Skugg­samhället är livsfarligtDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

”Att fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen”Carl-Einar Häckner om att ta emot sin ålder.

Saab tillbaka – men Kina är nyckeln

DA-AnalysIdag rullar åter en Saab 9-3 av monteringsbanan i Trollhättan. Nu är det varken Wallenberg, GM eller Muller som sitter vid ratten. Fabrikens framtida öde bestäms av hur den kinesiska miljöpolitiken lyckas. Myndigheterna har satt upp höga mål.

Den monteringshall som pressen idag får tillträde till ser annorlunda ut än den som pressen senast såg, veckan före midsommar i fjol.

Det var då konkursförvaltarna gav nyckeln till Nevs och Kai Johan Jiang, den kinesiske entreprenören i miljöteknik som tillsammans med gamle Volvochefen Karl-Erik Trogen nu sade sig beredda att ge Trollhättefabriken en ny framtid.

Eller rättare sagt: lotsa Trollhättefabriken in i den nya framtiden som kräver gröna bilar.

Den bil som nu monteras är ingen grön bil. Utan en bensindriven, ansiktslyft Saab 9-3 Aero Sedan. Nästa år väntas den första eldrivna Saaben tillverkas i Trollhättan, byggd på den omsusade Phoenix-plattformen som nu utrustas till avse elbilar.

Att tillverka och sälja en bensin-Saab är ingen förutsättning för att finansiera el-Saab, enligt företaget självt. Vad som däremot har varit viktigt för Nevs är att kunna aktivera nätet av underleverantörer. Åtskilliga av underleverantörerna fick ta hårda ekonomiska smällar under Muller-epoken och det har funnits en utbredd skepsis att börja leverara komponenter igen till en ny oprövad ägare av Trollhättefabriken.

Men för några veckor sedan hade Nevs lagt sitt finmaskiga och komplicerade leverantörspussel.

Saabs nya ägare Nevs – National Electric Vehicle Sweden – har medvetet hållit en låg profil. Inga siffror, inga profetior, inga våghalsiga kalkyler. Inga bilar ska tillverkas om inte det finns köpare.

I det tysta har personalstyrkan i produktionen ökat från ett tjugotal till 190 idag (därutöver sysselsätter Trollhättefabriken lika många tjänstemän och konsulter).

Nu söker Nevs ytterligare 90 bilbyggare. Kompetent, erfaren arbetskraft finns inom räckhåll. Intresset att börja i bilfabriken är stort. Till de 90 lediga jobben finns 900 sökande.

Tillgången på kompetent arbetskraft är en av nycklarna om Nevs ska lyckas. Att köra igång bilproduktion samtidigt som man ska lära upp oerfarna innebär en betydligt längre och krångligare startsträcka. Nu kan saabare återvända till sina maskiner och de vet precis vad som krävs av dem.

Men det räcker inte med kompetens. Det behövs kapital också. Och fokus. Förrförra ägaren General Motors saknade fokus, Victor Muller kapital.

Nevs tycks ha pengar – och fokus på att Trollhättefabriken ska ge dem fotfäste på elbilsmarknaden i Kina.

Kina är huvudmarknaden för Nevs. Där hägrar en helt ny bilmarknad och som är beroende av den kinesiska policyn.

För några månader sedan slog de kinesiska myndigheterna fast att varje storstad ska ha minst 10 000 elbilar i drift år 2015 – för mindre städer gäller 5 000 elbilar. Till dess utlovar myndigheterna att 400 000 laddningsstolpar ska vara uppsatta så att bilisterna kan ladda om sina elfordon.

Totalt ska Kina ha en halv miljon elbilar rullande år 2015. Fem år senare ska elbilsflottan var tio gånger så stor med 5 miljoner elbilar på de kinesiska vägarna.

Skälet till satsningarna är flera:

Miljön. De kinesiska mångmiljonstäderna plågas av utsläpp och föroreningar där bilismen är en av de största bovarna. Med elbilsatsningen hoppas man kunna få ner utsläppen av växthusgaser med 40 procent. Låt vara att elen till bilarna i hög grad kommer från koleldade kraftverk.

Oljan. Kina vill bort från oljeberoendet och slippa nyckfulla prisändringar beroende på den politiska utvecklingen i det svårförutsägbara Mellanöstern.

Kunskapen. Den som har nyckeln till elbilarna har också nyckeln till framtidens bilindustri. Med elbilssatsningen vill Kina locka till sig internationell kompetens kring utvecklandet av elbilar och batteriteknik.

Bilindustrin har länge setts som strategiskt viktig för Kinas modernisering. Man hoppas att elbilarna ska kunna ge landet ett framtida konkurrensförsprång framför de gamla biltillverkarländerna i USA och Västeuropa.

Men hittills har utvecklingen gått trögt. Trots frikostiga subventioner till dem som köper elbilar. Jättestaden Shenzhen har en av landets mest generösa subventioner – ändå såldes bara 600 elbilar där häromåret.

De elbilar som sålts har visat sig inte hållit vad de lovat. Räckvidden har varit för snålt tilltagen för att kunna locka konsumenterna och det har heller inte funnits tillräcklig infrastruktur med laddningsstationer för att elbilarna ska kunna bli ett trovärdigt alternativ.

Trots storslagna proklamationer från högsta ort har den kinesiska elbilssatsningen till och med tappat fart i förhållande till andra länder. För två år sedan såldes bara 6 000 elbilar i hela landet. Enligt en rapport från McKinsey-gruppen ligger man efter såväl Japan, USA, Frankrike som Tyskland

Men den senaste femårsplanen siktar högt. I målet på 5 miljoner elbilar år 2020.finns måhända chansen för Nevs och Trollhättan.

 


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

”Justera reglerna – men kasta inte ut barnet med badvattnet”

DEBATTEtt öppet system för arbetskraftsinvandring medför stora värden för samhället. Problem uppstår, men kan lösas. Det går att bli av med badvattnet utan att kasta ut barnet, skriver Caspian Rehbinder, Timbro.

Bortstädad: Mannen som försvann

BortstädadHan kom från Mongoliet, skadades allvarligt. Och försvann från landet. Han är bara en av många som mist eller nästan mist sitt liv i Sveriges nya laglösa arbetsliv.

Tidslinje: Så har skuggsamhället vuxit fram

TidslinjeEn rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.

Skugg­samhället är livsfarligt

LEDAREDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

4

Alla artiklar om Skuggsamhället

”Det är ungefär som att fiska”

PROFILENMikael Rönnvall hade aldrig kört motorsåg tidigare. Men för tre år sedan bestämde han sig för att testa motorsågskonst.

Avtal 2020

KI tror på oförändrad löneökning

Återhållsamma löneökningar kan hålla arbetslösheten nere, men gör det samtidigt svårt att nå inflationsmålet. I sin lönebildningsrapport spår Konjunkturinstitutet att vårens avtal landar på samma nivå som sist.

Marcus Bolin

Han är ny avtalsansvarig på Pappers

Ny ansvarigFyraprocentigt lönelyft. Plus bättre pensioner och mindre övertid. Pappers inledde årets avtalsrörelse med en rivstart – och en ny ansvarig, Marcus Bolin.

Från filmen om märket.

Striden om märket

VIDEO: MÄRKETIndustrins modell för lönesättning är under press. Dagens Arbete förklarar varför, och visar i en film vad märket är.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

2

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

PerspektivSnart börjar dragkampen om din nya lön. Förr varnade man att alltför höga löneökningar skulle sänka ekonomin. Nu kommer hotet från helt andra håll: Trumps tullar och klimatet, skriver Harald Gatu.

Läs allt om Avtal 2020

Arbetare visas på nytt sätt

FRÅN ROMAN TILL SERIEFIGUR Den svenska arbetarlitteraturen har alltid skildrat miljöer som sällan syns i politiken eller media. Nu hittar en ny generation arbetarförfattare andra uttryck för att beskriva verkligheten.

Ring of fire

ÖGONBLICKET  Klockan är 16.48 i den brandskadade skogen i Kårböle i Hälsingland.

Drogerna ska bort – inte människorna

KRÖNIKAVi måste hjälpas åt att få bort alkohol och droger från våra arbetsplatser – och se till att de som fastnat i missbruk får hjälp, skriver Marie Nilsson är förbundsordförande för IF Metall.

”Metoo-rörelsen gav skjuts åt föreskriften”

DA MÖTERUnder sina fem år på Arbetsmiljöverkets har Erna Zelmin-Ekenhem sett hur de psykosociala arbetsmiljöproblemen uppmärksammats allt mer.

Peder har full koll på papperen

BESKYDDARENHan har startat pappersbruk, jobbat för polisen och räddat mängder av saker till eftervärlden. Möt Peder Werner, papperskonservator.

”Hårdför nationalism – en dålig väg framåt för arbetarrörelsen”

GÄSTKRÖNIKAArbetarrörelsens framtid ligger inte i att låna in rasistiskt och antidemokratiskt tankegods från SD. Det finns inte tillräckligt många väljare med rasistiska åsikter i Sverige för att det ska löna sig, skriver historikern Henrik Arnstad

Ovisst igen för Berg o Berg

Det senaste året har personalen på Berg o Berg först fått ett nedläggningsbesked, för att sedan räddas i sista stund. Nu ska företaget vräkas från lokalerna.

Delpension

Arbetsgivare missar betala in pensionspengar

Har du koll på att du får pengar till den nya delpensionen? Anställda kan förlora tusenlappar när arbetsgivare missar att betala in premien. Vi visar hur du kollar ditt pensionsbesked.

”Det är skönt att komma ifrån jobbet”

Sugen på att jobba mindre när du blir äldre? Möjligheten finns, men det är svårt för de flesta att få det att gå runt ekonomiskt. I stålindustrin, däremot, har man sparat extra till pensionen länge.

”Skulle gärna vara mer med barnbarnen”

På Svenska Fönster i Edsbyn är det inte ovanligt att gå ner i tid när pensionsåldern närmar sig. En riktig långhelg varannan vecka kan göra de sista yrkesåren lite lättare.

Läs allt om avtal 2020 här

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2
Motorer i Volvo Cars fabrik i Skövde.

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

Industrin och klimatet

”S och LO måste enas om en grön politik”

DEBATTMiljoner demonstrerade för klimatet förra fredagen. Kampen för kommande generationers klimaträttvisa börjar allt mer likna arbetarrörelsens krav på demokrati, jämlikhet och ekonomisk rättvisa för hundra år sedan, skriver företrädare för S-föreningen Reformisterna.

1
yxor slås fast i bil

Få bäst hugg på vedbacken

Test: KlyvyxorDA:s testpanel består av tre vana vedhuggare som tar sig an sex klyvyxor i olika prisklasser och från olika tillverkare.

Franska gruvarbetare demonstrerar

Franska gruvarbetare kan få skadestånd

I Frankrike kan de som har jobbat med farliga ämnen få skadestånd för att de är oroliga för att bli sjuka. 731 franska gruvarbetare har fått stöd för sina krav i Högsta Domstolen.

Giftig mark

Arbete pågår – då stoppas saneringen

MiljöskuldDe anställda på Ovako i östgötska Boxholm jobbar på giftig mark. En undersökning har varnat för risker med förorenat damm, men företaget gör en annan bedömning.

Här blev det övertid

ÖGONBLICKETKlockan är 12.50 på Metsä board i Husum. Ett lager till en växellåda har plötsligt pajat.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.