Kommer mitt jobb att bli mindre tryggt nu?
Kris inom LO, anklagelser om svek och lögner. När facket förhandlar med arbetsgivarna om anställningstryggheten har det väckt ilska och rädsla. Men vad handlar förhandlingarna om? DA guidar dig.
Industriarbetarnas tidning
21 februari, 2019
Skrivet av Marie Edholm
Kravet om saklig grund för uppsägning ska slängas ut tillsammans med resten av lagen om anställningsskydd. Samtidigt måste a-kassa, omställning och kompetensutveckling förbättras. Det anser Svenskt Näringsliv.
Förra veckan lämnade Svenskt Näringsliv över ett förslag till LO på en ny modell för den svenska arbetsmarknaden. Det är arbetsgivarnas inlägg i de något vilande förhandlingarna om turordningsreglerna mellan Svensk Näringsliv och LO.
Men det räcker inte att peta i turordningsreglerna, menar Svenskt Näringsliv. De vill se ett omtag som omfattar hela lagen om anställningsskydd (las) samtidigt som man stärker kompetensutvecklingen, arbetslöshetsförsäkringen, omställningsförsäkringarna samt låter privata företag ta över stora delar av Arbetsförmedlingens uppdrag.
Arbetsgivarna vill se en genomgripande förändring av hela anställningsskyddet så som det är formulerat i las i dag. Själva grundregeln i lagen – att en uppsägning måste ha saklig grund – bör tas bort. Fri uppsägningsrätt ska gälla, vilket innebär att även turordningsregler, omplaceringsskyldighet och företrädesrätt vid återanställning tas bort.
Svenskt Näringsliv vice vd Peter Jeppsson ser framför allt två problem med dagens lagstiftning: det är för dyrt och det är för svårt att säga upp folk av personliga skäl.
– Uppsägningar på grund av arbetsbrist är ofta för dyra därför att arbetsgivarna betalar två gånger för dem.
Hur menar du då?
– Man betalar dels till omställningsorganisationerna, där en av ingångarna är att vi har kommit överens med facken om att de ska medverka till turordningsavsteg, men det gör man inte i den utsträckning som man borde. Och gör man det så kostar det ofta mycket pengar en gång till.
Menar du att arbetsgivaren får betala för en uppgörelse om turordningslista, samtidigt som man redan har betalat till omställningsorganisationerna?
– Ja, det är det jag menar med att man betalar två gånger.
Samtidigt är många mindre företag oroliga för att anställa för att det är så svårt att säga upp en anställd på grund av personliga skäl, säger Peter Jeppsson.
– Dels är det svårt att visa vilka de personliga skälen är, dels är det väldigt kostsamt om man behöver tvista om det för att få ett avgörande i Arbetsdomstolen.
Facken ser en risk för att uppsägningar ska ske av godtycke, att det ska räcka att man är osams om något för att bli av med jobbet.
– Jag tycker att man ska ha respekt för den oron, men jag tror faktiskt att den är överdriven, därför att i arbetslivet precis som i andra sammanhang behöver man ha högt i tak och ha en saklig diskussion. Det är inte det som är problemet, att man inte kan sparka folk som inte tycker som jag.
Enligt Svenskt Näringsliv finns tillräckligt med skydd mot osakliga uppsägningar i andra lagar, så som diskrimineringslagen, föräldraledighetslagen och lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen.
När arbetsgivarnas flexibilitet stärks på det här sättet, är det rimligt att den som sägs upp får en omställningsersättning, anser Svenskt Näringsliv. Några belopp nämns inte i dag, men den som har varit anställd längre ska ha rätt till mer. Även uppsägningstidernas längd behöver diskuteras. I dag är de i vissa fall för långa, anser Peter Jeppsson.
Även om arbetsmarknadens parter inte kan bestämma över arbetslöshetsförsäkringen och Arbetsförmedlingen, innehåller Svenskt Näringslivs modell förändringar även där. Fler måste få rätt till a-kassa och den måste vara på en nivå som man kan klara sig på mellan jobb, anser Svensk Näringsliv. Och de pågående förändringarna av Arbetsförmedlingen välkomnas. När matchningen läggs ut på privata aktörer kommer kostnaderna att sjunka och pengarna kan användas till kompetensutveckling, som också måste förstärkas, säger Peter Jeppsson
I arbetsmarknadsutredningen konstateras det att forskningen inte visar att det blir billigare eller bättre att lägga ut arbetsförmedling på privata aktörer. Så var ska man spara pengar?
– Det finns annan forskning som säger annat, faktiskt.
Så ni tror att det kommer att bli billigare?
– Det är några enstaka procent av jobben som förmedlas av Arbetsförmedlingen så att det inte skulle gå att göra det bättre det tror jag inte på.
Är tanken att arbetsgivarna också ska föra in mer pengar för kompetensutveckling?
– Det återstår att se, beror på hur man bygger upp förutsättningarna för kompetensutveckling. Det kan vara skillnad på kompetensutveckling för de arbetsuppgifter jag har i dag och kompetensutveckling i ett bredare synsätt. Där kan arbetsgivaren ha olika stor del i ansvaret tycker jag.
Med de fem olika delarna i Svenskt Näringslivs modell – försvagad las, bättre a-kassa, bättre omställning, bättre kompetensutveckling och privatiserad Arbetsförmedling – är tanken att arbetsgivarna ska få den flexibilitet de behöver samtidigt som arbetstagarna kommer att känna sig tryggare på arbetsmarknaden. Inte genom att sitta säkert på sitt jobb, utan genom att få bättre stöd till ett nytt jobb när det behövs.
Vad är ni beredda att betala för att få igenom det här? LO vill till exempel ha bort den allmänna visstidsanställningen.
– Visstidsanställningar är en av de bästa vägarna in på arbetsmarknaden över huvud taget. Att begränsa möjligheten till visstidsanställningar tror jag vore väldigt dumt, säger Peter Jeppsson.
”uppsägningar ska ske av godtycke”
”Enligt Svenskt Näringsliv finns tillräckligt med skydd mot osakliga uppsägningar i andra lagar, så som diskrimineringslagen, föräldraledighetslagen och lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen.”
Det säger väl allt?
Arbetsgivarna vill alltså kunna sparka en om man inte slickar röv ordentligt. Idioter till chefer har nog dom flesta haft någon gång, nu vill dom få rätt att sparka en om dom bara inte gillar en…
Peter Jeppsson! Mera i omställningsbidrag, ja allt är till salu i eran värd. Kryp ner i jordhålan igen!
En hemlig uppgörelse bakom sämre strejkrätt!
Lagförslaget är ett sällsynt hafsverk. De normalt så viktiga förarbetena till en lag var blott några hastigt hopkomna A4-sidor från fack och arbetsgivare så regeringen fick göra ett eget ”förarbete” i efterhand.
Inte underligt att ansvariga ministern Ylva Johansson, när hon nyligen fick frågan av Ekot, svarade att hon inte visste hur lagen skulle tolkas utan att detta fick avgöras av domstol i framtiden.
Bara detta borde få alla fackliga varningsklockor att ringa. Signalen borde inte mildras av att Arbetsdomstolen, just den instans som ska tolka lagen, i sitt remissvar säger att förslaget borde skrivas om eftersom det riskerar att göra även politiska strejker olagliga.
Arbetsrätten är ett komplicerat bygge som står i en föränderlig omgivning. Om en så grundläggande del som strejkrätten rubbas, är det svårt att se vilka konsekvenserna kan bli när tiden gått och förhållandena förändrats.
Det finns en viktig lärdom i detta: ändra inte i arbetsrätten om inte konsekvenserna är extremt noga utredda.
Trots att regeringen alltså själv inte vet vad lagen kommer leda till, håller de nu på att skynda igenom den i riksdagen.
De stödjer sig på att LO, TCO och Saco står bakom förslaget.
I själva verket var det en liten grupp i toppen som i hemlighet gjorde upp med arbetsgivarna och utan diskussion drev igenom det i de olika förbunden.
Dessutom i strid med fackliga kongressbeslut strax innan förslaget presenterades.
Så åter igen: vem kan man lita på nu?
Skulle lagen trumfas igenom den 2 maj skulle till exempel de starka kraven från Kommunal inte hinna diskuteras på förbundets kongress i maj. Om strejkrätten försvagas står fler försämringar i kö.
I regeringsöverenskommelsen utlovas försämrat anställningsskydd, helst genom att facken själva förhandlar fram det.
Arbetsgivarna kommer givetvis inte att nöja sig. De vittrar blod och kommer allt mer högljutt att driva sina hjärtefrågor om att steg för steg pressa tillbaka löntagarna och våra organisationer på arbetsplatserna.