Industriarbetarnas tidning

Saab kör igång – problemen finns kvar

27 maj, 2011

Skrivet av

DA ANALYS

Efter sju veckors stillestånd och åtta bedrövelser är Trollhätte-fabriken igång igen. Men Saab behöver pengar, återupprättat förtroende och politisk vilja.

Kinesiska flaggor fladdrar i sydvästvinden på Stallbacka idag. Den största återförsäljare på världens snabbaste och största bilmarknad är på finbesök. Äntligen har personalen kallats in till fabriken för att köra igång igen.

Gott så. Men det behövs så mycket mer av pengar, förtroende och politisk vilja för att de Saab-anställda ska få den chans till come-back de så väl behöver.

Pengar. När den kinesiska återförsäljaren Pang Da gästar Trollhättan ska redan 270 miljoner vara insatta på Saabs konto. Pengarna avser köp av 1 300 bilar. Det kan bli ytterligare 130 miljoner för en kompletterande beställning på 600 bilar.

Men det krävs mer både på kort och på framförallt lång sikt.

Kortsiktigt har Victor Muller sagt att det behövs 800 miljoner för att kunna dra igång produktionen på allvar. Han lär ha 550 miljoner just nu.

Men det är ändå den långsiktiga finansieringen som slutgiltigt avgör Saabs framtid. Saab behöver en ekonomiskt stark partner.

Ryske affärsmannen Vladimir Antonov är beredd att gå in med en miljard. Riksgälden har sagt ja, regeringen säger ingenting utan inväntar Europeiska investeringsbanken samt General Motors som tiger.

Pang Da vill in och säger sig kunna pytsa in 600 miljoner kronor för att en 24-procentig ägarandel i Spyker Cars, Saabs ägare.

För att kunna gå in som delägare måste de ha sitt godkännande av Riksgälden och ett möte dem emellan är inplanerat. Men än viktigare är hur ärendet hanteras det kinesiska superdepartementet NDRC, uttytt Nationella utvecklings- och reformkommissionen. De lär ha en och annan synpunkt.

Just den långsiktiga finansieringen hör ihop med nästa avgörande faktor:

Förtroende. Saab behöver återupprätta förtroendet på flera håll. Den bilkund som funderar på att slanta upp ett par hundra tusen för en ny Saab vill gärna veta om företaget har en chans att överleva.

Förtroendet är också viktigt för relationen med alla de underleverantörer – cirka tusen företag – som idag levererar komponenter och tjänster till Saab. IAC Group har varslat 200 i Färgelanda och Skara och Plastal ett 50-tal. De leverantörerna vill nog gärna se en långsiktig finansiering innan varslen dras tillbaka.

Men det är inte bara kunder och affärspartners som behöver förtroendefulla signaler från Saab. Även den hårt prövade personalen behöver det. Det har sagts många gånger förr, men det är ändå lika avgörande för företagets framtid: utan personalens engagemang och kunskap vore Stallbacka något helt annat än en bilfabrik för länge, länge sedan.

Just engagemanget och kunskapen gör dem attraktiva på arbetsmarknaden. Saab behöver dem, lika mycket som kapital och kunder.

Och om Saab ska kunna styra mot framtiden krävs också:

Politisk vilja. Näringsminister Maud Olofsson har den här veckan fått besök både från Vladimir Antonov och kinesiska Pang Da. Två intressenter som vill satsa i Saab. Men som ännu inte vet om de får. Inget avgörandena ligger egentligen på den svenska näringsministerns bord.

Pang Da måste först som sagt passera det kinesiska superdepartementets nålsöga för att kunna investera utomlands. Och Antonovs öde avgörs av EIB och GM. Men hur är det med den politiska viljan från den svenska regeringen? Hur agerar den? Trycker den på EIB och GM för att komma till avslut om Antonov?

Allt som görs hörs naturligtvis inte. Det oroväckande är att det är inte mycket som hörs.

Det har varit bråttom länge nu.

Du kanske också vill läsa…

Så blir nya Saab

Snabbt ökad produktion och fortsatt utvecklingsansvar i Trollhättan, men med 500 färre anställda. Ett nytt distributionsbolag och lokal tillverkning i Kina. Så ser det nya Saab ut. Företaget siktar på att tillverka 200 000 bilar och bli lönsamt 2014. Rekonstruktören Guy Lofalk presenterade Saabs rekonstruktionsplan inför borgenärerna i Vänersborgs tingsrätt i dag. Det nya Saab […]

Kinas industriminister säger ja till Saab

Kinas industriminister Miao Wei stödjer ”i princip” köpet av Saab Automobile, enligt branschtidningen Automotive News China. Uppgifterna är ett viktigt förhandsbesked. Det är första gången det görs ett officiellt uttalande om Saab-affären från kinesiska myndigheter. På frågan om industriministeriet stödjer affären svarade Miao Wei enligt Automotive News China: – Vi stödjer den i princip. De […]

En ny marknad för företaget som vant sig vid kaos

DA ANALYS Det börjar bli tjatigt att jämföra Saab Automobile med katten och de nio liven. De är ju förbrukade för länge sedan. Än är inte affären i hamn, men det ser hyfsat ut: ägare med mycket pengar och tillträde till världens största och snabbast växande bilmarknad. Alla som följt Saab under en längre tid […]

Lättnad bland Saab­anställda

”Underbart! Helt fantastiskt, jag är jätteglad”, säger bilbyggaren Pia Pettersson. I morse slog hon på text-TV. Där kunde hon läsa om att Saab Automobile får en ny ägare. – Jag kände mig lättad. Det känns skönt att det nu är klart. Nu vet vi. – Samtidigt är vi medvetna om att en del av oss […]

Saab blir kinesiskt

Saab Automobile blir kinesiskt. Samtidigt har rekonstruktören Guy Lofalk dragit tillbaka sin begäran att rekonstruktionen ska avbrytas. Rekonstruktionen fortsätter alltså. Youngman och Pang Da köper hela Saab för drygt 900 miljoner kronor. Uppgifterna bekräftas av Saab Automobile. Till TT säger Victor Muller att prislappen är ”helt okej” och att han är lättad över försäljningen. – […]

Löfven tror på Kinaföretag

Stefan Löfven träffade kinesiska Pang Da igår. Han är stärkt i sin tro på Saab. Också Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund är övertygad om att företaget överlever. Igår träffade IF Metalls ordförande Stefan Löfven och Saabklubbens ordförande Håkan Skött företrädare för Pang Da på bilsalongen i Frankfurt. Beskedet var att kineserna är beredda att satsa pengar. […]

Facken kräver besked om läget i Saab

Facken kräver besked om läget i Saab

I dag träffar facken Saab-ledningen får att få större klarhet i hur det står till i företaget. – Vi vill försäkra oss i att det inte blir någon upprepning av inställda löner, säger Håkan Skött, IF Metallklubbens ordförande. I juni fick inte metallarbetarna sin lön i tid. Månaden efter var det tjänstemännens tur. Vid bägge […]

Företaget som kan bli Saabs räddning

Företaget som kan bli Saabs räddning

DA ANALYS Äntligen en Saab-nyhet som håller? Efter sex veckors förlorad produktion, sju sorger, åtta bedrövelser och oräkneliga spruckna allianser kan de Saab-anställda kanske börja hoppas igen. Dags att lära sig ett nytt kinesiskt företagsnamn: Pang Da. Börsnoterat, finansiellt starkt och den största distributören på världens största och snabbast växande bilmarknad. De har 1 100 återförsäljare […]

Kassako på löpande band

Kassako på löpande band

År 1979 rullade det på för svensk bilindustri.

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Dagens Arbete firar 20 år med ett fullmatat jubileumsnummer. Möt bland andra Pia, Pia och Sylvia som med flera tusen andra förlorade jobben vid Saabs jättekonkurs. Sen dess har det gått sex år.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.