Industriarbetarnas tidning

”En fruktansvärt snabb omställning”

5 juli, 2017

Skrivet av

Volvo Cars satsning på elbilar välkomnas av facket på motorfabriken i Skövde.

– Ett mycket positivt och spännande besked, tycker Marko Peltonen, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb.

Redan om två år ska alla nya Volvobilar vara utrustade med en elmotor.

– Det blir fruktansvärt snabb omställning, oerhört tajt. Men det här tempot kännetecknar Volvo just nu. Företaget är mycket mer offensivt än tidigare, säger Marko Peltonen.

– Man vill ligga i framkanten på de flesta områden. För oss anställda är det bara positivt, det visar ju att man tror på framtiden.

Enligt Volvos planer ska fem renodlade elbilar lanseras mellan 2019 och 2021. De fem elbilarna kommer att kompletteras med ett antal bensin- eller dieselbaserade hybrider.

Att tillverka hybridmotorer innebär ingen större omställning för de drygt 1 500 metallarbetarna i produktionen, enligt Marko Peltonen.

– Däremot blir det annorlunda att bara producera motorer för enbart eldrift.

Dagens Volvonyhet överraskar även underleverantörerna. Fredrik Sidahl, Fordonskomponentgruppens vd, tycker att Volvos besked är ”drastiskt”.

–Volvo tar tätpositionen nu. Man gör det som ingen annan biltillverkare gjort, med undantag för nischade elbilstillverkare som Tesla.

Beslutet kommer att få stora konsekvenser för många underleverantörer.

– Om alla Volvobilar ska ha elmotorer är det ju enorma volymer som Volvo talar om eftersom man säljer över en halv miljoner bilar per år. Min fråga till Volvo är: var finns alla leverantörerna?

Att batterierna bör tillverkas nära monteringsfabrikerna ser han som en självklarhet.

– Det finns ingen ekonomi att frakta tunga batterier över halva jordklotet.

Klarar underleverantörerna den här snabba omställningen då?

– Klart vi gör! Ett sånt här glädjebesked innebär att man vill vara med på tåget. Ingen vill stå vid sidan av.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Industrislakt eller nya möjligheter?

Industrislakt eller nya möjligheter?

Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Kris i byggbranschen

Så gick det för arbetarna som fick gå från husfabriken

Så gick det för arbetarna som fick gå från husfabriken

Osäkerheten på marknaden gör att återstarten för K2A Trähus skjuts på framtiden.