Industriarbetarnas tidning

Franska bil­arbetare pressas hårdare

25 januari, 2017

Skrivet av Anna Trenning-Himmelsbach

De franska bilföretagen kräver mer flexibilitet och högre produktivitet. Bilarbetarna vill värna jobben och går därför med på tuffare arbetsförhållanden.

Det har gått allt bättre för den franska bilindustrin under de senaste åren. Både Peugeot och Renault kan visa upp vinster. De båda företagen har sålt fler och fler bilar, inte minst på hemmamarknaden.

Men arbetsgivarna säger att situationen är bräcklig, bland annat på grund av konkurrensen. Oron delas av flera fack, som därför har gått med på sämre villkor för de anställda.

– Vi är framförallt oroliga för framtiden i två franska fabriker, i  Rennes och Poissy, säger Benoît Vernier, underhållstekniker på Peugeots fabrik i Sochaux i östra Frankrike och ombud för facket CFDT.

För några månader sedan skrev hans fack under ett avtal som bland annat innebär obligatorisk övertid under arbetstoppar. I utbyte får arbetarna en liten ekonomisk ersättning, och mer kompledigt. En övertidstimme ger rätt till en och en halv timmas ledighet.

Benoît Vernier säger att avtalet också innehåller annat, som att arbetsgivaren lovar att bli bättre på ergonomi.

Såklart att det finns folk på verkstadsgolvet som klagar. Men det handlar om att säkra sysselsättningen, säger han.

Hos Renault tecknades ett liknande avtal häromveckan. Det betyder också att arbetarna inte kan vägra att jobba övertid.I utbyte lovar arbetsgivaren att säkra sysselsättningen under de kommande tre åren.

Renault lägger inte ner några fabriker i Frankrike under perioden, och ska ge 3600 personer fasta tjänster.

Majoriteten av facken hos Renault har skrivit under avtalet. Dock inte CGT, som är en av Frankrikes största fackliga centralorganisationer, och näst störst hos bilproducenten. CGT säger bland annat att antalet jobb totalt sett ändå kommer att minska hos Renault. Över 4000 personer kommer att sluta av olika anledningar.

Varje enskild anställd måste jobba alltmer för att klara av kraven på ökad produktivitet. Arbetsförhållandena har försämrats under de senaste åren. Det kommer att bli ännu värre under de kommande, säger Fabien Gâche, centralt CGT-ombud hos Renault.

 

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.