Industriarbetarnas tidning

Gör bilen redo för vintern

16 november, 2018

Skrivet av

Robin Ågren

Ålder: 23 år.
Yrke: Däck­mekaniker på ­Bilmetro i Sandviken.
Bakgrund: Har tolv säsongers erfarenhet av däckbyten.

Däckbyte Bilmekanikern Robin Ågren på Bilmetro i Sandviken har jobbat tolv säsonger med däckbyten. Här ger han sina bästa tips för att däckbytet ska bli så smidigt som möjligt.

Foto: David Lundmark.
1. Börja på marken

Lossa helst hjul­bultarna en aning innan bilen hissas upp. Var försiktig när du lossar eventuella låsmuttrar så inte spår­ytan förstörs. Se till att placera domkraften under lyftpunkten, på en del bilar är den markerad. Sitter muttrarna hårt, använd ett förlängningsskaft och utnyttja hävstångseffekten.

Foto: David Lundmark.
Rengör med stålborste

När däcket lyfts av, rengör navet med stålborste. Gnid in lite kopparpasta eller silverfett på navet och på bultarna, det motverkar att fälgen sitter fast vid nästa däckbyte.

Foto: David Lundmark.
Fram med gummiklubban

Om däcket inte lossnar kan du slå lätt på däcket med en gummiklubba. Har du gamla plåtfälgar kan en slägga vara bättre.

Däcken med bäst mönster ­placeras bak. Foto: David Lundmark.
Placera däcken rätt

Tänk på rotationsriktningen! Pilar på däckens sida visar åt vilket håll däcket ska rulla när bilen körs framåt. Om däcken är olika slitna ska de med bäst mönster monteras baktill, det gäller oavsett om bilen är fram- ­eller bakhjulsdriven. Stryk på lite av pastan/fettet du använde till navet på hjulbultarna så är de lättare att lossa vid nästa däckbyte.

Varning 1

Dra inte åt låsmuttrarna för hårt, du riskerar att förstöra godset i spårytan.

Foto: David Lundmark.
Varning 2

Ser du torrsprickor på däckens sidor är det dags att köpa nya däck.

Varning 3

Om det skakar i ratten eller darrar i sätet kan det vara dags att balansera däcken. Gör det hos en seriös däckfirma.

Viktigt!

Glöm inte att efterdra hjul­bultarna efter cirka 10 mil. Kontrollera alltid lufttrycket i däcken. Biltillverkaren brukar ange hur mycket luft din bil behöver i instruktionsboken, på insidan av tanklocket eller på kortsidan av förardörren.

Vad säger lagen?

Vinterdäck måste ­användas mellan 1 december och 31 mars om det är ­vinterväglag. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april.

Slipa yxan på rätt sätt

En kommentar till “Gör bilen redo för vintern

  • Att man ska ha kopparpasta eller silverfett på navet och på bultarna är direkt felaktigt, det blir kemiska reaktioner på metallytorna.

    Det man ska använda är lite fitiumfett.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

LO-förbunden varslar om konflikt inom bemanningsområdet.

Tälj din egen kaffeskopa

Tälj din egen kaffeskopa

Skopa upp morgonkaffet med något du tillverkat själv. Virkesmätaren Ulf Palo visar hur.

Håll pärlan skinande

Håll pärlan skinande

Biltvättsproffset Silas Mulondo skulle aldrig köra in sin Toyota i en automattvätt. Det kan repa lacken. I stället visar han hur du får fram glansen i en gör-det-själv-hall.

Håll motorsågskedjan vass

Håll motorsågskedjan vass

Kenneth Gabrielsson har 26 års erfarenhet som motorsågsinstruktör. Här visar han dig ­hur du slipar motorsågskedjan.

Så kan du själv byta olja på bilen

Så kan du själv byta olja på bilen

Att byta motorolja med jämna mellanrum är helt avgörande för om bilen ska leva länge. Bilmekanikern Aws Hashem på Bavaria bilverkstad i Solna visar hur du byter olja som ett proffs.

En bra svets låter som en arg humla

En bra svets låter som en arg humla

Kanske har du en gammal bil som du drömmer om att fixa eller ett smidesstaket som faller isär? Luis Olivares visar att det inte alls är svårt att lära sig svetsa – var bara nyfiken och våga.

Rädda dina favoritjeans

Rädda dina favoritjeans

Förr var jeans arbetskläder och slets ofta sönder över knäna. I dag är det vanligare att byxgrenen spricker. Skräddaren Kerstin Neumüller visar hur du enkelt kan laga dem själv.

Ta hand om kängorna i vinter

Ta hand om kängorna i vinter

Ett par läderkängor kan hålla i många år om du sköter dem rätt. Hovets stövelmakare Mark Beabey förklarar vad som krävs för att de ska överleva snö, slask och lera. 

”Gnugga inte för hårt”

”Gnugga inte för hårt”

Glöm huvudvärken när du står där med gräsfläckar på byxorna. Med enkla hjälpmedel går det att få bort den mesta smutsen, berättar Madelein Gusterman på tvätteriet Berendsen.

”Lägg inte på för tjockt”

”Lägg inte på för tjockt”

Vill du jämna till väggen lite innan du målar kan det vara bra att bredspackla. Robin Norén och Muamer Delic på Eksjöhus ger sina bästa tips.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.