Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

”Det går fort nu – hänger ni med?”

18 september, 2017

Skrivet av

 Analys Digitaliseringen håller på att rita om världs­ekonomin i grunden, skriver DA:s Harald Gatu, som har bevakat svensk industri i över 30 år.

När Dagens Arbete föddes 1997 recenserade vi fortfarande videofilmer i VHS-format. 20 år senare streamar vi på Netflix.

Medierna, resebokningarna, banktjänsterna har digitaliserats – samtidigt som mjukvaran alltmer flyttar in i industrimaskinerna. Det kommer att stöpa om den globala ekonomin, det kommer att påverka jobben.

Stora Enso i Skutskär testar dataspelsteknik för att göra kontrollrumsjobbet roligare för dem som jobbar där – men framför allt vill man med mer engagerande arbetsuppgifter locka dataspelsgenerationen till industrin. Dragkampen om arbetskraften är en internationell trend, en åldrande befolkning skärper konkurrensen och snabbar på den tekniska omställningen.

”Den som är tidigt ute intar en styrke­position i en utveckling som ­förväntas rita om världsekonomin på samma sätt som ångmaskinen och elmotorn på sin tid gjorde.”

En allt större del av världens befolkning bosätter sig i storstäder, världen får i snitt sju nya Paris per år. Det kräver nya trafiklösningar, nya klimatvänliga uppkopplings­bara fordon, men innebär också en omställning för bilarbetarna som ska utrusta fordonen med ännu mer mjukvara. Med tekniken följer nya affärsidéer – kanske Scania även blir ett logistikföretag som åtar sig transporter med förarlösa fordon?

I Kankbergsgruvan bygger Boliden tillsammans med ­Ericsson, ABB, Teliasonera och Volvo Construction Equipment en mobil infrastruktur. Gruvan kopplas upp med små sensorer och gruvarbetarna ska kunna fjärr­styra självgående fordon. Gruvarbetet förvandlas till att underhålla, serva, programmera och styra maskiner.

För de som bygger och utrustar de allt smartare lastbilarna och för de som sköter fjärrstyrda gruvmaskiner krävs fortbildning. En nyckel­fråga för den industrination som vill befinna sig i digitaliseringens framkant är hur de anställda ska kunna bli ”praktiska teoretiker och teoretiska praktiker”.

Alltsedan industrialismens genombrott har låga tillverkningskostnader förutsatt massproduktion i stora serier. Men inte längre. Med 3D-printning, eller additiv tillverkning, kan avancerade produkter tillverkas i korta serier – till låg kostnad. Detta kan ändra den pågående globaliseringen, ge den
lokala produktionen en chans.

Det går fort nu. För att öka tempot i digitaliseringen genomför just nu Teknikföretagen och IF Metall en informationsdrive för att nå tusen företag på 18 månader. Den som är tidigt ute intar en styrkeposition i en utveckling som förväntas rita om världsekonomin på samma sätt som ångmaskinen och ­elmotorn på sin tid gjorde. Men beredskapen på de svenska industrierna verkar vara så där. En undersökning visade nyligen att 70 procent av företagen anser att de ”borde göra något” men bara 17 procent vet vad.

Typiskt. Inför alla stora teknikskiften råder både förväntan och förvirring.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Det var knappast miljöaktivister eller den politiska långbänken som fick Preem att ändra sina planer, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

”Det är märkligt att så lite hänt”

”Det är märkligt att så lite hänt”

Robotar och automation har ersatt många tunga och smutsiga industrijobb. I vården finns däremot få hjälpmedel som minskar belastningen. I en gemensam intervju får IF Metalls och Kommunals ordförande svara på varför det ser ut som det gör och vad som behöver ändras.

Skilda världar

Skilda världar

Ny teknik och ständiga ­förbättringar har gjort att Stellan klarat kroppen trots 30 år i industrin. Vårdens kvinnor har däremot samma hjälpmedel som på 80-talet, trots att ny teknik finns. Undersköterskan Åsa får ofta förlita sig på muskelkraft.

”Tidsfråga innan Northlandgruvan öppnar igen”

”Tidsfråga innan Northlandgruvan öppnar igen”

Det är inte frågan om utan när Northlandgruvan i Pajala kommer att öppnas igen, enligt gruvexperten Magnus Ericsson.

Robotarna som tar och ger jobb

Robotarna som tar och ger jobb

Dagens Arbete anordnar i dag Stora robotdagen, som samlar allt från världsledande forskare till politiker, företagare och fackföreningsledare.

Franska gruv­arbetare får 100 000 i skadestånd

Franska gruv­arbetare får 100 000 i skadestånd

100 000 kronor var för sin oro att bli sjuka. Det får 726 franska gruvarbetare, som arbetat med otillräcklig eller ingen skyddsutrustning, efter en unik dom.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Tuffa tider för tidningspapper

Tuffa tider för tidningspapper

På Ortviken och Hylte riskerar nu uppemot 800 pappersarbetare att mista sina jobb.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.