Industriarbetarnas tidning

Franska bil­arbetare pressas hårdare

25 januari, 2017

Skrivet av Anna Trenning-Himmelsbach

De franska bilföretagen kräver mer flexibilitet och högre produktivitet. Bilarbetarna vill värna jobben och går därför med på tuffare arbetsförhållanden.

Det har gått allt bättre för den franska bilindustrin under de senaste åren. Både Peugeot och Renault kan visa upp vinster. De båda företagen har sålt fler och fler bilar, inte minst på hemmamarknaden.

Men arbetsgivarna säger att situationen är bräcklig, bland annat på grund av konkurrensen. Oron delas av flera fack, som därför har gått med på sämre villkor för de anställda.

– Vi är framförallt oroliga för framtiden i två franska fabriker, i  Rennes och Poissy, säger Benoît Vernier, underhållstekniker på Peugeots fabrik i Sochaux i östra Frankrike och ombud för facket CFDT.

För några månader sedan skrev hans fack under ett avtal som bland annat innebär obligatorisk övertid under arbetstoppar. I utbyte får arbetarna en liten ekonomisk ersättning, och mer kompledigt. En övertidstimme ger rätt till en och en halv timmas ledighet.

Benoît Vernier säger att avtalet också innehåller annat, som att arbetsgivaren lovar att bli bättre på ergonomi.

Såklart att det finns folk på verkstadsgolvet som klagar. Men det handlar om att säkra sysselsättningen, säger han.

Hos Renault tecknades ett liknande avtal häromveckan. Det betyder också att arbetarna inte kan vägra att jobba övertid.I utbyte lovar arbetsgivaren att säkra sysselsättningen under de kommande tre åren.

Renault lägger inte ner några fabriker i Frankrike under perioden, och ska ge 3600 personer fasta tjänster.

Majoriteten av facken hos Renault har skrivit under avtalet. Dock inte CGT, som är en av Frankrikes största fackliga centralorganisationer, och näst störst hos bilproducenten. CGT säger bland annat att antalet jobb totalt sett ändå kommer att minska hos Renault. Över 4000 personer kommer att sluta av olika anledningar.

Varje enskild anställd måste jobba alltmer för att klara av kraven på ökad produktivitet. Arbetsförhållandena har försämrats under de senaste åren. Det kommer att bli ännu värre under de kommande, säger Fabien Gâche, centralt CGT-ombud hos Renault.

 

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Lön & makt Podden om industriarbetarnas historia

Genombrottet 1905 – det första landsomfattande avtalet

Genombrottet 1905 – det första landsomfattande avtalet

Harald Gatu och Anna Julius om industriarbetarnas historia. Avsnitt 1: Allt började på Hvilans gjuteri och mekaniska verkstad i Kristianstad.

Den längsta striden 1945 – om strejken som inte ville ta slut

Den längsta striden 1945 – om strejken som inte ville ta slut

Lön & makt, avsnitt 2: Harald Gatu och Anna Julius om den längsta striden, metallstrejken 1945.

Den stora oredan 1983 – när den svenska modellen (nästan) föll

Den stora oredan 1983 – när den svenska modellen (nästan) föll

Harald Gatu och Anna Julius om det glada 80-talet, som var allt annat än glatt för fackföreningsrörelsen.

Vändningen 1995 – konflikten om kollektivavtalets kärna

Vändningen 1995 – konflikten om kollektivavtalets kärna

Harald Gatu och Anna Julius om övertidsblockaden som gav facket fördel efter 90-talskrisen.

Den svåra prövningen 2009 – finanskris och förtroendekris

Den svåra prövningen 2009 – finanskris och förtroendekris

Harald Gatu och Anna Julius om striden om kollektivavtalet under finanskrisen.

Dagens Arbete startar historiepodd

Dagens Arbete startar historiepodd

Dagens Arbete startar en ny podd om industriarbetarnas historia. I Lön & makt lyfter Harald Gatu och Anna Julius fram fem viktiga årtal som format din lön och dina villkor i dag.