Industriarbetarnas tidning

”Vi är ju här för att jobba”

11 december, 2015

Skrivet av

Stefan Larsson, ordförande för Iverstadsklubben på Nevs. Foto: Harald gatu
Stefan Larsson, ordförande för verkstadsklubben på Nevs. Foto: Harald Gatu

Efter sommarsemestern ska det börja tillverkas elbilar i Trollhättan. Beskedet från Nevs välkomnas av verkstadsklubben på bilfabriken.

– Jättebra, vi har länge väntat på ett datum då vi kan köra igång, säger Stefan Larsson, ordförande för de drygt 120 verkstadsarbetarna på Nevs.

Han säger till DA att alla verkligen längtar efter att få köra igång – ”Vi är ju här för att jobba”. I dag består arbetsuppgifterna mest av underhåll.

– Maskinerna måste köras även om man inte producerar någonting. Det är ungefär som en gammal bil. Den måste också köras då och då för att fungera.

Med ingenjörer och inhyrda konsulter sysselsätter Nevs i dag 600 personer. Enligt företaget behöver man rekrytera ungefär ytterligare 50 i månaden, mestadels ingenjörer.

– Men jag gissar att vi snart även kommer att behöva anställa personal till produktionen, säger Stefan Larsson.

– Ska vi köra igång efter semestern måste rekryteringsprocessen komma igång efter årsskiftet om vi inte ska förlora tid.

Om Nevs i första hand kommer att ge jobb åt före detta Saab-anställda återstår att se.

– Vi har inte hört något än hur företaget tänker. Men ska vi ta in folk utan någon längre erfarenhet av att bygga bilar så blir ju inkörningsperioden längre, säger Stefan Larsson.

Det var på Stora bildagen i går som Nevs vd Mattias Bergman  avslöjade företagets närmaste planer. Nevs elbilar byggs på Pheonixplattformen som utvecklades på gamla Saab Automobile. Fyra olika modeller ska tillverkas. De flesta bilarna, tre fjärdedelar, kommer att produceras i Trollhättan. Under tiden bygger företaget ut en ren monteringsfabrik i den kinesiska staden Tianjin, som också är delägare i Nevs.

Stefan Larsson:

– Det känns verkligen skönt att veta när vi kommer att köra igång. Vi har hela tiden trott på att fabriken kommer igång. Men vi har saknat en tidpunkt för starten. Nu vet vi och det känns hur bra som helst.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Vi fick årets julklapp”

”Vi fick årets julklapp”

”Som vi väntat på detta ögonblick”, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande, om storordern. Nu väntar nyanställningar i bilfabriken.

Nevs siktar på 2020

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

”Det är illavarslande signaler”

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Drömmen om att komma tillbaka

Drömmen om att komma tillbaka

Saab gick i konkurs och in flyttade Nevs, elbilstillverkaren som vuxit i det tysta. Fabriken lever igen och gamla Saabare längtar tillbaka. Men det bestäms ytterst av kinesisk miljöpolitik.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Dagens Arbete firar 20 år med ett fullmatat jubileumsnummer. Möt bland andra Pia, Pia och Sylvia som med flera tusen andra förlorade jobben vid Saabs jättekonkurs. Sen dess har det gått sex år.

Bloggen ger Tony ny kraft

Bloggen ger Tony ny kraft

Tony Fridh i Mellerud är en av många som slagits ut av stressen. Han hittade ett verktyg för att hantera själens kaos: att skriva.

Så blir nya Saab

Snabbt ökad produktion och fortsatt utvecklingsansvar i Trollhättan, men med 500 färre anställda. Ett nytt distributionsbolag och lokal tillverkning i Kina. Så ser det nya Saab ut. Företaget siktar på att tillverka 200 000 bilar och bli lönsamt 2014. Rekonstruktören Guy Lofalk presenterade Saabs rekonstruktionsplan inför borgenärerna i Vänersborgs tingsrätt i dag. Det nya Saab […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.