Det våras för välfärden!

Plötsligt framträder en ny politisk dagordning bortom brott och straff-hegemonin som rått alltför länge, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein efter årets första partiledardebatt.

”Jag hyllar dem som faktiskt härdar ut”

I betraktarens öga ter sig konstnärsmyten romantisk. För de som balansera­r på dess tunna egg är den allt annat än just det, skriver Carl Linnaeus.

Saab tillbaka – men Kina är nyckeln

DA-AnalysIdag rullar åter en Saab 9-3 av monteringsbanan i Trollhättan. Nu är det varken Wallenberg, GM eller Muller som sitter vid ratten. Fabrikens framtida öde bestäms av hur den kinesiska miljöpolitiken lyckas. Myndigheterna har satt upp höga mål.

Den monteringshall som pressen idag får tillträde till ser annorlunda ut än den som pressen senast såg, veckan före midsommar i fjol.

Det var då konkursförvaltarna gav nyckeln till Nevs och Kai Johan Jiang, den kinesiske entreprenören i miljöteknik som tillsammans med gamle Volvochefen Karl-Erik Trogen nu sade sig beredda att ge Trollhättefabriken en ny framtid.

Eller rättare sagt: lotsa Trollhättefabriken in i den nya framtiden som kräver gröna bilar.

Den bil som nu monteras är ingen grön bil. Utan en bensindriven, ansiktslyft Saab 9-3 Aero Sedan. Nästa år väntas den första eldrivna Saaben tillverkas i Trollhättan, byggd på den omsusade Phoenix-plattformen som nu utrustas till avse elbilar.

Att tillverka och sälja en bensin-Saab är ingen förutsättning för att finansiera el-Saab, enligt företaget självt. Vad som däremot har varit viktigt för Nevs är att kunna aktivera nätet av underleverantörer. Åtskilliga av underleverantörerna fick ta hårda ekonomiska smällar under Muller-epoken och det har funnits en utbredd skepsis att börja leverara komponenter igen till en ny oprövad ägare av Trollhättefabriken.

Men för några veckor sedan hade Nevs lagt sitt finmaskiga och komplicerade leverantörspussel.

Saabs nya ägare Nevs – National Electric Vehicle Sweden – har medvetet hållit en låg profil. Inga siffror, inga profetior, inga våghalsiga kalkyler. Inga bilar ska tillverkas om inte det finns köpare.

I det tysta har personalstyrkan i produktionen ökat från ett tjugotal till 190 idag (därutöver sysselsätter Trollhättefabriken lika många tjänstemän och konsulter).

Nu söker Nevs ytterligare 90 bilbyggare. Kompetent, erfaren arbetskraft finns inom räckhåll. Intresset att börja i bilfabriken är stort. Till de 90 lediga jobben finns 900 sökande.

Tillgången på kompetent arbetskraft är en av nycklarna om Nevs ska lyckas. Att köra igång bilproduktion samtidigt som man ska lära upp oerfarna innebär en betydligt längre och krångligare startsträcka. Nu kan saabare återvända till sina maskiner och de vet precis vad som krävs av dem.

Men det räcker inte med kompetens. Det behövs kapital också. Och fokus. Förrförra ägaren General Motors saknade fokus, Victor Muller kapital.

Nevs tycks ha pengar – och fokus på att Trollhättefabriken ska ge dem fotfäste på elbilsmarknaden i Kina.

Kina är huvudmarknaden för Nevs. Där hägrar en helt ny bilmarknad och som är beroende av den kinesiska policyn.

För några månader sedan slog de kinesiska myndigheterna fast att varje storstad ska ha minst 10 000 elbilar i drift år 2015 – för mindre städer gäller 5 000 elbilar. Till dess utlovar myndigheterna att 400 000 laddningsstolpar ska vara uppsatta så att bilisterna kan ladda om sina elfordon.

Totalt ska Kina ha en halv miljon elbilar rullande år 2015. Fem år senare ska elbilsflottan var tio gånger så stor med 5 miljoner elbilar på de kinesiska vägarna.

Skälet till satsningarna är flera:

Miljön. De kinesiska mångmiljonstäderna plågas av utsläpp och föroreningar där bilismen är en av de största bovarna. Med elbilsatsningen hoppas man kunna få ner utsläppen av växthusgaser med 40 procent. Låt vara att elen till bilarna i hög grad kommer från koleldade kraftverk.

Oljan. Kina vill bort från oljeberoendet och slippa nyckfulla prisändringar beroende på den politiska utvecklingen i det svårförutsägbara Mellanöstern.

Kunskapen. Den som har nyckeln till elbilarna har också nyckeln till framtidens bilindustri. Med elbilssatsningen vill Kina locka till sig internationell kompetens kring utvecklandet av elbilar och batteriteknik.

Bilindustrin har länge setts som strategiskt viktig för Kinas modernisering. Man hoppas att elbilarna ska kunna ge landet ett framtida konkurrensförsprång framför de gamla biltillverkarländerna i USA och Västeuropa.

Men hittills har utvecklingen gått trögt. Trots frikostiga subventioner till dem som köper elbilar. Jättestaden Shenzhen har en av landets mest generösa subventioner – ändå såldes bara 600 elbilar där häromåret.

De elbilar som sålts har visat sig inte hållit vad de lovat. Räckvidden har varit för snålt tilltagen för att kunna locka konsumenterna och det har heller inte funnits tillräcklig infrastruktur med laddningsstationer för att elbilarna ska kunna bli ett trovärdigt alternativ.

Trots storslagna proklamationer från högsta ort har den kinesiska elbilssatsningen till och med tappat fart i förhållande till andra länder. För två år sedan såldes bara 6 000 elbilar i hela landet. Enligt en rapport från McKinsey-gruppen ligger man efter såväl Japan, USA, Frankrike som Tyskland

Men den senaste femårsplanen siktar högt. I målet på 5 miljoner elbilar år 2020.finns måhända chansen för Nevs och Trollhättan.

 

Läs mer: Krisen i Nevs


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

Knarket i industrin

Droger på arbetsplatsen hotar arbetarens trygghet

DEBATTUnder för lång tid har politiken inte tagit det växande problemet med droger på arbetsplatsen på allvar, skriver riksdagspolitikern Mattias Jonsson (S).

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten? Vad är du skyldig att göra – och vad händer om någon testar positivt?

5

”Knarklangarna får det tuffare om vi bryr oss om varandra”

GÄSTKRÖNIKADet är ingen lätt sak att förhålla sig till när arbetskamrater är en del av en organiserad kriminalitet – som bryter ner andra människor på jobbet, skriver Volvoarbetaren  Lars Henriksson.

”Jag vill försöka vara drogfri”

Viktor fuskade sig genom drogtest flera gånger. Efter en överdos kom vändpunkten. Kompisen Pontus hade inte samma tur. Han dog.

1

Dagens Arbete granskar knarket i industrin

Fabriksgolven är knarklangarnas nya arena. Polisen står handfallen. Dagens Arbete granskar knarket i industrin. Läs de anställdas berättelser om hur de knarkat på jobbet.

2

”Allt gick att få tag på inne på Volvo”

Folk gick in på toaletten och knarkade. I nästan ett år jobbade Josef på Volvo i Göteborg – sida vid sida med påtända kollegor.

”Det är en jävla tur att det finns händiga människor”

KRÖNIKATill alla er händiga, som jobbar så att vi andra har en fungerande maskin att köra eller en travers att åka i: I salute you, skriver industriarbetaren Marcus Raihle.

Gasutsläppet höll på att ta Claes liv

GasutsläppSkyddsmasken hjälpte inte. Claes Karlsson fick ingen luft och sprang för sitt liv. – Jag tänkte bara bort, bort, bort, säger han.

Mer nerv, mindre splatter

SKRÄCKFILMModern skräck drar samtiden till sin spets. Visst är filmerna fasliga, men också underhållande. Och framför allt säger de någonting om världen i dag.

Han ser varför döds­olyckorna sker

DA MÖTERMichael Nilsson ser mönstret. Varför döds­olyckor sker. Han är inspektör på Arbetsmiljöverket och har i mer än tjugo år utrett vad som leder fram till tragedin i just industrin.

Nu drömmer han om ett ännu större legobygge

VAD HÄNDE SEN?Legofabriken är fortfarande det största skogsarbetaren Anders Nilsson hittills byggt. Men nu hoppas han kunna överträffa den med ett drömprojekt.

När kan jag gå i pension?

FRÅGA OM JOBBET | NYA REGLER Det talas om en ny pensionsålder men jag kan inte räkna ut om jag påverkas. Det verkar som om det är flera åldrar som diskuteras. Jag är född 1962 och vill veta vad som gäller.

1

Så får du rätt pengar

Koll på Sedan 2013 har de flesta industriarbetare delpension. Du ska få extra inbetalning till tjänstepensionen. Men alla arbetsgivare betalar inte, och det är bara du som kan kolla att det blir rätt. Vi hjälper dig!

Barhäng i gamla fabriken

INDUSTRIDESIGNI Ungerns huvudstad Budapest får fallfärdiga industrilokaler i stadens centrum nytt liv genom fenomenet romkocsma. De så kallade ”ruinbarerna” har blivit en av stadens främsta turistsensationer.

MBL får liv i poesin

Ombudsmannen Tomas Lundmark vet vad som rimmar på bemanningsanställd. Nu bokdebuterar han med en samling dikter om arbetet. Alla på rim såklart.

Rädda dina favoritjeans

Proffset tipsarFörr var jeans arbetskläder och slets ofta sönder över knäna. I dag är det vanligare att byxgrenen spricker. Skräddaren Kerstin Neumüller visar hur du enkelt kan laga dem själv.

Avtal 2020

Pappers avtalskrav: ”Vår bransch tål fyra procent”

Fyraprocentiga löneökningar, utökad ATK och högre delpension. Det är några krav som Pappers lämnade över till Industriarbetsgivarna under fredagen.

Industriarbetsgivarnas svar till Pappers: Märket gäller

Pappers kan glömma fyraprocentiga lönelyft. Åtminstone om Industriarbetsgivarna får bestämma, som menar att löneökningstakten snarare måste ner under dagens märke på 2,17 procent.

3

Arbetstid en stridsfråga i avtalskraven

Större möjligheter att variera arbetstiden och höjt övertidsuttag. Det vill Teknikarbetsgivarna se. IF Metall möter med krav på det motsatta.

Kampen om flexibiliteten har börjat – igen

PERSPEKTIVArbetstid, bemanning, lön. Där står slaget om flexibiliteten. Om den handlar avtalsrörelsen, skriver DA:s Harald Gatu.

GS: Arbetstiden måste bli mer förutsägbar

Flexibilitet eller förutsägbarhet. Det är makten över arbetstiden som blir den heta frågan i GS-fackets förhandlingar.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

4

Guds hus byter roll

BildreportagetPrecis som Sverige genomgick Norge en väckelserörelse i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet. Och det byggdes mötes­lokaler över hela landet. I dag avvecklas de norska ”bönehusen” i allt snabbare takt.

Striden om arbetsrätten

Mattias Dahl på Svenskt Näringsliv och Torbjörn Johansson på LO

Överens om fortsatta Las-förhandlingar

Allmän visstid ska ersättas, omställningsstödet ska förstärkas och a-kassan stöpas om helt – det är en del av innehållet i den avsiktsförklaring som parterna kommit överens om inför fortsatta förhandlingar.

5

Kommer mitt jobb att bli mindre tryggt nu?

Kris inom LO, anklagelser om svek och lögner. När facket förhandlar med arbetsgivarna om anställningstryggheten har det väckt ilska och rädsla. Men vad handlar förhandlingarna om? DA guidar dig.

”Vi borde vara mer öppet kritiska till S”

REPLIK | LASDet handlar inte så mycket om intern information som att förbundet behöver visa sin ståndpunkt i den offentliga debatten när självklara fackliga frågor får stryka på foten, skriver Jan-Inge Ogenfalk i ett svar till IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

1

När slutade jag vara svensk?

GÄSTKRÖNIKA | SVERIGEBILDENAtt det med tiden skulle bli vår lite mörkare hudfärg som skulle definiera oss fanns aldrig i våra vildaste fantasier, skriver IF Metallaren Emma Eriksson.

3

Den sanna berättelsen om en näthinne­avlossning

GästkrönikaEfter en akut ögonoperaration går det att dra några viktiga slutsatser om samhället vi lever i. Och om svenskans vackraste ord, skriver Dan Strängby.

2

8 000 namn mot flytt av fabrik

Inför några hundra personer fick Marbodals vd Fredrik Nyström ta emot en namninsamling mot flytten av fabriken i Tidaholm. ”Vi vill att de ska tänka om och tänka rätt”, säger Charlotte Svensson.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.