Industriarbetarnas tidning

En ny marknad för företaget som vant sig vid kaos

28 oktober, 2011

Skrivet av

DA ANALYS

Det börjar bli tjatigt att jämföra Saab Automobile med katten och de nio liven. De är ju förbrukade för länge sedan.

Än är inte affären i hamn, men det ser hyfsat ut: ägare med mycket pengar och tillträde till världens största och snabbast växande bilmarknad.

Alla som följt Saab under en längre tid har fått vänja sig vid de tvära kasten mellan hopp och förtvivlan.

I går skickade advokat Guy Lofalk in ett papper till Vänersborgs tingsrätt. Han begärde att rekonstruktionen skulle avbrytas.

Klockan 8:45 i morse faxade han in ett nytt. Innehållet var det diametralt motsatta: Fortsätt rekonstruktionen, köpare finns.

Flera ja återstår innan Pang Da och Youngman kan ta över:

Ett ja från Saabs ägare Swedish Automobile. Inga problem, de behöver alla pengar de kan kan komma över.

Ett ja från den svenska regeringen och Riksgälden som står som garanter för EIB-lånet. Inga problem.

Ett ja från det kinesiska superdepartementet NRDC. Kan dröja, även om det tycks som om departementet varit indragna i förhandlingarna.

Slutligen ett ja från Saabs förra ägare General Motors som fortfarande har rätten till de bilar som tillverkas i Trollhättefabriken. Kan krångla med tanke på att de inte är intresserade av att låta kineserna kopiera teknik.

Men det vore konstigt om inte den här affären varit förankrad i Detroit när man kommit så långt som en avsiktsförklaring. Kineser, om några, gillar inte att tappa ansiktet.

Om nu alla nu säger ja – är det bra det här nu då?

Det finns ett givet svar på den frågan. Vad hade alternativet varit? Konkurs, styckning, nedläggning och något slags halvtomt ”företagshotell” ute på Stallbacka.

Även om de nya kinesiska ägarna säger sig vilja fortsätta tillverkningen i Trollhättan finns naturligtvis inga garantier.

Garantier finns inte i något företag, i synnerhet inte i den hårt pressade fordonsindustrin där det finns för många fabriker och för hög produktionskapacitet i förhållande till efterfrågan.

Men Trollhättan är ingen enkel sammansättningsfabrik som vår statsminister råkade tro häromåret.

Trollhättan är en av få integrerade bilfabriker i Europa med allt från konstruktion och utveckling till karosseri, måleri och slutmontering. Sådana fabriker är sällsynta.

Den kunskap fabriken besitter, den flyttar man inte så lätt. Den är ingen garanti, men en tillgång.

Med sina nya ägare får Saab Automobile framför allt:

Pengar. En produktionsplan finns, nya modeller är utvecklade och klara för produktion. Fattas bara pengar att betala underleverantörer och anställda med. Och finansiera den fortsatta verksamheten. Om man får tro Victor Muller kommer kineserna att skeppa in 4,5 miljarder kronor omedelbart. En ny marknad. Pang Da är den största återförsäljaren på den kinesiska marknaden med 1 200 återförsäljare av 600 000 bilar om året.

Och den kinesiska marknaden är naturligtvis inte vilken skitmarknad som helst. Den är numera störst, större än USA:s. Dessutom växer den mycket snabbt – den amerikanska och västeuropeiska står däremot still.

Men varför skulle Saab lyckas sälja i Kina när General Motors, dåtidens största bilföretag med sin säljorganisation, inte lyckades sälja den i USA?

GM struntade i Saab. Faktum är att Saab lyckades faktiskt sälja fler bilar i USA när de stod på egna ben – rekordåret var 1987 – än när de ingick i GM:s säljorganisation. Där drunknade de bland GM:s andra premiummärken.

GM visste inte riktigt vad de skulle med Saab. Vet Pang Da och Youngman det då?

Vad vi vet är att det finns en växande premiummarknad i Kina. En köpstark övre medelklass kräver västerländska bilar av en kvalité som inte de kinesiska bilmärkena ännu kan matcha. Det är ett segment som växer med i snitt 25 procent per år – och där det finns pengar att hämta.

Varje månad säljs långt över 50 000 Audi, BMW och Mercedes i Kina. Där ska Saab liksom Volvo in och kriga.

Vad vi också vet är att kinesiska biltillverkare törstar efter modern teknologi och produktionskunnade. I branschtidningen Automotive News China står att läsa om ett seminarium i Chengdu för några veckor sedan då flera toppchefer vittnade om vikten av att köpa upp utländska bilföretag, även underleverantörer. Att köpa upp och lära sig ses som en genväg till att snabbt bli större och bättre.

Nya Saabbilar kommer säkert att produceras i kinesiska fabriker på sikt. Men Pang Da och Youngman tar över en av världens mest effektiva bilfabriker. I slaget om Kinas bilkunder borde Trollhättan vara en tillgång. Allt handlar inte om lönenivåer utan om kunskap, kvalité, flexibilitet och utvecklingsförmåga.

Trollhättefabriken har stått pall många påfrestningar vid det här laget. Även om alla frågetecken inte är uträtade så finns skäl för de Saabanställda att i kväll fira efter ett drygt halvårs ytterst påfrestande vånda. En kapitalstark ägare med tillgång till världens största marknad vill ta över.

I slaget om Kinas bilkunder borde inte minst denna lojala och kunniga personalstyrka vara en tillgång.

Du kanske också vill läsa…

Så blir nya Saab

Snabbt ökad produktion och fortsatt utvecklingsansvar i Trollhättan, men med 500 färre anställda. Ett nytt distributionsbolag och lokal tillverkning i Kina. Så ser det nya Saab ut. Företaget siktar på att tillverka 200 000 bilar och bli lönsamt 2014. Rekonstruktören Guy Lofalk presenterade Saabs rekonstruktionsplan inför borgenärerna i Vänersborgs tingsrätt i dag. Det nya Saab […]

Kinas industriminister säger ja till Saab

Kinas industriminister Miao Wei stödjer ”i princip” köpet av Saab Automobile, enligt branschtidningen Automotive News China. Uppgifterna är ett viktigt förhandsbesked. Det är första gången det görs ett officiellt uttalande om Saab-affären från kinesiska myndigheter. På frågan om industriministeriet stödjer affären svarade Miao Wei enligt Automotive News China: – Vi stödjer den i princip. De […]

Lättnad bland Saab­anställda

”Underbart! Helt fantastiskt, jag är jätteglad”, säger bilbyggaren Pia Pettersson. I morse slog hon på text-TV. Där kunde hon läsa om att Saab Automobile får en ny ägare. – Jag kände mig lättad. Det känns skönt att det nu är klart. Nu vet vi. – Samtidigt är vi medvetna om att en del av oss […]

Saab blir kinesiskt

Saab Automobile blir kinesiskt. Samtidigt har rekonstruktören Guy Lofalk dragit tillbaka sin begäran att rekonstruktionen ska avbrytas. Rekonstruktionen fortsätter alltså. Youngman och Pang Da köper hela Saab för drygt 900 miljoner kronor. Uppgifterna bekräftas av Saab Automobile. Till TT säger Victor Muller att prislappen är ”helt okej” och att han är lättad över försäljningen. – […]

Löfven tror på Kinaföretag

Stefan Löfven träffade kinesiska Pang Da igår. Han är stärkt i sin tro på Saab. Också Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund är övertygad om att företaget överlever. Igår träffade IF Metalls ordförande Stefan Löfven och Saabklubbens ordförande Håkan Skött företrädare för Pang Da på bilsalongen i Frankfurt. Beskedet var att kineserna är beredda att satsa pengar. […]

Facken kräver besked om läget i Saab

Facken kräver besked om läget i Saab

I dag träffar facken Saab-ledningen får att få större klarhet i hur det står till i företaget. – Vi vill försäkra oss i att det inte blir någon upprepning av inställda löner, säger Håkan Skött, IF Metallklubbens ordförande. I juni fick inte metallarbetarna sin lön i tid. Månaden efter var det tjänstemännens tur. Vid bägge […]

Saab kör igång – problemen finns kvar

Saab kör igång – problemen finns kvar

DA ANALYS Efter sju veckors stillestånd och åtta bedrövelser är Trollhätte-fabriken igång igen. Men Saab behöver pengar, återupprättat förtroende och politisk vilja. Kinesiska flaggor fladdrar i sydvästvinden på Stallbacka idag. Den största återförsäljare på världens snabbaste och största bilmarknad är på finbesök. Äntligen har personalen kallats in till fabriken för att köra igång igen. Gott […]

Företaget som kan bli Saabs räddning

Företaget som kan bli Saabs räddning

DA ANALYS Äntligen en Saab-nyhet som håller? Efter sex veckors förlorad produktion, sju sorger, åtta bedrövelser och oräkneliga spruckna allianser kan de Saab-anställda kanske börja hoppas igen. Dags att lära sig ett nytt kinesiskt företagsnamn: Pang Da. Börsnoterat, finansiellt starkt och den största distributören på världens största och snabbast växande bilmarknad. De har 1 100 återförsäljare […]

Kassako på löpande band

Kassako på löpande band

År 1979 rullade det på för svensk bilindustri.

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Dagens Arbete firar 20 år med ett fullmatat jubileumsnummer. Möt bland andra Pia, Pia och Sylvia som med flera tusen andra förlorade jobben vid Saabs jättekonkurs. Sen dess har det gått sex år.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.