Industriarbetarnas tidning

Här finns världens industri­arbetare

9 augusti, 2017

Skrivet av

DA reder ut Sedan början av 90-talet har andelen européer som jobbar i industrin minskat med nära en tredjedel. I östra Asien har andelen ökat.  Tryck på landet i kartan så får du veta mer.

USA 19 %

USA drabbades hårt av finanskrisen och andelen som jobbar i industrin har sjunkit något. Bilindustrin har dock hämtat sig, och de senaste åren har försäljningen satt rekord.

Brasilien 22 %

Sydamerikas mest industrialiserade land. Viktiga näringar är bilindustrin, gruvor, stål, cement och olja. Man tillverkar också datorer och flygplan. Staten har med skattelättnader lockat till sig många stora bilmärken.

Spanien 20 %

Andelen som jobbar inom industrin har minskat med en tredjedel sedan finanskrisen 2008. Byggsektorn kollapsade och med den har även andra industrijobb försvunnit, från sågverk till vitvarutillverkning.

EU 24 %

Efter finanskrisen har andelen som jobbar i industrin sjunkit i hela Europa, men i östra delen finns fortfarande många industrijobb.

Tjeckien 38 %

Landet har den näst största andelen industriarbetare i världen och lång tradition av att vara ett land med mycket industri. Viktigast är fordonsindustrin, med till exempel Skoda. Även gruvnäringen är stor.

Grekland 15 %

Precis som i Spanien minskade här andelen som jobbade i industrin med en tredjedel under krisen.

Qatar 54 %

Qatar har störst andel i industrin. Byggsektorn, som räknas in här, växer snabbt, inte minst inför Fotbolls-VM 2022. 94 procent av arbetskraften är enligt Världsfacket migrantarbetare utan fackliga rättigheter.

Ryssland 27 %

Industrin ger många jobb. Bara i den växande försvarsindustrin jobbar miljontals ryssar. Många arbetar också med att tillverka bilar och flygplan. Gruvnäringen är viktig, Ryssland har stora fyndigheter av diamanter och guld. Men allra viktigast för ekonomin är energin: Olja och naturgas.

Indien 22 %*

Apple lär ligga i startgroparna för att starta tillverkning av Iphone i Bangalore. Flera stora företag flyttar tillverkning från Kina till Indien för de lägre lönernas skull. *Siffran är från 2010.

Kina 29 %

De senaste decennierna har andelen som jobbar i industrin stigit stadigt. Men ökningen har planat ut. I Kina produceras allt från stål, olja och kemikalier till bilar, kläder och leksaker. Var tredje personbil i världen tillverkas här och bilindustrin fortsätter att växa.

Japan 26 %

2008 var Japan det land i världen som tillverkade flest fordon. Nu är landet omsprunget av Kina och USA. En gång var Japan ett ekonomiskt under. Nu jobbar färre i industrin, och servicesektorn är viktigare. Tillverkning har flyttat till låglöneländer.

Hongkong 11 %

”Made in Hong Kong” såg man på många produkter under slutet av 1900-talet. I dag ägnar man sig
i stället åt sjöfart, finans, handel och turism, och få jobbar i industrin.

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

Så lyckades tyska facket få högre löner

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Klimatombud ska rädda jobb och miljö i Storbritannien

Klimatombud ska rädda jobb och miljö i Storbritannien

Omställningskrav på mer hållbara produkter betyder att jobben förändras. I Storbritannien har många fackklubbar därför både klimatombud och kompetensombud. 

Kartong med 25 liv

Kartong med 25 liv

DA reder ut. Vad händer med tidningen, mjölk­förpackningen eller kartongen efter att du slängt den? Dagens Arbete har följt soporna i spåren

Så skadas arbetare och miljö i Indien

Så skadas arbetare och miljö i Indien

Granskningen i korthet: Indiska Aditya Birla köpte svenska Domsjö. Men när massan som produceras där blir till viskos i Indien görs det med kemikalier som är farliga för både människa och miljö.

Livsfarligt arbete i viskosfabriken

Livsfarligt arbete i viskosfabriken

Mukesh Pant var bemanningsanställd i den indiska fabriken som H&M köper viskosfiber av. En smutsig och hård arbetsmiljö. ”Jag har sett arbetskamrater svimma på jobbet”, säger han.

Miljökritiken mot fabriken – hot om nedstängning

Miljökritiken mot fabriken – hot om nedstängning

Lokala miljömyndigheten hotade att stänga den indiska fabriken som H&M köper viskosfiber av. Boende säger att fabrikens vatten- och luftföroreningar gjort dem och deras barn sjuka.

Den stora modebluffen

Den stora modebluffen

När Domsjös trämassa blir viskosfiber i Indien görs det med metoder som har skadat människor och miljö i mer än hundra år. Så varför låtsas svenska ­mode­företag som H&M att det är nytt och fräscht?

”Fabriken förorenar inte floden”

”Fabriken förorenar inte floden”

Företaget har alltid följt lagar och föreskrifter, säger hållbarhets­chefen Surya Valluri.  

Nya utmaningar för metall­facket i Kenya när industrin ställer om

Nya utmaningar för metall­facket i Kenya när industrin ställer om

Hallå där Rose Omamo, generalsekreterare för Amalgamated Union of Kenya Metal Workers (AUKMW), en av de internationella gästerna under IF Metalls kongress.

Avtal 2023

Avtal klart – löneökningar på 7,4 procent på två år

Avtal klart – löneökningar på 7,4 procent på två år

Facken inom industrin har kommit överens med arbetsgivarsidan om ett tvåårigt avtal. Därmed är märket satt.

Risk för strid om låglöne­satsningen

Risk för strid om låglöne­satsningen

Parterna hade inte ens hunnit lämna presskonferensen innan det blev tydligt att en del i industrins avtal verkar tolkas olika. Ska satsningen ingå i det överenskomna löneutrymmet, eller läggas ovanpå?

Fem avgörande frågor i årets avtalsrörelse

Fem avgörande frågor i årets avtalsrörelse

På lördag ska det finnas ett nytt avtal. Fack och arbetsgivare sitter nu i slutförhandlingar för att hinna i tid. Här är fem frågor som återstår att lösa.

Facken säger nej till första avtalsförslaget

Facken säger nej till första avtalsförslaget

”Nivåerna måste upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

”Det är vår tur att få det bättre”

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Många minns hur en kraschad bank på andra sidan jordklotet kan stoppa produktionen och skicka ut tusentals i arbetslöshet. Är det annorlunda den här gången?

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Missnöje med lågt lönekrav

Missnöje med lågt lönekrav

Inflationen äter upp löneökningarna. På industrier runt om i landet frågar sig många: Varför är det vi arbetare som ska ta smällen?

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.