Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Europa sent ute med egna batterifabriker

16 maj, 2019

Skrivet av

PERSPEKTIV | Batterifabriker En ny industri är i vardande och det går fort. Uppåt tre miljoner nya jobb i Europa väntas när bilarna går över till eldrift. Men Europa har hamnat på efterkälken.

Harald Gatu, reporter.

Igår sa den svenska möbeljätten Ikea att man funderar på att gå in med pengar i den svenska batteritillverkaren Northvolt. Dagen innan hade Scania tecknat ett leveranskontrakt med företaget. Scania kan också tänka sig att gå in som delägare i Northvolt.

Bakom Northvolt står redan samarbetspartners som BMW, Siemens och ABB. Batteritekniken är het när elbilen närmar sig sitt genombrott.

Igår fick också Northvolt en välkommen signal från ett annat håll. Europeiska investeringsbanken EIB sa ja till ett lån på närmare 4 miljarder kronor. De pengarna kan behövas. Att köra igång tillverkningen av batterier kräver stora summor. Northvolt bygger just nu det som ska bli Europas största batterifabrik i Skellefteå. Därtill en mindre prototypanläggning i Västerås.

Northvolt behöver EU:s pengar. Men EU behöver också Northvolt. Till varje pris. Europa står nämligen i stort sett med tomma händer när bilföretagen skriker efter batterier till elbilarna.

Asiatiska företag dominerar och det stressar EU.

Vilka var det Volvo Cars häromdagen skrev kontrakt med? Just det, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Dessa bägge företag ska förse Torslanda och Gent med batterier till el-Volvon.

Visserligen planerar dessa bägge asiatiska företag att bygga nya fabriker i Europa – CATL i Tyskland och LG Chem i Polen. Men det lugnar knappast EU.

Batteriteknik är strategiskt livsviktig, inte minst för den som vill skaffa sig försteg i konkurrensen när världens största industri – fordonsindustrin – ska bli mera klimatsmart. Kunskapen kring elektrifiering är en nyckelkompetens, inte minst när batterier ska göras mindre och lättare och dessutom både räcka längre och kräva kortare uppladdningstid.  Nu sker det mesta av det utvecklingsarbetet kring den nya batteritekniken på andra sidan jordklotet.

4-miljarderslånet till Northvolt var det minsta man kunde förvänta sig.

Att 80 procent av batterierna utvecklas och tillverkas i Asien (15 procent i USA och bara runt 3 procent i Europa) är kanske inte så konstigt. Kina har sett till att testa tekniken i stor skala i bussar och andra allmänna transporter. Staten har också kraftigt subventionerat sin elbilsindustri och steg för steg trappat upp kraven.  Stödsystemet har gjorts om så att bara bilar som kan köra mer än 300 km per laddning numera får ekonomiskt stöd från staten.

Europa har hamnat på efterkälken. VD:n för en av få europiska batteritillverkare, schweiziska Leclanché, varnade nyligen EU för att inte vara på tårna: ”Om vi inte tar tillbaka innovationen så blir det som med solcellerna”. Alltså både utveckling och produktion hamnar i Asien.

Därmed inte sagt att EU står handfallna. Hösten 2017 tog man tag i batterifrågan och lanserade något som heter Battery Alliance. Ett samarbetsprogram med industrin i syfte att skynda på utvecklingen. Mycket pengar finns att tjäna; EU spår att det snart kommer att säljas batterier till elbilar för hissnande 4 000 miljarder kronor per år, bara i Europa. Många jobb tillkommer också, runt tre miljoner i batterifabrikerna spår EU. Hur många som försvinner med den gamla tekniken vågar ännu ingen spå. I dag arbetar 16 miljoner i den europeiska fordonsindustrin.

EU:s två största billänder, Frankrike och Tyskland, försöker dessutom på egen hand att skynda på utvecklingen. För ett par veckor sedan framträdde de bägge ländernas finansministrar och presenterade ett konsortium för elbilsbatterier. Finansministrarna försäkrade att konsortiet skulle drivas i privat regi men att det finns en ansenlig andel statliga stödpengar att hämta – om nu EU-kommissionen i Bryssel godkänner upplägget i höst. Pengarna ska bland annat gå till ett pilotprojekt med två fabriker, en i Frankrike, den andra i Tyskland, med 1 500 anställda i vardera enheten. 35 företag lär vara intresserade att delta i samarbetsprojektet.

I Skellefteå har fyra miljoner ton sten forslats bort för att ge plats åt Northvolts batterifabrik. En jättefabrik. Till ytan motsvarar den ungefär tjugo Friends-arenor. Tretusen anställda ska om två år årligen förse en halv miljon elbilar med lithium-jon-batterier. Europas största batterifabrik.

Men batterierna från Skellefteå kommer inte att räcka till mer än en sjättedel av alla elbilar som om några år tillverkas i de europeiska bilfabrikerna. Behovet är så mycket större. En ny industri tar form och Europa försöker hänga med.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Drönarbild över marken som förbereds för bygget av Northvoltfabriken

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Låt industrin bli det gröna navet

Med rätt satsningar kan återhämtningen efter coronakrisen bli språngbrädan som åstadkommer den nödvändiga klimatomställningen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Arbetsrätt Striden om las

Århundradets förhandling

Ge för guds skull inte politikerna möjlighet att skapa oreda på arbetsmarknaden för lång tid framöver, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Marcus Bolin

Pappers: Kravet på 4 procent ligger fast

Trots lågkonjunktur och krisande tider för tidningspapper kommer Pappers fortsätta kräva fyraprocentiga lönepåslag för sina medlemmar.

Arbetsgivarna: Krympande kaka att fördela

Läge att ”besinna sig”, anser industrins chefsekonomer inför att de pausade löneförhandlingarna ska återupptas. Men facken kräver 3 procent från den 1 april.

”Våra beslut påverkar alla medlemmar”

Avtalsförhandlingarna drar snart i gång igen och Lizette Lindqvist är en av dem som har makt över resultatet.

”För många arbetare var det ingen hemester”

”Hemestern” är slut för alla som har så mycket pengar att det är exotiskt att inte resa utomlands. För oss andra börjar i stället kampen mot nollavtal och allt sämre anställningsskydd, skriver truckföraren Zara Biske.

IF Metall: Vår utgångspunkt är 3 procent

Industriarbetsgivarna har svårt att se något utrymme för höjda löner i höstens avtalsrörelse, men facket utgår fortfarande från sitt bud på 3 procents löneökningar.

Pappers: Slopa aktieutdelningarna

Företagen inom massa- och pappersindustrin bör avstå från aktieutdelningar. Det anser Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson som nu tecknat avtal om korttidsarbete med Industriarbetsgivarna.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.