Industriarbetarnas tidning

Truckförarna behöll jobben – men inte villkoren

9 september, 2015

När AB Volvo outsourcar sin terminal i Göteborg blir fallet stort för de anställda. De går från ett av Sveriges bästa avtal till ett där löner, ob och förmåner är betydligt sämre.

Företaget framhäver strategi och rejäla besparingar, de drabbade är kritiska både mot Volvo och sitt eget fack.

– Första steget togs i mars förra året, det var ett stort möte här ute, där ledningen sade att man skulle se över alla verksamheter. Någon månad senare meddelades det att man skulle outsourca.

Det är Koce Anakiovski som talar, han har 44 år inom Volvo, är ordförande för IF Metall på Volvo Logistics och regionalt skyddsombud inom avdelning 36. Han fortsätter, med en suck:

– Vi kunde inte stoppa det. Vi försökte kämpa emot, vi sade att visst var vi övertaliga men att vi kunde rationalisera själva och fortsätta driften som förut, men Volvo ville ha systemet snabbare och billigare.

Resultatet: Från den 1 mars i år är 100 truckförare, som jobbat på AB Volvos transportföretag Volvo Logistics, i stället anställda av DFDS. Den danska speditionskoncernen fick ett treårigt avtal, och hyr terminalen av Volvo.

– Vi förhandlade intensivt, men man är ju lite maktlös, det är ju egentligen för jävligt, vi hade inga lagar att ta till, vi ville inte ha den här lösningen. Men å andra sidan fick alla erbjudanden om jobb och vi ordnade till en klumpsumma på 17 000 kronor till alla som kompensation för bonus, pensionsavsättning och vinstdelning, säger Ulf Albinsson, styrelseledamot i Volvos verkstadsklubb.

”Vi hade inga lagar att ta till, vi ville inte ha den här lösningen.”

Enligt EU-regler får de 100 anställda behålla sina lönevillkor under ett år i samband med en outsourcing. Men från den 1 mars nästa år är det DFDS avtal med Transport som gäller. Och det innebär tydliga försämringar hävdar de båda fackliga företrädarna, ”fallet blir högt”:

– Snittlönen för kollektivare på Logistics var 27 000 kronor, hos DFDS är den 24 500. Ob-ersättningen för kväll och natt är 5 500 kronor per månad mot 3 200. Till detta ingen bonus, inga aktier, inget pensionssparande, sämre ATK och hårdare regler för semester- och kompbergsuttag, säger Koce Anakiovski.

10 personer av 110 truckförare, som också sköter emballagehantering, sade nej till att flytta, i hopp om att få andra jobb inom Volvo. Två slutade, resterande åtta varslades i juni, men får gå kvar till den 31 december.

– När Olof Persson blev vd ville han ha ett enda AB Volvo, inte en massa företag med olika bolagsnummer. Det har inte blivit så och det innebär att när du varslar så är det olika turordningskretsar som gäller. Om vi hade haft samma turordningskö så hade en hel del av de varslade i stället haft andra jobb inom Volvo, säger Ulf Albinsson.

På terminalen ute vid Arendal, där det fortfarande står Volvo Logistics på de flestas arbetskläder, är det förmiddagsrast. Dagens Arbete slår följe med de fackliga företrädarna för att prata om arbetsgivarbytet. Spontant kommer irritationen, men med något oväntad adressat, de egna företrädarna:

Ӏr det dags att komma nu?
”Vi blev bara skickade hit, ingen har riktigt brytt sig.”
”Informationen har skötts dåligt.”
”Facket borde ha gjort mer.”
”Här är det plötsligt stor skillnad på arbetare och chefer, ingen frågar oss om hur man ska lösa olika problem.”
”Jag kan inte komma på en enda sak som har blivit bättre.”
”Ingen vet väl vad som händer efter det första året, vi kan ju stå utan jobb.”

Här bryter Koce Anakiovski in:
– Nä, nä, ingen kan ju bli sparkad, vi har ju lagar, men det är sant att vi inte vet hur det blir med lönerna.

Ulf Albinsson fyller på:
– Vi har ansträngt oss så mycket vi har kunnat, vi har förhandlat, vi ville verkligen inte detta.

Erika Nilsson har jobbat på Logistics sedan 1988:
– Jag är besviken på facket. Jag kan förstå att de inte kunde göra något åt själva outsourcingen, men de fanns inte till för oss, det var många som mådde dåligt när det var rörigt.

Hon fortsätter:
– Men jag hoppas att det kommer att fungera, det är inte så konstigt att det blir rörigt i början. Jag lastar inte DFDS för nåt, det kanske blir bra.

Ditte Tammert, med 15 år på Logistics, tycker att överlämningen från Volvo till
DFDS kunde ha skötts bättre, och har också problem med fackavgiften:
– Nu får jag plötsligt fakturor, med olika belopp på fackavgiften, hur mycket ska jag betala och vart ska jag skicka pengarna?

Hos Volvo har fackavgiften dragits automatiskt på lönen, enligt Ulf Albinsson har DFDS vägrat göra så.
– Det är ju ett jädra påtryckningsmedel, ett sätt att försvaga facket.
– Det blir förvirring bland medlemmarna, vi får extrajobb med att skriva fakturor, folk kan glömma att betala, då kan a-kassa och försäkring falla bort, tillägger Koce Anakiovski.

”Min fru jobbar kvar på Volvo och när vi nu jämför villkoren är det lätt att se vem som dragit nitlotten.”

Många av dem DA talar med betonar att det är för tidigt att säga hur övergången kommer att bli, men lika många tar upp försämringen av olika förmåner, som ingår i vad som troligen är ett av Sverige bästa fackliga avtal, det lokala på Volvo.

En av dem är Jörgen Rosendahl, som jobbade på Volvo PV 1982–2007, gick på sjön ett tag, gick i land och så småningom via bemanningsjobb fick fast jobb på Logistics.

– Pensionen på Volvo är en bra sak, man trodde inte att de där hundralapparna skulle betyda något, men det plockar till under åren. Volvo är en bra arbetsgivare. Min fru jobbar kvar där, och när vi nu jämför villkoren är det lätt att se vem som dragit nitlotten.

Rätt många i Industrisverige kan nog vara avundsjuka på Volvo-avtalet, många har det inte lika bra?

– Jo, det är sant, men du hittar inte många ställen där man utan att knota ställer upp på övertid. Det har alltid varit socker och salt, vi har ställt upp, svarar Jörgen Rosendahl.

Mikael Hellberg är Volvo-veteran, på företaget i 31 år, på Logistics sedan 1989.
– Man fick inte ens ett tack när man skulle gå till DFDS. Jag tycker både Volvo och DFDS har skött detta respektlöst, känns som om man inte är något värd.

Rasten är slut. Ulf Albinsson, en av 14 i styrelsen för Volvos verkstadsklubb som organiserar 95 procent av de drygt 8 000 kollektivanställda på AB Volvo och Volvo Cars, idkar självrannsakan:

– Vi ska ha kritik, det går ju inte att säga att deras upplevelser är fel. Vi har gjort så mycket vi har kunnat, men vi har också begränsade resurser.

– Jag fattar frustrationen över att vi inte är närvarande. Ett problem kan vara att medlemmarna inte uppfattar Koce som ”facket” utan som en kompis, men han är ju här nästan jämt.

Hur har annars övergången fungerat?
– Rätt bra tycker jag, det har väl krånglat lite med ett nytt datasystem, men de gamla DFDS-arbetarna har accepterat löneskillnaderna under övergångstiden, säger Koce Anakiovski men fortsätter:

– Företag med 50 anställda måste ha en arbetsmiljökommitté, DFDS har ingen. Jag har varit på dem flera gånger, nu ger vi dem en övergångsperiod, men om det inte händer något efter sommaren får jag göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.

”Det blir också en mer konkurrenskraftig lösning för Volvo. Omlastning är ingen kärnverksamhet för oss”

Tidigt under förhandlingarna om outsourcingen kallade verkstadsklubben in en löntagarkonsult. Hans rapport är hemlig, men styrelseordföranden Mikael Sällström som också sitter i AB Volvos bolagsstyrelse sammanfattar:

– Helt enkelt var det väl så att rapporten inte kunde slå hål ordentligt på företagets kalkyl. Vi hade invändningar, men inte tillräckligt starka för att hävda att den var uppåt väggarna.

Det fanns väl ett alternativ, intern rationalisering?

– Vi bad företaget om en sådan jämförelse och det var väl så att outsourcingen vann – men inte med jättemycket pengar. Ett problem är ju att outsourcingsalternativet innebar att alla anställda erbjöds anställning hos DFDS, medan det andra skulle göra folk arbetslösa. Det var lite pest eller kolera över valet, säger Mikael Sällström.

Han menar att ett grundläggande problem uppstod när Volvo Cars för två år sedan beslutade sig för att inte utnyttja Logistics tjänster, det gjorde att terminalen stod där med överkapacitet. Företagsledningen förnekar att Volvo Cars har något att göra med beslutet, som man kallar ”strategiskt”. Bolaget säger också att besparingarna är ”betydande”, utan att vilja ge några siffror.

– Vi lägger ju inte alls ner hela logistiken, den del vi outsourcar är det vi kallar omlastning, hantering av inkommande material från leverantörer till våra anläggningar i Europa. Vi har från i höstas och under detta år outsourcat vid fyra terminaler: i Polen, Gent, Lyon och så Göteborg, säger Karin Wik, biträdande presschef i Volvokoncernen.

– Orsaken är att vi ser att det finns en kapacitet hos företag som är specialiserade på omlastning att göra den effektivare än vi kan. Det blir också en mer konkurrenskraftig lösning för Volvo. Omlastning är ingen kärnverksamhet för oss, därför är det ett strategiskt beslut.

Varför DFDS?

– Efter en genomgripande analys av kvalitet och pris var detta bästa lösningen. Vi såg också det som positivt att våra medarbetare kunde gå över.

Hur ser AB Volvo allmänt sett på outsourcing?

– De lösningar vi väljer är de som är bäst för kunderna och bra för företaget. Verksamheten ska vara effektiv, och därför har vi fattat ett strategiskt beslut att inte äga sådant som inte är vår kärnverksamhet. På de områden där vi har alternativ gör vi kontinuerliga bedömningar om vi ska äga själva eller ej.

Hur mycket bekymrar det Volvo att de tidigare medarbetarna får försämrade villkor?

– Det finns EU-regler som gör att medarbetare som övergår till annan arbetsgivare får behålla sina gamla villkor under tolv månader, det som händer därefter är en förhandling mellan DFDS och medarbetarna. Vi tyckte det var positivt att alla erbjöds jobb.

De 100 truckförarna på Arendalsvarvet har fått en ny arbetsgivare, och kommer att glida in i ett annat fackförbunds avtalsområde. Från 1 mars nästa år är deras arbetsverklighet en annan:

– Nu har vi gjort så att Logistics tillhör IF Metall ett år, för att hjälpa till i övergången, det ligger på avdelningen. DFDS har ju kontrakt med Transport, deras motpart, men mot individerna hjälper vi till att följa upp löneutveckling och sådant, säger Ulf Albinsson.

En kommentar till “Truckförarna behöll jobben – men inte villkoren

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Transport: ”Vi ska slåss för lönerna”

Transportarbetareförbundet har vanan inne med att ta över medarbetare från såväl detaljhandel som industri.

DFDS: ”Det blir inga nya förmåner”

Speditionskoncernen DFDS bekräftar att flera förmåner kommer att försämras genom övergången, men ska ta upp förhandlingar med både IF Metall och Transport om lönerna.

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

Inget lån till Volvo Personvagnar

Det blev inga pengar från Europeiska Investeringsbanken, EIB, till Volvo Personvagnar. Stödet får vänta till ägarfrågan är klar, enligt regeringen. Det var i december förra året som regeringen presenterade ett stödpaket för bilindustrin. En av punkterna var att företagen skulle få stöd från EIB, max 20 miljarder. Staten skulle stå som kreditgarant, vilket innebär att […]

”Volvoavtalet är ett föredöme”

Volvo-avtalet är ett bra exempel på hur klubbarna kan utnyttja krisavtalet, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. Det är snart två veckor sedan IF Metall tecknade krisavtalet – eller ramavtalet som Säikkälä kallar det – med arbetsgivarna. I går tecknades den första lokala uppgörelsen på Volvo Personvagnar. Efter en het debatt följer nu den lokala […]

”Bra att affären är i hamn”

I dag fullbordade kinesiska Geely köpet av Volvo Personvagnar. IF Metall välkomnar köpet och hoppas på positiva sysselsättningseffekter då Kina är den största tillväxtmarknaden för fordonsindustrin. Geely betalade i dag 1,3 miljarder dollar till Ford för att slutföra köpet, skriver Ford i ett pressmeddelande. Totalt uppgick köpet till en summa av 1,8 miljarder dollar. – […]

Uppsagda till olika pris

Uppsagda till olika pris

Lars-Inge sägs upp från Volvo Bussar i Säffle. Där får de anställda i snitt 10 000 i extra omställningsstöd. Eva förlorade jobbet när Ericsson stängde Gävlefabriken. Där fick arbetarna i snitt 300 000 kronor var i avgångsvederlag. Inget tvingar företag som lägger ned att betala sina anställda en enda krona extra. Facken kan bara vädja.

”Stoppa rasimen på jobbet”

IF Metall, Byggnads, Transport och Elektrikerna, drar igång en kampanj tillsammans med stiftelsen Expo mot rasism. Anledningen till samarbetet är Sverigedemokraternas inbrytning i traditionella arbetarled. Enligt en opinionsundersökning inför riksdagsvalet i höstas kunde tjugo procent av LO:s medlemmar tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna. Byggnads tror att 10,4 procent av deras medlemmar röstade på SD […]

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.