Industriarbetarnas tidning

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

9 december, 2020

Skrivet av

Nu är det klart. Skövde tar steget in i elbilssamhället. Volvo Cars investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken som kommer att förse framtidens Volvobilar med elmotorer.

Det lovar företaget i en avsiktsförklaring som förhandlats fram med facket. Företaget förbinder sig att omvandla Skövdeenheten till en komplett fabrik som utvecklar och tillverkar elmotorer.

– Det känns oerhört bra, nu kan nervositeten släppa och hoppet återvända till Skövde, säger Glenn Bergström, IF Metallare i Volvo Cars bolagsstyrelse som tillsammans med Marko Borg Peltonen från Skövdefabriken och Björn Olsson från Olofströmsverken förhandlat med företaget.

Foto: Åke Ericson.

Jag tror på fler anställda. Men 500 är naturligtvis mycket bättre än ingenting, för det är egentligen alternativet

Glenn Bergström, IF Metallare i Volvo Cars bolagsstyrelse.

– Under det senaste halvåret har vi mer och mer insett att om inget händer så kommer motorfabriken att vara mer eller mindre död efter år 2025. Nu däremot vet vi att fabriken får en transparant och tydlig övergång, en ordnad omställning från förbränningsmotorer till elmotorer.

– Bortanför 2023 börjar förbränningsmotorn fasas ut och då kan vi öka produktionen av elmotorer. Med den här inriktningen kommer Skövde att bli en blueprint-fabrik, ett centrum för elmotorproduktionen. Därmed tryggas sysselsättningen framöver i Skövdefabriken.

Som ett första steg ska företaget satsa på montering av elektriska drivlinor i mindre skala. Cirka femton personer per skift kommer att montera en elektrisk drivlina med inköpt elmotor som sätts samman med drivaxlar och eventuell växellåda.

Men det är bara början. Om några år ska Skövdefabriken även tillverka själva elmotorn. Från andra halvåret 2024 ska produktionen vara i full gång. Företaget räknar med att elmotortillverkningen i början kommer att sysselsätta cirka 500 personer.

– Jag tror på fler anställda. Men 500 är naturligtvis mycket bättre än ingenting, för det är egentligen alternativet, säger Glenn Bergström.

I dag arbetar 1 600 verkstadsarbetare i motorfabriken som förser Volvo Cars samtliga Europa- och USA-tillverkade bilar med bensin- och dieselmotorer.

– Om inte vi ställer om så är Skövde borta efter 2025. Om ingen efterfrågar förbränningsmotorer så spelar det ingen roll om du står där med en fabrik som kan tillverka 600 000 motorer per år.

Att gå över till elektrifiering blir en stor omställning för de anställda, säger Glenn Bergström som hoppas på stöd från samhället.

– Det kommer att behövas en hel del utbildning. Och här känner jag att samhället kan göra en stor insats.

I förlängningen hoppas han på ett ”elektrifierings-kluster” i Västsverige, ett tätt och utvecklande utbyte mellan Volvo Cars, AB Volvo, batteriproducenter, bränslecellsutveckling i samarbete med högskolor och universitet.

– Då kan vi ta ledningen i den här utvecklingen. Förutsättningarna finns.

Men först gäller det att påbörja omställningen i Skövde där samtliga anställda efter årsskiftet kommer att tillhöra ett helägt dotterbolag till Volvo Cars, kallat PES Powertrain Engineering Sweden.

– Volvo Cars kommer att äga produktionen men hyra in personalen från PES. I praktiken innebär det ingen skillnad mot idag.

En kommentar till “Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

  • En bra elektromotor snyter man sig inte ur näsan. Har Volvo en eller flera samarbetspartner i elektroindustrin för detta?

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Låt industrin bli det gröna navet

Låt industrin bli det gröna navet

Med rätt satsningar kan återhämtningen efter coronakrisen bli språngbrädan som åstadkommer den nödvändiga klimatomställningen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Här byggs framtidens vindkraft

Här byggs framtidens vindkraft

Bara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

Fordonsindustrin har dignande orderböcker, men utmanas av ett kommande snabbt och dramatiskt teknikskifte. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

DA granskar skuggsamhället

Sverige har ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. De arbetar för löner långt under de som svenska arbetare skulle acceptera och är mycket utsatta.

Stats­ministerns städerska: Den som pratar förlorar jobbet

Städerskans arbetsliv innan hon kom till statsministerns villa kantas av skällsord, hot och oärliga chefer. Här är hennes version. Om hur det är att jobba som papperslös i Sverige.

Bortstädad: Mannen som försvann

Han kom från Mongoliet, skadades allvarligt. Och försvann från landet. Han är bara en av många som mist eller nästan mist sitt liv i Sveriges nya laglösa arbetsliv.

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.

”Jag var inte ens en hund i chefens ögon”

Sverige har fått ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. Wilder sov i sin arbetsgivares garage i fyra och ett halvt år.

Här är delegationen som ska stoppa brott i arbetslivet

Ola Pettersson, chefsekonom på LO, blir ordförande för regeringens satsning mot arbetslivskriminalitet. I dag presenterade arbetsmarknadsministern delegationen.  

”Hon jobbade 60 timmar i veckan – utan lön”

Kvinnorna i skuggsamhället är utsatta. DA:s Elinor Torp berättar om utpressning, uteblivna betalningar, skador och löner som inte går att leva på.

Arbetsgivaren som ville vara laglig

Anto försökte göra rätt. Men konkurrerades ut av kriminella. Bolaget som anlitat hans firma var skyldigt honom miljoner. Svensk domstol lyfte inte ett finger, vittnar han om. Skulderna växte. Än i dag har Anto svårt att höra ljudet av kuvert som öppnas.

”Kriminella arbetsgivare måste bort”

Arbetslivskriminaliteten har fått politisk uppmärksamhet. På kort tid har många med makt vaknat, skriver Dagens Arbetes Elinor Torp.