Industriarbetarnas tidning

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

17 april, 2019

Skrivet av

Stefan Larsson, klubbordförande för IF Metall på Nevs. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Nevs planerar för tvåskift i gamla Saab-fabriken i Trollhättan. I dag presenteras ett samarbete med tyska Sono som under åtta år ska tillverka 260 000 solcellsdrivna elbilar där.

– Det känns jätteroligt. Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Kinesiska Nevs övertog Trollhättefabriken för sju år sedan men har ännu inte kommit igång med någon fullskalig produktion av elbilar. I dag är produktionspersonalen sysselsatt med att huvudsakligen tillverka underreden till Nevs kinesiska fabrik.

Läs ocksåNevs siktar på 2020

Dagens besked är därför mycket välkommet, säger Stefan Larsson.

– Kanonbra, helt enkelt. Riktigt skoj.

Samarbetet med det Münchenbaserade innovationsföretaget Sono innebär att cirka 43 000 bilar årligen ska produceras i Trollhättan. Den volymen förutsätter tvåskiftsarbete och nyanställningar.

– Vi har ännu inte hört hur många som kommer att behövas i produktionen, säger Stefan Larsson.

Läs ocksåNevs får nya ägare

Bilmodellen som kommer att tillverkas kallas Sion. Den är utrustad med 248 solceller och lämpar sig bäst för stadstrafik och delningstjänster, enligt företaget. Att Sono väljer Nevs i Trollhättan som partner beror på ”den erfarna personalen och flexibla produktionskapaciteten” som finns i fabriken.

Inget har hittills sagts när produktionen ska starta.

Drömmen om att komma tillbaka

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Drönarbild över marken som förbereds för bygget av Northvoltfabriken

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Landskrona missar elbilarna

Elbilsföretaget Uniti skulle skapa hundratals jobb i Landskrona, nu öppnar man i stället en produktionsanläggning i England. Om det blir någon skånsk tillverkning är i dagsläget osäkert.

Här kan industri­arbetare lära känna nyaste tekniken

På lärfabriken i tyska Bochum får industriarbetare fundera på hur tekniken bäst kan anpassas till arbetsplatsen och människorna.

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Deras teknik får bilarna att köra själva

Självkörande bilar – science fiction eller närmare än vi tror? I Vårgårda tillverkas komponenter till bilar som kan göra mer och mer på egen hand. DA frågar experten om självkörande bilar och visar var teknikutvecklingen befinner sig idag.

Eberspächer varslar 450 personer

Storföretaget Eberspächer i Nyköping varslar 450 av sina tillsvidareanställda. Under eftermiddagen hölls ett stormöte på företaget där de anställda informerades. Anledningen till varslet är enligt företaget att en storkund valt en annan leverantör av avgasreningssystem, skriver Södermanlands Nyheter. Tidigast i mitten av 2020 ska de anställda lämna företaget. Av de varslade är cirka 350 arbetare […]

TEKNIKSNURR VÄNTAR. Fordonsindustrin står inför en ny revolution där ledorden är elektrifiering, självkörning och uppkoppling. Bilden från Volkswagen i Wolfsburg. Foto: Lars Pehrson / TT NYHETSBYRÅN

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

Fordonsindustrin har dignande orderböcker, men utmanas av ett kommande snabbt och dramatiskt teknikskifte. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

Arbetsrätt Striden om las

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.