Skövde dör inte med bensinmotorn
Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.
Industriarbetarnas tidning
9 december, 2020 - 10:01
Skrivet av Harald Gatu
Nu är det klart. Skövde tar steget in i elbilssamhället. Volvo Cars investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken som kommer att förse framtidens Volvobilar med elmotorer.
Det lovar företaget i en avsiktsförklaring som förhandlats fram med facket. Företaget förbinder sig att omvandla Skövdeenheten till en komplett fabrik som utvecklar och tillverkar elmotorer.
– Det känns oerhört bra, nu kan nervositeten släppa och hoppet återvända till Skövde, säger Glenn Bergström, IF Metallare i Volvo Cars bolagsstyrelse som tillsammans med Marko Borg Peltonen från Skövdefabriken och Björn Olsson från Olofströmsverken förhandlat med företaget.
Jag tror på fler anställda. Men 500 är naturligtvis mycket bättre än ingenting, för det är egentligen alternativet
Glenn Bergström, IF Metallare i Volvo Cars bolagsstyrelse.
– Under det senaste halvåret har vi mer och mer insett att om inget händer så kommer motorfabriken att vara mer eller mindre död efter år 2025. Nu däremot vet vi att fabriken får en transparant och tydlig övergång, en ordnad omställning från förbränningsmotorer till elmotorer.
– Bortanför 2023 börjar förbränningsmotorn fasas ut och då kan vi öka produktionen av elmotorer. Med den här inriktningen kommer Skövde att bli en blueprint-fabrik, ett centrum för elmotorproduktionen. Därmed tryggas sysselsättningen framöver i Skövdefabriken.
Som ett första steg ska företaget satsa på montering av elektriska drivlinor i mindre skala. Cirka femton personer per skift kommer att montera en elektrisk drivlina med inköpt elmotor som sätts samman med drivaxlar och eventuell växellåda.
Men det är bara början. Om några år ska Skövdefabriken även tillverka själva elmotorn. Från andra halvåret 2024 ska produktionen vara i full gång. Företaget räknar med att elmotortillverkningen i början kommer att sysselsätta cirka 500 personer.
– Jag tror på fler anställda. Men 500 är naturligtvis mycket bättre än ingenting, för det är egentligen alternativet, säger Glenn Bergström.
I dag arbetar 1 600 verkstadsarbetare i motorfabriken som förser Volvo Cars samtliga Europa- och USA-tillverkade bilar med bensin- och dieselmotorer.
– Om inte vi ställer om så är Skövde borta efter 2025. Om ingen efterfrågar förbränningsmotorer så spelar det ingen roll om du står där med en fabrik som kan tillverka 600 000 motorer per år.
Att gå över till elektrifiering blir en stor omställning för de anställda, säger Glenn Bergström som hoppas på stöd från samhället.
– Det kommer att behövas en hel del utbildning. Och här känner jag att samhället kan göra en stor insats.
I förlängningen hoppas han på ett ”elektrifierings-kluster” i Västsverige, ett tätt och utvecklande utbyte mellan Volvo Cars, AB Volvo, batteriproducenter, bränslecellsutveckling i samarbete med högskolor och universitet.
– Då kan vi ta ledningen i den här utvecklingen. Förutsättningarna finns.
Men först gäller det att påbörja omställningen i Skövde där samtliga anställda efter årsskiftet kommer att tillhöra ett helägt dotterbolag till Volvo Cars, kallat PES Powertrain Engineering Sweden.
– Volvo Cars kommer att äga produktionen men hyra in personalen från PES. I praktiken innebär det ingen skillnad mot idag.
Energikrisen slår hårt mot den svenska pappersindustrin. Flera bruk har börjat elda olja för att klara produktionen. Andra ändrar arbetstiderna för att få ner elräkningen. Samtidigt tjänar massaindustrin stora pengar på att sälja el.
En bra elektromotor snyter man sig inte ur näsan. Har Volvo en eller flera samarbetspartner i elektroindustrin för detta?