Virtuell värld skyddar montörer
VR-glasögon och smarta kläder ska förhindra att du blir skadad på jobbet.
Industriarbetarnas tidning
Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt. Tillsammans ska företagen ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.
Ännu en stort svenska industriföretag väljer att investera i företaget Northvolts projekt att bygga Europas största batterifabrik i Sverige. Den här gången är det lastbilstillverkaren Scania som skjuter till nästan 100 miljoner kronor för att Northvolt ska kunna bygga sin testlina i Västerås. Syftet är att gemensamt utveckla bakterieceller som är kraftfulla nog att klara kommersiella transporter.
– Målet är att göra det lättare för kunder att välja hållbara transportlösningar. Elektrifieringen kommer spela en nyckelroll i omställningen från användningen av fossila bränslen. Men dagens batteriteknik måste utvecklas för att klara kraven som ställs av kunderna för bussar och lastbilar, säger Scanias vd Henrik Henriksson i ett pressmeddelande.
I Dagens Industri får Henriksson också frågan om vad företaget har för mål kring eldrift av sina lastbilar.
– Vi har stora ambitioner och en strategi att vara ledande i omställningen till hållbara transporter, men inga exakta mål kring eldrift, säger han till DI.
I samma intervju säger Peter Carlsson, Northvolts vd, att företaget håller tidsplanen för projektet. Detta trots att huvuddelen av de 40 miljarder som krävs för att bygga företaget testlina i Västerås samt den fullskaliga fabriken i Skellefteå fortfarande fattas.
Två andra stora företag som valt att investera i bygget av batterifabriken är robottillverkaren ABB och vindkraftstillverkaren Vestas.
Energikrisen slår hårt mot den svenska pappersindustrin. Flera bruk har börjat elda olja för att klara produktionen. Andra ändrar arbetstiderna för att få ner elräkningen. Samtidigt tjänar massaindustrin stora pengar på att sälja el.