Industriarbetarnas tidning

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

9 december, 2020 - 10:01

Skrivet av

Nu är det klart. Skövde tar steget in i elbilssamhället. Volvo Cars investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken som kommer att förse framtidens Volvobilar med elmotorer.

Det lovar företaget i en avsiktsförklaring som förhandlats fram med facket. Företaget förbinder sig att omvandla Skövdeenheten till en komplett fabrik som utvecklar och tillverkar elmotorer.

– Det känns oerhört bra, nu kan nervositeten släppa och hoppet återvända till Skövde, säger Glenn Bergström, IF Metallare i Volvo Cars bolagsstyrelse som tillsammans med Marko Borg Peltonen från Skövdefabriken och Björn Olsson från Olofströmsverken förhandlat med företaget.

Foto: Åke Ericson.

Jag tror på fler anställda. Men 500 är naturligtvis mycket bättre än ingenting, för det är egentligen alternativet

Glenn Bergström, IF Metallare i Volvo Cars bolagsstyrelse.

– Under det senaste halvåret har vi mer och mer insett att om inget händer så kommer motorfabriken att vara mer eller mindre död efter år 2025. Nu däremot vet vi att fabriken får en transparant och tydlig övergång, en ordnad omställning från förbränningsmotorer till elmotorer.

– Bortanför 2023 börjar förbränningsmotorn fasas ut och då kan vi öka produktionen av elmotorer. Med den här inriktningen kommer Skövde att bli en blueprint-fabrik, ett centrum för elmotorproduktionen. Därmed tryggas sysselsättningen framöver i Skövdefabriken.

Som ett första steg ska företaget satsa på montering av elektriska drivlinor i mindre skala. Cirka femton personer per skift kommer att montera en elektrisk drivlina med inköpt elmotor som sätts samman med drivaxlar och eventuell växellåda.

Men det är bara början. Om några år ska Skövdefabriken även tillverka själva elmotorn. Från andra halvåret 2024 ska produktionen vara i full gång. Företaget räknar med att elmotortillverkningen i början kommer att sysselsätta cirka 500 personer.

– Jag tror på fler anställda. Men 500 är naturligtvis mycket bättre än ingenting, för det är egentligen alternativet, säger Glenn Bergström.

I dag arbetar 1 600 verkstadsarbetare i motorfabriken som förser Volvo Cars samtliga Europa- och USA-tillverkade bilar med bensin- och dieselmotorer.

– Om inte vi ställer om så är Skövde borta efter 2025. Om ingen efterfrågar förbränningsmotorer så spelar det ingen roll om du står där med en fabrik som kan tillverka 600 000 motorer per år.

Att gå över till elektrifiering blir en stor omställning för de anställda, säger Glenn Bergström som hoppas på stöd från samhället.

– Det kommer att behövas en hel del utbildning. Och här känner jag att samhället kan göra en stor insats.

I förlängningen hoppas han på ett ”elektrifierings-kluster” i Västsverige, ett tätt och utvecklande utbyte mellan Volvo Cars, AB Volvo, batteriproducenter, bränslecellsutveckling i samarbete med högskolor och universitet.

– Då kan vi ta ledningen i den här utvecklingen. Förutsättningarna finns.

Men först gäller det att påbörja omställningen i Skövde där samtliga anställda efter årsskiftet kommer att tillhöra ett helägt dotterbolag till Volvo Cars, kallat PES Powertrain Engineering Sweden.

– Volvo Cars kommer att äga produktionen men hyra in personalen från PES. I praktiken innebär det ingen skillnad mot idag.

En kommentar till “Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

  • En bra elektromotor snyter man sig inte ur näsan. Har Volvo en eller flera samarbetspartner i elektroindustrin för detta?

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Låt industrin bli det gröna navet

Låt industrin bli det gröna navet

Med rätt satsningar kan återhämtningen efter coronakrisen bli språngbrädan som åstadkommer den nödvändiga klimatomställningen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Här byggs framtidens vindkraft

Här byggs framtidens vindkraft

Bara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

Fordonsindustrin har dignande orderböcker, men utmanas av ett kommande snabbt och dramatiskt teknikskifte. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

Avtal 2023

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Om de allra högsta cheferna får kraftigt höjda ersättningar under avtalsrörelsen blir det svårare för parterna att komma överens, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen vill se en löneökning på 2,0 procent. De föreslår ett engångsbelopp enligt tysk modell om 3000 kronor. De vill även öka företagens makt över arbetstiden.

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

När våra företrädare lämnar oss med svältlöner så måste vi ta saken i våra egna händer och protestera, som resten av världen gör, skriver sex IF Metall-medlemmar.

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Dagens Arbetes poddar Lyssna på de senaste avsnitten

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

1968 fick Socialdemokraterna 50,1 procent av rösterna i riksdagsvalet. Men det var knappast tack vare kampanjlåten ”Hej Socialdemokrat!”. Kalle Lind berättar.

Den bortglömda Linje 2-sången

Den bortglömda Linje 2-sången

Lyssna på Linje 2-sången från kärnkraftsomröstningen 1980. Dagens Arbetes reporter Jonas Nordling har grävt i arkivet – och pratat med linje 2-generalen.

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Det största hindret för den gröna omställningen är att beslutsfattare och allmänhet inte tror att den kommer att kunna genomföras. Lyssna på podden med Marie Nilsson, Svante Axelsson och Helle Klein.

Fackets starka motstånd mot nazismen

Fackets starka motstånd mot nazismen

Författaren Anna-Lena Lodenius gästar Dagens Arbete Historia. Tillsammans med Harald Gatu och Helle Klein utforskar hon hur arbetarrörelsen hanterat högerextremismen historiskt. Författaren Mats Wingborg ger en nutida internationell utblick.

Facket och flyktingarna

Facket och flyktingarna

Svenska facken smugglade flyktingar, pengar och information under andra världskriget. Norska motståndsmän fick bo i ett hus i centrala Stockholm under täckmanteln att de var grafiska ombudsmän.

Hoten mot de svenska industrijobben

Hoten mot de svenska industrijobben

Svensk basindusti exporterar 90 procent av produkterna. Så hur drabbas Sverige när länder som USA vill rädda sina egna industrijobb? Och hur går det med den gröna omställningen när energikrisen slagit till?

Den stora modebluffen

Den stora modebluffen

När Domsjös trämassa blir viskosfiber i Indien görs det med metoder som har skadat människor och miljö i mer än hundra år. Så varför låtsas svenska ­mode­företag som H&M att det är nytt och fräscht?