Skäms inte för att själen är trasig

På arbetet måste vi kunna tala lika öppet om den psykiska ohälsan som att kroppen värker, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Vi behöver påminna oss om att de som hörs mest i sociala medier inte är flest”

Krönika, Alexandra Pascalidou. 

Saab tillbaka – men Kina är nyckeln

DA-AnalysIdag rullar åter en Saab 9-3 av monteringsbanan i Trollhättan. Nu är det varken Wallenberg, GM eller Muller som sitter vid ratten. Fabrikens framtida öde bestäms av hur den kinesiska miljöpolitiken lyckas. Myndigheterna har satt upp höga mål.

Den monteringshall som pressen idag får tillträde till ser annorlunda ut än den som pressen senast såg, veckan före midsommar i fjol.

Det var då konkursförvaltarna gav nyckeln till Nevs och Kai Johan Jiang, den kinesiske entreprenören i miljöteknik som tillsammans med gamle Volvochefen Karl-Erik Trogen nu sade sig beredda att ge Trollhättefabriken en ny framtid.

Eller rättare sagt: lotsa Trollhättefabriken in i den nya framtiden som kräver gröna bilar.

Den bil som nu monteras är ingen grön bil. Utan en bensindriven, ansiktslyft Saab 9-3 Aero Sedan. Nästa år väntas den första eldrivna Saaben tillverkas i Trollhättan, byggd på den omsusade Phoenix-plattformen som nu utrustas till avse elbilar.

Att tillverka och sälja en bensin-Saab är ingen förutsättning för att finansiera el-Saab, enligt företaget självt. Vad som däremot har varit viktigt för Nevs är att kunna aktivera nätet av underleverantörer. Åtskilliga av underleverantörerna fick ta hårda ekonomiska smällar under Muller-epoken och det har funnits en utbredd skepsis att börja leverara komponenter igen till en ny oprövad ägare av Trollhättefabriken.

Men för några veckor sedan hade Nevs lagt sitt finmaskiga och komplicerade leverantörspussel.

Saabs nya ägare Nevs – National Electric Vehicle Sweden – har medvetet hållit en låg profil. Inga siffror, inga profetior, inga våghalsiga kalkyler. Inga bilar ska tillverkas om inte det finns köpare.

I det tysta har personalstyrkan i produktionen ökat från ett tjugotal till 190 idag (därutöver sysselsätter Trollhättefabriken lika många tjänstemän och konsulter).

Nu söker Nevs ytterligare 90 bilbyggare. Kompetent, erfaren arbetskraft finns inom räckhåll. Intresset att börja i bilfabriken är stort. Till de 90 lediga jobben finns 900 sökande.

Tillgången på kompetent arbetskraft är en av nycklarna om Nevs ska lyckas. Att köra igång bilproduktion samtidigt som man ska lära upp oerfarna innebär en betydligt längre och krångligare startsträcka. Nu kan saabare återvända till sina maskiner och de vet precis vad som krävs av dem.

Men det räcker inte med kompetens. Det behövs kapital också. Och fokus. Förrförra ägaren General Motors saknade fokus, Victor Muller kapital.

Nevs tycks ha pengar – och fokus på att Trollhättefabriken ska ge dem fotfäste på elbilsmarknaden i Kina.

Kina är huvudmarknaden för Nevs. Där hägrar en helt ny bilmarknad och som är beroende av den kinesiska policyn.

För några månader sedan slog de kinesiska myndigheterna fast att varje storstad ska ha minst 10 000 elbilar i drift år 2015 – för mindre städer gäller 5 000 elbilar. Till dess utlovar myndigheterna att 400 000 laddningsstolpar ska vara uppsatta så att bilisterna kan ladda om sina elfordon.

Totalt ska Kina ha en halv miljon elbilar rullande år 2015. Fem år senare ska elbilsflottan var tio gånger så stor med 5 miljoner elbilar på de kinesiska vägarna.

Skälet till satsningarna är flera:

Miljön. De kinesiska mångmiljonstäderna plågas av utsläpp och föroreningar där bilismen är en av de största bovarna. Med elbilsatsningen hoppas man kunna få ner utsläppen av växthusgaser med 40 procent. Låt vara att elen till bilarna i hög grad kommer från koleldade kraftverk.

Oljan. Kina vill bort från oljeberoendet och slippa nyckfulla prisändringar beroende på den politiska utvecklingen i det svårförutsägbara Mellanöstern.

Kunskapen. Den som har nyckeln till elbilarna har också nyckeln till framtidens bilindustri. Med elbilssatsningen vill Kina locka till sig internationell kompetens kring utvecklandet av elbilar och batteriteknik.

Bilindustrin har länge setts som strategiskt viktig för Kinas modernisering. Man hoppas att elbilarna ska kunna ge landet ett framtida konkurrensförsprång framför de gamla biltillverkarländerna i USA och Västeuropa.

Men hittills har utvecklingen gått trögt. Trots frikostiga subventioner till dem som köper elbilar. Jättestaden Shenzhen har en av landets mest generösa subventioner – ändå såldes bara 600 elbilar där häromåret.

De elbilar som sålts har visat sig inte hållit vad de lovat. Räckvidden har varit för snålt tilltagen för att kunna locka konsumenterna och det har heller inte funnits tillräcklig infrastruktur med laddningsstationer för att elbilarna ska kunna bli ett trovärdigt alternativ.

Trots storslagna proklamationer från högsta ort har den kinesiska elbilssatsningen till och med tappat fart i förhållande till andra länder. För två år sedan såldes bara 6 000 elbilar i hela landet. Enligt en rapport från McKinsey-gruppen ligger man efter såväl Japan, USA, Frankrike som Tyskland

Men den senaste femårsplanen siktar högt. I målet på 5 miljoner elbilar år 2020.finns måhända chansen för Nevs och Trollhättan.

 

Läs mer: Krisen i Nevs


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Från debutbok till storsatsning i amerikansk streamingtjänst

VAD HÄNDE SEN?DA träffade Simon Stålenhag hösten 2015, när han nått framgångar med boken Ur varselklotet. Nu har tv-serien som baseras på hans böcker premiär på Amazon Prime.

Rusning till att gå med i IF Metall

De två första dagarna i april fick IF Metall fler ansökningar om medlemskap än under hela januari.

”Vissa dagar kan jag inte ta mig upp ur sängen”

MÖTE MED”Diskbråck är nästan omöjligt att få igenom som arbetsskada.” Det var förutsättningen som juristen gav Kent Dahlin. 13 år senare fick de ändå rätt.

Coronakrisen

Ferbe om uppdraget som coronasamordnare: Många är fortfarande i chock

DA MÖTERRegeringens coronasamordnare Anders Ferbe tog fram förslaget på korttidsarbete redan före krisen. Aldrig anade han att en pandemi skulle skynda på införandet.

Stor rädsla för corona i skuggsamhället

PerspektivArbetsmiljöverket har stoppat all tillsyn. ”Vi åker inte ens ut på olyckor längre”, berättar en inspektör. Samtidigt fortsätter svartarbetet. Och människor i skuggsamhället är rädda, skriver Elinor Torp.

”Okej med korttidsarbete, bara lönetappet inte blir för stort”

EnkätMånga företag har infört korttidsarbete på grund av coronakrisen. DA frågade fyra industriarbetare: Är du beredd att gå ner i tid och inkomst för att säkra jobbet? 

ABB-facken till attack mot Wallenberg och Gardell

Facken på ABB tycker att beslutet att dela ut 18 miljarder till aktieägarna är provocerande. De varnar styrelsen ”för att dra ner företagets varumärke i smutsen genom att agera oetiskt.”

2

Staten ger företag bidrag även vid uppsägningar

Företag som säger upp personal har rätt att få statligt stöd enligt reglerna om korttidspermittering. Något som upprör IF Metall. ”Själva poängen är att företagen inte ska behöva säga upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

1

Höjda utdelningar – trots krisen

PERSPEKTIVDA:s Harald Gatu minns den bistra krisvåren 2009 då aktieutdelningarna frös inne. I dag slirar börsföretagen på hur det blir.

2

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

”Klockan har tickat länge – det är bara att börja röjningsarbetet”

GÄSTKRÖNIKA”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Så får du lättast fyr på brasan

DA testar: TändstålEn specialslipad knivrygg är bäst när elden tänds med tändstål. Metallbrickorna som följer med håller inte måttet, enligt de sjöscouter som testat.

Ångesten tog över Tommys liv

LEVA MED DIAGNOSMänniskor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

1

Nya regler ska ge fler rätt till a-kassa

a-kassaDen som blir medlem i a-kassan den sista mars får tillgodoräkna sig hela månaden, vilket kan spela stor roll för rätten till ersättning.

Klä dig för ett friskare jordklot

Våra svällande garderober är en värre klimatbov än flyget. Aldrig förr har vi köpt så mycket – och slängt så mycket – kläder. Men du kan kombinera mode och klimat.

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Elever på Lernia: oroliga att vi skadas

VUXENUTBILDNINGSlipdamm, thinnerångor, dålig skyddsutrustning och nästan ingen teori alls. Så beskriver Alicia och andra elever sina skoldagar på Lernias fordonsutbildning i Växjö. Nu befarar Alicia att hon har fått skador för livet.

Lernia: Vi ser över detta och åtgärdar bristen

Lernias rektor i Växjö hänvisar DA till kommunikationschefen Katarina Devell i Stockholm. Här är hennes svar på frågorna om brister på Lernias vuxenutbildning i Växjö.

Foto: David Lundmark

Ett småskaligt hantverk

ÖgonblicketKlockan är 09.47 på Karlskrona lampfabrik.

EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen. Foto: Ludovic Marin, AP

EU:s minimilön – ett hot mot svenska löner

DA reder utEU:s planer på att införa en lag om minimilön kan, i värsta fall, leda till kraftiga lönesänkningar i Sverige.

Info om coronaviruset på flera språk

Nyheter om det nya coronaviruset i Sverige på english, العربية, suomeksi, Soomaali, فارسی|دری, Kurmancî, سۆرانی, davvisámegilli, romani, meänkielelä och på lätt svenska.

IF Metalls kongress skjuts fram

IF Metall skjuter upp sin kongress till sent i höst, beslutade förbundsstyrelsen på onsdagen.

”Nu är tid för solidaritet, inte höga aktie­utdelningar”

DebattDet är oerhört provocerande att företag tar del av ett krispaket finansierat av våra medlemmars skattepengar ena stunden för att sedan dela ut vinster till aktieägarna i nästa, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

Avtal 2020

Pontus Georgsson

Pappers: Slopa aktieutdelningarna

Företagen inom massa- och pappersindustrin bör avstå från aktieutdelningar. Det anser Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson som nu tecknat avtal om korttidsarbete med Industriarbetsgivarna.

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Opo vill skjuta upp löneförhandlingarna

På grund av det osäkra läget i och med Coronakrisen har Opartiska ordföranden bett parterna att skjuta upp förhandlingarna om avtalen fram till den 1 oktober.

Regionala skyddsombud

”Regeringens förslag om RSO missar målet”

Replik | RSOAtt kontrollera arbetsmiljön är en myndighetsuppgift och inte en uppgift för de regionala skyddsombuden, skriver Saila Quicklund (M).

Vi som fortfarande tror på demokratin

KRÖNIKAMahmoud från Marocko och Håkan från ­Vällingby. Tillsammans räddar de liv, skriver journalisten och författaren Alexandra Pascalidou. 

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.