagändring som ska förtydliga begreppet.

1

Långt från centrum

BildreportageJens Olof Lasthein skildrar Europas geografiska utkanter.

Knarket i industrin

Sju industriföretag: så drogtestar vi vår personal

EnkätHur företagen hanterar drogtester och om någon åker fast skiljer sig åt. DA frågade sju stora industriföretag om drogtester och rehabilitering.

Maries son dog av en överdos

Marie hade förberett sig på det värsta. Men när sonen Pontus varit drogfri i flera veckor började hon hoppas.

Efter överdosen – här möts Viktor och Marie

DA dokumentärMarie förlorade sin son Pontus i en drogöverdos för snart två år sedan. Viktor, hans kompis, tog också en överdos vid samma tid, men överlevde. DA var med när de möttes igen, ett och ett halvt år efter Pontus begravning.

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten?

7

Knarkfynd på toalett på SSAB

Knark har hittats inne i SSAB:s lokaler i Borlänge. Företaget har gjort en polisanmälan och kommer nu att utöka med fler drogtester på arbetsplatsen. 

Skyddsom­buden är livsviktiga

KRÖNIKASedan några månader tillbaka pågår en het debatt om de regionala skyddsombuden. För IF Metall råder det ingen tvekan om att regionala skyddsombud är ovärderliga, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.