Industriarbetarnas tidning

Corona-krisen stänger företag

2 mars, 2020

Skrivet av

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Ett 20-tal av fordonsindustrins underleverantörer står utan nödvändiga komponenter inom tre veckor.

Fordonskomponentgruppen, alltså underleverantörernas intresseorganisation, genomför löpande enkätundersökningar bland sina medlemsföretag. Ett 70-tal av företagen är beroende av leveranser från Kina.

Bland dessa företag har en mindre del ännu inte sett några problem. Hälften av de Kina-beroende företagen är däremot osäkra hur länge de kan hålla produktionen uppe. En tredjedel av företagen säger att de redan märker av störningarna och leveranserna kommer att ta slut inom tre veckor. Redan nästa vecka kan flera tvingas stänga.

Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl reserverar sig för exaktheten i web-enkäten. Men han anser ändå att krisen rycker allt närmare och att det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet som ännu inte passerat riksdagen.

– Det går alldeles för långsamt. Inför det nu, med detsamma!

Hur många av medlemsföretagen skulle vara intresserade?

– Allihopa, svarar Fredrik Sidahl.

– Visserligen har vi inte ställt frågan, men som det ser ut i dag så har vi inte några alternativ än att varsla. Stora, rika företag har möjlighet att parera nedgångar på andra sätt men det kan inte våra små företag med liten kassa göra.

Han har ingen uppfattning om hur många företag som just i dag skulle vilja införa korttidsarbete med statligt stöd.

– Men det vore bra att få det på plats. Säg att företagen måste stänga i ett par månader. Under den tiden skulle man kunna utbilda personalen i den omställning som är på gång med elektrifieringen.

Corona-krisen aktualiserar även en annan fråga, enligt Fredrik Sidahl.

– Är det verkligen hållbart, ur många aspekter, att skicka komponenter mellan kontinenterna? Jag tror att det vore bättre om vi kunde satsa på mera närproducerat. Inte minst för miljöns skull.

Men våra löner är ju högre?

– Lönekostnaden betyder allt mindre eftersom vi automatiserar allt mer. Jag brukar säga att mindre arbete ger fler jobb. Vi har ökat vår konkurrenskraft rejält bland våra företag tack vare robotar och automation. Den stora kostnaden handlar istället om material, energi och transporter.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Varför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Viruset stress-testar den sårbara produktionen

Viruset stress-testar den sårbara produktionen

Coronaviruset visar oss sårbarheten i ”just in time”-samhället, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

”Det blir svårt att få lönen  retroaktivt”

”Det blir svårt att få lönen retroaktivt”

De anställda på hustillverkaren Götenehus hoppas att företagets framgångar ska synas i lönekuverten, också i dem som redan har delats ut.

Anders Ferbe: Stora delar av industrin har kommit igång

Anders Ferbe: Stora delar av industrin har kommit igång

Många branscher har fortfarande gigantiska problem, enligt regeringens coronasamordnare Anders Ferbe. Däremot kan stora delar av industrin vara på väg att återhämta sig. I mars, två veckor efter att du hade utsetts till coronasamordnare, sa du att ”det känns som att jag har hållit på med det här i ett halvår”. Nu har du gjort […]

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Sjuka Samhall: Fackets roll

Samhallanställda känner sig svikna av facket

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.