Industriarbetarnas tidning

Framtid fylld med möjligheter och risker

27 januari, 2010

Skrivet av

DA-ANALYS I dag kom Victor Muller till Trollhättan som Saabs räddare och nye ägare. I dag börjar ett nytt kapitel för Saab. Framtiden är här med både möjligheter och risker.

Victor Muller och Spyker går in i Saab med förhållandevis ganska lite kapital. 500 miljoner kronor i kontanter. Småslantar för en modern bilfabrik.

Resten av köpeskillingen – 2,3 miljarder kronor – får General Motors i form av dels kontanter ur kassan, dels preferensaktier. De senare fungerar som ett lån. GM tar betalt för redan genomförda investeringar. Pengarna återbetalas med ränta. Och de pengarna är GM garanterade vid en eventuell konkurs.

GM har sett till att skaffa sig hängslen och livrem. Att lilla Saab nu tas över av ännu mindre Spyker är förstås en chansning.

För Saab väntar en ovan men spännande resa från att vara ett halvt bortglömt och misshandlat dotterbolag till att bli ett spetsbolag. En omställning som borde väcka drömmar i Trollhättan.

Möjligheterna finns, även om det blir oerhört tufft. Detta måste till:

1. Säljorganisationen: Bilarna måste kunna säljas. Att tillhöra en stor säljorganisation garanterar inte automatiskt fler sålda bilar. GM misslyckades kapitalt med att öka Saabs försäljning i USA. Saabs toppår på den amerikanska marknaden är fortfarande från 1986 då Saab ännu var svenskägt. Viktigast för Saab är att de måste hitta de marknader där de kan ta betalt för bilen.

2. Affärsplanen: Den är noggrant granskad och bedöms som hållbar. Återstår att den kan följas och att bilarna levereras och utvecklas i den takt som planen anger. Då blir Saab lönsamt vid en produktion på 100 000 bilar om året. 2007 tillverkades över 130 000 och den årstakten höll man fram till utbrottet av finanskrisen.

3. Teknologin: Saab måste befinna sig i den tekniska framkanten, bland annat när det gäller hybrider, ny batteriteknik med mera. Tar man in mer av avancerad teknik i bilarna – då kan man också ta bättre betalt.

4. Varumärket: En av Saabs främsta tillgångar solkades ner av samarbetet med Opel. Många trogna och tidigare lojala kunder flydde Saab när de tyckte att det var för mycket Opel under huven. Som eget bolag har Saab chansen att stärka varumärket.

5. Nyanställningar: I dag är bemanningen på minimal nivå. Det går inte att leverera bilar enligt affärsplanen med den bemanningen. Saab måste nyanställa, minst 500 personer, för att takta upp produktionen.

Men det finns naturligtvis ett otal risker. Här är några:

1. Förseningar: Affärsplanen försenas. Saab får inte ut modellerna i tid. Eller att utvecklingen stannar av. Då riskeras hela upplägget.

2. Försäljningen: Bilarna säljer inte tillräckligt. Saab kommer inte upp i de nödvändiga volymerna och blir därmed inte heller lönsamt.

3. Kostnader: Risken finns alltid att kostnaderna drar i väg. Att utveckla nya modeller kostar pengar. Priser på de nödvändiga inköpen kan stiga.

4. Samarbete: Företaget får inte till något samarbete med andra bilföretag. Saab behöver bygga allianser. Om Saab anser sig behöva vassa BMW-motorer i sina bilar, men om BMW inte vill leverera?

5. Underleverantörerna: Saab behöver utveckla nya modeller i ett långsiktigt, förtroendefullt samarbete med underleverantörerna. Dessa tar över allt mer av utvecklingsarbetet inom bilindustrin och biltillverkarna behöver ett starkt nätverk av partners. Får Saab rätt partners?

Frågorna är många. Några av dem fick säkert Victor Muller svara på när han mötte personalen på Innovatum i Trollhättan.

Om några år vet vi svaren.

Du kanske också vill läsa…

Spyker enda kandidaten

Spyker Cars är nu den enda kandidaten till att överta Saab. På måndag bestämmer sig GM om förhandlingarna ska fortsätta eller om likvideringen ska fullföljas. Det uppger nyhetsbyrån Bloomberg som hänvisar till två källor med god insyn i processen. Enligt uppgiftslämnarna har Spyker erbjudit GM 75 miljoner dollar i kontanter plus ytterligare 325 miljoner dollar […]

Genii höjer budet på Saab

Genii ger inte upp. Vi kommer att förbättra vårt bud ytterligare, säger Geniis talesman Lars Carlström. – Jag har inte fått någon information att Spyker skulle vara den enda kvarvarande kandidaten, säger han. – Jag utgår från att vi fortfarande är en het kandidat till att överta Saab. Gruppen med det Luxemburg-baserade investmentbolaget Genii Capital […]

Nu får Spyker svar av GM

Torsdag eller fredag. Då tippas General Motors säga definitivt ja eller nej till om Saab säljs till Spyker. Annars gäller nedläggning. Den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars uppges vara den enda spekulanten till Saab. I förra veckan ryktades att även Merbanco, ett investmentbolag i delstaten Wyoming, lämnat in ett bud. Men det förnekas av källor med […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

GM kallar till presskonferens i Detroit i kväll

General Motors kallar till presskonferens i Detroit klockan 17.30 i kväll. Det är GM:s koncernchef Ed Whitacre som kommer att hålla i presskonferensen. Men pressmeddelandet på GM:s hemsida säger inget om den kommer att handla om Saab eller inte. Regeringen samlades i eftermiddag och näringsminsiter Maud Olofsson säger till TT: – Vi hoppas att de […]

”Vi har kramat varandra [
]på jobbet nu på morgonen”

Det var stora kramkalaset på Saab i morse. I dag är det roligt att jobba på Saab, säger några anställda på måleriet som Dagens Arbete talat med. Risto Laakkonen har jobbat som plåtslagare på måleriet i 25 år. – Jag är jätteglad och lättad. Det är knappt man tror att det är sant. – Vi […]

Saab-affären i hamn

Riksgälden har överlämnat, med klartecken från regeringen, ett förslag till avtal med Europeiska investeringsbanken (EIB) om en lånegaranti till Saab. Därmed är Saab-affären i praktiken klar.– Det finns risker, men de är acceptabla, säger näringsminister Maud Olofsson. – Riksgälden har återkommit till oss efter att ha granskat affärsplanen och kommit fram till att den är […]

Ännu en Dagen D för Trollhättan

DA-ANALYS Måndagen ser ut att bli ännu en Dagen D för Trollhättan när GM bestämmer sig: antingen förhandla vidare med Spyker eller fortsätta likvidationen. Men utspelet kan lika gärna vara en ny förhandlingsfint från GM. Nu ligger pengarna på bordet. 500 miljoner dollar är en bra slant över den summa som GM-chefen Ed Whitacre råkade […]

”Skjut upp nedläggningen”

Skjut upp nedläggningen av Saab. Det kräver IF Metall, Unionen och Sveriges Ingenjörer i ett gemensamt öppet brev till General Motors.Nu när det finns ett nytt bud från Spyker måste GM ge tid för ”en förnyad genomgång och analys”, skriver facken. De tre facken skickade ut det öppna brevet på söndagskvällen. Brevet är undertecknat Stefan […]

Spyker gör nytt försök att köpa Saab

Spyker vill fortfarande köpa Saab. Den holländska sportbilstillverkaren sockrar sitt bud och ger General Motors betänketid till klockan 23 på måndag. – Det låter ju faktiskt väldigt trevligt, säger Paul Åkerlund, IF Metallklubbens ordförande på Saab i Trollhättan. – Det visar ju att intresset för Saab består. Nu ligger bollen hos GM. I ett pressmeddelande […]

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.