”Släpp inte in högerextremismen i den politiska värmen!”DA:s chefredaktör Helle Klein önskar att alla demokratiskt sinnade partier nu försvarar den liberala demokratins värden.

”Att tvingas fly från det bekanta är en djupt mänsklig erfarenhet”Krönikören Daniel Mathisen har läst Ola Larsmos roman ”Swede Hollow” och ser flyktingens öde genom vår egen historia.

Kullagerjätten SKF ska testa nästa generations mobila nät, 5G, i en av sina fabriker. Den förarlösa trucken Rocky är en av testpiloterna. Projektet görs i samarbete med Ericsson och Chalmers. Foto: Ylva Bergman
Wassberg på uppdrag att hämta nya ringar. Ett överordnat datasystem talar om för truckarna vad de ska göra. Foto: Ylva Bergman

Rocky är trucken på (5)G

Foto: Ylva Bergman

PRODUKTIVITET SKF vill vässa produktionen med hjälp av den senaste mobiltekniken, 5G. Men de anställda känner en viss oro för att jobb ska försvinna – och att de förarlösa truckarna ska löpa amok.

Vad är 5G?

5G är den femte generationens trådlösa kommunikationsteknik. Jämfört med sina föregångare är 5G-tekniken både snabbare och säkrare; den kan också hantera betydligt mer information.

Tekniken vänder sig i första hand inte till hushållen, utan till industrin och samhället i stort. Det handlar om att saker och ting ska kommunicera med varandra – till exempel att en operatör enkelt och säkert ska kunna övervaka och styra produktion på distans.

Tekniken har ännu inte standardiserats, men ambitionen bland såväl politiker som industriledare är att den ska vara på plats inom några år.

SKF och 5G

För ett år sedan inledde SKF ett 5G-projekt tillsammans med Ericsson och Chalmers tekniska högskola. Syftet är att kombinera den nya tekniken med olika ­tillverkningstekniker för att på så vis öka konkurrenskraften.

Projektet är tvåårigt och stöttas finansiellt av statliga Vinnova.

Ericsson har även inlett liknande projekt med andra svenska storföretag, däribland Scania och Boliden. I en av Bolidens gruvor ska man snart testa en förarlös hjullastare.

Stora Enso har ännu inget konkret på gång, men uppger att man följer utvecklingen noggrant.

Plötsligt börjar det tjuta och blinka. Jag studsar till, vänder mig om och där står Rocky på bara någon armlängds avstånd ifrån mig och signalerar med all tydlighet att han vill fram.

– Eeh!! Eee!!

Jag hoppar förskräckt åt sidan, men ingenjören David Lydén bredvid är lugnet självt.

– Den blir lite missnöjd om man står i vägen, ler han.
– Men man behöver inte vara orolig. Så fort den får syn på ett hinder börjar den bromsa in och ger hindret en chans att flytta på sig.

David Lydén har inte certifikat att köra bolagets traditionella truckar, däremot ansvarar han för deras förarlösa kusiner som far kors och tvärs här på fabriksgolvet i Göteborg sedan en tid tillbaka. Truckar som man nu ska testa 5G på, och inom kort räknar man med att ha ett dussintal på plats. Med namn som Rocky, Rambo, Gunde, Wassberg …

– Leverantören ville väl skoja till det lite.

Under tiden Rocky glider iväg igen berättar David Lydén om själva finessen med dessa truckar. Att de till en början inte går på slingor i golvet, utan att de i stället använder sig av laser för att navigera sig fram. Något som sker via de cirka 300 reflexer som sitter uppsatta lite varstans.

– Ett överordnat datasystem talar sedan om för truckarna vad de ska göra: Åk och hämta de och de komponenterna som ligger där och där, och släpp sedan av dem där borta.

Vart tog Rocky vägen, tror du?

– Jag gissar att den åkte till laddningsstationen eller kanske för att hämta nya ringar.

Men ibland krävs det väl ändå en människa för att fixa jobbet?

– Självklart. Som i alla uppstarter kan det uppstå krångel; detaljer ska trimmas och finjusteras. Men tanken är att allt ska automatiseras och att truckarna ska bli så självgående som möjligt, att man bara ska behöva övervaka dem.

Och med 5G kommer det bli så?

– Det är vår förhoppning. Men än så länge kör vi på wifi.

Vad kan 5G göra som wifi inte kan?

– I en miljö som den här, med mycket metaller, så kan det lätt uppstå signalstörningar. Det är ungefär som när du är hemma och tappar kontakten med din router: plötsligt kan du inte surfa eller betala räkningar längre.

– Lyckas man slippa dessa effektivitetsförluster med 5G, är det ju helt klart intressant.

Precis, vem har inte haft strul med hemmaroutern? Teknik över huvud taget? Det hade man även på en textilfabrik som låg här på området kring förra sekelskiftet. Tekniktrassel ur vilket Svenska kullagerfabriken faktiskt föddes.

Ja, textilfabrikens maskiner var helt hopplösa. Ständigt – och till synes helt oförklarligt – gick lagren i maskinaxlarna sönder, och när driftsingenjör Sven Wingquist fick i uppdrag att ta reda på varför, så upptäckte han ganska snart att hela fabriken var byggd på lera. Lera, som orsakade sättningar i marken, och som förklarade varför produktionen stannade av så ofta.

Lösningen blev kullagret, och resten är historia. I dag, drygt 110 år senare, är SKF ett av flaggskeppen inom svensk industri – med miljarder i vinst och med nästan 50 000 anställda världen över.

David Lydén är ansvarig för de självkörande truckarna på SKF. Tanken är att de ska bli så självgående att de bara behöver övervakas. Foto: Ylva Bergman.

Och nu vill man alltså satsa på 5G. En teknik som Ericsson, politiker och andra insatta tror stenhårt på, men som inte tas i kommersiellt bruk förrän först om några år.

Men vad är då själva nyttan med 5G?

– Bra fråga, säger Martin Friis, som är med oss på rundturen.

Han är projektledare och ansvarig för företagets 5G-projekt.

– 5G är en framtida vision om att allting ska vara uppkopplat, överallt och alltid. Och 5G är också stabilare, mer flexibelt och mer pålitligt än dagens wifi. Dessutom innebär det kortare fördröjning i signalerna, säger han.

Projektet – som är tvåårigt och som stöds av statliga Vinnova – görs i samarbete med Ericsson och Chalmers, och syftet är förstås att öka konkurrenskraften. Att optimera tillverkningen så gott det går – från ax till limpa, genom hela produktionsflödet. Exakt hur det görs bäst återstår dock att se, fortsätter Martin Friis.

– Nyttan och möjligheterna med 5G, det är det vi nu försöker ta reda på.

”5G är en framtida vision om att ­allting ska vara uppkopplat, ­överallt och alltid.”

Martin Friis, ansvarig för SKF:s 5G-projekt.

Hur då?

– Genom att sätta ett radiosystem på plats i fabriken, i vårt laboratorium och på Chalmers. Detta bildar då en testbädd, där vi kan utveckla och gradvis testa olika lösningar. Sedan kan vi testa detta i fabrikens riktiga produktionsmiljö.

Men vad händer med jobben, tror du?

– Generellt så brukar sådant här skapa nya slags arbeten. Utveckling sker ju hela tiden och ny teknik som implementeras innebär oftast nya sätt att arbeta på.

Vi går vidare och jag ser mig omkring. Här inne – bland lastpallar, metall, skrammel, pip och outtröttliga monteringsrobotar – tillverkas tusentals lager varje dag. Samtidigt som man alltså investerar i ny teknik och ersätter gamla maskiner och truckar med nya.

Mitt i larmet hejdar jag en truckförare som vill förbi. Nej, ingen Rocky, Wassberg eller annat artificiellt, utan en högst levande och till synes glad Torslandabo vid namn Susanne Felin. Hon har arbetat här ända sedan hon var sexton och har således sett och hört det mesta. Vad tycker hon om sina nya jobbarkompisar?

Hon skrattar.

– Nä, usch, de skrämmer mig. Jag håller mig undan!

Menar du det

– Jovisst, man är lite på spänn faktiskt. Så fort jag ser en komma så backar jag undan och väntar tills den har passerat, först då åker jag vidare. Och vissa kollegor har nästan kört in i väggarna av rädsla för att truckarna inte ska stanna!
– Men det blir nog bra, bara jag får lite mer utbildning så.

”Jag håller mig undan!”, säger det riktiga truckproffset Susanne Felin och skrattar. Foto: Ylva Bergman.

Om någon truck löpt amok någon gång? Nja, inte riktigt. Men deras synfält är begränsat, och för en tid sedan körde faktiskt en av dem in i ett ställ lastat med järnrör, berättar Zarko Djurovic, verkstadsklubbens ordförande.

– Håligheterna under stället fick trucken att tro att det var fritt fram, men det var det alltså inte. Den körde bara rätt in och stannade.

Men ingen person kom till skada?

– Nej, nej. Men det ansågs ändå som så allvarligt att det rapporterades som ett tillbud.

Vad tycker medlemmarna om företagets 5G-planer

– Där råder det lite blandade meningar. Vissa är naturligtvis oroliga för vad som kommer att hända med jobben. Och många tror heller inte att det kommer bli som företaget förväntar sig.

– Men samtidigt finns det de som ser positivt på saken, att det här kommer innebära nya arbetsuppgifter.

Och vad anser facket?

– Från fackligt håll är vi inte direkt oroliga. Däremot måste vi se till att personalen får den kompetensutveckling de behöver, och att de kan få arbete någon annanstans på företaget om produktionen så kräver. För omplaceringar kommer det att bli.

–­ Ny teknik kan man aldrig stoppa, och det gäller att hänga med.


po@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

En kvarts miljon människor dör av asbest årligen

RAPPORTDubbelt så många dör av cancerframkallande asbest i världen jämfört med vad man tidigare trott. Enligt en ny undersökning av Internationella arbetsmiljökommissionen ICOH är dödstalet snarare 230 000 årligen. Fortfarande är asbest bara totalförbjudet i drygt 60 länder.

Skyddslösa arbetare river asbest

ASBESTSANERINGNär det rivs och renoveras i byggboomens Sverige blir ett gammalt problem aktuellt igen: asbest. Hanteringen av det livsfarliga dammet görs inte sällan av fattig utländsk arbetskraft. De jobbar i ett skuggsamhälle längst ner i entreprenörskedjorna. En av dem var Rakhmat Akilov.

Här har asbestlarmet gått

Här är en lista över förskolor och skolor där asbestslarv upptäckts. Ofta är det föräldrarna själva som slår larm. Mörkertalet befaras vara stort.

"Det går inte att beskriva ruset jag känner.” säger Angelica Larsson. Foto: David Lundmark

Kärleken till stora motorer

LYSSNA PÅ DAAngelica Larsson har farten i blodet, från barndomens raggarträffar och biltävlingar. Nu tävlar hon själv i dragracing i bilar som gör 400 meter på nio sekunder och som servas av pappa Lollo. Läs eller lyssna på reportaget om den motorfrälsta familjen från Mora.

”Spelandet blev min snuttefilt”

Dilemmat134 000 svenskar beräknas vara problems­pelare, Anders var en av dem: "Många tror inte att spel kan leda till ett beroende, men det är som med alkohol – samma mekanismer i hjärnan sätts i gång." DA ger tips för dig i riskzonen och om hur du kan hjälpa en drabbad kollega.

Esab lägger ner

Först fest – sedan nedläggning

Personalen bjöds på fest för att fira 100 dagar med den nya ägaren. Men ingen visste att företaget redan då meddelat Arbetsförmedlingen att man tänkte lägga ner verksamheten.

”Finns alltid skäl att fira personal”

Personalen visste inte att de skulle få sparken när de firades. ”Det finns alltid skäl att fira personalen”, säger Henrik Calander, enhetschef för Esab i Sandviken.

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

AnalysAmerikanska bilindustrin varnar nu för följderna av president Donald Trumps importtullar på europeiska bilar. Enligt en rapport riskerar tullarna att leda till jobbslakt – i USA

Ladda ner senaste DA här!

Du har väl inte missat att Dagens Arbete också finns som e-tidning, som man bläddrar i på sin mobil eller surfplatta. Nr 6 finns ute i appen nu.

Järvklo tar makten i VW:s världsfack

Johan Järvklo blir nu en av de mäktigaste fackföreningsledarna i världen. I dag utses han till generalsekreterare i Volkswagens världsfack med 648 000 medlemmar över hela världen.

Val 2018 | Sjukförsäkringen

Ing-Britt Vikström får rätt till sjukpenning

Sjukpenning

Ingen ska behöva dö av jobbet

KRÖNIKA”De yngsta på arbetsplatsen är de som är allra mest oroliga för att skada sig”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

1

Parterna kritiserar stoppad högskolebehörighet

Riksdagen kommer i nästa vecka att fälla regeringens förslag om att ge högskolebehörighet till yrkesprogrammen på gymnasiet. Både fack och arbetsgivare är djupt besvikna, eftersom utbildningarna har tappat i popularitet. "Vi tycker regeringens förslag är bra", säger Fredrik Gunnarsson på Industriarbetsgivarna.

3
Emma Davidsson testar nödduschen vid ”Ättikan” – där en gång Perstorpsättikan tillverkades. Halva dagen sitter processoperatörerna i kontrollrummet, andra halvan är de ute i tillverkningen. Foto: David Lundmark

Regeln som räddat Perstorp

Sätter stoppPå kemifabriken Perstorp måste alla lyda samma påbud: det är ditt ansvar att larma om något farligt är på väg att hända. "Det har räddat oss flera gånger", säger huvudskyddsombudet Torgny Ströbeck.

Nu blir tvätteriet forskningsprojekt

På Berendsen i Ockelbo ska arbetsrotationen bli ännu bättre. Det ska ett nytt forskningssamarbete mellan tvätteriet och Högskolan i Gävle se till.

Hoten ökar mot fackligt aktiva

Det blir allt svårare att jobba fackligt i världen, enligt världsfacket ITUC. Ju högre siffra desto större fara. Hoten och våldet ökar – i Colombia mördades 19 stycken fackligt aktiva under fjolåret.

Strejkrätten

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

10

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

2

DA:s turistguide i Industrieuropa

IndustrisemesterVad sägs om en annorlunda utlandsresa i sommar? Vi har vaskat fram 13 guldklimpar ur Europas rika industriella kulturarv.

”Tullarna drabbar även USA”

Analys”När president Trump nu reser tullmurar mot världen protesterar även den amerikanska tillverkningsindustrin”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys. Förra gången USA införde ståltullar försvann nästan 200 000 amerikanska industrijobb.

1

Bläddra i DA:s digitala arkiv!

e-DAFör att få ut mesta möjliga av DA:s digitala magasin rekommenderar vi att du laddar ner appen i din telefon eller surfplatta. Men även här kan du hitta alla upplagor, söka i arkivet och skicka artiklar till en vän.

Val 2018 | Pensionen

”Många orkar inte arbeta längre än till 63”

DEBATT”Vi vill att pensionsåldern ska vara flexibel och utgå från vad varje person orkar”, skriver förbundsordföranden för IF Metall, GS och Pappers i ett gemensamt debattinlägg. 

1

När började du jobba?

DEN GLÖMDA FRÅGANPensions­åldern ska höjas, lika mycket för alla. Men få ställer frågan när du började att jobba. Många industriarbetare har gått direkt från grundskolan ut i arbetslivet – upp till tio år tidigare än tjänstemännen.

4

Pensionsåldern är en klassfråga

LEDAREMånga industriarbetare börjar jobba redan i tonåren. Att säga till dessa att de måste arbeta längre är ett hån, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

2
Illustration: Jens Magnusson

Måste chefen ta hänsyn till att jag har barn?

Fråga DAMin arbetsgivare säger att det inte finns någon diskrimineringslag och vill inte ta hänsyn till barn och familj när det gäller arbetstider. Vilka regler är det som gäller egentligen?

Industriarbetare säljer semester för 20 000 kronor

ArbetstidAtlas Copco i Tierp går för fullt och för att klara orderingången erbjuder man 20 000 kronor till dem som avstår sin femte semestervecka och flyttar den fjärde. En stor del av de 200 CNC-operatörerna har nappat på erbjudandet.

”Det är drag i den – mycket mer fart”

VM-PROFILENMagnus Östling jobbar ständig natt på Atlas Copco i Tierp men som Sungen får han Facebook att skratta genom att gorma om sakernas tillstånd. Lyssna på hans egen låt inför Fotbolls-VM och läs vad han tycker om Gyllene Tiders officiella dänga ...

1

Rättegången mot Nordkalk

Nordkalk överklagar inte domen

Nordkalk kommer inte att överklaga hovrättens dom. ”Vi tar nu till oss av kritiken och accepterar domen”, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Nordkalk, och tillägger att många företag nu måste se över hur man jobbar med entreprenörer.

Hovrätten fastställer tingsrättsdom

Hovrätten för övre Norrland fastställer tingsrättens dom i Nordkalkmålet där den förra platschefen dömdes för fyra fall av arbetsmiljöbrott och Nordkalk dömdes till att betala tre miljoner kronor i företagsbot.

2
Foto: David Lundmark

Renoverar veteranbilar

ÖgonblicketHakki Colic och Christer Olsson fixar till äldre klenoder på Bernats bil i Länna.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.