Industriarbetarnas tidning

”Produktionen och utveckling kvar i Sverige”

26 januari, 2010

Skrivet av

Geely planerar att tillverka 300 000 Volvobilar per år i Kina. Men produktion, utveckling och huvudkontor stannar i Sverige.

Det framgår av planer som presenterats för Kinas myndigheter, enligt nyhetsbyrån Reuters.

För att kunna köpa Volvo måste Geely ha myndigheternas godkännande.

Enligt Reuters källa hoppas Geely på en preliminär uppgörelse i februari, lagom till det kinesiska nyåret. Affären ska vara slutförd i maj. Priset hamnar på mellan 1,5 till 2 miljarder dollar.

Geely kommer inte att bli ensam ägare till Volvo. Geely Automobile ska tillsammans med utländska investerare äga 51 procent.

Geely räknar med att 2011 ska bli ett förlustfritt år för Volvo personvagnar. 2015 beräknas vinsten uppgå till 703 miljoner dollar.

Geely vill behålla Volvos varumärke som kvalitetsbil, men enligt planerna ”förbättra det med utveckling på växande marknader” och komplettera med ”mer fashionabla, dynamiska och passionerade internationella inslag”, uppger TT.

Volvo Personvagnar har som mest tillverkat 458 000 bilar vid fabrikerna i Göteborg, Uddevalla och Gent. De 300 000 bilarna som ska säljas på den kinesiska marknaden ska tillverkas i en fabrik i närheten av Peking. I fjol sålde Volvo cirka 20 000 bilar i Kina.

Du kanske också vill läsa…

Ingen splittring hos Volvo-facken

Tjänstemannafacken på Volvo Personvagnar sa igår att de inte kan stödja försäljningen till Geely. På grund av dålig information från Ford. Verkstadsklubben var inte tillfrågad. – De fick inte tag på oss och de hade bråttom med att få ut sitt uttalande, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Är Volvofacken splittrade? – Nej, inte […]

Volvo kinesiskt till midsommar

DA-ANALYS Bara detaljer och godkännande från myndigheter återstår. Sedan är Geelys köp av Volvo klart. Alltså tvärtemot vad regeringens bilsamordnare Jöran Hägglund påstår. I förra veckan befann sig Jöran Hägglund i Kina. Så här sa han på en pressträff i Hangzhou där Geely har sitt huvudkontor: – Kanske har man gett sken av för mycket. […]

Volvofacket: Det kan gå vägen

På söndagen blev Volvo Personvagnar kinesiskt. Volvofacket är försiktigt positivt. – Vi jublar inte, men det mesta pekar mot att kan gå vägen, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. På söndagen undertecknas köpeavtalet mellan Ford och kinesiska Geely. I lördags hade Volvofacken en träff med Geely och fick där svar på den viktigaste frågan: […]

Volvofacket: ”Ford tiger som muren”

Volvofacket är tveksamt till Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ett ganska nystartat, omoget bolag som vi inte vet så mycket om, säger Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande (bilden). – Dessutom har de ingen erfarenhet av västerländsk industri. Mikael Sällström säger att han inte vet mer om bolaget än vad han läst i media och […]

Geely allt närmare Volvo

Geely rycker allt närmare som nästa ägare av Volvo Personvagnar. Ett avtal om köp kan undertecknas redan i dag. Kinesiska biltillverkren siktar på att slutföra köpet av Volvo före det kinesiska nyåret, som infaller i mitten av februari. Volvos ägare Ford har valt ut Geely som den främsta kandidaten bland intressenterna, dit också det svenska […]

Ford säljer Volvo till Geely

I dag blev Volvo så gott som kinesiskt. Nuvarande ägaren Ford och Geely är i stort sett överens om att Volvo Personvagnar byter ägare i vår. Detta enligt ett pressmeddelande i dag från Ford. Ett slutgiltigt köpeavtal ska upprättas under första kvartalet 2010. Därefter ska köpet vara avklarat under det andra kvartalet. Ford säger att […]

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?