Nu blir det hårdare tag mot arbetsmiljöbrott. Från och med i morgon skärps reglerna för företagsbot. Böterna blir högre och lättare att utdöma.
– Det känns jättebra, kommenterar Roger Forsberg, huvudskyddsombud på SSAB i Luleå.
Allt för få arbetsplatsolyckor leder till fällande domar. Det har facket tyckt länge och krävt skärpningar av lagen. I oktober förra året lämnade verkstadsklubben på SSAB i Luleå över en budkavle med krav på tuffare tag mot arbetsmiljöbrott till justitieminister Thomas Bodström.
– Det har varit ett väldigt tryck i frågan underifrån. Vår budkavle undertecknades av klubbar som totalt motsvarar 250 000 medlemmar, säger Roger Forsberg, huvudskyddsombud på SSAB i Luleå.
Justitieministern lovade att lagen skulle skärpas, och i morgon går den efterlängtade lagändringen igenom. Då blir reglerna för företagsbot lättare att använda, vilket innebär att själva företaget kan straffas i stället för enskilda personer.
– De nya reglerna är helt i linje med de krav vi drivit, säger Roger Forsberg.
Ändringarna innebär att det inte längre krävs att brottsligheten är allvarlig för att företagsbot ska kunna utdömas och det maximala bötesbeloppet höjs från tre till tio miljoner. Det införs också en ny möjligt att ge företagsbot genom strafföreläggande om det inte rör sig om böter på mer än 500 000 kronor. Det betyder att åklagaren kan ge företaget böter utan att väcka åtal.
Roger Forsberg tror att de nya reglerna innebär att fler straffas för arbetsmiljöbrott i framtiden.
– Det tror jag helt klart. Nu behöver man inte söka efter en enskild person som är ansvarig i något led, och det är det man oftast misslyckats med tidigare. Kan man bara konstatera att företaget brutit mot arbetsmiljölagstiftningen kan man nu utkräva företagsbot.
Fakta: Andra nya lagregler som gäller från den 1 juliFörbud mot att missgynna föräldralediga. Arbetsgivaren måste bevisa att han inte missgynnat om tvist uppstår. Om en föräldraledig sägs upp börjar inte uppsägningstiden löpa förrän den anställde är tillbaka från ledigheten.Höjt tak för sjukpenning och föräldrapenning. Taket för den sjukpenninggrundande inkomsten höjs från 24 800 till 33 000 kronor per månad.Lägstanivån för föräldrapenning höjs från 60 till 180 kronor per dag.Nya regler för a-kassornas behandling av personuppgifter. Den som fått a-kassa blir återbetalningsskyldig om han eller hon i efterhand får lön eller ekonomiskt skadestånd för samma tidsperiod.
Reglerna ovan är ett urval. Samtliga nya lagar finns på regeringens hemsida: /wp-content/uploads/importedmedia/363b3a8e.pdf







































































