Industriarbetarnas tidning

Nya reseavdraget – blir du en vinnare eller förlorare?

27 december, 2021

Skrivet av

KOLL PÅ Regeringen vill göra reseavdraget bättre och enklare att förstå. Men hur kommer det nya reseavdraget att se ut i verkligheten, och vem är det som tjänar mest på ändringen?

”Skattelättnaden ska på ett bättre sätt gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar, och samtidigt vara enklare än nuvarande system.” Det sa dåvarande biträdande finansministern Åsa Lindhagen när förslaget presenterades i slutet av oktober. Illustration: Rebecca Elfast

Vad är det som förändras?

Det nya förslaget är baserat på avstånd och inte på tid som det varit tidigare. Det kortaste tillåtna avståndet för att få ta del av skattereduktionen är tre mil. Det kommer inte heller att ha någon betydelse hur du tar dig till jobbet.

När det gäller bilkörning tar man bort villkoret om en tidsvinst på två timmar för att få göra avdrag, liksom kravet på att endast utgifter över 11 000 kronor får räknas in. För att ta del av skattereduktionen kommer man att behöva ha minst 30 resdagar om året och man kan göra avdrag för upp till 210 resdagar per år.

Vilka avstånd är det som gäller?

Den skattereduktion som nu föreslås är 50 öre per kilometer – eller fem kronor per mil. Den börjar gälla om avståndet för resan överstiger 30 kilometer enkel väg i storstadskommuner, och om den överstiger 15 kilometer i övriga kommuner, räknat på kortast möjliga körsträcka med bil mellan hemmet och arbetsplatsen.

Sedan tillkommer det en övre gräns på 80 kilometer. Om du har nio mil till jobbet får du alltså bara skattereduktion för åtta av dessa.

Vilka är det som påverkas?

De som kommer att spara mest är de som väljer billiga färdmedel, som att samåka eller cykla, eller som kan resa med kollektivtrafik. Enligt finansdepartementet uppskattas runt 1 160 000 personer kunna ta del av skattereduktionen år 2023, vilket är 260 000 fler än de som tar del av reseavdraget i dag.

För dem som inte kan samåka och som behöver ta sin egen bil till jobbet kan ändringen bli till det sämre. Om man till exempel tjänar 26 000 kronor i månaden, behöver pendla 25 kilometer enkel väg för att komma till jobbet, inte bor i någon storstadskommun och pendlar 210 dagar om året, så hade man tidigare fått ut 2 696 kronor per år. Med det nya förslaget blir summan i stället 2 100 kronor per år. Och ju längre sträcka man har till jobbet, desto större blir skillnaden.

När börjar det att gälla?

Ursprungsplanen var att det nya reseavdraget skulle ha börjat gälla redan den 1 januari 2021 men det sköts fram på grund av pandemin. När förslaget nu går ut på remiss ska finansdepartementet ha fått in svar senast i januari 2022 för att lagändringarna ska kunna börja gälla tidigast den 1 januari 2023. Det är alltså först i deklarationen 2024 som man kommer att börja se förändringarna.

Lika för alla

Enligt förslaget ska reseavdraget inte längre vara ett avdrag, utan en skattereduktion. Det innebär att det inte längre är baserat på din inkomst. En person med högre inkomst får generellt sett en större skattelättnad av ett avdrag än någon som har lägre inkomst. En skattereduktion har i stället ett fast värde som är lika för alla.

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Hur mycket kostar vårt nya tak?

Hur mycket kostar vårt nya tak?

En läsare ska lägga om taket på huset och vill veta vad som blir kvar att betala efter rotavdraget. Privatekonomen Annika Creutzer reder ut.

Många orsaker till det skenande elpriset

Många orsaker till det skenande elpriset

Ekonomin återhämtar sig och då behövs mer el. Men energisystemet hänger inte med. Vi följde elens väg fram till uttaget för att reda ut hur priset sätts.

Bli pigg inför arbetspasset

Bli pigg inför arbetspasset

Mörka tiden är här. Sömnforskaren Arne Lowden tipsar om hur du tar dig genom den.

”Nämen, om man skulle välja bort att slita ut sig”

”Nämen, om man skulle välja bort att slita ut sig”

Man kan förstås säga att jag kan utbilda mig och ta ett jobb med bättre lön och på så sätt höja pensionen. Men Sverige skulle må ganska dåligt om alla som jobbade inom exportindustrin bytte jobb, skriver industriarbetaren Marcus Raihle.

Hur mycket får jag tjäna på loppis?

Hur mycket får jag tjäna på loppis?

Sommaren är högtid för loppisar och auktioner. Men hur mycket får du egentligen tjäna på loppisförsäljning utan att behöva betala skatt? DA:s ekonomiexpert Annika Creutzer reder ut.

Så larmar du om problemen

Så larmar du om problemen

Koll på Sverige har ett av världens bästa skydd för visselblåsare – om du är offentligt anställd. För privat anställda som vill kontakta media är situationen betydligt krångligare. Journalister får aldrig avslöja källor Alla som kontaktar en journalist och ber att få vara anonyma har rätt till källskydd. Rätten att vara anonym regleras i grundlagen […]

Kan jag vägra att ta sprutan?

Kan jag vägra att ta sprutan?

Kan arbetsgivaren kräva att man vaccinerar sig mot covid-19 och har man rätt att göra det på arbetstid? Vi bad arbetsrättsjuristen Henric Ask reda ut allt du behöver veta.

Lättare att få full ersättning

Lättare att få full ersättning

Blir du sjuk av jobbet är det från årsskiftet lite lättare att få pengar.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Hur funkar nya reseavdraget?

Det talas om ett nytt reseavdrag. Vad innebär det och från när ska det gälla?

DA granskar skuggsamhället

Sverige har ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. De arbetar för löner långt under de som svenska arbetare skulle acceptera och är mycket utsatta.

Stats­ministerns städerska: Den som pratar förlorar jobbet

Städerskans arbetsliv innan hon kom till statsministerns villa kantas av skällsord, hot och oärliga chefer. Här är hennes version. Om hur det är att jobba som papperslös i Sverige.

Bortstädad: Mannen som försvann

Han kom från Mongoliet, skadades allvarligt. Och försvann från landet. Han är bara en av många som mist eller nästan mist sitt liv i Sveriges nya laglösa arbetsliv.

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.

”Jag var inte ens en hund i chefens ögon”

Sverige har fått ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. Wilder sov i sin arbetsgivares garage i fyra och ett halvt år.

Här är delegationen som ska stoppa brott i arbetslivet

Ola Pettersson, chefsekonom på LO, blir ordförande för regeringens satsning mot arbetslivskriminalitet. I dag presenterade arbetsmarknadsministern delegationen.  

”Hon jobbade 60 timmar i veckan – utan lön”

Kvinnorna i skuggsamhället är utsatta. DA:s Elinor Torp berättar om utpressning, uteblivna betalningar, skador och löner som inte går att leva på.

Arbetsgivaren som ville vara laglig

Anto försökte göra rätt. Men konkurrerades ut av kriminella. Bolaget som anlitat hans firma var skyldigt honom miljoner. Svensk domstol lyfte inte ett finger, vittnar han om. Skulderna växte. Än i dag har Anto svårt att höra ljudet av kuvert som öppnas.

”Kriminella arbetsgivare måste bort”

Arbetslivskriminaliteten har fått politisk uppmärksamhet. På kort tid har många med makt vaknat, skriver Dagens Arbetes Elinor Torp.