Industriarbetarnas tidning

Nevs får nya ägare

27 maj, 2015

Skrivet av Harald Gatu, Hans Strandberg

Elbilstillverkaren Nevs får två nya delägare och öppnar en ny fabrik i Kina.

Läs hela vår bevakning av turerna kring Nevs och fabriken i Trollhättan här.

Trollhättefabriken har stått still i ett år och företaget har rekonstruerats. Men för ett par veckor sedan begärde Nevs att rekonstruktionen skulle avbrytas med motiveringen att den förhindrade en ny ägarkonstruktion.

Nu står det klart att Nevs får två nya kinesiska delägare. Staden Tianjin går in med kapital via sitt utvecklingsbolag Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area. Tianjin ligger i den region där huvudstaden Peking ligger och där det bor 100 miljoner människor. En framtida jättemarknad för elbilar, hoppas Nevs. I Tianjin kommer en ny fabrik att byggas.

Den andra delägaren är SRIT, Beijing State Research Information Technology, ett IT-bolag som ägs av Research Development Center of the State Council och telekomjätten China Unicom. SRIT ska framför allt bidra till att göra Nevs-bilarna uppkopplade och i framtiden även förarlösa.

I en intervju med P4 Väst idag utlovar Nevs vd Mattias Bergman nya jobb i Trollhättan. Nevs-bilarna kommer att både utvecklas och tillverkas i såväl Trollhättan som Kina. Fabrikerna kommer att stödja varandra, inte minst innan den kinesiska fabriken kommit igång på allvar. Tanken är att Trollhättan under en inledningsfas ska förse Kinafabriken med både målade och omålade karossdelar.

Tillsammans kommer de bägge fabrikerna att ge företaget skalfördelar. Med två fabriker kan fler bilar byggas och därmed pressa utvecklingskostnaderna ner, enligt Mattias Bergman i intervjun med P4 Väst.

När produktionen kommer igång och hur många bilar som ska byggas ska Mattias Bergman återkomma till. Först ska fler industriella partners lockas in i projektet. Dessutom behöver affärsplanen uppdateras.

En fabrik i Kina behövs inte bara för  att få upp volymerna och sänka kostnaderna. En fabrik på plats är nödvändig om man ska kunna sälja bilar på den elbilsmarknad som Nevs hoppas komma. En fabrik i Kina innebär också att man får ta del av subventioner från den kinesiska staten.

De nya ägarna tillför Nevs ett kapital på drygt 2 miljarder kronor. Med de pengarna har den finansiella tillståndet i företaget stabiliserats, enligt Mattias Bergman.

Nevs tidigare huvudägare är ett bolag ägt av Kai Johan Jiang, en kinesisk entreprenör i miljöteknik som från och till verkat i Sverige. Kai Johan Jiangs bolag betalade för två år sedan 1,7 miljarder för konkursboet efter Saab: maskiner, verktyg, rättigheterna till 9-3-modellen och den nya plattformen Phoenix, en bottenplatta som ännu inga bilar hade tillverkats på.

Nevs drog i gång på allvar hösten 2013 efter att ha återanställt ett stortantal före detta arbetare på Saab Automobile. Men redan i slutet av maj 2014 stoppade produktionen, då sex bilar per dag, eftersom företagets kassa höll på att sina och man inte kunde betala skulder till underleverantörer. Orsaken uppgavs då vara att en av investerarna, Qingbo Investment, inte som utlovat hjälpt till med finansieringen.

Nevs, tidigare Saab Automobile men nu i kinesisk ägo, sade dock då att företaget skulle lösa situationen genom två nya samarbeten. Det ena för att utveckla Saabs bilplattform Phoenix till nya produkter, det andra för att släppa in en ny delägare. Vilka dessa parter har är inte känt, bara att de båda är asiatiska, och förhandlingarna har försenats.

Följden blev att företaget fick allt svårare med likviditeten. I augusti 2014 hölls de anställdas löner inne, vilket fick de sedan tidigare krismedvetna Saab-byggarna att inte längre tro på företagets utsagor.

Den 29 augusti i fjol beslöt tingsrätten att säga ja till en företagsrekonstruktion – och de anställda ersätts numera via den statliga lönegarantin. Vid senaste månadsskiftet sades 131 arbetare och 24 tjänstemän upp från Nevs efter rekordsnabba förhandlingar.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

En fastighetsbubbla spricker på en annan kontinent och hotar att dra med sig en bilfabrik i Trollhättan. Finns det liv efter döden – den här gången också? Det frågar sig DA:s Harald Gatu.

Mästarens guide till den perfekta grillen

Mästarens guide till den perfekta grillen

Utanför arbetet på Volvo lastvagnar är Saman Nazar mer känd som ”Grillfader”. 2015 tog han sig till semifinal i Grillmästarna i TV4.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

”Det var en mörk dag i går”

450 personer ska bort från Eberspächer i Nyköping. ”Fruktansvärt”, säger IF Metalls klubbordförande Kenneth Säfström, som ändå inte är förvånad.

Eberspächer varslar 450 personer

Storföretaget Eberspächer i Nyköping varslar 450 av sina tillsvidareanställda. Under eftermiddagen hölls ett stormöte på företaget där de anställda informerades. Anledningen till varslet är enligt företaget att en storkund valt en annan leverantör av avgasreningssystem, skriver Södermanlands Nyheter. Tidigast i mitten av 2020 ska de anställda lämna företaget. Av de varslade är cirka 350 arbetare […]

Nevs siktar på 2020

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Sökes: tusentals industri­arbetare

Sökes: tusentals industri­arbetare

Ungdomarna väljer bort gymnasiets praktiska program. Samtidigt skriker marknaden efter kvalificerad arbetskraft. Vinnare är de företag och skolor som arbetar tillsammans.

Tingsrätten friar alla Saab-chefer

Tingsrätten friar alla Saab-chefer

Tingsrätten i Vänersborg friade i dag Saabs förre ägare och vd Victor Müller och sex andra personer på samtliga punkter.. Åtalen gällde bland annat svindleri och urkundsförfalskning.

IF Metall vill starta arbetarakademi

IF Metall vill starta arbetarakademi

IF Metall i norra Älvsborg och företaget GKN Aerospace vill starta en industriarbetarakademi. Tanken är att locka fler unga till industrin och erbjuda företagen utbildning.

”Vi fick årets julklapp”

”Vi fick årets julklapp”

”Som vi väntat på detta ögonblick”, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande, om storordern. Nu väntar nyanställningar i bilfabriken.

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.