Bemanningsanställda: Önskar vi hade samma villkor
Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.
Industriarbetarnas tidning
Volvo Cars rekordförsäljningar och fortsatta satsningar märks inte bara hos företagets egna fabriker. Även hos underleverantörerna går det bra.
För att få ihop en hel bil behövs i runda slängar 1500 leverantörer. Det berättar Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen. Med det i åtanke går det att förstå hur Volvos framgångar gör stor skillnad även utanför företagets egna fabriker.
– Det har en stor påverkan. En fabrik driver andra. Så det är oerhört viktigt för svensk industri att de stora drar så som de gör, säger Fredrik Sidahl.
Han förklarar att sambandet mellan framgångarna för Volvo och för leverantörerna är så gott som linjärt.
– Får Volvo en tillväxt i arbetstillfällen med en viss procent på grund av att man inför ett tredje skift så blir det samma procent i nästa led.
Fordonskomponentgruppen är en branschorganisation för Skandinaviens leverantörer till fordonsindustrin. Fredrik Sidahl säger att det totalt finns ungefär 1000 leverantörer i Sverige och uppskattar att ungefär hälften är sysselsatta med Volvos produktion.
Ett företag som levererar till Volvo är GKN Driveline som tillverkar fyrhjulsdriftsenheter till bilarna. På fabriken i Köping, som har ungefär 800 anställda på kollektivsidan, märks det när det går bra för Volvo.
– Det klart att vi känner av det. Volymerna här har ökat flera år i rad och Volvo är förstås en bidragande orsak till det, säger Tobias Söderhäll, klubbordförande för IF Metall.
Fabriken i Köping var tidigare en del av Volvo. Nu har GKN Driveline förutom Volvo kunder som Land Rover, Fiat, Porsche och Lamborghini.
Företaget går bra, under 2015 tillsvidareanställdes omkring hundra personer och ungefär lika många erbjöds visstid. Inhyrningarna som tidigare var uppe och nosade på 200 handlar i dag om några enstaka personer. Och fabriken har nyligen fått sig en uppfräschning.
– Vi har otroligt fint här jämfört med tidigare, man har lagt ned otroliga pengar på moderniseringar av maskinpark och monteringsutrustningar och sådana bitar. Det har varit en jättesatsning för Köping, säger Tobias Söderhäll.