Industriarbetarnas tidning

Så gör Sverige pengar på Colombias fred

31 maj, 2017

Skrivet av Hector Barajas

52 år av krig Colombia ser äntligen freden inom räckhåll efter femtio år av gerillakrig. Saab, Scania, Atlas Copco och Ericsson ser mer än så. För dem hägrar stora affärsmöjligheter.

Från krig till ­storsatsningar

1964  Den marxistiska Farc-gerillan startar sin väpnade kamp.

1994  De svenska ingenjörerna Danny Appelgate och Tommy Tyrving kidnappas av Farc. De ­återfår friheten i maj 1995.

2002  Ingrid Betancourt (bilden), colombiansk politiker med franska rötter, kidnappas av Farc. Hon fritas 2008 av colombianska säkerhetsstyrkor.

2012  Fredssamtalen mellan den ­colombianska regeringen och Farc börjar på Kuba.

2014 Ett nätverk av svenska ­företag bildas för att främja de mänskliga rättigheterna och FN:s globala mål i Colombia.

2015 14 svenska företag, däribland Tetra Pak, Ericsson,
Atlas Copco och Scania, undertecknar en antikorruptionspakt med Colombias regering.

2015 Kronprinsessan Victoria, prins Daniel och infrastrukturminister Anna Johansson besöker Colombia.

2016 Svenska Gripenpiloter håller seminarium för Colombias flygvapen, FAC, och visar upp en flygsimulator.

2016 Saab får i uppdrag att leverera ett övervakningssystem av flygplan för städerna Cucuta och Medellin.

2016 Fredsavtalet undertecknas i september. I oktober vinner nej-sidan i folk­omröstningen om avtalet.
I november skrivs ett nytt freds­avtal. President Juan Manuel Santos tar emot Nobels fredspris i december.

2017 Innovationsminister Mikael Damberg besöker Colombia. Sverige tecknar ett samarbetsavtal på försvarsområdet.

2017 Atlas Copco får beställningar av maskiner värda
mer än 13 miljoner dollar.

Kriget

Hundratusentals civila mördades och över sex miljoner människor tvingades på flykt, på grund av konflikten i Colombia som började redan på 1950-talet. Små bönder drevs bort för att skapa stora lantegendomar som producerar kaffe, kakao, bananer och palmolja.
Den marxistiska Farc-gerillan finansierade kriget med kidnappningar, utpressningar och knarkhandel. Staten har också bidragit starkt till våldet och korruptionen är utbredd.

Colombias president Juan ­Manuel Santos och Farc­ledaren Rodrigo Londono i ett historiskt handslag 2016.

Freden

Flera försök att skapa fred i Colombia har gjorts och misslyckats. Den senaste fredsprocessen startade hösten 2012 på Havanna, Kuba, och ledde till att ett avtal undertecknades i slutet av september 2016.

Ett misslyckande var dock nära eftersom colombianerna sade nej till fredsavtalet i den efterföljande folkomröstningen. Nya förhandlingar krävdes och ett omarbetat fredsavtal blev till slut godkänt av parlamentet.

Vad händer nu?

De utländska investeringarna sjönk visserligen i början av 2017, men olika bedömare tror ändå att landet kan gå en ljus framtid till mötes. Under året har moderniseringen av den industriella maskinparken kommit i gång. Arbetslösheten är relativt sett låg, men minst en miljon nya jobb lär krävas för att garantera den bräckliga freden.

Det görs därför stora investeringar i infrastrukturen. Över 150 miljarder kronor ska de närmaste åren satsas på ett 40-tal större vägprojekt och modernisering av de viktigaste hamnarna och ett 50-tal flygterminaler.

Atlas Copco

Den svenska taktiken

Sverige insåg tidigt att freden i Colombia kan bli en bra affär för den svenska industrin. Samtidigt som fredsförhandlingarna pågick, satsade företag som Saab, Scania, Atlas Copco, Skanska, Tetra Pak och Ericsson på att profilera sig som icke korrupta, socialt ansvarsfulla och proaktiva när det gäller mänskliga rättigheter.

Svenska ambassaden i Bogotá och kungahuset har också gjort stora ansträngningar för att marknadsföra Sverige som en pålitlig partner, som stödjer freden och vill colombianerna väl.
Det svenska biståndet till Colombia var cirka 260 miljoner kronor under 2016, mer än hälften gick till konfliktförebyggande åtgärder.

En lovande kassako

De senaste åren har bjudit på positiva nyheter om svenska företags affärer i Colombia. Scanias bussar och lastbilar säljer bra, ABB stärker sin ställning i en viktig hamn, Atlas Copco får en del av vägbyggenas miljardkaka och Saab levererar övervakningssystem för flygtrafik.

Ett viktigt framsteg är att länderna den 15 mars 2017 tecknade ett samarbetsavtal inom försvarsområdet. Samma dag meddelade Saab att man nu ser stora chanser till en Gripenaffär med Colombia.

Foto: TT

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Han har varit klubbordförande i ett halvt sekel

Han har varit klubbordförande i ett halvt sekel

Efter 57 år på Saab har Conny Holm blivit specialist på försvarsindustrin. Han tror inte att Natoanslutning automatiskt blir bra för svenska företag. 

”Kommer gå åt. Finns många stora hål att fylla”

”Kommer gå åt. Finns många stora hål att fylla”

Okej nivå, kanske bättre än förväntat. Men kostnadsökningarna äter snabbt upp kommande löneökningar. Det tycker arbetarna på Scanias lastbilsfabrik i Södertälje.

De finska folkhems­byggarna

De finska folkhems­byggarna

Mellan 1950 och 1970 lämnade hundratusentals finländare hemlandet bakom sig för att arbeta i den svenska industrin. Laura Leskinens morföräldrar var två av dem.

Någonstans i Sverige

Någonstans i Sverige

1942 pågick ett intensivt arbete på Saabs fabriker med att få fram alla bomb- och spaningsplan som Flygvapnet beställt.

Han har full koll på nanohotet

Han har full koll på nanohotet

Thomas Timan borrar i material till flygplan. Förut var partiklarna överallt i rummet. Men som skyddsombud fick han Atlas Copco att bygga bort riskerna.

”Tricket är att bjuda på något jättegott”

”Tricket är att bjuda på något jättegott”

Fackkämpe, ultralöpare – och vegan. Scanias klubbordförande Michael ”Stålis” Lyngsie har svårt att se någon anledning till att äta kött. 

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Dagens Arbete hörde av sig till tre av dem vi mötte under pandemins början. Vad har påverkat mest under coronaåret?

Enträget förhandlande gav extra i potten på Scania

Enträget förhandlande gav extra i potten på Scania

IF Metallklubbarna på Scania har förhandlat fram ett lönepåslag på 3,3 procent. 0,6 procentenheter mer än det centrala avtalet.

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Kris i byggbranschen

Så gick det för arbetarna som fick gå från husfabriken

Så gick det för arbetarna som fick gå från husfabriken

Osäkerheten på marknaden gör att återstarten för K2A Trähus skjuts på framtiden.