Skäms inte för att själen är trasig

På arbetet måste vi kunna tala lika öppet om den psykiska ohälsan som att kroppen värker, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Vi behöver påminna oss om att de som hörs mest i sociala medier inte är flest”

Krönika, Alexandra Pascalidou. 

Volvo Cars och Geely Automotive kan slås ihop, men de båda varumärkena ska finnas kvar utan att deras särprägel suddas ut, enligt Li Shufu, ordförande i ägarbolaget Geely Holding Group. DA:s Harald Gatu funderar över Shufus strategi för framtiden. Foto: Pontus Lundahl / TT

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Perspektiv Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”. Frågan är hur Volvo ska undvika risken att marginaliseras.

Harald Gatu, reporter.

När såg du senast en Nokiamobil? Minns du hur en Sony Ericsson eller Motorola såg ut? De försvann så gott som över en natt för tretton år sedan när Apple lanserade sin iPhone. Sedan dess blev sig inte mobilmarknaden sig lik. Gamla tillverkare försvann med sin plötsligt föråldrade teknik.

Allt oftare talas om att bilindustrin närmar sig sitt ”iPhone-ögonblick”. Ett teknikskifte som kommer att ruska om branschen. Framtidens bil spås bli elektrifierad och liknas bäst vid ett datoriserat vardagsrum på fyra hjul.

Att ta steget till det nya – och fortfarande ganska okända – kostar. Miljarder, hundratals miljarder. Därför jagar den investeringsstressade bilbranschen just nu samarbetsprojekt för att dela på tyngande och riskfyllda utvecklingskostnader. I fjol beslutade därför konkurrenter som Volkswagen och Ford att börja samarbeta och just nu håller Fiat Chrysler på att slå ihop sina påsar med franska PSA, alltså Peugeot.

I måndagens gemensamma pressmeddelande från Volvo Cars och Geely Automotive sägs att de strävar mot att ”accelerera finansiella och tekniska synergier”. Alltså samordna sig så att man kan producera mer kostnadseffektivt. I förlängningen väntar en börsintroduktion, både på Stockholms- och Hongkong-börsen, för det nya sammanslagna bolaget.

”En kombination av de bägge företagen kommer att resultera i ett starkt globalt bolag”, säger Li Shufu som är ordförande i Geely Holding Group som äger de bägge bilföretagen. Målet är, säger han, att det nya gemensamma bolaget ska stärka vart och ett av varumärkena utan att särprägeln suddas ut. Underförstått: Volvo ska få fortsätta att vara Volvo och ingenting annat.

Frågan om samgående ska nu utredas fram till senare i år. Att slå ihop verksamheter och hitta samarbeten som sparar pengar påverkar redan Volvo Cars. I fjol kom beskedet att motorfabriken i Skövde lyfts ur Volvo Cars och istället hamnar i ett separat globalt motorbolag inom Geelygruppen.

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen.

Frågan är vilket framtidsperspektiv Geelys starke man Li Shufu egentligen har. Hur vill han bygga sitt bilimperium? Hur ser strategin ut? Till koncernen har han inte bara införlivat Volvo Cars. Han har köpt London taxi och sportbilen Lotus, tagit fram det nya och högst alldagliga bilmärket Lynk & Co, startat det lyxiga elbilsprojektet Polestar och dessutom nu senast varit intresserad av anrika Aston Martin. Plus en hel del andra udda köp som det tyska Volocopter, en slags helikopter vars rotor ser ut som en större rockring.

Vägen till en ny bilindustri

Rockringshelikoptern till trots, det som har förbryllat mest är beslutet att gå in som största enskilda ägare – i kapital, inte i antal röster – i Volvogruppen. Alltså det Volvo som tillverkar lastbilar och anläggningsmaskiner. Inte nog med det. I samma veva slantade han upp ett jättebelopp och blev med det storägare i Daimler, alltså tillverkaren av de Mercedes som är värsta konkurrent till just Volvogruppens lastbilar och Volvo Cars premiumbilar. Pengar saknades inte, men vad var syftet?

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen. Minnena från tiden då Ford ägde Volvo är knappast uppmuntrande. Då förpassades Volvo till den amerikanska biljättens utmarker, halv bortglömd och kraftigt underinvesterad. Kan det bli samma sak nu? Ju större sammanhang man ingår i, desto större risk för marginalisering.

Men: Volvo Cars intar fortfarande en urstark ställning inom Geelygruppen. De två senaste årens försäljningsrekord inger respekt. I fjol såldes för första gången över 700 000 Volvobilar, året innan bröts 600 000-vallen. Rekord på rekord. Dessutom ger varje såld bil en vinst – över 6 procent i rörelsemarginal – som är aktningsvärd inom den pressade bilbranschen. Så är läget idag. Men så var det där med iPhone och hur man rustar sig för en kommande, kanske brutal omvandling av hela branschen.

Läs mer: perspektiv


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Allt fler varsel inom industrin

Efterlysning2456 personer inom tillverkningsindustrin varslades om uppsägning i mars. Är du en av dem? Då vill vi på DA komma i kontakt med dig!

Litterär pandemi för karantänsoffan

DA GILLARI tusentals år har pandemierna och farsoterna dragit genom litteraturen och lämnat lidande och död i sina spår – men även en stor portion kärlek och framtidstro. Dagens Arbete ger dig tipsen till karantänsoffan.

Rusning till att gå med i IF Metall

De två första dagarna i april fick IF Metall fler ansökningar om medlemskap än under hela januari.

”Vissa dagar kan jag inte ta mig upp ur sängen”

MÖTE MED”Diskbråck är nästan omöjligt att få igenom som arbetsskada.” Det var förutsättningen som juristen gav Kent Dahlin. 13 år senare fick de ändå rätt.

Coronakrisen

Ferbe om uppdraget som coronasamordnare: Många är fortfarande i chock

DA MÖTERRegeringens coronasamordnare Anders Ferbe tog fram förslaget på korttidsarbete redan före krisen. Aldrig anade han att en pandemi skulle skynda på införandet.

Stor rädsla för corona i skuggsamhället

PerspektivArbetsmiljöverket har stoppat all tillsyn. ”Vi åker inte ens ut på olyckor längre”, berättar en inspektör. Samtidigt fortsätter svartarbetet. Och människor i skuggsamhället är rädda, skriver Elinor Torp.

”Okej med korttidsarbete, bara lönetappet inte blir för stort”

EnkätMånga företag har infört korttidsarbete på grund av coronakrisen. DA frågade fyra industriarbetare: Är du beredd att gå ner i tid och inkomst för att säkra jobbet? 

ABB-facken till attack mot Wallenberg och Gardell

Facken på ABB tycker att beslutet att dela ut 18 miljarder till aktieägarna är provocerande. De varnar styrelsen ”för att dra ner företagets varumärke i smutsen genom att agera oetiskt.”

2

Staten ger företag bidrag även vid uppsägningar

Företag som säger upp personal har rätt att få statligt stöd enligt reglerna om korttidspermittering. Något som upprör IF Metall. ”Själva poängen är att företagen inte ska behöva säga upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

1

Höjda utdelningar – trots krisen

PERSPEKTIVDA:s Harald Gatu minns den bistra krisvåren 2009 då aktieutdelningarna frös inne. I dag slirar börsföretagen på hur det blir.

2

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Industrin jobbar för att få fram material till vården

”Vi jobbar dygnet runt”, säger Kristina Bengtsson på ACE Protection, som gör andningsskydd.

Inför coronan är vi alla lika – men industriarbetare kan inte jobba hemifrån

PerspektivDA:s arbetsmiljöreporter Elinor Torp reflekterar över coronasmittan, och listar tre viktiga punkter om din arbetsmiljö i dessa tider.

IF Metall tecknar flera avtal om korttidsarbete

IF Metall har anpassat flera avtal för att regeringens nya förslag om korttidsarbete ska kunna tecknas. Och fler branscher ges nu möjlighet till korttidsarbete.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Corona – vilka regler gäller vid arbete och sjukdom?

DA reder utEn rad nya regler ska minska smittspridningen och göra det enklare att stanna hemma vid misstänkt sjukdom. Här har vi samlat de viktigaste förändringarna.

Hur har du det? Ge oss en bild!

EfterlysningNu i coronatider får vi på DA hitta andra arbetssätt, och vi behöver DIN hjälp! Berätta hur ni har det på ditt jobb − och skicka gärna ett foto.

Så får du lättast fyr på brasan

DA testar: TändstålEn specialslipad knivrygg är bäst när elden tänds med tändstål. Metallbrickorna som följer med håller inte måttet, enligt de sjöscouter som testat.

Ångesten tog över Tommys liv

LEVA MED DIAGNOSMänniskor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

1

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Elever på Lernia: oroliga att vi skadas

VUXENUTBILDNINGSlipdamm, thinnerångor, dålig skyddsutrustning och nästan ingen teori alls. Så beskriver Alicia och andra elever sina skoldagar på Lernias fordonsutbildning i Växjö. Nu befarar Alicia att hon har fått skador för livet.

Lernia: Vi ser över detta och åtgärdar bristen

Lernias rektor i Växjö hänvisar DA till kommunikationschefen Katarina Devell i Stockholm. Här är hennes svar på frågorna om brister på Lernias vuxenutbildning i Växjö.

Foto: David Lundmark

Ett småskaligt hantverk

ÖgonblicketKlockan är 09.47 på Karlskrona lampfabrik.

EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen. Foto: Ludovic Marin, AP

EU:s minimilön – ett hot mot svenska löner

DA reder utEU:s planer på att införa en lag om minimilön kan, i värsta fall, leda till kraftiga lönesänkningar i Sverige.

IF Metalls kongress skjuts fram

IF Metall skjuter upp sin kongress till sent i höst, beslutade förbundsstyrelsen på onsdagen.

Avtal 2020

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Opo vill skjuta upp löneförhandlingarna

På grund av det osäkra läget i och med Coronakrisen har Opartiska ordföranden bett parterna att skjuta upp förhandlingarna om avtalen fram till den 1 oktober.

”Tre öre mer i timmen. Annars strejkar vi”

Kollektivavtalets dagGideon Hazard kunde knappast förutse vilken historisk betydelse han skulle spela när han krävde tre öre mer i timmen.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.