Industriarbetarnas tidning

Franska bil­arbetare pressas hårdare

25 januari, 2017

Skrivet av Anna Trenning-Himmelsbach

De franska bilföretagen kräver mer flexibilitet och högre produktivitet. Bilarbetarna vill värna jobben och går därför med på tuffare arbetsförhållanden.

Det har gått allt bättre för den franska bilindustrin under de senaste åren. Både Peugeot och Renault kan visa upp vinster. De båda företagen har sålt fler och fler bilar, inte minst på hemmamarknaden.

Men arbetsgivarna säger att situationen är bräcklig, bland annat på grund av konkurrensen. Oron delas av flera fack, som därför har gått med på sämre villkor för de anställda.

– Vi är framförallt oroliga för framtiden i två franska fabriker, i  Rennes och Poissy, säger Benoît Vernier, underhållstekniker på Peugeots fabrik i Sochaux i östra Frankrike och ombud för facket CFDT.

För några månader sedan skrev hans fack under ett avtal som bland annat innebär obligatorisk övertid under arbetstoppar. I utbyte får arbetarna en liten ekonomisk ersättning, och mer kompledigt. En övertidstimme ger rätt till en och en halv timmas ledighet.

Benoît Vernier säger att avtalet också innehåller annat, som att arbetsgivaren lovar att bli bättre på ergonomi.

Såklart att det finns folk på verkstadsgolvet som klagar. Men det handlar om att säkra sysselsättningen, säger han.

Hos Renault tecknades ett liknande avtal häromveckan. Det betyder också att arbetarna inte kan vägra att jobba övertid.I utbyte lovar arbetsgivaren att säkra sysselsättningen under de kommande tre åren.

Renault lägger inte ner några fabriker i Frankrike under perioden, och ska ge 3600 personer fasta tjänster.

Majoriteten av facken hos Renault har skrivit under avtalet. Dock inte CGT, som är en av Frankrikes största fackliga centralorganisationer, och näst störst hos bilproducenten. CGT säger bland annat att antalet jobb totalt sett ändå kommer att minska hos Renault. Över 4000 personer kommer att sluta av olika anledningar.

Varje enskild anställd måste jobba alltmer för att klara av kraven på ökad produktivitet. Arbetsförhållandena har försämrats under de senaste åren. Det kommer att bli ännu värre under de kommande, säger Fabien Gâche, centralt CGT-ombud hos Renault.

 

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.