Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Digitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt”

Peter Larsson om att grundläggande kunskaper kommer att behövas även i framtiden.

Mattias Bergman, Nevs vd, meddelar att företaget har fått nya ägare under en pressträff i Trollhättan på onsdagen. Foto: TT

Nevs får nya ägare

Elbilstillverkaren Nevs får två nya delägare och öppnar en ny fabrik i Kina.

Läs hela vår bevakning av turerna kring Nevs och fabriken i Trollhättan här.

Trollhättefabriken har stått still i ett år och företaget har rekonstruerats. Men för ett par veckor sedan begärde Nevs att rekonstruktionen skulle avbrytas med motiveringen att den förhindrade en ny ägarkonstruktion.

Nu står det klart att Nevs får två nya kinesiska delägare. Staden Tianjin går in med kapital via sitt utvecklingsbolag Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area. Tianjin ligger i den region där huvudstaden Peking ligger och där det bor 100 miljoner människor. En framtida jättemarknad för elbilar, hoppas Nevs. I Tianjin kommer en ny fabrik att byggas.

Den andra delägaren är SRIT, Beijing State Research Information Technology, ett IT-bolag som ägs av Research Development Center of the State Council och telekomjätten China Unicom. SRIT ska framför allt bidra till att göra Nevs-bilarna uppkopplade och i framtiden även förarlösa.

I en intervju med P4 Väst idag utlovar Nevs vd Mattias Bergman nya jobb i Trollhättan. Nevs-bilarna kommer att både utvecklas och tillverkas i såväl Trollhättan som Kina. Fabrikerna kommer att stödja varandra, inte minst innan den kinesiska fabriken kommit igång på allvar. Tanken är att Trollhättan under en inledningsfas ska förse Kinafabriken med både målade och omålade karossdelar.

Tillsammans kommer de bägge fabrikerna att ge företaget skalfördelar. Med två fabriker kan fler bilar byggas och därmed pressa utvecklingskostnaderna ner, enligt Mattias Bergman i intervjun med P4 Väst.

När produktionen kommer igång och hur många bilar som ska byggas ska Mattias Bergman återkomma till. Först ska fler industriella partners lockas in i projektet. Dessutom behöver affärsplanen uppdateras.

En fabrik i Kina behövs inte bara för  att få upp volymerna och sänka kostnaderna. En fabrik på plats är nödvändig om man ska kunna sälja bilar på den elbilsmarknad som Nevs hoppas komma. En fabrik i Kina innebär också att man får ta del av subventioner från den kinesiska staten.

De nya ägarna tillför Nevs ett kapital på drygt 2 miljarder kronor. Med de pengarna har den finansiella tillståndet i företaget stabiliserats, enligt Mattias Bergman.

Nevs tidigare huvudägare är ett bolag ägt av Kai Johan Jiang, en kinesisk entreprenör i miljöteknik som från och till verkat i Sverige. Kai Johan Jiangs bolag betalade för två år sedan 1,7 miljarder för konkursboet efter Saab: maskiner, verktyg, rättigheterna till 9-3-modellen och den nya plattformen Phoenix, en bottenplatta som ännu inga bilar hade tillverkats på.

Nevs drog i gång på allvar hösten 2013 efter att ha återanställt ett stortantal före detta arbetare på Saab Automobile. Men redan i slutet av maj 2014 stoppade produktionen, då sex bilar per dag, eftersom företagets kassa höll på att sina och man inte kunde betala skulder till underleverantörer. Orsaken uppgavs då vara att en av investerarna, Qingbo Investment, inte som utlovat hjälpt till med finansieringen.

Nevs, tidigare Saab Automobile men nu i kinesisk ägo, sade dock då att företaget skulle lösa situationen genom två nya samarbeten. Det ena för att utveckla Saabs bilplattform Phoenix till nya produkter, det andra för att släppa in en ny delägare. Vilka dessa parter har är inte känt, bara att de båda är asiatiska, och förhandlingarna har försenats.

Följden blev att företaget fick allt svårare med likviditeten. I augusti 2014 hölls de anställdas löner inne, vilket fick de sedan tidigare krismedvetna Saab-byggarna att inte längre tro på företagets utsagor.

Den 29 augusti i fjol beslöt tingsrätten att säga ja till en företagsrekonstruktion – och de anställda ersätts numera via den statliga lönegarantin. Vid senaste månadsskiftet sades 131 arbetare och 24 tjänstemän upp från Nevs efter rekordsnabba förhandlingar.

Läs mer:

Harald Gatu, Hans Strandberg

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Joachim Dagerud på Mälarplast. Foto: Lina Larsson

"Jag trivs just här"

ÖGONBLICKETKlockan är 16.08 på Mälarplast AB i Eskilstuna.

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

”Petters och Saras död skapar inga rubriker”

KRÖNIKAPandemin har fått oss att verkligen bry oss om varandra. Bra! Samtidigt får det mig att tänka på en annan, ständigt bortglömd epidemi – drogdöden, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

”Sjukdomen kan drabba alla – folk fattar inte det”

Bilmekanikern Fredrik, 45 år, låg nedsövd i respirator i tre veckor. Nu vill han varna för hur hårt covid-19 kan slå – även mot dem som inte är gamla.

Efter coronan

Hej då Hopp-Jerka, och hej på dig Corona-Carolina

KRÖNIKAKommer Coronakrisen att lära oss att uppslukas mindre och engagera oss mer i arbetet? Författaren Jan-Ewert Strömbäck funderar på framtidens arbetsliv med hjälp av Folke Fridell.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

DEBATTKlimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

DEBATTSverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetens­utveckling”

DebattHar verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

DEBATTVarför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

2
Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Regeringen behöver tillsätta en kriskommission”

debattFör att komma igenom krisen bör vi betrakta den som en ofrivillig längre industrisemester, skriver nationalekonomen Susanne Ackum.

1

Arbetsrätten

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Så ser ditt anställningsskydd ut

DA REDER UTSå ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Låt parterna ta hand om las

KRÖNIKAEn av de få saker vi vet säkert just nu är att arbetslösheten stiger, och väntas stiga ännu mer. Därför måste regeringen också ompröva kravet på ändringarna i anställningsskyddet, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

”Därför borde Liberalerna kämpa för las”

DebattMed tanke på Liberalernas las-historia borde de ha intresse av att – oavsett vissa reformer – bevara en stark arbetstrygghet, skriver L-profilen Olle Wästberg.

1

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

6

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

KRÖNIKAOm du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

1

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

1

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

I permafrostens rike

BildreportageI republiken Sacha (Yakutia) lever invånarna under hårda villkor och stora klimatkontraster.

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Håll pärlan skinande

Tvätta bilenBiltvättsproffset Silas Mulondo skulle aldrig köra in sin Toyota i en automattvätt. Det kan repa lacken. I stället visar han hur du får fram glansen i en gör-det-själv-hall.

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Lediga veckor kan jag vara med bandet”

PROFILENÄr det roligt att spela gitarr? Det ville Eki Kumpulainen ta reda på i sina tonår i Skutskär. Svaret ledde honom upp på scen och ut i världen med bandet Demonical.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Är det Tom Cruise som räddar oss?

KrönikaDet finns tid för tankar nu när verkligheten har blivit som en film, skriver Carl-Einar Häckner.

De ska vända gubbtrenden i skogen

Få kvinnor jobbar i skogen – så har det sett ut länge. Men ett nystartat maskinlag utanför Sollefteå kan ändra på det.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.