”När samhällets hälsa sviktar får vi tukta oss med smoothies”Daniel Mathisen om hur hälsan blivit en fråga var och en ska lösa på egen hand.

”Fackföreningar är en del i människovärdets självförsvar”Helle Klein om civilsamhällets roll i motståndet mot nazismen.

Northvolt

Foto: TT Nyhetsbyrån. Illustration: Sweco

Europa sent ute med egna batterifabriker

PERSPEKTIV | Batterifabriker En ny industri är i vardande och det går fort. Uppåt tre miljoner nya jobb i Europa väntas när bilarna går över till eldrift. Men Europa har hamnat på efterkälken.

Harald Gatu, reporter.

Igår sa den svenska möbeljätten Ikea att man funderar på att gå in med pengar i den svenska batteritillverkaren Northvolt. Dagen innan hade Scania tecknat ett leveranskontrakt med företaget. Scania kan också tänka sig att gå in som delägare i Northvolt.

Bakom Northvolt står redan samarbetspartners som BMW, Siemens och ABB. Batteritekniken är het när elbilen närmar sig sitt genombrott.

Igår fick också Northvolt en välkommen signal från ett annat håll. Europeiska investeringsbanken EIB sa ja till ett lån på närmare 4 miljarder kronor. De pengarna kan behövas. Att köra igång tillverkningen av batterier kräver stora summor. Northvolt bygger just nu det som ska bli Europas största batterifabrik i Skellefteå. Därtill en mindre prototypanläggning i Västerås.

Northvolt behöver EU:s pengar. Men EU behöver också Northvolt. Till varje pris. Europa står nämligen i stort sett med tomma händer när bilföretagen skriker efter batterier till elbilarna.

Asiatiska företag dominerar och det stressar EU.

Vilka var det Volvo Cars häromdagen skrev kontrakt med? Just det, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Dessa bägge företag ska förse Torslanda och Gent med batterier till el-Volvon.

Visserligen planerar dessa bägge asiatiska företag att bygga nya fabriker i Europa – CATL i Tyskland och LG Chem i Polen. Men det lugnar knappast EU.

Batteriteknik är strategiskt livsviktig, inte minst för den som vill skaffa sig försteg i konkurrensen när världens största industri – fordonsindustrin – ska bli mera klimatsmart. Kunskapen kring elektrifiering är en nyckelkompetens, inte minst när batterier ska göras mindre och lättare och dessutom både räcka längre och kräva kortare uppladdningstid.  Nu sker det mesta av det utvecklingsarbetet kring den nya batteritekniken på andra sidan jordklotet.

4-miljarderslånet till Northvolt var det minsta man kunde förvänta sig.

Att 80 procent av batterierna utvecklas och tillverkas i Asien (15 procent i USA och bara runt 3 procent i Europa) är kanske inte så konstigt. Kina har sett till att testa tekniken i stor skala i bussar och andra allmänna transporter. Staten har också kraftigt subventionerat sin elbilsindustri och steg för steg trappat upp kraven.  Stödsystemet har gjorts om så att bara bilar som kan köra mer än 300 km per laddning numera får ekonomiskt stöd från staten.

Europa har hamnat på efterkälken. VD:n för en av få europiska batteritillverkare, schweiziska Leclanché, varnade nyligen EU för att inte vara på tårna: ”Om vi inte tar tillbaka innovationen så blir det som med solcellerna”. Alltså både utveckling och produktion hamnar i Asien.

Därmed inte sagt att EU står handfallna. Hösten 2017 tog man tag i batterifrågan och lanserade något som heter Battery Alliance. Ett samarbetsprogram med industrin i syfte att skynda på utvecklingen. Mycket pengar finns att tjäna; EU spår att det snart kommer att säljas batterier till elbilar för hissnande 4 000 miljarder kronor per år, bara i Europa. Många jobb tillkommer också, runt tre miljoner i batterifabrikerna spår EU. Hur många som försvinner med den gamla tekniken vågar ännu ingen spå. I dag arbetar 16 miljoner i den europeiska fordonsindustrin.

EU:s två största billänder, Frankrike och Tyskland, försöker dessutom på egen hand att skynda på utvecklingen. För ett par veckor sedan framträdde de bägge ländernas finansministrar och presenterade ett konsortium för elbilsbatterier. Finansministrarna försäkrade att konsortiet skulle drivas i privat regi men att det finns en ansenlig andel statliga stödpengar att hämta – om nu EU-kommissionen i Bryssel godkänner upplägget i höst. Pengarna ska bland annat gå till ett pilotprojekt med två fabriker, en i Frankrike, den andra i Tyskland, med 1 500 anställda i vardera enheten. 35 företag lär vara intresserade att delta i samarbetsprojektet.

I Skellefteå har fyra miljoner ton sten forslats bort för att ge plats åt Northvolts batterifabrik. En jättefabrik. Till ytan motsvarar den ungefär tjugo Friends-arenor. Tretusen anställda ska om två år årligen förse en halv miljon elbilar med lithium-jon-batterier. Europas största batterifabrik.

Men batterierna från Skellefteå kommer inte att räcka till mer än en sjättedel av alla elbilar som om några år tillverkas i de europeiska bilfabrikerna. Behovet är så mycket större. En ny industri tar form och Europa försöker hänga med.

 


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Rekryteringsträff i Stockholm

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

RekryteringNorthvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Slingrig väg för elbilens batteri

DA reder utOm bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.

Scania investerar i Northvolts batteriprojekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batteritillverkaren Northvolt satsar i både Skellefteå och Västerås. Fabriken med tillverkning hamnar i Skellefteå, där 2000 till 2500 ska anställas där. Utvecklingen ska ligga i Västerås, med ungefär 300 anställda.

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

Läs mer från Dagens Arbete:

Avtal 2020

Svenskt Näringsliv: Löneökningstakten måste ner

Avtal 2020Svenskt Näringsliv målar upp en dyster prognos inför avtalsrörelsen 2020. Men att dra ner på löneökningarna är inte svaret, enligt Unionens chefsekonom Katarina Lundahl, som hävdar att löneökningstakten redan minskat.

”Nu är det mer rättvist”

LönerMånga tjänar långt under snittlönen, och kvinnor tjänar mindre än män. Inför varje avtalsrörelse dyker frågan upp: Hur blir lönerna mer rättvisa? För tre år sedan prövades en ny lösning – nu börjar resultatet synas.

Pappers sätter press på LO

PerspektivDet var dagen då Pappers vände upp och ner på avtalsrörelsen – långt innan den ens hade hunnit börja. Ett oväntat utspel som tyder på att den kommande lönerörelsen inte blir lik någon annan, skriver DA:s Harald Gatu.

1
Pontus Georgsson

Pappers kräver rejäla lönelyft

Kickstartar avtalsrörelsenEtt lönepåslag på fyra procent. Det kräver Pappers att deras medlemmar ska ha när lönerna ska omförhandlas nästa år. ”Vi tycker att arbetsgivarna är skyldiga oss mer pengar.”

1

”För tidigt att prata siffror”

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, om Pappers utspel för 4 procent i löneökningar.

Arbetsgivarna: Löneökningstakten måste ner

Pappers krav på fyra procent saknar verklighetsförankring, svarar Industriarbetsgivarna. ”Löneökningstakten måste ner om vi ska ha jobben kvar i Sverige i framtiden”, säger förhandlingschef Per Widolf.

1

Striden om märket

HYLLAD OCH HOTADIndustrins modell för lönesättning är under press. Dagens Arbete förklarar varför.

INDUSTRIN VS VÅRDEN

Skilda världar

ARBETSMILJÖNy teknik och ständiga ­förbättringar har gjort att Stellan klarat kroppen trots 30 år i industrin. Vårdens kvinnor har däremot samma hjälpmedel som på 80-talet, trots att ny teknik finns. Undersköterskan Åsa får ofta förlita sig på muskelkraft.

”Det är märkligt att så lite hänt”

Robotar och automation har ersatt många tunga och smutsiga industrijobb. I vården finns däremot få hjälpmedel som minskar belastningen. I en gemensam intervju får IF Metalls och Kommunals ordförande svara på varför det ser ut som det gör och vad som behöver ändras.

50 000 bilarbetare i strejk

Uppåt 50 000 bilarbetare vid General Motors i USA går ut i strejk för högre löner och bättre arbetsvillkor. Facket kräver också att företaget återupptar driften vid fabriker som tidigare har stängts.

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Vi ska vara med och rädda världen

KRÖNIKAIndustrin utmålas ofta som en miljöbov. Det är en gammalmodig syn, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Vägen från hatet

Den avhoppade nazisten

Sven-Erik Källman trodde han lämnat hatet bakom sig. I stället kom samtalet som fick honom att förstå: han kunde inte längre fly. I dag är han fackligt förtroendevald och S-politiker. Men får man en andra chans och kan man förlåta sig själv?

Döden på jobbet

Villkorlig dom efter dödsolyckan på Scania

RättegångEn 59-årig man döms för vållande till annans död efter dödsolyckan på Scania där hans närmaste arbetskamrat omkom i en robotcell. Domen är villkorlig och han slipper böter.

1
Robotcellen där dödsfallet inträffade

Åklagaren: Viktigt med individuellt ansvar om man gör fel

RättegångEn blå knapp och en grön. En stressig eftermiddag. En ljusbom som inte fick brytas. Det var huvudfrågorna under rättegången mot mannen står åtalad för att ha vållat sin arbetskamrats död på Scania i Södertälje för nästan exakt två år sedan.

Entrén till Scania Södertälje

Anställd åtalas för arbetskamrats död

RättsfallDet har gått två år sedan en 53-årig man klämdes till döds i en robotcell på Scania i Södertälje. Nu ställs hans närmaste arbetskamrat inför rätta – för att ha satt i gång maskinen.

2

Robotiseringen av arbetslivet

Robotarm samt Ove Leichsenring

Robotiseringen som kom av sig

IndustrirobotarSvensk industri satsar allt mindre på robotar. I fjol sjönk försäljningen av industrirobotar till de svenska företagen med 20 procent. Det kan stå oss dyrt nu när vi går mot sämre tider, varnar branschen.

Glöm globaliseringen – nu är närområdet viktigast

PerspektivGlöm globaliseringen. Den är på väg att mattas av. Nu blir produktion för närområdet desto viktigare, av många skäl. Efter globaliseringen kommer regionaliseringen, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

Fick sparken – ska ha avslöjat företagshemligheter

StämningEn verkstadsanställd anklagas för att ha avslöjat företagshemligheter och fick sparken. Nu stämmer IF Metall företaget och vill att avskedandet ogiltigförklaras.

Återvinning

Enklare återvinning kan hota jobben

KRITISERAD FÖRÄNDRING.Snart ska alla kunna återvinna utanför den egna porten. Enklare för hushållen och bättre för miljön, tror regeringen. Men kritiken är hård. Berörda branscher befarar att priset blir så högt att jobb hotas.

”Det blir väldigt mycket dyrare”

Kraftigt ökade papperspriser riskerar att leda till nedläggningar och förlorade jobb. ”Det drabbar den grafiska branschen som redan i dag har stora problem att överleva”, säger GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

1

”Redan tillräckligt pressat”

Enligt pappersbranschen gagnar det nya återvinningssystemet varken miljön eller affärerna. Men regeringen har inte tid att svara på Dagens Arbetes frågor om kritiken.

Metso i Ersmark

Metso lägger ner fabrik i Ersmark

Metso Sweden har för avsikt att lägga ner verksamheten i Ersmark utanför Skellefteå. Över 150 anställda drabbas.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Ylva Johansson: Regeringen borde agerat snabbare mot skuggsamhället

Skuggsamhället”Vi har varit naiva.” Det säger avgående arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, och listar goda råd till sin efterträdare för att få bukt med kriminella aktörer och svartarbete.

1
IF Metalls bild av framtidsresan samt foto på förbundssekreterare Anna Jensen Naatikka.

IF Metall vill få med alla på Framtidsresan

Kongress 2020Det är inte bara en stor avtalsrörelse i vår, det är också kongress för IF Metall. Just nu pågår det man kallar Framtidsresan. Målet är en vision för framtiden. En knäckfråga är att få medlemmarna engagerade i det arbetet.

Makten över företagen

”Investera i de anställda – låt aktieägarna stå tillbaka”

PerspektivDet amerikanska näringslivets toppar har gjort ett gemensamt uttalande om att långsiktighet måste gå före snabba klipp. Det är ett tecken på marken under dem inte känns lika stabil som tidigare, skriver DA:s Harald Gatu.

Vinsten framför allt

Aktieägarna förstFörr tackades de anställda för sina insatser. I dag är aktieägarna viktigas­t. Sveriges största industriaffär gjordes för att ägarna skulle tjäna miljarder.

Rekordstora utdelningar – men hur länge till?

PERSPEKTIV”Våren är aktieägarnas skördetid. Sällan har bolagen på Stockholmsbörsen delat ut så mycket pengar som nu: långt över 250 miljarder kronor. Kul för dem som är med på festen, men är det bra för morgondagen?”, skriver DA:s Harald Gatu.

GS stämmer företag som avskedade för fusk med arbetstider

ArbetsrättEtt skogsvårdsföretag avskedade två anställda för fusk med arbetstiden. Den påföljden är alldeles för hård, anser GS-facket som stämmer företaget.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.