Industriarbetarnas tidning

Analys: All press på GM

20 december, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS: Fram till måndag klockan 23 svensk tid riktas allt fokus på General Motors i Detroit. Duger Spykers nya bud – eller föredrar GM att lägga ner Saab?

På söndagseftermiddagen tog Saab-affären en ny oväntad vändning.

Ett pressmeddelande från Spyker Cars i Holland förändrade plötsligt läget för den dödsdömda Trollhättefabriken och Saab.

Spyker sade sig verkligen vilja ha Saab.

Spyker sade sig ha mer kapital i ryggen än vad som framgått. Nu tycks inte EIB-lånet på 4 miljarder kronor betyda någonting. Allt för att kunna snabba på affären så att den kan slutföras innan GM:s tidsfrist löper ut om två veckor.

Spyker sade sig ha en starkare vilja än vad som kanske framgått. I pressmeddelandet säger sig Spykers vd Victor Muller kunna presentera elva punkter som sammantaget undanröjer de hinder som omöjliggjorde affären i fredags.

I denna utdragna såpa som länge plågat framför allt Saab-anställda och underleverantörer finns alltid aktörer som vill framstå som bättre än andra. Kanske Spykers söndagsutspel bara var ett spel för gallerierna. En sista pr-kupp.

Inte desto mindre är det ett bud. Ett bud som säger sig uttrycka tre saker:

Vi vill verkligen ha Saab. Vi vill undanröja hindren för ett övertagande. Och vi har pengarna, vi fikar inte efter EIB-miljarderna som våra belackare har misstänkt oss för.

Så lyder budskapet från Spyker vd Victor Muller.

I fredags befann han sig i Stockholm med Saabs vd Jan-Åke Jonsson och GM:s förhandlare Scott Mackie. Allt var upplagt för en affär. De sista detaljerna skulle redas ut och sedan var det riggat för att skriva under avsiktsförklaringen.

Då ringde Detroit. Affären avblåstes. Men varför?

I helgen har många teorier torgförts.

En teori påstår att GM:s beslut att ta tillbaka Opel förändrade förutsättningarna för Saab. I Opel finns den nya Insignia-modellen som delar plattform med den Saab 9-5 som är klar att tillverkas i Trollhättan. GM vill inte att 9-5:an ska konkurrera med den nya mellanklass-Opeln.

En annan teori säger att GM räds Spykers ryska sponsorer, oligarkerna far och son Antonov med sin bank, Convers.

En tredje teori förklarar Saabs ättestupa med skiftet av styrelseordförande i GM. Den hårdhudade Ed Whitacre ville visa mer handlingskraft än företrädaren Fritz Henderson.

Ingen utanför GM:s styrelse vet egentligen varför Detroit plötsligt vände på klacken och sa nej. Men det måtte ha varit tunga argument. För varför väljer GM hellre att ta kostnaden att lägga ner Saab istället för att sälja?

Det handlar om en avsevärd ekonomisk skillnad. Inte minst för det GM som rutschat ut för ruinens brant och som mödosamt håller på att kravla sig upp med hjälp av amerikanskt statsstöd. Ett stöd som staten snabbt vill ha tillbaka.

Därför borde varje dollar in vara intressant för Detroit.

Men i fredags var budskapet entydigt. Hellre lägga ut sex, sju kanske tio miljarder kronor i nedläggningskostnader än att sälja till Spyker. Ett sånt ställningstagande underblåser sannerligen pessimismen.

Eller också vill utblottade GM helt enkelt ha ut ännu mer pengar än vad som hittills bjudits. Och dessutom ännu säkrare garantier att Saab-tekniken inte kommer på villovägar. I så fall var fredagens dödsdom inte något annat än en rejäl förhandlingsfint. Vilket faktiskt låter rätt osannolikt.

Enligt mediauppgifter ska ägarstrukturen i Spyker i ett slag nu ha förändrats så att ryssarna kliver tillbaka till förmån för Abu Dhabi-bolaget Mubadala. Allt för att behaga GM och möjliggöra en affär. En uppseendeväckande manöver i så fall, eftersom ryska banken Convers gång efter annan skjutit till kapital till det konkurshotade Spyker.

Vändningen i Saab-affären stör sannerligen statsminister Fredrik Reinfeldts återhämtning efter ordförandeskapet i EU och det avslutade klimatmötet i Köpenhamn. Han har gång efter annan uppgivet konstaterat att Saab gått med förlust i alla år och beklagat att det inte finns någon köpare.

Köpare finns tydligen. Hur det nu påverkar den svenska regeringen Reinfeldts agerande.

Att skicka en statsekreterare till Detroit räcker nog inte den här gången.

Du kanske också vill läsa…

Maud Olofsson: Otroligt tråkigt för alla som kämpat hårt

Ett mycket överraskande och mycket beklagligt beslut, sa näringsminster Maud Olofsson idag på presskonferensen i Trollhättan. – Otroligt tråkigt för alla på Saab som kämpat hårt. – Ingen skugga ska falla på de anställda. GM har fattat sitt beslut på sina grunder. Maud Olofsson försäkrade att regeringen varit ”involverad i den här processen från början” […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Facket kontaktar Vita Huset

Statsminister Reinfeldt vägrar att prata Saab med president Obama. Trots att amerikanska staten är majoritetsägare i General Motors. Nu tar facket självt kontakt med Vita Huset. På vilket sätt vill inte IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven säga. – Vi vill förvissa oss om att processen mellan GM och Saabs spekulanter är igång, säger han till […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

Massprotest mot GM

Det var tjockt med folk vid Saabs huvudport i dag, då alla anställda lade ner sitt arbete för att visa General Motors att man inte tål vad som helst. Facken har skickat ett brev till GM-ledningen med uppmaningen att sälja Saab. När lunchrasten var över på Saab i Trollhättan i dag drog inte produktionen i […]

Ännu oklart om Saabs ägare

DA-ANALYS: Media-Sverige lanserar skånska sportbilstillverkaren Koenigsegg som ny ägare av Saab Automobile. Men det kan lika gärna bli någon av de två andra slutintressenterna. Förhandlingarna med alla tre fortsätter nämligen. En icke-bekräftad nyhet i SVT:s Rapport fick media att rusa åt samma håll. Saab Automobile skulle åter få en svensk ägare, den här gången med […]

”Reinfeldt måste ringa Obama”

Reinfeldt måste ringa Obama. Det kräver de tre facken vid Saab Automobile i Trollhättan. Ett samtal kan rädda tiotusentals jobb, säger Paul Åkerlund, IF Metall. – Det handlar inte om att statsminsitern ska ringa presidenten. Men statsministern kan ringa den som äger General Motors. Det är skillnad. Den amerikanska regeringen äger 61 procent av GM. […]

GM:s engagemang var aldrig helhjärtat

DA-ANALYS Som de kämpat under alla år under alla rykten och spekulationer. Medan ägarna visat halvhjärtat engagemang har Saabs fortlevnad vilat i händerna på dess anställda. Till julen 2009 fick de beskedet de fruktat i så många år: nedläggning. Halmstrået Spyker Cars var inte mer än ett halmstrå. De penningstarka magnaterna från ryska bankpalats och […]

Muller direkt till Trollhättan

Så stod han där som Saabs nye ägare. Spykers vd Victor Muller presenterade sig inför pressen på Café Opera i Stockholm. Klockan 12 i morgon kommer han till Trollhättan för att träffa de anställda. Vilket han ser fram emot. Han uttryckte beundran för alla anställda. – Jag ser fram mot att träffa dem. Vad de […]

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.