Industriarbetarnas tidning

När fabriken invaderas av fiender

30 oktober, 2019

Skrivet av Ricardo Burrows

Industrin i tv-spel. Smältugnar, kraftstationer och maskinverkstäder. Ibland hämtar tv-spelen inspiration från välkända fabriksmiljöer.

Gult och svart om vartannat. Varning för fysisk fara. Den som inte känner till den innebörden innan sista banan i tv-spelet Sonic the hedgehog blir snart varse om den. I en ohygglig fart tvingas spelaren veva sig igenom hinder bestående av både hydraulpressar och sågklingor. Ansvarsfullt markerat med gulsvart varningstejp.

Industrin har alltid haft en stark närvaro i spelens virtuella världar. Från en något overklig tolkning av en kemifabrik i Sonic the hedgehog år 1991, till dagens mer övertygande avbildning av en maskinverkstad i Teheran i spelet Battlefield 3. Fabriksbanor har under åren fått en näst intill mytomspunnen plats i tv-spelen.

Hårdvaran var begränsad på 80- och 90-talen. Och spelutvecklare blev tvungna att jobba med ett fåtal färger och ett visst antal punkter, pixlar, på skärmen samtidigt. Spelen följde också för det mesta samma formel. Klara
nivån genom att ta dig från A till B, och undvika fiender och hinder på vägen. Industrin med dess raka linjer och spartanska inredning var lätt att avbilda. Samtidigt som den är fylld av rörliga delar och potentiella faror.

Final Fantasy.

De tidiga fabriksbanorna uppstod av ren nödvändighet. Det fanns sällan någon djupare tanke om vad det var för typ av industri eller vilket företag som anlagt den. Det var bara ännu en utmaning som skulle bemästras.

I takt med att hårdvaran utvecklades så mognade även tv-spelen som berättarform. Industriestetiken följde med. Men nu blev industrierna också en viktig del av narrativet. I det japanska rollspelet Final Fantasy 7 iklär man sig rollen som en ekoterrorist som ska stoppa energiföretaget Shinra Inc vars förbrukning av jordens resurser hotar att leda till dess undergång.

Och i spelet Half-Life måste Gordon Freeman, som jobbar för det mystiska industriföretaget Black Mesa fly undan sin arbetsplats som invaderats av utomjordingar.

Till en början enbart med hjälp av en kofot.

Nier: Automata.

Final Fantasy 7 och Half-Life var två banbrytande spel. De gjorde sina världar levande genom att fylla dem med en historia, och genom att ge platser som industrin ett syfte. Till den grad att jag känner två personer som förevigat det skurkaktiga Shinra Inc, respektive Black Mesa med bläck.

Industrin är sällan verklighetstrogen i den virtuella världen. Men det finns få konstformer som hämtat inspiration från den lika friskt som tv-spelen.

I dag kan du köra gaffeltruck i Forklift Simulator 2019 eller slåss mot robotar i dystopiska industrimiljöer i spelet NieR: Automata.

Eller så kan du helt enkelt bygga din egna lilla tillverkningsfabrik i spelet Factorio.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Julens bästa kulturklappar

Julens bästa kulturklappar

Sällskapsspel, böcker, tid – eller ett gåvokort för fem fotbollslag i Kenya. Kolla in våra förslag till under-granen-presenter som inte kostar skjortan.

Pixlar som slår i magen

En tilltufsad figur rör sig utmed stadens gator och avenyer. När solen når över horisonten bryter morgonljuset oregelbundet runt siluetten, bildar fladdriga skuggor på asfalten. Nattens kyla har slagit rot långt in i märgen, tycks omöjlig att undfly. Magen svider av hunger. Det är du. I spelet ”Hobo: Tough Life, utvecklat av den tjeckiska spelstudion […]

Nya vinklar på Palme och Sträng

Nya vinklar på Palme och Sträng

När Olof Palme uppmärksammas gäller det nästan alltid mordet. Men Palme, tillsammans med Gunnar Sträng, var med och skapade välfärdslandet Sverige. Journalisten Lennart Lund tipsar om böcker som ger nya perspektiv på dem båda.

Litterär pandemi för karantänsoffan

Litterär pandemi för karantänsoffan

I tusentals år har pandemierna och farsoterna dragit genom litteraturen och lämnat lidande och död i sina spår – men även en stor portion kärlek och framtidstro. Dagens Arbete ger dig tipsen till karantänsoffan.

Det nya ljudet från Bakersfield

Det nya ljudet från Bakersfield

Miljoner fattigbönder tvingades fly sina hem och samlades i nödtorftiga läger. I dessa utanförskapsområden växte den amerikanska arbetarklassen­s musik fram: en modern, uppkäftig country and western.

Deckarklassiker i nya kläder

Deckarklassiker i nya kläder

Omvärlden förändras, deckargåtan består. De riktigt bra kriminalhistorierna kan leva långt efter författarens död. DA:s deckarexpert Lennart Lund dyker ner i floden av nyutgivna klassiker.

Tre julskivor som inte frestar på

Tre julskivor som inte frestar på

Nu är det julmusik i var butik, ofta samma bjällerklang överallt. DA:s Marie Edholm väljer tre julskivor som inte frestar på.

En eldig svensk historia

En eldig svensk historia

Vedspisar och pinnstolar. De fanns där i stugorna, till synes självklara inslag bland trasmattor och kopparkittlar. Ingen har berättat deras historia – förrän nu.

Sväng dina lurviga – dansplågorna går igen!

Sväng dina lurviga – dansplågorna går igen!

Vi som har fyllt 40 hade fågeldansen och Lambada. Dagens ungdom hittar inspiration på helt andra håll. Eller? Hur nytt är det egentligen att flossa, dansa flapper och take the L?

Datorspel som tar tid och berör

Datorspel som tar tid och berör

Den nya vågen av datorspel innehåller inte bara kickar, här görs också stor sak av livets måsten: äta, sova och spara ihop pengar till tågbiljetten.

Nya gymnasielagen

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Hundratals unga ensamkommande måste hitta fasta jobb innan jul för att få stanna i Sverige. Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) tycker att Sverige varit generösa mot gruppen – men föreslår nu vissa lättnader på grund av pandemin.