50 anställda får gå på Volvo – tar in bemanning
I torsdags gjorde över 50 visstidsanställda sin sista dag på Volvo Lastvagnar i Umeå. Varför? De vet de inte riktigt själva.
Industriarbetarnas tidning
56 procent av de 915 sa ja till ett krisavtal vid Volvo Lastvagnar i Umeå. Det blev klart på måndagen sedan omröstningen avslutats på morgonen. 43,5 procent sa nej.
– Jag hade på känn att en majoritet skulle bli ganska knapp, säger William Frank, IF Metall-klubbens ordförande. Det bästa hade varit en tydlig övervikt.
Avtalet kan innebära som mest 80 procents arbetstid till 92 procents lön.
– Vi har i tre stora varsel dränerats på styvt 1 000 anställda under den här perioden. Och anställda har under tiden förlorat ob när skiftformen förändrats, man har tappat semesterlön och pensionspengar. Så visst är det här kännbart.
Klubben och ledningen ska sätta sig ned och komma överens om hur avtalet bör hanteras, hur stoppdagarna ska förläggas och annat.
– Jag hoppas vid Gud att det inte bara är vi utan även övriga som nu drar sitt strå till stacken, säger William Frank, apropå kostnadsneddragningarna i företaget.
Och senaste varslet från 22 april som berörde 320 kollektivanställda dras tillbaka?
– Ja, skulle de inte dra tillbaka varslet borde ledningen syssla med något helt annat i fortsättningen.
915 av 1 036 röstberättigade deltog i omröstningen. ”Ett så kraftigt röstdeltagande som 88 procent är imponerande”, skriver klubben på sin hemsida: volvoklubben.se
Volvo-klubben har strävat efter att föra en öppen dialog med medlemmarna. Något också allmänheten har kunna följa. På hemsidan har diskussionen tidvis varit rejält frustrerad.