Industriarbetarnas tidning

Ja till krisavtal vid Volvo Lastvagnar i Umeå

22 juni, 2009

Skrivet av KJELL JOHANSSON

56 procent av de 915 sa ja till ett krisavtal vid Volvo Lastvagnar i Umeå. Det blev klart på måndagen sedan omröstningen avslutats på morgonen. 43,5 procent sa nej.

– Jag hade på känn att en majoritet skulle bli ganska knapp, säger William Frank, IF Metall-klubbens ordförande. Det bästa hade varit en tydlig övervikt.

Avtalet kan innebära som mest 80 procents arbetstid till 92 procents lön.

– Vi har i tre stora varsel dränerats på styvt 1 000 anställda under den här perioden. Och anställda har under tiden förlorat ob när skiftformen förändrats, man har tappat semesterlön och pensionspengar. Så visst är det här kännbart.

Klubben och ledningen ska sätta sig ned och komma överens om hur avtalet bör hanteras, hur stoppdagarna ska förläggas och annat.

– Jag hoppas vid Gud att det inte bara är vi utan även övriga som nu drar sitt strå till stacken, säger William Frank, apropå kostnadsneddragningarna i företaget.

Och senaste varslet från 22 april som berörde 320 kollektivanställda dras tillbaka?

– Ja, skulle de inte dra tillbaka varslet borde ledningen syssla med något helt annat i fortsättningen.

915 av 1 036 röstberättigade deltog i omröstningen. ”Ett så kraftigt röstdeltagande som 88 procent är imponerande”, skriver klubben på sin hemsida: volvoklubben.se

Volvo-klubben har strävat efter att föra en öppen dialog med medlemmarna. Något också allmänheten har kunna följa. På hemsidan har diskussionen tidvis varit rejält frustrerad.

Du kanske också vill läsa…

50 anställda får gå på Volvo – tar in bemanning

50 anställda får gå på Volvo – tar in bemanning

I torsdags gjorde över 50 visstidsanställda sin sista dag på Volvo Lastvagnar i Umeå. Varför? De vet de inte riktigt själva.  

Stoppa slakten i Ukraina

Stoppa slakten i Ukraina

Skjut inte på våra arbetande vänner i andra länder, skriver 300 fackmedlemmar på Volvo Lastvagnar i Umeå.

”Jag fick samtal från arga medlemmar”

”Jag fick samtal från arga medlemmar”

I sista stund nådde IF Metall en lösning med medicinteknikföretaget Cytiva. Men medlemmar hörde av sig och tyckte att förbundsjuristen Darko Davidovic hade förstört för dem.

Vad jag ska kramas när det här är över

Vad jag ska kramas när det här är över

Johan Airijoki: Efter pandemin vill jag gå loss med kindpussarna.

Facket stängs ute på Cytiva

Facket stängs ute på Cytiva

Facket portas från möten. Medlemmar får varningar. Skyddsombud stängs ute. Industriarbetare vägras flextid. På bioteknikföretaget Cytiva i Umeå pågår sju olika konflikter varav tre är på väg till Arbetsdomstolen.

Samhall i Umeå:  Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Samhall i Umeå: Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Andreas Zittra, områdeschef och affärschef på Samhall i Umeå, svarar på kritiken om bristande skyddsutrustning och utbildning för de anställda.

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Per har ett medfött hjärtfel. I åtta år har han försökt få Samhall att satsa på att utbilda de anställda i hjärt- och lungräddning.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

14.39 Obbola, Umeå

14.39 Obbola, Umeå

14.39 Obbola, Umeå.

Låg lön skäl att lämna skogen

Låg lön är ett tungt skäl för skogsmaskinförare att lämna sin bransch. Jobbet upplevs också som ensamt. Det visar ett examensarbete vid SLU i Umeå. Det är arbetsmiljön, skogen, som lockar folk att bli skogsmaskinförare. Och att de där kan använda sitt kunnande på ett effektivt och miljövänligt sätt. En annan fördel med jobbet är […]

Avtal 2023

Facken säger nej till första avtalsförslaget

Facken säger nej till första avtalsförslaget

”Nivåerna måste upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

”Det är vår tur att få det bättre”

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Många minns hur en kraschad bank på andra sidan jordklotet kan stoppa produktionen och skicka ut tusentals i arbetslöshet. Är det annorlunda den här gången?

Så lyckades tyska facket få högre löner

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Missnöje med lågt lönekrav

Missnöje med lågt lönekrav

Inflationen äter upp löneökningarna. På industrier runt om i landet frågar sig många: Varför är det vi arbetare som ska ta smällen?

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.

NATTENS ARBETE

Pusslet går ihop tack vare nattis

Pusslet går ihop tack vare nattis

Allt färre kommuner erbjuder barnomsorg som har öppet på kvällar och nätter. Men gjuteriarbetaren Jenny Fredin har haft tur. ”Tack vare nattis. Annars vet jag inte hur det hade gått”, säger hon.

Trettio år av sent sällskap

Trettio år av sent sällskap

En del har musik i öronen när de jobbar. Andra har Karlavagnen.

Här är bästa nattkäket

Här är bästa nattkäket

Skift- eller nattarbete? Forskaren Maria Lennernäs Wiklund tipsar om vad du bör äta – och när.

Hur ska skiftgåtan lösas?

Hur ska skiftgåtan lösas?

På en skiftlagsträff i Skoghall försöker man skruva till det perfekta schemat. Kan man ha dygnet runt-drift utan att det går ut över de anställdas hälsa? Sveriges ledande forskare har svaret.

Så skapas det bästa skiftschemat

Så skapas det bästa skiftschemat

Du riskerar hälsan när du jobbar skift. Men det finns en effektiv lösning: arbetstidsförkortning.
Det anser Göran Kecklund, professor vid stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Vad händer i kroppen vid nattjobb?

Vad händer i kroppen vid nattjobb?

Hur påverkas kroppen – och knoppen – när man är vaken på natten? DA:s expert reder ut det du behöver veta om återhämtning, dygnsrytm och den biologiska klockan.

Pappers­arbetaren drev igenom nattis i Hudiksvall

Pappers­arbetaren drev igenom nattis i Hudiksvall

Alla föräldrar borde ha lagstadgad rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid. Det tycker både röda och blå i riksdagen. Men där får de inget gehör.

Kvällsjobb i skogen – inget för mörkrädda

Kvällsjobb i skogen – inget för mörkrädda

I dag jobbar många maskinförare tvåskift. Arbetet är detsamma kvällstid, men känslan en annan. Mats Lind och Patrik Olson kör utanför Skinnskatteberg en mörk och snöfri kväll i februari.

”Vi kommer hitta andra livsformer”

”Vi kommer hitta andra livsformer”

Mekanikern Jim Gage har byggt teleskop och konstruerat maskiner som gör att han kan fotografera och filma fenomen i rymden.

Nattens rytm

Nattens rytm

Ulf Isacson började att fotografera när han arbetade som taxichaufför. Bilderna i reportaget är från hans bok Jag valde bort dagen.