När fabriken invaderas av fiender
Smältugnar, kraftstationer och maskinverkstäder. Ibland hämtar tv-spelen inspiration från välkända fabriksmiljöer.
Industriarbetarnas tidning
26 mars, 2021
Skrivet av Rasmus Lygner
Nästa generation Banbrytande ljussättning och nästan obefintliga laddningstider kan förändra hur tv-spel ser ut och fungerar. Förhoppningarna efter att Xbox Series X och Playstation 5 lanserades i november är stora.
Microsoft och Sony lanserar sina konsoler i två olika versioner, en billigare och en dyrare.
Microsoft: Xbox Series X och Xbox Series S
Xbox Series X har kraftigare prestanda och mer lagringsutrymme, medan Xbox Series S är något billigare.
Pris: 5 695 / 3 595 kronor
Sony: Playstation 5 med/utan skivläsare
Modellerna är identiska sett till prestanda och lagringsutrymme, men den billigare av dem saknar skivläsare.
Pris: 5 990 / 4 990 kronor
Spelindustrin har sett ett rejält uppsving under coronakrisen. Nintendo har sålt som aldrig förr och intresset för Microsofts och Sonys nya tv-spelskonsoler har varit rekordstort. Nästan överallt tog de slut långt innan de nådde butikerna. Än så länge är det svårt att över huvud taget få tag på en konsol i Sverige.
Både Microsofts Xbox Series X och Sonys Playstation 5 innehåller teknik som potentiellt kan förändra hur moderna tv-spel fungerar och ser ut.
I Marvel’s Spider-Man: Miles Morales till Playstation 5 används den nya tekniken på ett övertygande sätt. Manhattans skyskrapor ter sig som stora speglar och den vita snön lyser upp staden underifrån. Anledningen är det som på engelska benämns som ray tracing – lite trubbigt översatt till strålspårning – en teknik för att beräkna hur ljusstrålar beter sig.
Om en 3D-grafiker tidigare behövde placera ut ljuskällor i ett rum för att skapa effekten av att solljus lyser in genom fönstret, är det numera möjligt att beräkna hur samma solljus faktiskt lyser upp rummet. Kanske reflekteras solstrålarna i spegeln bredvid sängen, i det vita gipstaket och i glaset med vatten på skrivbordet?
Mest uppmärksammat är kanske övergången från traditionella hård-diskar till så kallade SSD-diskar.
I praktiken betyder det redan nu kraftigt förbättrade laddningstider, och i teorin kan det förändra vilka typer av spel som är möjliga att utveckla.
Många av dagens spel utspelar sig i öppna världar. Du som spelare kan röra dig fritt, välja vart du vill gå och vad du vill göra – helt utan begräsningar. En halvsanning: begräsningarna finns, men utvecklarna har blivit duktiga på att dölja dem.
Spelen har inte kunnat ladda in nya miljöer tillräckligt snabbt. Det är förklaringen till att bergen i horisonten har varit täckta av dimma och att du har fått vänta länge i hissar, för att ta två exempel.
Vad det handlar om är förtäckta laddningstider, ett sätt att portionera ut världen i mindre delar. Med de nya SSD-diskarna kommer det här, åtminstone på papperet, inte längre att vara nödvändigt. Öppna spelvärldar kommer verkligen att vara öppna, befriade från både laddningstider och osynliga väggar.
Mycket ligger fortfarande i framtiden, men att tv-spel utformas efter hårdvarans möjligheter har alltid varit mer regel än undantag.
Steget från 2D-grafik till 3D-grafik gav oss Super Mario 64, som lade grunden för hur du rör dig i en virtuell 3D-värld, medan realistisk fysik ett par år senare skapade större interaktivitet i spel som Half-Life 2. Om de nya konsolerna är ett lika stort steg framåt återstår att se.
En ny generation spelkonsoler ställer alltid frågan: är det värt att uppgradera redan nu eller bör du vänta?
Såväl Microsoft som Sony har sagt att de kommer att fortsätta stödja de äldre konsolerna åtminstone ett par år. Övergången mellan den nuvarande generationen och nästa kommer därmed att bli ovanligt lång. Du kan alltså spela de senaste storspelen, till exempel förra årets Call of Duty eller Assassin’s Creed, på konsolen som du redan har hemma.
Svaret, för de allra flesta, är att det lönar sig att vänta. Spelutvecklare behöver tid att lära sig den nya hårdvaran och därför är det först om ett par år som de kommer att kunna nyttja tekniken fullt ut.
Synd att spelkonsolerna är så dyra och inte kan spela bluray – skivor också.
Men som någon sa: man kan inte få allt. Det hade varit kul att äga en sådan box annars.