Industriarbetarnas tidning

”Sverige halkar efter i robotiseringen”

13 september, 2017

Skrivet av

Försäljningen av industrirobotar ökar inte längre i Sverige. – Vi står still och blir omkörda av andra länder, nu måste det till krafttag för att få fart på utvecklingen, säger Joacim Lorentsson från branschorganisationen Swira.

Varje år säljs ungefär tusen robotar till den svenska industrin. Det är ungefär lika många som för tio år sedan. Fram till finanskrisen ökade antalet robotar i industrin stadigt. Men sedan har försäljningen legat på ungefär samma nivå.

De flesta robotarna hamnar i fordonsindustrin. Det är just de robottäta bilfabrikerna som gör att Sverige ändå intar en femteplats över de mest robotiserade länderna efter Sydkorea, Singapore, Japan och Tyskland.

– Men bortser man från bilindustrin så ligger Sverige knappast i någon tätposition, säger Joacim Lorentsson när Dagens Arbete träffar honom på branschkoferensen Robotiserad automation i Jönköping.

Han är bekymrad över den svaga försäljningen i Sverige. I omvärlden ökar antalet industrirobotar dramatiskt för varje år, inte minst i Kina. Där hamnar var fjärde nyproducerad robot.

– Det är inte längesedan som Sverige låg på en andraplats. Det går fort nu och många länder går om oss. Singapore, dagens tvåa, fanns inte med på tio-i-topplistan i fjol ens. Om vi räknar bort fordonsindustrin har till och med Danmark gått om oss.

Vad beror det här på?

–Vi är bra på att bygga system, men sämre på använda den nya tekniken. Vi fokuserar inte på hur den ska användas.

Joacim Lorentsson tycker att Sverige borde lära av Danmark.

– Där finns en samsyn inom näringslivet, akademin, politiken och fackföreningsrörelsen. Tillsammans samarbetar de för fler robotar i industrin.

Till exempel samlas de danska industriföretagen, forskningsinstituten och robotleverantörerna i en och samma intresseorganisation.

– På så sätt får de ut den nya tekniken snabbt på arbetsplatserna. I samarbete med högskolan kan man med stöd från EU göra experiment direkt ute i produktionen och då händer det grejer. Man utgår från produktionens behov.

I Sverige är vi mer fragmentiserade, tycker han.

– De stora företagen har resurser att fixa det här på egen hand. Men det finns ingen uppställning för de små och medelstora företagen. Därför händer det inte så mycket som det borde.

Vid sidan av ordförande i robotbranschens intresseorganisation Swirea är Joacim Lorentsson också försäljningschef i Norden för robottillverkaren Kuka.

Talar du inte i eget intresse när du vill få fart på robotförsäljningen?

– Nej, det är bara att titta på den internationella statistiken. Vi har hamnat på efterkälken.

Den robotisering som ändå har kommit igång i Sverige har, enligt Lorentsson, begränsats till ”de mogna industriprocesserna”: att flytta grejer och att punktsvetsa. Det finns andra delar av fabriksgolvet där de nya samarbetande robotarna, utrustade med sensorer och sofistikerad mjukvara, kommer att bli viktiga.

– Inom montering och i processindustrin finns det en jättepotential för den nya typen av smarta robotar. Men då måste vi samla oss och satsa, säger Joachim Lorentsson.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Robot­branschens nya kunder: småföretagen

Robot­branschens nya kunder: småföretagen

Robotiseringen i världen har exploderat de senaste åren – men Sverige har halkat efter. Nu mobiliserar leverantörer och staten för att väcka småföretagen. För facket blir det en ny stor utmaning. Läs eller lyssna på vårt reportage.

”Statlig industripolitik måste säkra kompetensen”

Sverige har halkat efter och det hotar jobben, skriver Gunnar Bolmsjö och Ove Leichsenring från branschföreningen för industrirobotar.

Framtidens produkter från skogen

Framtidens produkter från skogen

Plasten är på väg ut, medan skogen trampar nya stigar. Mycket händer inom forskningen när dagens träråvara omvandlas till morgondagens produkter.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Woolpower bygger ny fabrik i Östersund

Woolpower bygger ny fabrik i Östersund

Textilföretaget Woolpower bygger en ny fabrik i Östersund på 10 000 kvadratmeter. Med expansionen kommer också möjligheter att nyanställa.

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Det var knappast miljöaktivister eller den politiska långbänken som fick Preem att ändra sina planer, skriver DA:s Harald Gatu.