Sugen på en öl? Se då till att dricka upp den.
Att betala alkoholskatten är ingen garanti för att få svepa det immiga glaset. Nu går det nämligen inte längre att bara hänvisa till EG-rätten.
Särskilt inte om det handlar om 108 liter vin, 236 liter starköl, 3,4 liter spritdrycker och 760 cigaretter.
Det gjorde det för mannen som hyrde en transportör för att få sina varor hem till Sverige. Men lastbilen fastnade i tullen i Helsingborg. Ett dokument saknades. Därmed beslagtogs alkoholen.
Det hade inte mannen räknat med. Kvickt betalade han in alkoholskatten på 762 kronor. Men det hjälpte inte. Tullverket konstaterade att han inte hade införseltillstånd enligt alkohollagen. Att mannen hävdade att alkoholen var för eget bruk gjorde ingen skillnad. Därtill hade han anlitat en transportör i stället för att själv ta varorna till Sverige.
Den vid det här laget törstige mannen drev saken till domstol där han hänvisade såväl till EG-rätten som att införseln varit privat. Men länsrätten i Skåne gav Tullverket rätt. Kommersiell införsel, löd domen.
Alkoholen blev nu ett fall för kammarrätten. I ett nytt försök att blidka makterna sa sig nu mannen vara villig att föra ut alkoholen till ett annat EG-land. Men kammarrätten gick på samma linje som länsrätten och Tullverket och sa nej.
Dessutom konstaterades att de svenska reglerna om begränsningar av rätten att föra in alkohol i Sverige inte längre strider mot den befintliga EG-rätten.
Den svenska lagen har sammanjämkats med den europeiska.
Det betyder att du inte ska skjuta upp till i morgon det du kan göra i dag. Och ska du dricka, se till att dricka ur. Helst på plats.
Ska du transportera, kör själv.
Detta eftersom den svenska lagen om alkohol numera överensstämmer med EG-rätten.






































































