Industriarbetarnas tidning

Saab tillbaka – men Kina är nyckeln

2 december, 2013

Skrivet av

DA-AnalysIdag rullar åter en Saab 9-3 av monteringsbanan i Trollhättan. Nu är det varken Wallenberg, GM eller Muller som sitter vid ratten. Fabrikens framtida öde bestäms av hur den kinesiska miljöpolitiken lyckas. Myndigheterna har satt upp höga mål.

Den monteringshall som pressen idag får tillträde till ser annorlunda ut än den som pressen senast såg, veckan före midsommar i fjol.

Det var då konkursförvaltarna gav nyckeln till Nevs och Kai Johan Jiang, den kinesiske entreprenören i miljöteknik som tillsammans med gamle Volvochefen Karl-Erik Trogen nu sade sig beredda att ge Trollhättefabriken en ny framtid.

Eller rättare sagt: lotsa Trollhättefabriken in i den nya framtiden som kräver gröna bilar.

Den bil som nu monteras är ingen grön bil. Utan en bensindriven, ansiktslyft Saab 9-3 Aero Sedan. Nästa år väntas den första eldrivna Saaben tillverkas i Trollhättan, byggd på den omsusade Phoenix-plattformen som nu utrustas till avse elbilar.

Att tillverka och sälja en bensin-Saab är ingen förutsättning för att finansiera el-Saab, enligt företaget självt. Vad som däremot har varit viktigt för Nevs är att kunna aktivera nätet av underleverantörer. Åtskilliga av underleverantörerna fick ta hårda ekonomiska smällar under Muller-epoken och det har funnits en utbredd skepsis att börja leverara komponenter igen till en ny oprövad ägare av Trollhättefabriken.

Men för några veckor sedan hade Nevs lagt sitt finmaskiga och komplicerade leverantörspussel.

Saabs nya ägare Nevs – National Electric Vehicle Sweden – har medvetet hållit en låg profil. Inga siffror, inga profetior, inga våghalsiga kalkyler. Inga bilar ska tillverkas om inte det finns köpare.

I det tysta har personalstyrkan i produktionen ökat från ett tjugotal till 190 idag (därutöver sysselsätter Trollhättefabriken lika många tjänstemän och konsulter).

Nu söker Nevs ytterligare 90 bilbyggare. Kompetent, erfaren arbetskraft finns inom räckhåll. Intresset att börja i bilfabriken är stort. Till de 90 lediga jobben finns 900 sökande.

Tillgången på kompetent arbetskraft är en av nycklarna om Nevs ska lyckas. Att köra igång bilproduktion samtidigt som man ska lära upp oerfarna innebär en betydligt längre och krångligare startsträcka. Nu kan saabare återvända till sina maskiner och de vet precis vad som krävs av dem.

Men det räcker inte med kompetens. Det behövs kapital också. Och fokus. Förrförra ägaren General Motors saknade fokus, Victor Muller kapital.

Nevs tycks ha pengar – och fokus på att Trollhättefabriken ska ge dem fotfäste på elbilsmarknaden i Kina.

Kina är huvudmarknaden för Nevs. Där hägrar en helt ny bilmarknad och som är beroende av den kinesiska policyn.

För några månader sedan slog de kinesiska myndigheterna fast att varje storstad ska ha minst 10 000 elbilar i drift år 2015 – för mindre städer gäller 5 000 elbilar. Till dess utlovar myndigheterna att 400 000 laddningsstolpar ska vara uppsatta så att bilisterna kan ladda om sina elfordon.

Totalt ska Kina ha en halv miljon elbilar rullande år 2015. Fem år senare ska elbilsflottan var tio gånger så stor med 5 miljoner elbilar på de kinesiska vägarna.

Skälet till satsningarna är flera:

Miljön. De kinesiska mångmiljonstäderna plågas av utsläpp och föroreningar där bilismen är en av de största bovarna. Med elbilsatsningen hoppas man kunna få ner utsläppen av växthusgaser med 40 procent. Låt vara att elen till bilarna i hög grad kommer från koleldade kraftverk.

Oljan. Kina vill bort från oljeberoendet och slippa nyckfulla prisändringar beroende på den politiska utvecklingen i det svårförutsägbara Mellanöstern.

Kunskapen. Den som har nyckeln till elbilarna har också nyckeln till framtidens bilindustri. Med elbilssatsningen vill Kina locka till sig internationell kompetens kring utvecklandet av elbilar och batteriteknik.

Bilindustrin har länge setts som strategiskt viktig för Kinas modernisering. Man hoppas att elbilarna ska kunna ge landet ett framtida konkurrensförsprång framför de gamla biltillverkarländerna i USA och Västeuropa.

Men hittills har utvecklingen gått trögt. Trots frikostiga subventioner till dem som köper elbilar. Jättestaden Shenzhen har en av landets mest generösa subventioner – ändå såldes bara 600 elbilar där häromåret.

De elbilar som sålts har visat sig inte hållit vad de lovat. Räckvidden har varit för snålt tilltagen för att kunna locka konsumenterna och det har heller inte funnits tillräcklig infrastruktur med laddningsstationer för att elbilarna ska kunna bli ett trovärdigt alternativ.

Trots storslagna proklamationer från högsta ort har den kinesiska elbilssatsningen till och med tappat fart i förhållande till andra länder. För två år sedan såldes bara 6 000 elbilar i hela landet. Enligt en rapport från McKinsey-gruppen ligger man efter såväl Japan, USA, Frankrike som Tyskland

Men den senaste femårsplanen siktar högt. I målet på 5 miljoner elbilar år 2020.finns måhända chansen för Nevs och Trollhättan.

 

Du kanske också vill läsa…

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Dagens Arbete firar 20 år med ett fullmatat jubileumsnummer. Möt bland andra Pia, Pia och Sylvia som med flera tusen andra förlorade jobben vid Saabs jättekonkurs. Sen dess har det gått sex år.

”Vi är ju här för att jobba”

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

”Det är illavarslande signaler”

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Saabs kamp mot klockan

En kamp mot klockan – igen. Inga pengar från delägarna i Kina och Saabfabriken i Trollhättan går en ny kvalfylld sommar till mötes. Nu står hoppet till indiska Mahindra eller möjligen andra kinesiska ägare. Men det är bråttom.

Drömmen om att komma tillbaka

Drömmen om att komma tillbaka

Saab gick i konkurs och in flyttade Nevs, elbilstillverkaren som vuxit i det tysta. Fabriken lever igen och gamla Saabare längtar tillbaka. Men det bestäms ytterst av kinesisk miljöpolitik.

Kassako på löpande band

Kassako på löpande band

År 1979 rullade det på för svensk bilindustri.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Nevs siktar på 2020

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Så gör Sverige pengar på Colombias fred

Så gör Sverige pengar på Colombias fred

Colombia ser äntligen freden inom räckhåll efter femtio år av gerillakrig. Saab, Scania, Atlas Copco och Ericsson ser mer än så. För dem hägrar stora affärsmöjligheter.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.