Industriarbetarnas tidning

Uppladdning för avgasfria gator

18 oktober, 2017

Skrivet av

DA reder ut Trenden att driva bilar med el är global och stark. En helt ny industri kan ge nya jobb, men hur miljövänligt är det egentligen med batterier?

Fossilfritt år 2050

Om drygt 32 år ska Sverige ha fossilfria ­transporter. Elfordon är en viktig del i omställningen. Både Volvo och Nevs storsatsar på elbilar. Batterierna blir allt bättre och billigare. Elbilen släpper varken ut koldioxid (som värmer upp ­jorden) eller kväveoxid och partiklar (som ökar risken för lungcancer och luftvägssjukdomar).

Gävle tog hem Laddguldet

Gävle kommun utsågs i september till landets bästa elbilskommun. ”Laddguldet” delas ut till den kommun där det är smidigast att äga, köra och ladda elbil. I Gävle siktar man på att ha totalt 200 laddstoplar vid årsskiftet.

3 736 publika laddpunkter finns i Sverige (1 september 2017).

En laddpunkt kan jämföras med en slang på en bensinpump. Det kan finnas fler laddpunkter på en laddare.

Källa: Powercircle/laddinfra.se

0,35 millimeter tjock är den ­elektroplåt till elmotorer som kan bli en vändning för Surahammars bruk. På 70-talet hade företaget 1 500 anställda, i dag är de 80.

Är det bra med el?

Det beror på hur den produceras. Sol, vind och vatten är förnybara energikällor som inte ger utsläpp av koldioxid. Kärnkraften är också fossilfri, men det finns risk för olyckor och avfallet måste lagras i minst tiotusentals år. Sveriges el kommer framför allt från vatten och kärnkraft. Andra länder får el från kol och olja, som orsakar utsläpp av klimatgaser.

Hur påverkas miljön?

Koldioxidutsläppen är större än vid tillverkningen av bensinbilar och det beror framför allt på batteritillverkningen. Det är stor skillnad på utsläppen beroende på hur stor bilen, och batteriet, är – och hur batterifabriken drivs.

Vilka metaller behövs?

Litium som framförallt bryts i Chile, Argentina och Bolivia. Facket och människorättsorganisationer kritiserar arbetsvillkoren. Kobolt behövs också och det finns framför allt i krigsdrabbade Kongo Kinshasa.

Var tillverkas batterierna?

Teslas batterifabrik i Nevada i USA drivs av sol, vindkraft och bergvärme. I slutet av 2018 ska tillverkningen räcka för 500 000 bilar per år. Northvolt vill starta en batterifabrik antingen i Västerås eller Skellefteå. Fabriken ska tas i drift 2020 och kan ge 2 500–3 000 jobb.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

Så ställer vi om för klimatet

Så ställer vi om för klimatet

Även små steg tar oss framåt. Nu vill vi ha era bästa råd för att ställa om för klimatet. Urban Lindfors berättar om sitt byte till elbil.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Det var knappast miljöaktivister eller den politiska långbänken som fick Preem att ändra sina planer, skriver DA:s Harald Gatu.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.