Volvofacket är tillbaka från Kina och Geely.
– De är långt efter oss men utvecklingen går rasande fort, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb.
Ännu vill inte facket säga någonting om hur man ser på Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar.
Ställningstagandet bedöms som viktigt. Inte minst av Geely själva. Det kinesiska bilföretaget hävdar att ett fackligt nej till affären vore en svår motgång.
–Vi återkommer i den frågan, säger Mikael Sällström.
Tillsammans med Volvo-kollegor från IF Metall, Sveriges Ingenjörer, Unionen och Ledarna fick han se en del av vad Geely lyckats åstadkomma under sina tolv år.
– Imponerande, säger Mikael Sällström.
– Tekniskt har de inget att tillföra oss, men med tanke på att företaget bara funnits under så kort tid är det fantastiskt vad de lyckats åstadkomma.
– Utvecklingen går fort. Det tog japanerna 25 år att slå igenom med sina bilar. För koreanerna tog det femton år. Det kan gå ännu snabbare för kineserna.
Visserligen gjorde de större Geelymodellerna inget större intryck på Mikael Sällström. Däremot den mindre modellen, Panda.
– Ja, i synnerhet som den bara kostar 40–50 000 kronor.
Hur såg fabrikerna ut?
– Det vi såg var mindre av automatisering och mekanisering än vad vi har.
Däremot tycker Mikael Sällström att Geelys fabriker såg betydligt fräschare ut än Fords fabrik i Chongqing där Volvobilar i dag tillverkas i mindre skala.