Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Europa sent ute med egna batterifabriker

16 maj, 2019

Skrivet av

PERSPEKTIV | Batterifabriker En ny industri är i vardande och det går fort. Uppåt tre miljoner nya jobb i Europa väntas när bilarna går över till eldrift. Men Europa har hamnat på efterkälken.

Harald Gatu, reporter.

Igår sa den svenska möbeljätten Ikea att man funderar på att gå in med pengar i den svenska batteritillverkaren Northvolt. Dagen innan hade Scania tecknat ett leveranskontrakt med företaget. Scania kan också tänka sig att gå in som delägare i Northvolt.

Bakom Northvolt står redan samarbetspartners som BMW, Siemens och ABB. Batteritekniken är het när elbilen närmar sig sitt genombrott.

Igår fick också Northvolt en välkommen signal från ett annat håll. Europeiska investeringsbanken EIB sa ja till ett lån på närmare 4 miljarder kronor. De pengarna kan behövas. Att köra igång tillverkningen av batterier kräver stora summor. Northvolt bygger just nu det som ska bli Europas största batterifabrik i Skellefteå. Därtill en mindre prototypanläggning i Västerås.

Northvolt behöver EU:s pengar. Men EU behöver också Northvolt. Till varje pris. Europa står nämligen i stort sett med tomma händer när bilföretagen skriker efter batterier till elbilarna.

Asiatiska företag dominerar och det stressar EU.

Vilka var det Volvo Cars häromdagen skrev kontrakt med? Just det, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Dessa bägge företag ska förse Torslanda och Gent med batterier till el-Volvon.

Visserligen planerar dessa bägge asiatiska företag att bygga nya fabriker i Europa – CATL i Tyskland och LG Chem i Polen. Men det lugnar knappast EU.

Batteriteknik är strategiskt livsviktig, inte minst för den som vill skaffa sig försteg i konkurrensen när världens största industri – fordonsindustrin – ska bli mera klimatsmart. Kunskapen kring elektrifiering är en nyckelkompetens, inte minst när batterier ska göras mindre och lättare och dessutom både räcka längre och kräva kortare uppladdningstid.  Nu sker det mesta av det utvecklingsarbetet kring den nya batteritekniken på andra sidan jordklotet.

4-miljarderslånet till Northvolt var det minsta man kunde förvänta sig.

Att 80 procent av batterierna utvecklas och tillverkas i Asien (15 procent i USA och bara runt 3 procent i Europa) är kanske inte så konstigt. Kina har sett till att testa tekniken i stor skala i bussar och andra allmänna transporter. Staten har också kraftigt subventionerat sin elbilsindustri och steg för steg trappat upp kraven.  Stödsystemet har gjorts om så att bara bilar som kan köra mer än 300 km per laddning numera får ekonomiskt stöd från staten.

Europa har hamnat på efterkälken. VD:n för en av få europiska batteritillverkare, schweiziska Leclanché, varnade nyligen EU för att inte vara på tårna: ”Om vi inte tar tillbaka innovationen så blir det som med solcellerna”. Alltså både utveckling och produktion hamnar i Asien.

Därmed inte sagt att EU står handfallna. Hösten 2017 tog man tag i batterifrågan och lanserade något som heter Battery Alliance. Ett samarbetsprogram med industrin i syfte att skynda på utvecklingen. Mycket pengar finns att tjäna; EU spår att det snart kommer att säljas batterier till elbilar för hissnande 4 000 miljarder kronor per år, bara i Europa. Många jobb tillkommer också, runt tre miljoner i batterifabrikerna spår EU. Hur många som försvinner med den gamla tekniken vågar ännu ingen spå. I dag arbetar 16 miljoner i den europeiska fordonsindustrin.

EU:s två största billänder, Frankrike och Tyskland, försöker dessutom på egen hand att skynda på utvecklingen. För ett par veckor sedan framträdde de bägge ländernas finansministrar och presenterade ett konsortium för elbilsbatterier. Finansministrarna försäkrade att konsortiet skulle drivas i privat regi men att det finns en ansenlig andel statliga stödpengar att hämta – om nu EU-kommissionen i Bryssel godkänner upplägget i höst. Pengarna ska bland annat gå till ett pilotprojekt med två fabriker, en i Frankrike, den andra i Tyskland, med 1 500 anställda i vardera enheten. 35 företag lär vara intresserade att delta i samarbetsprojektet.

I Skellefteå har fyra miljoner ton sten forslats bort för att ge plats åt Northvolts batterifabrik. En jättefabrik. Till ytan motsvarar den ungefär tjugo Friends-arenor. Tretusen anställda ska om två år årligen förse en halv miljon elbilar med lithium-jon-batterier. Europas största batterifabrik.

Men batterierna från Skellefteå kommer inte att räcka till mer än en sjättedel av alla elbilar som om några år tillverkas i de europeiska bilfabrikerna. Behovet är så mycket större. En ny industri tar form och Europa försöker hänga med.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Industrin och klimatet

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.