Industriarbetarnas tidning

Saabs kris öppnar för Antonov

7 april, 2011

Skrivet av

DA ANALYS

Likviditetskrisen i Saab Automobile öppnar för den ryske affärsmannen Vladimir Antonov. Han blir troligen näste storägare i bilföretaget.

Just nu befinner sin Antonov på semester med familjen i Argentina och kollar på hästar.

När han återvänder till Europa kan han vara ny storägare till Saab. Om han till slut ska släppas in i Saab eller inte bestäms av Riksgälden, ytterst av den svenska regeringen.

Riksgälden funderar just nu. Frågan man har att brottas med är om han kan räknas som en tillförlitlig ägare. För ett och ett halvt år sedan bedömdes han inte vara det. Då krävde General Motors – efter den svenska regeringens uppgifter – att Antonov skulle tvingas bort från Saab-köparen Spyker. Så vad vet Riksgälden nu som man inte visste i december 2009?

Om ett par veckor ska Riksgälden ha kommit fram till en slutsats.

Det kan gå snabbare, om Saabs kris fortsätter att accelerera.

Saabs kris är just nu brist på pengar att betala de löpande räkningarna med. Att bilföretag sölar med att betala underleverantörerna är standard. 60 dagars kredit är det normala, ibland även längre tider. Något som plågat underleverantörerna i många år.

Till på köpet kräver bilföretagen att underleverantörerna årligen sänker sina priser. Dessutom förväntas de ta över allt mer av utvecklingsarbetet på en bil.

Det var alltså en hårt pressad samling företag som fick skrämselhicka när de såg reklambyrån Lowe Brindfors förklara att de slutar samarbeta med Saab efter att inte ha fått betalt sedan i julas.

Snart stod underleverantörerna i kö hos Saab och krävde pengar för det man redan levererat. En liten kassa blev snabbt ännu mindre. Och likviditetsbristen blev inte bara en likviditetskris utan även en förtroendekris: klarar Saab sina åtaganden?

Svaret på den frågan har Saabs egna informationsstrateger knappast lyckats kommunicera med omvärlden.

Inte blir det bättre av att backa historien bara några veckor. Antonov sa för någon månad sedan att Saab kommer att ha brist på pengar. Sedan tillträdde aldrig den nye finanschefen. Kort därefter annonserade vd:n Jan Åke Jonsson sin avgång. Sedan briserade allt med reklambyråns avhopp. Och nu: en kö av underleverantörer som vill ha betalt och dessutom garantier.

En sådan händelsekedja väcker frågor som företaget måste kunna lämna förtroendeingivande svar på. Annars fortsätter oron kring företaget.

Vilken dag som helst ska nästa del av EIB-lånet betalas ut till Saab. Den här gången ett par hundra miljoner kronor som ska gå till vidareutvecklingen av den nya 9-3, nästa modell som ska rulla av monteringbandet i Trollhättan.

EIB-lånet var nödvändigt för att Saab skulle rulla igång efter likvidationen för drygt ett år sedan. Men lånet är dyrt, med en ränta som ligger långt över vad man behöver betala på andra håll. Antonovs plan är att lösa lånet och finansiera utvecklingen på annat sätt. Säger han.

Men allra först har han sagt sig beredd att lägga upp en halv miljard kronor ur egen ficka.

Bollen ligger hos Riksgälden. Under tiden fortsätter oroliga leverantörer att köa.

Du kanske också vill läsa…

Spyker enda kandidaten

Spyker Cars är nu den enda kandidaten till att överta Saab. På måndag bestämmer sig GM om förhandlingarna ska fortsätta eller om likvideringen ska fullföljas. Det uppger nyhetsbyrån Bloomberg som hänvisar till två källor med god insyn i processen. Enligt uppgiftslämnarna har Spyker erbjudit GM 75 miljoner dollar i kontanter plus ytterligare 325 miljoner dollar […]

Genii höjer budet på Saab

Genii ger inte upp. Vi kommer att förbättra vårt bud ytterligare, säger Geniis talesman Lars Carlström. – Jag har inte fått någon information att Spyker skulle vara den enda kvarvarande kandidaten, säger han. – Jag utgår från att vi fortfarande är en het kandidat till att överta Saab. Gruppen med det Luxemburg-baserade investmentbolaget Genii Capital […]

Nu får Spyker svar av GM

Torsdag eller fredag. Då tippas General Motors säga definitivt ja eller nej till om Saab säljs till Spyker. Annars gäller nedläggning. Den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars uppges vara den enda spekulanten till Saab. I förra veckan ryktades att även Merbanco, ett investmentbolag i delstaten Wyoming, lämnat in ett bud. Men det förnekas av källor med […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

GM kallar till presskonferens i Detroit i kväll

General Motors kallar till presskonferens i Detroit klockan 17.30 i kväll. Det är GM:s koncernchef Ed Whitacre som kommer att hålla i presskonferensen. Men pressmeddelandet på GM:s hemsida säger inget om den kommer att handla om Saab eller inte. Regeringen samlades i eftermiddag och näringsminsiter Maud Olofsson säger till TT: – Vi hoppas att de […]

”Vi har kramat varandra [
]på jobbet nu på morgonen”

Det var stora kramkalaset på Saab i morse. I dag är det roligt att jobba på Saab, säger några anställda på måleriet som Dagens Arbete talat med. Risto Laakkonen har jobbat som plåtslagare på måleriet i 25 år. – Jag är jätteglad och lättad. Det är knappt man tror att det är sant. – Vi […]

Saab-affären i hamn

Riksgälden har överlämnat, med klartecken från regeringen, ett förslag till avtal med Europeiska investeringsbanken (EIB) om en lånegaranti till Saab. Därmed är Saab-affären i praktiken klar.– Det finns risker, men de är acceptabla, säger näringsminister Maud Olofsson. – Riksgälden har återkommit till oss efter att ha granskat affärsplanen och kommit fram till att den är […]

Ännu en Dagen D för Trollhättan

DA-ANALYS Måndagen ser ut att bli ännu en Dagen D för Trollhättan när GM bestämmer sig: antingen förhandla vidare med Spyker eller fortsätta likvidationen. Men utspelet kan lika gärna vara en ny förhandlingsfint från GM. Nu ligger pengarna på bordet. 500 miljoner dollar är en bra slant över den summa som GM-chefen Ed Whitacre råkade […]

”Skjut upp nedläggningen”

Skjut upp nedläggningen av Saab. Det kräver IF Metall, Unionen och Sveriges Ingenjörer i ett gemensamt öppet brev till General Motors.Nu när det finns ett nytt bud från Spyker måste GM ge tid för ”en förnyad genomgång och analys”, skriver facken. De tre facken skickade ut det öppna brevet på söndagskvällen. Brevet är undertecknat Stefan […]

Spyker gör nytt försök att köpa Saab

Spyker vill fortfarande köpa Saab. Den holländska sportbilstillverkaren sockrar sitt bud och ger General Motors betänketid till klockan 23 på måndag. – Det låter ju faktiskt väldigt trevligt, säger Paul Åkerlund, IF Metallklubbens ordförande på Saab i Trollhättan. – Det visar ju att intresset för Saab består. Nu ligger bollen hos GM. I ett pressmeddelande […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.