”Turerna runt talmansvalet är ännu en uppvisning i arrogant maktspel ”DA:s chefredaktör Helle Klein om Alliansens presskonferens om talmanskandidat.

”Ge mer plats åt unga – att höja pensionerna vore klockrent”Hanna Persson på Lamiflex i Nyköping om hur nästa regering borde förändra arbetslivet.

Lollo är den enda i familjen som inte ­tävlar. Han är i stället mekaniker i det egna racingstallet. Foto: David Lundmark
Säsongen 2017 blev bra för Annica. Hon slutade som totalsegrare i klassen Super gas efter den sista tävlingen i Norge. Foto: David Lundmark
Till vardags jobbar Lollo med underhåll på Moraknivs fabrik i Mora. Foto: David Lundmark
"Det går inte att beskriva ruset jag känner.” säger Angelica Larsson. Foto: David Lundmark

Kärleken till stora motorer

Lyssna eller ladda ner det inlästa reportaget:

Farten i blodet.Barndomen var till stor del raggarträffar och biltävlingar, och som elvaåring började Angelica Larsson köra själv. Nu tävlar hon i dragracing – precis som mamma Annica. Pappa Lollo är mekaniker.

Lars-Olov ”Lollo” Larsson smekte mjukt ner bromspedalen på sin hemmabyggda hot rod och gled in vid vägkanten hemma i Mora. I det lilla baksätet satt frun Annica Larsson på mittplatsen. I passagerar­sätet fram huserade några månader gamla bebisen Angelica i en bakåtvänd bilbarnstol. För att göra det bekvämt för den lilla spändes hennes bilbälte upp när de stod still.

Lollo lutade sig ut och småpratade med några gamla raggarkompisar. 355-motorn med sina 500 hästkrafter tuggade på tomgång. När det blev dags att åka vidare var det någon som kommenterade hur det egentligen var med kompressionen, hur det stod till med pulvret under huven.

Något väcktes till liv hos Lollo. Som nybliven och ansvarstagande småbarnsfarsa hade han förändrats en smula under vintern. Det fanns annat i livet än meckande i garaget och raggarrundor i Mora. Han smålog för sig själv. Han skulle minsann visa polarna att han inte blivit någon trist Svensson.

Angelica har en förmåga att koppla bort strul med bilen, precis som när hon sitter bakom ratten inför en start. ”Jag rensar tankarna. Är helt tom. Om ­någon frågar vad ett plus ett är kan jag inte svara.” Foto: David Lundmark

Angelica har en förmåga att koppla bort strul med bilen, precis som när hon sitter bakom ratten inför en start. ”Jag rensar tankarna. Är helt tom. Om ­någon frågar vad ett plus ett är kan jag inte svara.” Foto: David Lundmark

Utan att riktigt tänka och utan att förvarna Annica i baksätet rullade han fram en bit och tryckte gaspedalen i botten för att vissa grabbarna hur mycket som fanns under motorhuven.

Vad Lollo glömt var att spänna fast Angelica i bilbarnstolen. Den häftiga accelerationen gjorde att hon flög ut från bilbarnstolen, slog en volt genom luften, nuddade det låga taket innan hon landade i mamma Annicas knä i baksätet.

– Jag vågar inte ens tänka på vad som hänt om det varit en cabriolet, säger Lollo.
– Då stod han inte högt i kurs, minns Annica.

Dottern Angelica, som nu är 22 år, ler. Själv har hon inget minne från händelsen men hon förstår att hon fått kärleken till jänkare och stora motorer med blodet. Som den gången Angelica skulle flyga för första gången, en semesterresa till Kanarieöarna. Mamma och pappa hade berättat att det kunde suga i magen när flygplanet accelererade. Angelica väntade spänt på att den där känsla skulle infinna sig. När föräldrarna förklarade att de redan startat och var upp i luften började hon gråta. Det var inte alls som hon hade tänkt sig.
– Jag var inte många år men jag minns att jag var besviken.

Jag hade extrem otur förra året. Bilen strulade hela tiden.”

Angelica Larsson.

Så länge Angelica kan minnas har hon följt med mamma och pappa på raggarträffar och biltävlingar runt om i Sverige. Vid elva års ålder var det dags att själv börja köra. Barnen hon växt upp och lekt med runt racerbanorna blev nu hennes motståndare i juniorklasserna. När det blev dags för gymnasiet var valet enkelt. I Tierp där Sveriges största dragracingarena ligger fanns ett motorsportgymnasium med inriktning mot dragracing. Angelica tvekade inte.

– Jag är enda tjejen i Europa som gått den utbildningen, säger hon.

Nu är hon tillbaks i Tierp med föräldrarna. Den stora Scaniahusbussen står uppställd en bit från arenan. I fjärran hörs vrålet från dragracerbilar med tusentals hästkrafter.

Lollo häller upp en kopp kaffe, sträcker på sig och tar sig en munk. Det är fredag, han är ledig och kan se fram emot en hel helg med motorsport. Till vardags jobbar han med underhåll på Moraknivs fabrik i Mora där han även är IF Metall-klubbens ordförande. Också Angelica tjänar sitt uppehälle på Morakniv när hon inte sitter försjunken i studier – hon läser till förskolelärare på distans.

Annica och Lollo med Angelica som liten. Foto: David Lundmark

Annica och Lollo med Angelica som liten. Foto: David Lundmark

Mamma Annica sitter i en campingstol och sneglar bort mot sin stolthet. En röd Ford Falcon från 1963 med en motor på lite drygt 700 hästar. Bilen har tjänat henne väl under många år. Licens för att tävla skaffade hon redan i slutet på 80-talet.

– Men jämfört med Angelicas är det en bebis­bil.

Hon syftar på dotterns Ford Fairlane som står bredvid. Också den från 1963. Angelicas kärra har hela 860 hästkrafter.

– Men det går att klämma ut runt 900 hästar, säger Lollo.

Själv tävlar han inte alls, för mycket nerver. Han är i stället mekaniker i familjens eget racingstall Team Fordever racing. Säsongen 2017 hade han mycket att göra. Växellådan i Angelicas bil plockades ut i sju av åtta tävlingar. 

– Jag hade extrem otur förra året. Bilen strulade hela tiden, säger Angelica.

 

Det är här vi träffar många vänner och bekanta. I år ska vi försöka komma iväg på några raggar-träffar också.”
Lars-Olov ”Lollo” Larsson.

Bättre gick det för Annica. Hon blev totalsegrare i Super gas, en av klasserna inom dragracing. I Super gas, där både mor och dotter Larsson tävlar, handlar det om att köra 402 meter och komma så nära tiden 9:90 sekunder som möjligt. Bilarna kommer upp i farter över 200 kilometer i timmen på den korta sträckan.

– Det var skönt att sätta alla ”trottlare” på plats.

Med trottlare menar Annica bilar där inflöde av bränsle och luft till motorn styrs av en dator. Förarna kan då med automatik styra bilen för att den så optimalt som möjligt kommer nära tiden 9:90 sekunder.

Angelica och Annica fnyser åt tekniken. Som de själva vägrar använda. I stället är det Lollo som med hjälp av plattor som förs in i förgasaren försöker hitta en optimal blandning av bränsle och luft. Sedan ställer det också stora krav på förarna och deras egen känsla.

Angelicas bil är egentligen lite för snabb för Super gas, den behöver strypas ner en hel sekund för att det inte ska gå för fort. Det är en av anledningarna till att Angelica kommer att växla upp till den snabbare klassen Street under den här säsongen. Där gäller det att hålla sig till tiden 8:60 sekunder.

Den högre farten är inget som skrämmer henne, farten är snarare drivkraften i tävlandet.

– Det går inte att beskriva ruset jag känner.

Inför årets säsongstart var det stressigt i garaget utanför Mora. Beställda delar från USA var försenade. Ett fel i bakaxeln på Angelicas Ford upptäcktes också. ”Jag är van, det är alltid något som jävlas”, säger Lollo. Foto: David Lundmark

Inför årets säsongstart var det stressigt i garaget utanför Mora. Beställda delar från USA var försenade. Ett fel i bakaxeln på Angelicas Ford upptäcktes också. ”Jag är van, det är alltid något som jävlas”, säger Lollo. Foto: David Lundmark

Att byta till dragster i värstingkategorin Top fuel är inget som riktigt lockar. Däremot finns en klass som heter Pro modified där bilarna fortfarande ser ut som riktiga bilar – om än med stora variationer. 

– Drömmen är att någon gång kunna köra i Pro modified, säger Angelica.

Utmaningen är finansieringen. Bilar med större motorer och effekt innebär högre kostnader. Team fordever racing har flera sponsorer som hjälper till men det räcker inte till för att betala alla omkostnader. Familjen Larsson lägger en stor del av familjebudgeten på racingintresset.

– Samtidigt är det här vi träffar många vänner och bekanta. I år ska vi försöka komma iväg på några raggarträffar också, säger Lollo.      

Fotnot: I säsongens första tävling på hemmabanan i Orsa kom både Angelica och Annica tvåa i finalen i sina respektive klasser Street och Super gas. 

Foto: TT Nyhetsbyrån

Foto: TT Nyhetsbyrån

Korta sträckor – höga hastigheter

Dragracing kommer från USA och körs med olika typer av fordon. Den första svenska tävlingen kördes i Anderstorp 1968. I dag finns banor i bland annat -Piteå, Mantorp och Tierp, där EM-tävlingar kördes i början av juni.

Det finns mängder av klasser med olika regelverk. Ofta handlar det om att köra en fjärdedels engelsk mil (402,336 meter) så fort som möjligt. I vissa klasser handlar det i stället om att köra så nära en viss tid som möjligt.

Värstingklassen är Top fuel dragster, som körs i över 500 kilometer i timmen.

 


md@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Vi tycker att vi är lite mer än ett särintresse”

IF Metalls ordförande Marie Nilsson hävdar att SD gör att riksdagen får en borgerlig majoritet med en ”svårsmält syn på arbetsrätten”. När riksdagen öppnar på måndag får alla ledamöter en broschyr med förbundets fyra viktigaste krav.

Välkommen till Kina

BildreportagetLars Tunbjörk är en legendarisk svensk fotograf, som bland annat medverkade flitigt i Dagens Arbete. Hans livsverk hyllas nu på Fotografiska i Stockholm. Här finns bland annat några bilder från hans skildring av hur Kina klev in i det moderna konsumtionssamhället.

Möt A-kassans nya robot

Den nya handläggaren på IF Metalls A-kassa jobbar dygnet runt. Kim är en chattrobot, som blir bättre på att svara ju mer du frågar.

Ingen semester men långledig i maj och augusti. Perfekt, tycker Morgan Frösslund. Foto: Ola Torkelsson

Fabriken som tog bort semestern

NÖJDAScan Dust i Landskrona stänger inte under sommaren. Semesterdagarna är utlagda i schemat som gör att de anställda får fler långledigheter. Medlemsomröstningarna ger samma svar varje gång – fortsätt systemet!

Ladda ner senaste DA här!

Dagens Arbete finns nu som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Finanskrisen

Bortom all kontroll

BANKKOLLAPSENI morgon är det tio år sedan den amerikanska banken Lehman Brothers gick i konkurs. Paniken spred sig på världens börser och skapade massarbetslöshet. Ångrade någon i finansvärlden sig? Egentligen inte, enligt de spelfilmer och romaner som DA:s Rasmus Lygner plöjt.

1

”Vi tittade på varandra och förstod ingenting”

AnalysFinanskrisen för tio år sedan gav tron på helt fria marknader en törn. Världen undvek en ren depression genom en "ekonomiskpolitisk hjärt- och lungräddning i sista sekund", skriver DA:s Harald Gatu.

Riksdagsvalet 2018

”Nu krävs det öppenhet och ödmjukhet”

IF MetallIF Metalls ordförande Marie Nilsson anser att samarbete över blockgränserna är bästa sättet för att hålla Sverigedemokraterna utanför regeringsmakten.

”Många är missnöjda med de etablerade partierna”

PappersSå säger Mikael Lilja, Pappers vice ordförande, dagen efter valet. Han är inte nöjd, heller inte helt nedstämd: ”SD fick faktiskt färre röster än vad jag hade befarat, samtidigt som det gick lite bättre för S än jag tidigare hade trott.”

”Nu får Löfven visa vad han går för”

GSFörbundsordförande Per-Olof Sjöö menar att arbetarrörelsen under den här mandatperioden misslyckats med att visa för medlemmarna hur bra det går för Sverige. Han oroas över läget men tror att Stefan Löfvens förhandlarerfarenhet är ett "ess i skjortärmen."

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

”Jag var inte ens en hund i chefens ögon”

Sverige har fått ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. Wilder sov i sin arbetsgivares garage i fyra och ett halvt år.

1

”De utnyttjas av allt och alla”

DA FILMArbetsmiljöinspektör Thomas Österberg ser det laglösa svenska arbetslivet överallt. Hör honom berätta om hur människorna han möter bor – bland farliga ämnen, omgivna av råttskit och kackerlackor.

Besluten som skapade skuggsamhället

DA FILMEn rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. DA visar i en ny film hur bland annat slopade kontroller har lett till ökat fusk.

De stred mot solidariteten

DA HISTORIADe kallades ”svartfötter” av facket, arbetsgivarna sade ”arbetsvilliga”. Strejkbrytarna tog vilka jobb som helst och skyddades av polis och militär. Utifrån Bengt Ohlssons nya roman skriver DA:s Harald Gatu om den blodigaste tiden i svensk arbetarhistoria. Läs eller lyssna!

1
Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.

Nu har du chansen att välja rättvist

”Det är dags att välja vilket samhälle vi ska ha. Ett som dras isär eller håller ihop”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Rösta inte fram sämre villkor!

Krönika”Vi kan inte blunda för vilka konsekvenser ett regeringsskifte kan få för arbetslivet”, skriver GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Valet är nu – och det är ditt!

KRÖNIKA”Visst finns det brister i Sverige. Men den svartmålning som vissa partier gör av vårt samhälle i stort stämmer helt enkelt inte”, skriver Marie Nilsson, förbundsordförande för IF Metall.

Foto: Adam Daver

Här lagras valurnorna

ÖGONBLICKETPatric Steinvall drar ut de sista valboxarna från företagets lager till en lastbil som väntar.

Industriroboten dansar balett

20 streetdansare, 5000 liter vatten och så en tre meter hög industrirobot från ABB. På fredag är det premiär för en helt ny uppsättning av Stravinskijs balett "Våroffer", på Stadsteatern i Stockholm.

”Vill du förändra världen – ta jobb i industrin”

Val 2018Näringsminister Mikael Damberg hävdar att regeringen ökat självförtroendet i svensk industri. Han gläds åt fler jobb och bättre produktivitet, men menar att robotiseringen går för långsamt. Samtidigt kritiserar han Migrationsverket för utvisningen av ingenjörer.

Skorna av på tysta jättefabriken

ArbetsmiljöJobben har tryggats och arbetsmiljön har blivit bättre med mångmiljardinvesteringen på Östrand. Men en liten detalj har irriterat: Heltäckningsmattan i den nya driftcentralen.

”Din framtid står inte mot min”

”Din framtid står inte mot min. Tvärtom blir den större om fler är med och formar den”, skriver krönikören Daniel Mathisen, som har läst Fatemeh Khavaris bok ”Jag stannar till slutet”.

”Därför stöder facken S”

DEBATT”Det finns skäl till varför Svenskt Näringsliv uppvaktar Moderaterna och Sverigedemokraterna, det gynnar deras medlemmar. Det finns lika grundliga skäl till att LO-facken uppvaktar Socialdemokraterna. Det gynnar deras medlemmar”, skriver Thomas Lindell, som jobbar på Älvsbyhus och är förtroendevald i GS.

”Jag vill gå med i facket!”

ÖGONBLICKETKlockan är 12.04 på Stora Enso, Skutskär.

Återväxten i industrin

”Ungdomarna är sugna på att jobba”

NY UTBILDNINGNär äldre lämnar måste yngre ta över – annars stannar industrin. Det har man förstått i Gävle, där skolas morgon­dagens pappersarbetare.

En dag på bruket

BilddagbokDagens Arbete bad 16-åriga August Wieser att själv dokumentera en av sina första praktikdagar på Billerud Korsnäs.

Så blev Löfvens industrisatsning

VAL 2018Sverige ska bli ”världens ledande industrination”, sa socialdemokraterna inför förra valet. Högkonjunkturen har gjort att industrin går för fullt – men alla siffror pekar inte åt rätt håll.

1

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metalls ordförande Marie Nilsson på sina nya fabrik i USA i våras. ”En jäkla förolämpning mot oss”, säger Glenn Bergström, IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse. Företaget säger att det berodde på att det rådde sekretess i fabriken vid tillfället. 

”Låt dig inte förföras av högerns locktoner”

DebattTill valet 2006 bländades väljarna av löften om skattesänkningar, och frågan om a-kassan och välfärden kom i skymundan. Men Alliansen genomförde sin arbetarfientliga politik då, och kommer att göra det igen om de får chansen. Och nu tillsammans med SD, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Val uppåt väggarna

VAL 2018Nu råder valbudskapsfeber runt om i Sverige. DA visar hur affischerna historiskt gått från propaganda till ironi, hur både moderater och socialdemokrater lockat väljare med hjälp en cabriolet – och vem var egentligen Lennart?

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.