Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

11 februari, 2020

Skrivet av

Perspektiv Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”. Frågan är hur Volvo ska undvika risken att marginaliseras.

Harald Gatu, reporter.

När såg du senast en Nokiamobil? Minns du hur en Sony Ericsson eller Motorola såg ut? De försvann så gott som över en natt för tretton år sedan när Apple lanserade sin iPhone. Sedan dess blev sig inte mobilmarknaden sig lik. Gamla tillverkare försvann med sin plötsligt föråldrade teknik.

Allt oftare talas om att bilindustrin närmar sig sitt ”iPhone-ögonblick”. Ett teknikskifte som kommer att ruska om branschen. Framtidens bil spås bli elektrifierad och liknas bäst vid ett datoriserat vardagsrum på fyra hjul.

Att ta steget till det nya – och fortfarande ganska okända – kostar. Miljarder, hundratals miljarder. Därför jagar den investeringsstressade bilbranschen just nu samarbetsprojekt för att dela på tyngande och riskfyllda utvecklingskostnader. I fjol beslutade därför konkurrenter som Volkswagen och Ford att börja samarbeta och just nu håller Fiat Chrysler på att slå ihop sina påsar med franska PSA, alltså Peugeot.

I måndagens gemensamma pressmeddelande från Volvo Cars och Geely Automotive sägs att de strävar mot att ”accelerera finansiella och tekniska synergier”. Alltså samordna sig så att man kan producera mer kostnadseffektivt. I förlängningen väntar en börsintroduktion, både på Stockholms- och Hongkong-börsen, för det nya sammanslagna bolaget.

”En kombination av de bägge företagen kommer att resultera i ett starkt globalt bolag”, säger Li Shufu som är ordförande i Geely Holding Group som äger de bägge bilföretagen. Målet är, säger han, att det nya gemensamma bolaget ska stärka vart och ett av varumärkena utan att särprägeln suddas ut. Underförstått: Volvo ska få fortsätta att vara Volvo och ingenting annat.

Frågan om samgående ska nu utredas fram till senare i år. Att slå ihop verksamheter och hitta samarbeten som sparar pengar påverkar redan Volvo Cars. I fjol kom beskedet att motorfabriken i Skövde lyfts ur Volvo Cars och istället hamnar i ett separat globalt motorbolag inom Geelygruppen.

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen.

Frågan är vilket framtidsperspektiv Geelys starke man Li Shufu egentligen har. Hur vill han bygga sitt bilimperium? Hur ser strategin ut? Till koncernen har han inte bara införlivat Volvo Cars. Han har köpt London taxi och sportbilen Lotus, tagit fram det nya och högst alldagliga bilmärket Lynk & Co, startat det lyxiga elbilsprojektet Polestar och dessutom nu senast varit intresserad av anrika Aston Martin. Plus en hel del andra udda köp som det tyska Volocopter, en slags helikopter vars rotor ser ut som en större rockring.

Vägen till en ny bil­industri

Rockringshelikoptern till trots, det som har förbryllat mest är beslutet att gå in som största enskilda ägare – i kapital, inte i antal röster – i Volvogruppen. Alltså det Volvo som tillverkar lastbilar och anläggningsmaskiner. Inte nog med det. I samma veva slantade han upp ett jättebelopp och blev med det storägare i Daimler, alltså tillverkaren av de Mercedes som är värsta konkurrent till just Volvogruppens lastbilar och Volvo Cars premiumbilar. Pengar saknades inte, men vad var syftet?

För varje affär, för varje uppköp som Geelys starke man Li Shufu gör så ökar de bekymrade funderingarna om Volvos framtida ställning inom den svällande och till synes disparata världskoncernen. Minnena från tiden då Ford ägde Volvo är knappast uppmuntrande. Då förpassades Volvo till den amerikanska biljättens utmarker, halv bortglömd och kraftigt underinvesterad. Kan det bli samma sak nu? Ju större sammanhang man ingår i, desto större risk för marginalisering.

Men: Volvo Cars intar fortfarande en urstark ställning inom Geelygruppen. De två senaste årens försäljningsrekord inger respekt. I fjol såldes för första gången över 700 000 Volvobilar, året innan bröts 600 000-vallen. Rekord på rekord. Dessutom ger varje såld bil en vinst – över 6 procent i rörelsemarginal – som är aktningsvärd inom den pressade bilbranschen. Så är läget idag. Men så var det där med iPhone och hur man rustar sig för en kommande, kanske brutal omvandling av hela branschen.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Facket imponeras av Geely

Volvofacket är tillbaka från Kina och Geely. – De är långt efter oss men utvecklingen går rasande fort, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Ännu vill inte facket säga någonting om hur man ser på Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ställningstagandet bedöms som viktigt. Inte minst av Geely själva. Det kinesiska bilföretaget […]