Industriarbetarnas tidning

Nevs rekonstruktion förlängs

8 oktober, 2014

Tingsrätten i Vänersborg beslutade i dag att billtillverkaren Nevs ska få fortsätta att försöka få företaget på fötter igen. Sammanlagt är företaget skyldigt 400 miljoner kronor till olika fordringsägare.

Det så kallade borgenärssamanträdet började i dag klockan 10 i tingsrätten, som direkt beslutade att låta Nevs företagsrekonstruktion fortsätta. Ingen av fordringsägarna ville att den skulle upphöra. Det nya slutdatument för rekonstruktören Lars Eric Gustafsson blir 29 november.

Förra fredagen presenterade Nevs (National Electric Vehicle Sweden) en rekonstruktionsplan. Huvudspåret är fortfarande fortsatta förhandlingar med asiatiska finansiärer, men nu finns också en plan B som handlar om att bygga bilar åt andra företag.

Den planen skulle kunna fungera jämsides med huvudspåret, till exempel genom att två skift bygger Saab och ett tredje sysslar med andra märken.

Nevs vd Mattias Bergman säger till nyhetsbyrån TT på onsdagen att förhandlingarna med de asiatiska parterna går framåt.

– Men vi kan inte berätta vilka de är förrän avtalen är klara. Det har med börsregler att göra, säger han. Under rekonstruktionstiden hoppas vi att avtalen ska gå i lås, säger han.

Nevs huvudägare är ett bolag ägt av Kai Johan Jiang, en kinesisk entreprenör i miljöteknik som från och till verkat i Sverige. Kai Johan Jiangs bolag betalade för två år sedan 1,7 miljarder för konkursboet efter Saab: maskiner, verktyg, rättigheterna till 9-3-modellen och den nya plattformen Phoenix, en bottenplatta som ännu inga bilar hade tillverkats på.

Nevs drog i gång på allvar förra hösten efter att ha återanställt ett stortantal före detta arbetare på Saab Automobile. Men redan i slutet av maj i år stoppade produktionen, då sex bilar per dag, eftersom företagets kassa höll på att sina och man inte kunde betala skulder till underleverantörer. Orsaken uppgavs då vara att en av investerarna, Qingbo Investment, inte som utlovat hjälpt till med finansieringen.

Nevs, tidigare Saab Automobile men nu i kinesisk ägo, sade dock då att företaget skulle lösa situationen genom två nya samarbeten. Det ena för att utveckla Saabs bilplattform Phoenix till nya produkter, det andra för att släppa in en ny delägare. Vilka dessa parter har är inte känt, bara att de båda är asiatiska, och förhandlingarna har försenats.

Följden blev att företaget fick allt svårare med likviditeten. I augusti hölls de anställdas löner inne, vilket fick de sedan tidigare krismedvetna Saab-byggarna att inte längre tro på företagets utsagor.

Den 29 augusti beslöt tingsrätten att säga ja till en företagsrekonstruktion – och de anställda ersätts numera via den statliga lönegarantin. Vid senaste månadsskiftet sades 131 arbetare och 24 tjänstemän upp från Nevs efter rekordsnabba förhandlingar mellan fack och arbetsgivare.

Du kanske också vill läsa…

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

155 får gå från Nevs

Sammanlagt är det 155 personer som får lämna Nevs. 131 arbetare och 24 tjänstemän.

Besked lämnas till var och en

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Förhandlingar på Nevs klara

Förhandlingarna efter förra veckans varsel vid Nevs är nu klara. Först i morgon får de anställda information om hur många som sägs upp.

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Den nya krisen på Nevs i Trollhättan kan göra att 150 arbetare, två tredjedelar av IF Metalls medlemmar, blir av med jobbet. Företaget vill att uppsägningarna ska vara klara redan på måndag.

Bilanalytikern: Brist på pengar, modern teknik och förtroende

En utbredd skepsis bland bilköparna. En bil som upplevs som omodern. Och brist på pengar. Fordonsanalytikern Martin Sköld ser tre orsaker till krisen för Nevs.

Facket: ”Inte bra för omstarten”

– Varslet äventyrar omstarten, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande på Nevs i Trollhättan.

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Det krisande bilföretaget Nevs varslar uppemot 200 personer i Trollhättan. Orsaken är att det kommer att dröja längre än planerat att återuppta produktionen som stoppades i maj.

Tingsrätten säger ja till Nevs

Tingsrätten säger ja till Nevs

Igår fick Nevs nej. Men i dag sa tingsrätten i Vänersborg ja till rekonstruktion av företaget.

Nevs mister rätten till Saab

Nevs mister rätten till Saab

Försvarskoncernen Saab har dragit tillbaka biltillverkaren Nevs rätt att använda varumärket Saab i sin försäljning.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.