”I stället för c-ordet – låt oss prata om sexkurvan”

Varje gång jag hör c-ordet nämnas på nyheterna tänker jag säga klitorisollon högt, skriver författare Anneli Jordahl.

Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Northvolt

Foto: TT Nyhetsbyrån. Illustration: Sweco

Europa sent ute med egna batterifabriker

PERSPEKTIV | Batterifabriker En ny industri är i vardande och det går fort. Uppåt tre miljoner nya jobb i Europa väntas när bilarna går över till eldrift. Men Europa har hamnat på efterkälken.

Harald Gatu, reporter.

Igår sa den svenska möbeljätten Ikea att man funderar på att gå in med pengar i den svenska batteritillverkaren Northvolt. Dagen innan hade Scania tecknat ett leveranskontrakt med företaget. Scania kan också tänka sig att gå in som delägare i Northvolt.

Bakom Northvolt står redan samarbetspartners som BMW, Siemens och ABB. Batteritekniken är het när elbilen närmar sig sitt genombrott.

Igår fick också Northvolt en välkommen signal från ett annat håll. Europeiska investeringsbanken EIB sa ja till ett lån på närmare 4 miljarder kronor. De pengarna kan behövas. Att köra igång tillverkningen av batterier kräver stora summor. Northvolt bygger just nu det som ska bli Europas största batterifabrik i Skellefteå. Därtill en mindre prototypanläggning i Västerås.

Northvolt behöver EU:s pengar. Men EU behöver också Northvolt. Till varje pris. Europa står nämligen i stort sett med tomma händer när bilföretagen skriker efter batterier till elbilarna.

Asiatiska företag dominerar och det stressar EU.

Vilka var det Volvo Cars häromdagen skrev kontrakt med? Just det, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Dessa bägge företag ska förse Torslanda och Gent med batterier till el-Volvon.

Visserligen planerar dessa bägge asiatiska företag att bygga nya fabriker i Europa – CATL i Tyskland och LG Chem i Polen. Men det lugnar knappast EU.

Batteriteknik är strategiskt livsviktig, inte minst för den som vill skaffa sig försteg i konkurrensen när världens största industri – fordonsindustrin – ska bli mera klimatsmart. Kunskapen kring elektrifiering är en nyckelkompetens, inte minst när batterier ska göras mindre och lättare och dessutom både räcka längre och kräva kortare uppladdningstid.  Nu sker det mesta av det utvecklingsarbetet kring den nya batteritekniken på andra sidan jordklotet.

4-miljarderslånet till Northvolt var det minsta man kunde förvänta sig.

Att 80 procent av batterierna utvecklas och tillverkas i Asien (15 procent i USA och bara runt 3 procent i Europa) är kanske inte så konstigt. Kina har sett till att testa tekniken i stor skala i bussar och andra allmänna transporter. Staten har också kraftigt subventionerat sin elbilsindustri och steg för steg trappat upp kraven.  Stödsystemet har gjorts om så att bara bilar som kan köra mer än 300 km per laddning numera får ekonomiskt stöd från staten.

Europa har hamnat på efterkälken. VD:n för en av få europiska batteritillverkare, schweiziska Leclanché, varnade nyligen EU för att inte vara på tårna: ”Om vi inte tar tillbaka innovationen så blir det som med solcellerna”. Alltså både utveckling och produktion hamnar i Asien.

Därmed inte sagt att EU står handfallna. Hösten 2017 tog man tag i batterifrågan och lanserade något som heter Battery Alliance. Ett samarbetsprogram med industrin i syfte att skynda på utvecklingen. Mycket pengar finns att tjäna; EU spår att det snart kommer att säljas batterier till elbilar för hissnande 4 000 miljarder kronor per år, bara i Europa. Många jobb tillkommer också, runt tre miljoner i batterifabrikerna spår EU. Hur många som försvinner med den gamla tekniken vågar ännu ingen spå. I dag arbetar 16 miljoner i den europeiska fordonsindustrin.

EU:s två största billänder, Frankrike och Tyskland, försöker dessutom på egen hand att skynda på utvecklingen. För ett par veckor sedan framträdde de bägge ländernas finansministrar och presenterade ett konsortium för elbilsbatterier. Finansministrarna försäkrade att konsortiet skulle drivas i privat regi men att det finns en ansenlig andel statliga stödpengar att hämta – om nu EU-kommissionen i Bryssel godkänner upplägget i höst. Pengarna ska bland annat gå till ett pilotprojekt med två fabriker, en i Frankrike, den andra i Tyskland, med 1 500 anställda i vardera enheten. 35 företag lär vara intresserade att delta i samarbetsprojektet.

I Skellefteå har fyra miljoner ton sten forslats bort för att ge plats åt Northvolts batterifabrik. En jättefabrik. Till ytan motsvarar den ungefär tjugo Friends-arenor. Tretusen anställda ska om två år årligen förse en halv miljon elbilar med lithium-jon-batterier. Europas största batterifabrik.

Men batterierna från Skellefteå kommer inte att räcka till mer än en sjättedel av alla elbilar som om några år tillverkas i de europeiska bilfabrikerna. Behovet är så mycket större. En ny industri tar form och Europa försöker hänga med.

 

Läs mer: Teknik och miljö


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Rekryteringsträff i Stockholm

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

RekryteringNorthvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Slingrig väg för elbilens batteri

DA reder utOm bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.

Scania investerar i Northvolts batteriprojekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batteritillverkaren Northvolt satsar i både Skellefteå och Västerås. Fabriken med tillverkning hamnar i Skellefteå, där 2000 till 2500 ska anställas där. Utvecklingen ska ligga i Västerås, med ungefär 300 anställda.

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

Läs mer från Dagens Arbete:

Arbetsrätten

Så kan las ändras – detta säger parterna

Nästa måndag presenterar regeringens utredare sina förslag på hur las kan förändras. SVT har tagit del av dem redan nu – och varken fack eller arbetsgivare är nöjda

1

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Så ser ditt anställningsskydd ut

DA REDER UTSå ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Så fungerar de nya reglerna

DA guidarUnder coronakrisen har regeringen både lättat på reglerna för att få ersättning och höjt beloppen för den som uppfyller villkoren från a-kassan. Följ DA:s guide för att ta reda på vilken ersättning du har rätt till.

LO-tappet

Kan krisen bli ett lyft för facket?

CoronaeffektenI flera år har fackförbunden brottats med sjunkande organisationsgrad. Så kom en annan kris. Nu rapporterar flera förbund om medlemmar som strömmar till.

Joachim Dagerud på Mälarplast. Foto: Lina Larsson

"Jag trivs just här"

ÖGONBLICKETKlockan är 16.08 på Mälarplast AB i Eskilstuna.

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

7

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

1

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Ingen utökad tillträdesrätt för regionala skyddsombud

TillträdesrättRegeringens förslag om att ge regionala skyddsombud rätt att komma in på arbetsplatser där facket inte har några medlemmar kommer att röstas ner. Flera partier går i dag samman för att stoppa förslaget.

1

”Det är de små arbetsplatserna som behöver oss”

Regionala skyddsombud är oroliga över utvecklingen. Vad blir steg två, frågar de sig. Och kommer Arbetsmiljösverige monteras ner ytterligare?

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

Efter coronan

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Passa på att utbilda de anställda”

Korttidspermitterade bör få utbildning. Bättre det än att folk går hemma och bygger altaner, säger förre Metallordföranden Göran Johnsson.

”Krisen kräver en framtids­grupp”

Industriledaren Carl Bennet tycker det är dags för näringslivet att överge kortsiktighet och utflyttning av produktion.

2

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Coronakrisen

”Det får inte bli en falsk trygghet”

Världsdagen för arbetsmiljöVad händer om du jobbar på ett USA-ägt företag som kräver munskydd för alla, åtta timmar om dagen? I Kristianstad fick skyddsombudet Susanne Alekova handskas med det.

Jesper Johansson är tjugosex år och har varit huvudskyddsombud i mer än två år. Foto: Åke Ericson

Sätter stopp för smittan

Nya risker.Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Repstopp i gruvan mitt under coronakrisen

ArbetsmiljöBajamajor till entreprenörerna. Dygnet-runt-arbete för att minska smittan. Zinkgruvan har reparationsstopp – mitt i coronatider. Hundra man extra befinner sig innanför grindarna.

Coronakrisen – dag för dag

TidslinjeAllt hände så fort. Här kan du följa utvecklingen när det nya coronaviruset spreds över världen. Vilka konsekvenser det fick, och fortfarande får, med ett särskilt fokus på svensk industri.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Sekab ställer om till handsprit

OMSTÄLLNINGDomsjö fabriker skänkte 65 000 liter etanol till grann­fabriken Sekab, som snabbt ställde om till att producera handsprit och desinfektionsmedel. Och fler fabriker har ställt om sin verksamhet.

IF Metall håller kongress i Västerås

300 kongressombud får förbereda sig för att åka till Västerås i höst. Nu är det klart att IF Metalls kongress blir på Aros Congress Center den 23–27 november i år.

Vi ska klara krisen – tillsammans

KRÖNIKANu kraftsamlar vi alla våra resurser och gör allt vi kan för att minska oron och öka tryggheten. Just nu gäller det att rädda jobb och se till att industriarbetare som trots allt blir arbetslösa kan försörja sig, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.