Industriarbetarnas tidning

Volvos framgångar sprider sig

31 mars, 2016

Volvo Cars rekordförsäljningar och fortsatta satsningar märks inte bara hos företagets egna fabriker. Även hos underleverantörerna går det bra.

För att få ihop en hel bil behövs i runda slängar 1500 leverantörer. Det berättar Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen. Med det i åtanke går det att förstå hur Volvos framgångar gör stor skillnad även utanför företagets egna fabriker.

– Det har en stor påverkan. En fabrik driver andra. Så det är oerhört viktigt för svensk industri att de stora drar så som de gör, säger Fredrik Sidahl.

Han förklarar att sambandet mellan framgångarna för Volvo och för leverantörerna är så gott som linjärt.

– Får Volvo en tillväxt i arbetstillfällen med en viss procent på grund av att man inför ett tredje skift så blir det samma procent i nästa led.

Fordonskomponentgruppen är en branschorganisation för Skandinaviens leverantörer till fordonsindustrin.  Fredrik Sidahl säger att det totalt finns ungefär 1000 leverantörer i Sverige och uppskattar att ungefär hälften är sysselsatta med Volvos produktion.

Ett företag som levererar till Volvo är GKN Driveline som tillverkar fyrhjulsdriftsenheter till bilarna. På fabriken i Köping, som har ungefär 800 anställda på kollektivsidan, märks det när det går bra för Volvo.

– Det klart att vi känner av det. Volymerna här har ökat flera år i rad och Volvo är förstås en bidragande orsak till det, säger Tobias Söderhäll, klubbordförande för IF Metall.

Fabriken i Köping var tidigare en del av Volvo. Nu har GKN Driveline förutom Volvo kunder som Land Rover, Fiat, Porsche och Lamborghini.

Företaget går bra, under 2015 tillsvidareanställdes omkring hundra personer och ungefär lika många erbjöds visstid. Inhyrningarna som tidigare var uppe och nosade på 200 handlar i dag om några enstaka personer. Och fabriken har nyligen fått sig en uppfräschning.

– Vi har otroligt fint här jämfört med tidigare, man har lagt ned otroliga pengar på moderniseringar av maskinpark och monteringsutrustningar och sådana bitar. Det har varit en jättesatsning för Köping, säger Tobias Söderhäll.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Bilboom – och trasiga kroppar

Bilboom – och trasiga kroppar

Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.