Industriarbetarnas tidning

Ingen splittring hos Volvo-facken

26 mars, 2010

Skrivet av

Tjänstemannafacken på Volvo Personvagnar sa igår att de inte kan stödja försäljningen till Geely. På grund av dålig information från Ford. Verkstadsklubben var inte tillfrågad.

– De fick inte tag på oss och de hade bråttom med att få ut sitt uttalande, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb.

Är Volvofacken splittrade?

– Nej, inte alls. I sak har inget förändrats med det uttalande vi gjorde tillsammans i februari.

– I det uttalandet sa vi inte ja till försäljningen. Vi sa ja på vissa villkor. Bland annat vad gäller finansieringen och att Volvo Personvagnar måste få en ledning som är kompetent nog att kunna driva ett självständigt bolag.

Mikael Sällström tolkar inte tjänstemannaklubbarnas nya uttalande som ett nej.

– De kritiserar den bristande informationen. Den kritiken delar vi.

– Att säga nej är en annan sak. Då måste man också vara beredd att ta konsekvenserna.

Du kanske också vill läsa…

Volvo kinesiskt till midsommar

DA-ANALYS Bara detaljer och godkännande från myndigheter återstår. Sedan är Geelys köp av Volvo klart. Alltså tvärtemot vad regeringens bilsamordnare Jöran Hägglund påstår. I förra veckan befann sig Jöran Hägglund i Kina. Så här sa han på en pressträff i Hangzhou där Geely har sitt huvudkontor: – Kanske har man gett sken av för mycket. […]

Volvofacket: Det kan gå vägen

På söndagen blev Volvo Personvagnar kinesiskt. Volvofacket är försiktigt positivt. – Vi jublar inte, men det mesta pekar mot att kan gå vägen, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. På söndagen undertecknas köpeavtalet mellan Ford och kinesiska Geely. I lördags hade Volvofacken en träff med Geely och fick där svar på den viktigaste frågan: […]

Volvofacket: ”Ford tiger som muren”

Volvofacket är tveksamt till Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ett ganska nystartat, omoget bolag som vi inte vet så mycket om, säger Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande (bilden). – Dessutom har de ingen erfarenhet av västerländsk industri. Mikael Sällström säger att han inte vet mer om bolaget än vad han läst i media och […]

”Produktionen och utveckling kvar i Sverige”

Geely planerar att tillverka 300 000 Volvobilar per år i Kina. Men produktion, utveckling och huvudkontor stannar i Sverige. Det framgår av planer som presenterats för Kinas myndigheter, enligt nyhetsbyrån Reuters. För att kunna köpa Volvo måste Geely ha myndigheternas godkännande. Enligt Reuters källa hoppas Geely på en preliminär uppgörelse i februari, lagom till det […]

Geely allt närmare Volvo

Geely rycker allt närmare som nästa ägare av Volvo Personvagnar. Ett avtal om köp kan undertecknas redan i dag. Kinesiska biltillverkren siktar på att slutföra köpet av Volvo före det kinesiska nyåret, som infaller i mitten av februari. Volvos ägare Ford har valt ut Geely som den främsta kandidaten bland intressenterna, dit också det svenska […]

Ford säljer Volvo till Geely

I dag blev Volvo så gott som kinesiskt. Nuvarande ägaren Ford och Geely är i stort sett överens om att Volvo Personvagnar byter ägare i vår. Detta enligt ett pressmeddelande i dag från Ford. Ett slutgiltigt köpeavtal ska upprättas under första kvartalet 2010. Därefter ska köpet vara avklarat under det andra kvartalet. Ford säger att […]

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.