Det våras för välfärden!

Plötsligt framträder en ny politisk dagordning bortom brott och straff-hegemonin som rått alltför länge, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein efter årets första partiledardebatt.

”Jag hyllar dem som faktiskt härdar ut”

I betraktarens öga ter sig konstnärsmyten romantisk. För de som balansera­r på dess tunna egg är den allt annat än just det, skriver Carl Linnaeus.

Northvolt

Foto: TT Nyhetsbyrån. Illustration: Sweco

Europa sent ute med egna batterifabriker

PERSPEKTIV | Batterifabriker En ny industri är i vardande och det går fort. Uppåt tre miljoner nya jobb i Europa väntas när bilarna går över till eldrift. Men Europa har hamnat på efterkälken.

Harald Gatu, reporter.

Igår sa den svenska möbeljätten Ikea att man funderar på att gå in med pengar i den svenska batteritillverkaren Northvolt. Dagen innan hade Scania tecknat ett leveranskontrakt med företaget. Scania kan också tänka sig att gå in som delägare i Northvolt.

Bakom Northvolt står redan samarbetspartners som BMW, Siemens och ABB. Batteritekniken är het när elbilen närmar sig sitt genombrott.

Igår fick också Northvolt en välkommen signal från ett annat håll. Europeiska investeringsbanken EIB sa ja till ett lån på närmare 4 miljarder kronor. De pengarna kan behövas. Att köra igång tillverkningen av batterier kräver stora summor. Northvolt bygger just nu det som ska bli Europas största batterifabrik i Skellefteå. Därtill en mindre prototypanläggning i Västerås.

Northvolt behöver EU:s pengar. Men EU behöver också Northvolt. Till varje pris. Europa står nämligen i stort sett med tomma händer när bilföretagen skriker efter batterier till elbilarna.

Asiatiska företag dominerar och det stressar EU.

Vilka var det Volvo Cars häromdagen skrev kontrakt med? Just det, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Dessa bägge företag ska förse Torslanda och Gent med batterier till el-Volvon.

Visserligen planerar dessa bägge asiatiska företag att bygga nya fabriker i Europa – CATL i Tyskland och LG Chem i Polen. Men det lugnar knappast EU.

Batteriteknik är strategiskt livsviktig, inte minst för den som vill skaffa sig försteg i konkurrensen när världens största industri – fordonsindustrin – ska bli mera klimatsmart. Kunskapen kring elektrifiering är en nyckelkompetens, inte minst när batterier ska göras mindre och lättare och dessutom både räcka längre och kräva kortare uppladdningstid.  Nu sker det mesta av det utvecklingsarbetet kring den nya batteritekniken på andra sidan jordklotet.

4-miljarderslånet till Northvolt var det minsta man kunde förvänta sig.

Att 80 procent av batterierna utvecklas och tillverkas i Asien (15 procent i USA och bara runt 3 procent i Europa) är kanske inte så konstigt. Kina har sett till att testa tekniken i stor skala i bussar och andra allmänna transporter. Staten har också kraftigt subventionerat sin elbilsindustri och steg för steg trappat upp kraven.  Stödsystemet har gjorts om så att bara bilar som kan köra mer än 300 km per laddning numera får ekonomiskt stöd från staten.

Europa har hamnat på efterkälken. VD:n för en av få europiska batteritillverkare, schweiziska Leclanché, varnade nyligen EU för att inte vara på tårna: ”Om vi inte tar tillbaka innovationen så blir det som med solcellerna”. Alltså både utveckling och produktion hamnar i Asien.

Därmed inte sagt att EU står handfallna. Hösten 2017 tog man tag i batterifrågan och lanserade något som heter Battery Alliance. Ett samarbetsprogram med industrin i syfte att skynda på utvecklingen. Mycket pengar finns att tjäna; EU spår att det snart kommer att säljas batterier till elbilar för hissnande 4 000 miljarder kronor per år, bara i Europa. Många jobb tillkommer också, runt tre miljoner i batterifabrikerna spår EU. Hur många som försvinner med den gamla tekniken vågar ännu ingen spå. I dag arbetar 16 miljoner i den europeiska fordonsindustrin.

EU:s två största billänder, Frankrike och Tyskland, försöker dessutom på egen hand att skynda på utvecklingen. För ett par veckor sedan framträdde de bägge ländernas finansministrar och presenterade ett konsortium för elbilsbatterier. Finansministrarna försäkrade att konsortiet skulle drivas i privat regi men att det finns en ansenlig andel statliga stödpengar att hämta – om nu EU-kommissionen i Bryssel godkänner upplägget i höst. Pengarna ska bland annat gå till ett pilotprojekt med två fabriker, en i Frankrike, den andra i Tyskland, med 1 500 anställda i vardera enheten. 35 företag lär vara intresserade att delta i samarbetsprojektet.

I Skellefteå har fyra miljoner ton sten forslats bort för att ge plats åt Northvolts batterifabrik. En jättefabrik. Till ytan motsvarar den ungefär tjugo Friends-arenor. Tretusen anställda ska om två år årligen förse en halv miljon elbilar med lithium-jon-batterier. Europas största batterifabrik.

Men batterierna från Skellefteå kommer inte att räcka till mer än en sjättedel av alla elbilar som om några år tillverkas i de europeiska bilfabrikerna. Behovet är så mycket större. En ny industri tar form och Europa försöker hänga med.

 

Läs mer: Teknik och miljö


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Rekryteringsträff i Stockholm

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

RekryteringNorthvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Slingrig väg för elbilens batteri

DA reder utOm bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.

Scania investerar i Northvolts batteriprojekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batteritillverkaren Northvolt satsar i både Skellefteå och Västerås. Fabriken med tillverkning hamnar i Skellefteå, där 2000 till 2500 ska anställas där. Utvecklingen ska ligga i Västerås, med ungefär 300 anställda.

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

Läs mer från Dagens Arbete:

Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

Knarket i industrin

Droger på arbetsplatsen hotar arbetarens trygghet

DEBATTUnder för lång tid har politiken inte tagit det växande problemet med droger på arbetsplatsen på allvar, skriver riksdagspolitikern Mattias Jonsson (S).

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten? Vad är du skyldig att göra – och vad händer om någon testar positivt?

5

”Jag vill försöka vara drogfri”

Viktor fuskade sig genom drogtest flera gånger. Efter en överdos kom vändpunkten. Kompisen Pontus hade inte samma tur. Han dog.

1

Dagens Arbete granskar knarket i industrin

Fabriksgolven är knarklangarnas nya arena. Polisen står handfallen. Dagens Arbete granskar knarket i industrin. Läs de anställdas berättelser om hur de knarkat på jobbet.

2

”Allt gick att få tag på inne på Volvo”

Folk gick in på toaletten och knarkade. I nästan ett år jobbade Josef på Volvo i Göteborg – sida vid sida med påtända kollegor.

SKR: Hindrar lagen att missbrukare söker vård?

I 31 år har det varit olagligt att använda droger i Sverige. Men effekterna av lagen blev inte vad man önskade. Nu vill Sveriges Kommuner och Regioner att lagen utreds igen.

1

Ny föreskrift sågas: ”Fler uppsägningar att vänta”

Nu kan det bli svårare att få rehabilitering för alkoholmissbruk och andra beroendesjukdomar, menar fackliga företrädare. En ny föreskrift från Arbetsmiljöverket sågas.

Polisen om knarket innanför industri­grindarna

Arbetsgivarens tillstånd är inte tillräckligt för att polisen ska kunna bekämpa droger inne på arbetsplatser. Klas Johansson, regionchef för polisregion Väst, svarar på DA:s frågor om knarket i industrin.

”Jag var ständigt rädd för att åka på ett drogtest”

Vägen tillbakaChristoffer fick ett ultimatum: Behandlingshem eller sparken. SSAB hade fått nog av hans knarkande. Men redan när Christoffer packade väskan tänkte han på att bli hög igen.

”Arbetsgivaren ska ha ansvaret för drogrehabilite­ringen”

DEBATTLagen säger att arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för ”Alkohol och andra berusningsmedel”. Vi vill att rutiner för rehabilitering även ska omfatta narkotikamissbruk, skriver IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic.

1

Sålde knark via företagets mobil

Langare använde företagets mobil för att sälja knark. Trots att företaget tidigare flaggat för drogrelaterade problem inledde polisen ingen förundersökning.

Gasutsläppet höll på att ta Claes liv

GasutsläppSkyddsmasken hjälpte inte. Claes Karlsson fick ingen luft och sprang för sitt liv. – Jag tänkte bara bort, bort, bort, säger han.

Så får du rätt pengar

Koll på Sedan 2013 har de flesta industriarbetare delpension. Du ska få extra inbetalning till tjänstepensionen. Men alla arbetsgivare betalar inte, och det är bara du som kan kolla att det blir rätt. Vi hjälper dig!

MBL får liv i poesin

Ombudsmannen Tomas Lundmark vet vad som rimmar på bemanningsanställd. Nu bokdebuterar han med en samling dikter om arbetet. Alla på rim såklart.

Avtal 2020

Pappers avtalskrav: ”Vår bransch tål fyra procent”

Fyraprocentiga löneökningar, utökad ATK och högre delpension. Det är några krav som Pappers lämnade över till Industriarbetsgivarna under fredagen.

Industriarbetsgivarnas svar till Pappers: Märket gäller

Pappers kan glömma fyraprocentiga lönelyft. Åtminstone om Industriarbetsgivarna får bestämma, som menar att löneökningstakten snarare måste ner under dagens märke på 2,17 procent.

3

Arbetstid en stridsfråga i avtalskraven

Större möjligheter att variera arbetstiden och höjt övertidsuttag. Det vill Teknikarbetsgivarna se. IF Metall möter med krav på det motsatta.

Kampen om flexibiliteten har börjat – igen

PERSPEKTIVArbetstid, bemanning, lön. Där står slaget om flexibiliteten. Om den handlar avtalsrörelsen, skriver DA:s Harald Gatu.

GS: Arbetstiden måste bli mer förutsägbar

Flexibilitet eller förutsägbarhet. Det är makten över arbetstiden som blir den heta frågan i GS-fackets förhandlingar.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

4

Läroböckerna i ekonomi stämmer inte längre

PerspektivVi har sett det förr i avtalsrörelsens upptakt. Dagarna före jul överlämnar parterna detaljerade krav till varandra. Men den här gången är ingenting är som förut. Läroböckerna stämmer inte längre, skriver DA:s Harald Gatu.

1

Guds hus byter roll

BildreportagetPrecis som Sverige genomgick Norge en väckelserörelse i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet. Och det byggdes mötes­lokaler över hela landet. I dag avvecklas de norska ”bönehusen” i allt snabbare takt.

Striden om arbetsrätten

Mattias Dahl på Svenskt Näringsliv och Torbjörn Johansson på LO

Överens om fortsatta Las-förhandlingar

Allmän visstid ska ersättas, omställningsstödet ska förstärkas och a-kassan stöpas om helt – det är en del av innehållet i den avsiktsförklaring som parterna kommit överens om inför fortsatta förhandlingar.

5

Kommer mitt jobb att bli mindre tryggt nu?

Kris inom LO, anklagelser om svek och lögner. När facket förhandlar med arbetsgivarna om anställningstryggheten har det väckt ilska och rädsla. Men vad handlar förhandlingarna om? DA guidar dig.

”Vi borde vara mer öppet kritiska till S”

REPLIK | LASDet handlar inte så mycket om intern information som att förbundet behöver visa sin ståndpunkt i den offentliga debatten när självklara fackliga frågor får stryka på foten, skriver Jan-Inge Ogenfalk i ett svar till IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

1

”Vi gör allt för att nå ut i de kanaler vi förfogar över”

REPLIK | LASVi delar inte bilden av att förbundet varit tyst i  debatten om januariavtalet och Las, och om informationen har drunknat i mediebruset är det beklagligt. Det skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson om kritiken.

”Er tystnad slår oss med häpnad”

DEBATT | LASDet hörs inte ett knyst från IF Metalls ledning, varken om att S genom januariavtalet säljer ut politiken, eller nu senast om turerna i förhandlingarna om las. Vi frågar oss varför, skriver flera tidigare förtroendevalda från IF Metall i Linköping.

1

Stora brister i Lernias yrkesutbildning Liljeholmen

YrkesutbildningTrots att deltagarna på yrkesutbildningarna på Lernia i Liljeholmen har larmat om stora brister tog det skolledningen över ett år att agera.

1

Judo kan mildra fallet

FALLOLYCKORLär dig falla som en kampsportare, och du kan slippa göra dig illa. Ny forskning visar att fallträning genom judo kraftigt ökar deltagarnas förmåga att falla på rätt sätt.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.