På hög höjd
Klockan är 10.22 på Sandvik i Sandviken.
Industriarbetarnas tidning
16 november, 2018
Skrivet av Marcus Derland
Ålder: 23 år.
Yrke: Däckmekaniker på Bilmetro i Sandviken.
Bakgrund: Har tolv säsongers erfarenhet av däckbyten.
Däckbyte Bilmekanikern Robin Ågren på Bilmetro i Sandviken har jobbat tolv säsonger med däckbyten. Här ger han sina bästa tips för att däckbytet ska bli så smidigt som möjligt.
Lossa helst hjulbultarna en aning innan bilen hissas upp. Var försiktig när du lossar eventuella låsmuttrar så inte spårytan förstörs. Se till att placera domkraften under lyftpunkten, på en del bilar är den markerad. Sitter muttrarna hårt, använd ett förlängningsskaft och utnyttja hävstångseffekten.
När däcket lyfts av, rengör navet med stålborste. Gnid in lite kopparpasta eller silverfett på navet och på bultarna, det motverkar att fälgen sitter fast vid nästa däckbyte.
Om däcket inte lossnar kan du slå lätt på däcket med en gummiklubba. Har du gamla plåtfälgar kan en slägga vara bättre.
Tänk på rotationsriktningen! Pilar på däckens sida visar åt vilket håll däcket ska rulla när bilen körs framåt. Om däcken är olika slitna ska de med bäst mönster monteras baktill, det gäller oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Stryk på lite av pastan/fettet du använde till navet på hjulbultarna så är de lättare att lossa vid nästa däckbyte.
Dra inte åt låsmuttrarna för hårt, du riskerar att förstöra godset i spårytan.
Ser du torrsprickor på däckens sidor är det dags att köpa nya däck.
Om det skakar i ratten eller darrar i sätet kan det vara dags att balansera däcken. Gör det hos en seriös däckfirma.
Glöm inte att efterdra hjulbultarna efter cirka 10 mil. Kontrollera alltid lufttrycket i däcken. Biltillverkaren brukar ange hur mycket luft din bil behöver i instruktionsboken, på insidan av tanklocket eller på kortsidan av förardörren.
Vinterdäck måste användas mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april.
Att man ska ha kopparpasta eller silverfett på navet och på bultarna är direkt felaktigt, det blir kemiska reaktioner på metallytorna.
Det man ska använda är lite fitiumfett.