”Jag läser på om dinosaurierna igen. Hur blev det så fel?”

Sågverksarbetaren och musikern Stefan Eriksson om hur blixtsnabbt vi människor lyckats förstöra så mycket omkring oss.

”Ett ohållbart arbetsliv visar sig vara samhällsfarligt”

Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete.

”Det har gått för kort tid för att riktigt bedöma hur det kommer att bli med övergången”, säger Carlos Gonzalez. Foto: David Lundmark
Frukostmöte på Arendalsterminalen. Truckförarna känner sig bitvis överkörda av outsourcingen till speditionskoncernen DFDS. Fram till mars nästa år gäller de gamla lönerna, sedan blir det Transportavtalet. Foto: David Lundmark
100 truckförare har flyttat från Volvo Logistics till danska DFDS.Foto: David Lundmark
Mikael Hellberg är en av 100 överflyttade truckförare: ”Svårt att säga vad som kommer att hända med lönen, den kanske inte sänks, men det blir nog ingen höjning heller.”Foto: David Lundmark
Koce Anakiovski, från IF Metall på Logistics, och Ulf Albinsson, från verkstadsklubbens styrelse, fick ge sig i kampen mot Volvo, som hävdar att outsourcingen givit ”betydande besparingar”.Foto: David Lundmark

Truckförarna behöll jobben – men inte villkoren

När AB Volvo outsourcar sin terminal i Göteborg blir fallet stort för de anställda. De går från ett av Sveriges bästa avtal till ett där löner, ob och förmåner är betydligt sämre.

Företaget framhäver strategi och rejäla besparingar, de drabbade är kritiska både mot Volvo och sitt eget fack.

– Första steget togs i mars förra året, det var ett stort möte här ute, där ledningen sade att man skulle se över alla verksamheter. Någon månad senare meddelades det att man skulle outsourca.

Det är Koce Anakiovski som talar, han har 44 år inom Volvo, är ordförande för IF Metall på Volvo Logistics och regionalt skyddsombud inom avdelning 36. Han fortsätter, med en suck:

– Vi kunde inte stoppa det. Vi försökte kämpa emot, vi sade att visst var vi övertaliga men att vi kunde rationalisera själva och fortsätta driften som förut, men Volvo ville ha systemet snabbare och billigare.

Resultatet: Från den 1 mars i år är 100 truckförare, som jobbat på AB Volvos transportföretag Volvo Logistics, i stället anställda av DFDS. Den danska speditionskoncernen fick ett treårigt avtal, och hyr terminalen av Volvo.

– Vi förhandlade intensivt, men man är ju lite maktlös, det är ju egentligen för jävligt, vi hade inga lagar att ta till, vi ville inte ha den här lösningen. Men å andra sidan fick alla erbjudanden om jobb och vi ordnade till en klumpsumma på 17 000 kronor till alla som kompensation för bonus, pensionsavsättning och vinstdelning, säger Ulf Albinsson, styrelseledamot i Volvos verkstadsklubb.

”Vi hade inga lagar att ta till, vi ville inte ha den här lösningen.”

Enligt EU-regler får de 100 anställda behålla sina lönevillkor under ett år i samband med en outsourcing. Men från den 1 mars nästa år är det DFDS avtal med Transport som gäller. Och det innebär tydliga försämringar hävdar de båda fackliga företrädarna, ”fallet blir högt”:

– Snittlönen för kollektivare på Logistics var 27 000 kronor, hos DFDS är den 24 500. Ob-ersättningen för kväll och natt är 5 500 kronor per månad mot 3 200. Till detta ingen bonus, inga aktier, inget pensionssparande, sämre ATK och hårdare regler för semester- och kompbergsuttag, säger Koce Anakiovski.

10 personer av 110 truckförare, som också sköter emballagehantering, sade nej till att flytta, i hopp om att få andra jobb inom Volvo. Två slutade, resterande åtta varslades i juni, men får gå kvar till den 31 december.

– När Olof Persson blev vd ville han ha ett enda AB Volvo, inte en massa företag med olika bolagsnummer. Det har inte blivit så och det innebär att när du varslar så är det olika turordningskretsar som gäller. Om vi hade haft samma turordningskö så hade en hel del av de varslade i stället haft andra jobb inom Volvo, säger Ulf Albinsson.

På terminalen ute vid Arendal, där det fortfarande står Volvo Logistics på de flestas arbetskläder, är det förmiddagsrast. Dagens Arbete slår följe med de fackliga företrädarna för att prata om arbetsgivarbytet. Spontant kommer irritationen, men med något oväntad adressat, de egna företrädarna:

Ӏr det dags att komma nu?
”Vi blev bara skickade hit, ingen har riktigt brytt sig.”
”Informationen har skötts dåligt.”
”Facket borde ha gjort mer.”
”Här är det plötsligt stor skillnad på arbetare och chefer, ingen frågar oss om hur man ska lösa olika problem.”
”Jag kan inte komma på en enda sak som har blivit bättre.”
”Ingen vet väl vad som händer efter det första året, vi kan ju stå utan jobb.”

Här bryter Koce Anakiovski in:
– Nä, nä, ingen kan ju bli sparkad, vi har ju lagar, men det är sant att vi inte vet hur det blir med lönerna.

Ulf Albinsson fyller på:
– Vi har ansträngt oss så mycket vi har kunnat, vi har förhandlat, vi ville verkligen inte detta.

Erika Nilsson har jobbat på Logistics sedan 1988:
– Jag är besviken på facket. Jag kan förstå att de inte kunde göra något åt själva outsourcingen, men de fanns inte till för oss, det var många som mådde dåligt när det var rörigt.

Hon fortsätter:
– Men jag hoppas att det kommer att fungera, det är inte så konstigt att det blir rörigt i början. Jag lastar inte DFDS för nåt, det kanske blir bra.

Ditte Tammert, med 15 år på Logistics, tycker att överlämningen från Volvo till
DFDS kunde ha skötts bättre, och har också problem med fackavgiften:
– Nu får jag plötsligt fakturor, med olika belopp på fackavgiften, hur mycket ska jag betala och vart ska jag skicka pengarna?

Hos Volvo har fackavgiften dragits automatiskt på lönen, enligt Ulf Albinsson har DFDS vägrat göra så.
– Det är ju ett jädra påtryckningsmedel, ett sätt att försvaga facket.
– Det blir förvirring bland medlemmarna, vi får extrajobb med att skriva fakturor, folk kan glömma att betala, då kan a-kassa och försäkring falla bort, tillägger Koce Anakiovski.

”Min fru jobbar kvar på Volvo och när vi nu jämför villkoren är det lätt att se vem som dragit nitlotten.”

Många av dem DA talar med betonar att det är för tidigt att säga hur övergången kommer att bli, men lika många tar upp försämringen av olika förmåner, som ingår i vad som troligen är ett av Sverige bästa fackliga avtal, det lokala på Volvo.

En av dem är Jörgen Rosendahl, som jobbade på Volvo PV 1982–2007, gick på sjön ett tag, gick i land och så småningom via bemanningsjobb fick fast jobb på Logistics.

– Pensionen på Volvo är en bra sak, man trodde inte att de där hundralapparna skulle betyda något, men det plockar till under åren. Volvo är en bra arbetsgivare. Min fru jobbar kvar där, och när vi nu jämför villkoren är det lätt att se vem som dragit nitlotten.

Rätt många i Industrisverige kan nog vara avundsjuka på Volvo-avtalet, många har det inte lika bra?

– Jo, det är sant, men du hittar inte många ställen där man utan att knota ställer upp på övertid. Det har alltid varit socker och salt, vi har ställt upp, svarar Jörgen Rosendahl.

Mikael Hellberg är Volvo-veteran, på företaget i 31 år, på Logistics sedan 1989.
– Man fick inte ens ett tack när man skulle gå till DFDS. Jag tycker både Volvo och DFDS har skött detta respektlöst, känns som om man inte är något värd.

Rasten är slut. Ulf Albinsson, en av 14 i styrelsen för Volvos verkstadsklubb som organiserar 95 procent av de drygt 8 000 kollektivanställda på AB Volvo och Volvo Cars, idkar självrannsakan:

– Vi ska ha kritik, det går ju inte att säga att deras upplevelser är fel. Vi har gjort så mycket vi har kunnat, men vi har också begränsade resurser.

– Jag fattar frustrationen över att vi inte är närvarande. Ett problem kan vara att medlemmarna inte uppfattar Koce som ”facket” utan som en kompis, men han är ju här nästan jämt.

Hur har annars övergången fungerat?
– Rätt bra tycker jag, det har väl krånglat lite med ett nytt datasystem, men de gamla DFDS-arbetarna har accepterat löneskillnaderna under övergångstiden, säger Koce Anakiovski men fortsätter:

– Företag med 50 anställda måste ha en arbetsmiljökommitté, DFDS har ingen. Jag har varit på dem flera gånger, nu ger vi dem en övergångsperiod, men om det inte händer något efter sommaren får jag göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.

”Det blir också en mer konkurrenskraftig lösning för Volvo. Omlastning är ingen kärnverksamhet för oss”

Tidigt under förhandlingarna om outsourcingen kallade verkstadsklubben in en löntagarkonsult. Hans rapport är hemlig, men styrelseordföranden Mikael Sällström som också sitter i AB Volvos bolagsstyrelse sammanfattar:

– Helt enkelt var det väl så att rapporten inte kunde slå hål ordentligt på företagets kalkyl. Vi hade invändningar, men inte tillräckligt starka för att hävda att den var uppåt väggarna.

Det fanns väl ett alternativ, intern rationalisering?

– Vi bad företaget om en sådan jämförelse och det var väl så att outsourcingen vann – men inte med jättemycket pengar. Ett problem är ju att outsourcingsalternativet innebar att alla anställda erbjöds anställning hos DFDS, medan det andra skulle göra folk arbetslösa. Det var lite pest eller kolera över valet, säger Mikael Sällström.

Han menar att ett grundläggande problem uppstod när Volvo Cars för två år sedan beslutade sig för att inte utnyttja Logistics tjänster, det gjorde att terminalen stod där med överkapacitet. Företagsledningen förnekar att Volvo Cars har något att göra med beslutet, som man kallar ”strategiskt”. Bolaget säger också att besparingarna är ”betydande”, utan att vilja ge några siffror.

– Vi lägger ju inte alls ner hela logistiken, den del vi outsourcar är det vi kallar omlastning, hantering av inkommande material från leverantörer till våra anläggningar i Europa. Vi har från i höstas och under detta år outsourcat vid fyra terminaler: i Polen, Gent, Lyon och så Göteborg, säger Karin Wik, biträdande presschef i Volvokoncernen.

– Orsaken är att vi ser att det finns en kapacitet hos företag som är specialiserade på omlastning att göra den effektivare än vi kan. Det blir också en mer konkurrenskraftig lösning för Volvo. Omlastning är ingen kärnverksamhet för oss, därför är det ett strategiskt beslut.

Varför DFDS?

– Efter en genomgripande analys av kvalitet och pris var detta bästa lösningen. Vi såg också det som positivt att våra medarbetare kunde gå över.

Hur ser AB Volvo allmänt sett på outsourcing?

– De lösningar vi väljer är de som är bäst för kunderna och bra för företaget. Verksamheten ska vara effektiv, och därför har vi fattat ett strategiskt beslut att inte äga sådant som inte är vår kärnverksamhet. På de områden där vi har alternativ gör vi kontinuerliga bedömningar om vi ska äga själva eller ej.

Hur mycket bekymrar det Volvo att de tidigare medarbetarna får försämrade villkor?

– Det finns EU-regler som gör att medarbetare som övergår till annan arbetsgivare får behålla sina gamla villkor under tolv månader, det som händer därefter är en förhandling mellan DFDS och medarbetarna. Vi tyckte det var positivt att alla erbjöds jobb.

De 100 truckförarna på Arendalsvarvet har fått en ny arbetsgivare, och kommer att glida in i ett annat fackförbunds avtalsområde. Från 1 mars nästa år är deras arbetsverklighet en annan:

– Nu har vi gjort så att Logistics tillhör IF Metall ett år, för att hjälpa till i övergången, det ligger på avdelningen. DFDS har ju kontrakt med Transport, deras motpart, men mot individerna hjälper vi till att följa upp löneutveckling och sådant, säger Ulf Albinsson.

Läs mer:

1Kommentarer

stevO:

Tillsammans är vi starka och vi kan ställa krav! Eller inte…. Bara ytterligare tecken på hur svaga facket är.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Inte nere för räkning

Sveriges mest kända skjutjärnsjournalist Janne Josefsson har provocerat och avslöjat i över 30 år. Nu berättar han om hoten, rädslan för att bli kär och hur han sagt nej till 750 000 kronor.

Han fixade 13 miljoner till arbetskamraterna

PENSIONStålbolaget Ovako missade pensionsinbetalningar under flera år. Efter försäkringsexperten ”Lärs” detektivarbete sattes 13 miljoner kronor in på de anställdas pensionskonton.

Detta gäller vid korttidsarbete

SVAR PÅ LÄSARNAS FRÅGORVad gäller vid utbildning, får man jobba mer än vad avtalet säger och hur snabbt kan korttidsarbetet blåsas av? DA har fått många frågor från er läsare – här är svaren.

Gasolyckan på Aspa bruk

Han räddade sin arbetskamrat undan gasen

Thomas Sedig satt i kontrollrummet när larmen gick. I höga halter dödar svavelväte direkt. ”Men ligger någon där, då tvekar man inte. Då gör man allt för att rädda människans liv.”

1

”Vi måste samarbeta bättre”

RÄDDNINGSPLAN Aspa bruk vill knyta räddningstjänsten närmare, och utbilda anställda som kan lotsa dem inne på bruket om en olycka inträffar igen.

Textilia

Tvingades betala 10 000 för visstidskontrakt

En mellanchef på tvätteriet Textilia tvingade Fardin att betala 10 000 kronor för ett halvårskontrakt. När utpressaren sedan ville ha mer pengar gick Fardin till företagsledningen. Då blev han av med jobbet.

2

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.

2

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

DEBATTTrots att korttidsarbete används i stor omfattning sker nästan inga kompetensutvecklande insatser. Vi parter är överens om att det är viktigt – nu måste vi också se till att det blir verklighet, skriver avtalssekreterarna för Pappers, GS och IF Metall tillsammans med Industriarbetsgivarna.

1

”Jag vill att det ska gå fortare”

CoronasmittanCovid-drabbade Fredrik, som DA tidigare har berättat om, är nu ute från sjukhuset. Han blir starkare för var dag, men det är lång tid kvar innan han är återställd.

”Sjukförsäkringen måste bli tryggare – nu!”

KRÖNIKAAlltför ofta möter jag medlemmar i IF Metall som är för sjuka för att kunna jobba. Ändå anser Försäkringskassan att de är för friska för att få sjukpenning. Så kan vi inte ha det, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

4

Ordföranden som aldrig hann tillträda

HISTORIAGunnar Andersson skulle bara göra ännu en utlandsresa innan han tog sig an arbetar­rörelsens finaste uppdrag: LO-ordförande.

Arbetsrätten

Så här vill utredaren ändra las

På måndagen presenterades utredningen i riksdagen. Parterna har redan tidigare uttalat sitt missnöje. Nu säger också arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att hon inte är nöjd – och hoppas att fack och arbetsgivare kan hitta en bättre lösning.

4

”Småföretagen kan inte vänta till 2022”

DEBATTFör att få fart på svensk ekonomi efter coronakrisen måste småföretagens kostnader för att säga upp personal minska redan före 2022, skriver Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna.

2

”Skamligt L och C – förslaget är allt annat än liberalt”

DEBATTAtt ta bort anställningstryggheten och med den yttrandefriheten, är den raka motsatsen till liberal politik, skriver sex företrädare för GS-facket.

Så kan las ändras – detta säger parterna

Nästa måndag presenterar regeringens utredare sina förslag på hur las kan förändras. SVT har tagit del av dem redan nu – och varken fack eller arbetsgivare är nöjda

2

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Kan krisen bli ett lyft för facket?

CoronaeffektenI flera år har fackförbunden brottats med sjunkande organisationsgrad. Så kom en annan kris. Nu rapporterar flera förbund om medlemmar som strömmar till.

Så fungerar de nya reglerna

DA guidarUnder coronakrisen har regeringen både lättat på reglerna för att få ersättning och höjt beloppen för den som uppfyller villkoren från a-kassan. Följ DA:s guide för att ta reda på vilken ersättning du har rätt till.

Joachim Dagerud på Mälarplast. Foto: Lina Larsson

"Jag trivs just här"

ÖGONBLICKETKlockan är 16.08 på Mälarplast AB i Eskilstuna.

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

7

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

2

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

1

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

1

Efter coronan

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.