”Ett ohållbart arbetsliv visar sig vara samhällsfarligt”

Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete.

”Pizzor – men inga krispaket till vårdens hjältar”

Eftersom syrrorna ofta förblir namnlösa tänkte jag lyfta fram en av dem, vardagshjältarna, skriver Alexandra Pascalidou.

Volvo Cars och Geely Automotive kan slås ihop, men de båda varumärkena ska finnas kvar utan att deras särprägel suddas ut, enligt Li Shufu, ordförande i ägarbolaget Geely Holding Group. DA:s Harald Gatu funderar över Shufus strategi för framtiden. Foto: Pontus Lundahl / TT

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Perspektiv Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”. Frågan är hur Volvo ska undvika risken att marginaliseras.

Harald Gatu, reporter.

När såg du senast en Nokiamobil? Minns du hur en Sony Ericsson eller Motorola såg ut? De försvann så gott som över en natt för tretton år sedan när Apple lanserade sin iPhone. Sedan dess blev sig inte mobilmarknaden sig lik. Gamla tillverkare försvann med sin plötsligt föråldrade teknik.

Allt oftare talas om att bilindustrin närmar sig sitt ”iPhone-ögonblick”. Ett teknikskifte som kommer att ruska om branschen. Framtidens bil spås bli elektrifierad och liknas bäst vid ett datoriserat vardagsrum på fyra hjul.

Att ta steget till det nya – och fortfarande ganska okända – kostar. Miljarder, hundratals miljarder. Därför jagar den investeringsstressade bilbranschen just nu samarbetsprojekt för att dela på tyngande och riskfyllda utvecklingskostnader. I fjol beslutade därför konkurrenter som Volkswagen och Ford att börja samarbeta och just nu håller Fiat Chrysler på att slå ihop sina påsar med franska PSA, alltså Peugeot.

I måndagens gemensamma pressmeddelande från Volvo Cars och Geely Automotive sägs att de strävar mot att ”accelerera finansiella och tekniska synergier”. Alltså samordna sig så att man kan producera mer kostnadseffektivt. I förlängningen väntar en börsintroduktion, både på Stockholms- och Hongkong-börsen, för det nya sammanslagna bolaget.

”En kombination av de bägge företagen kommer att resultera i ett starkt globalt bolag”, säger Li Shufu som är ordförande i Geely Holding Group som äger de bägge bilföretagen. Målet är, säger han, att det nya gemensamma bolaget ska stärka vart och ett av varumärkena utan att särprägeln suddas ut. Underförstått: Volvo ska få fortsätta att vara Volvo och ingenting annat.

Frågan om samgående ska nu utredas fram till senare i år. Att slå ihop verksamheter och hitta samarbeten som sparar pengar påverkar redan Volvo Cars. I fjol kom beskedet att motorfabriken i Skövde lyfts ur Volvo Cars och istället hamnar i ett separat globalt motorbolag inom Geelygruppen.

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen.

Frågan är vilket framtidsperspektiv Geelys starke man Li Shufu egentligen har. Hur vill han bygga sitt bilimperium? Hur ser strategin ut? Till koncernen har han inte bara införlivat Volvo Cars. Han har köpt London taxi och sportbilen Lotus, tagit fram det nya och högst alldagliga bilmärket Lynk & Co, startat det lyxiga elbilsprojektet Polestar och dessutom nu senast varit intresserad av anrika Aston Martin. Plus en hel del andra udda köp som det tyska Volocopter, en slags helikopter vars rotor ser ut som en större rockring.

Vägen till en ny bilindustri

Rockringshelikoptern till trots, det som har förbryllat mest är beslutet att gå in som största enskilda ägare – i kapital, inte i antal röster – i Volvogruppen. Alltså det Volvo som tillverkar lastbilar och anläggningsmaskiner. Inte nog med det. I samma veva slantade han upp ett jättebelopp och blev med det storägare i Daimler, alltså tillverkaren av de Mercedes som är värsta konkurrent till just Volvogruppens lastbilar och Volvo Cars premiumbilar. Pengar saknades inte, men vad var syftet?

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen. Minnena från tiden då Ford ägde Volvo är knappast uppmuntrande. Då förpassades Volvo till den amerikanska biljättens utmarker, halv bortglömd och kraftigt underinvesterad. Kan det bli samma sak nu? Ju större sammanhang man ingår i, desto större risk för marginalisering.

Men: Volvo Cars intar fortfarande en urstark ställning inom Geelygruppen. De två senaste årens försäljningsrekord inger respekt. I fjol såldes för första gången över 700 000 Volvobilar, året innan bröts 600 000-vallen. Rekord på rekord. Dessutom ger varje såld bil en vinst – över 6 procent i rörelsemarginal – som är aktningsvärd inom den pressade bilbranschen. Så är läget idag. Men så var det där med iPhone och hur man rustar sig för en kommande, kanske brutal omvandling av hela branschen.

Läs mer: perspektiv


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Han fixade 13 miljoner till arbetskamraterna

PENSIONStålbolaget Ovako missade pensionsinbetalningar under flera år. Efter försäkringsexperten ”Lärs” detektivarbete sattes 13 miljoner kronor in på de anställdas pensionskonton.

Detta gäller vid korttidsarbete

SVAR PÅ LÄSARNAS FRÅGORVad gäller vid utbildning, får man jobba mer än vad avtalet säger och hur snabbt kan korttidsarbetet blåsas av? DA har fått många frågor från er läsare – här är svaren.

Gasolyckan på Aspa bruk

Han räddade sin arbetskamrat undan gasen

Thomas Sedig satt i kontrollrummet när larmen gick. I höga halter dödar svavelväte direkt. ”Men ligger någon där, då tvekar man inte. Då gör man allt för att rädda människans liv.”

1

”Vi måste samarbeta bättre”

RÄDDNINGSPLAN Aspa bruk vill knyta räddningstjänsten närmare, och utbilda anställda som kan lotsa dem inne på bruket om en olycka inträffar igen.

Textilia

Tvingades betala 10 000 för visstidskontrakt

En mellanchef på tvätteriet Textilia tvingade Fardin att betala 10 000 kronor för ett halvårskontrakt. När utpressaren sedan ville ha mer pengar gick Fardin till företagsledningen. Då blev han av med jobbet.

2

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.

2

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

DEBATTTrots att korttidsarbete används i stor omfattning sker nästan inga kompetensutvecklande insatser. Vi parter är överens om att det är viktigt – nu måste vi också se till att det blir verklighet, skriver avtalssekreterarna för Pappers, GS och IF Metall tillsammans med Industriarbetsgivarna.

1

”Jag vill att det ska gå fortare”

CoronasmittanCovid-drabbade Fredrik, som DA tidigare har berättat om, är nu ute från sjukhuset. Han blir starkare för var dag, men det är lång tid kvar innan han är återställd.

”Sjukförsäkringen måste bli tryggare – nu!”

KRÖNIKAAlltför ofta möter jag medlemmar i IF Metall som är för sjuka för att kunna jobba. Ändå anser Försäkringskassan att de är för friska för att få sjukpenning. Så kan vi inte ha det, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

4

Ordföranden som aldrig hann tillträda

HISTORIAGunnar Andersson skulle bara göra ännu en utlandsresa innan han tog sig an arbetar­rörelsens finaste uppdrag: LO-ordförande.

Arbetsrätten

Så här vill utredaren ändra las

På måndagen presenterades utredningen i riksdagen. Parterna har redan tidigare uttalat sitt missnöje. Nu säger också arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att hon inte är nöjd – och hoppas att fack och arbetsgivare kan hitta en bättre lösning.

4

”Småföretagen kan inte vänta till 2022”

DEBATTFör att få fart på svensk ekonomi efter coronakrisen måste småföretagens kostnader för att säga upp personal minska redan före 2022, skriver Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna.

2

”Skamligt L och C – förslaget är allt annat än liberalt”

DEBATTAtt ta bort anställningstryggheten och med den yttrandefriheten, är den raka motsatsen till liberal politik, skriver sex företrädare för GS-facket.

Så kan las ändras – detta säger parterna

Nästa måndag presenterar regeringens utredare sina förslag på hur las kan förändras. SVT har tagit del av dem redan nu – och varken fack eller arbetsgivare är nöjda

2

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Kan krisen bli ett lyft för facket?

CoronaeffektenI flera år har fackförbunden brottats med sjunkande organisationsgrad. Så kom en annan kris. Nu rapporterar flera förbund om medlemmar som strömmar till.

Så fungerar de nya reglerna

DA guidarUnder coronakrisen har regeringen både lättat på reglerna för att få ersättning och höjt beloppen för den som uppfyller villkoren från a-kassan. Följ DA:s guide för att ta reda på vilken ersättning du har rätt till.

Joachim Dagerud på Mälarplast. Foto: Lina Larsson

"Jag trivs just här"

ÖGONBLICKETKlockan är 16.08 på Mälarplast AB i Eskilstuna.

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

7

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

2

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

1

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

1

Efter coronan

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Passa på att utbilda de anställda”

Korttidspermitterade bör få utbildning. Bättre det än att folk går hemma och bygger altaner, säger förre Metallordföranden Göran Johnsson.

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.