50 anställda får gå på Volvo – tar in bemanning
I torsdags gjorde över 50 visstidsanställda sin sista dag på Volvo Lastvagnar i Umeå. Varför? De vet de inte riktigt själva.
Industriarbetarnas tidning
Låg lön är ett tungt skäl för skogsmaskinförare att lämna sin bransch. Jobbet upplevs också som ensamt. Det visar ett examensarbete vid SLU i Umeå.
Det är arbetsmiljön, skogen, som lockar folk att bli skogsmaskinförare. Och att de där kan använda sitt kunnande på ett effektivt och miljövänligt sätt.
En annan fördel med jobbet är att maskinförarna kan ta egna initiativ. De arbetar självständigt med möjlighet till flexibilitet.
Men självständigheten har också en baksida, visar undersökningen. Arbetet kan kännas ensamt. Det är främsta skälet till att lämna yrket, som i och för sig väldigt få gör.
Varje år lämnar 1,4 procent av maskinförarna sitt jobb. Det är betydligt lägre än genomsnittet för alla yrken.
Många förare arbetar tvåskift. De möts och säger hej vid maskinen och tycker att de sällan får någon uppmuntran. De känner sig inte sedda och de får för lite information.
Dagens låga lönenivå är också en viktig orsak till att lämna branschen, visar undersökningen.
Undersökningen innehåller två studier som gjorts bland blivande och aktiva skogsmaskinförare av Karin Valinger och Emelie Bergquist vid Skogs- och lantbruksuniversitet, SLU, i Umeå.