”Demokratin behöver sina försvarare”Vår kontinent har alltför ofta i historien härjats av nationalismens dåraktighet. Låt det inte ske igen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Vi behöver fundera över vilken makt vi har över teknologin – och den över oss”Daniel Mathisen om digital ensamhet.

Protest när däckfabriken flyttade. Arbetare från Gislaved och Continentals tyska och österrikiska fabriker demonstrerar gemensamt på Hannovers gator 2002. Jobben flyttade dit Continental fått statsstöd. Däckfabriken i Gislaved lades ner, trots att den var lönsam. Foto: HARALD GATU

EU-stöd slår igen fabriker

Företag får inte lägga ner i ena landet och satsa i ett annat med hjälp av statligt stöd som godkänts av EU. Men det görs ändå. Jobb flyttas med skattebetalarnas pengar.

Sverige går inte lottlöst från miljardrullningen inom EU. Volvos hyttfabrik i Umeå har under många år fått transportstöd beviljat av EU. Och ur EU:s strukturfonder har över 40 000 jobb skapats i Sverige under de senaste sex åren, enligt EU.

Stödmiljarder hamnar i Sverige och ger jobb. Men ibland flyttas jobben ur landet med stöd som godkänts av EU.

För drygt tio år sedan funderade den tyska däcktillverkaren Continental på var man skulle bygga ut verksamheten. 

Det fanns två fabriker att välja på. En i Portugal, den andra i Sverige. 

Koncernledningen gav portugisiska Lousado och svenska Gislaved i uppdrag att räkna ut var sin kalkyl. De uppmanades att besvara följande fråga: Vad skulle det kosta att bygga ut fabrikerna så att tillverkningen ökade med 50 procent?

Lousado svarade: Här skulle investeringskostnaden uppgå till 18,7 euro per nyproducerat däck.

Gislaved svarade: Hos oss kostar investeringen 16,5 euro per nyproducerat däck. Billigare i Gislaved – men Lousado fick ändå investeringen. 

Lousado hade en fördel som Gislaved inte kunde matcha: tillgången till statsstöd och bidrag ur EU:s strukturfonder.

Däckfabriken i Gislaved lades ner.

Dagens Arbete besökte arbetarna vid Continentals fabrik i norra Portugal. De bekymrades över att Gislavedsfabriken lade ner. De ville ge allt stöd för att stötta kamraterna i den småländska däckfabriken. Samtidigt var de glada. Arbetsstyrkan skulle nästan fördubblas med 400 nya jobb vilket var mycket i en landsända med hög arbetslöshet. De gladdes också över de nya, moderna maskinerna i fabriken.

Men vem hade betalat maskinerna, Continental själva eller EU:s skattebetalare? 

Svaret på frågan fanns på det portugisiska finansdepartementet i Lissabon. Där fanns dokumenten. 

213 miljoner kronor hade betalats ut i stöd för satsningen på Continental i Lousado.

Inte nog med det. Totalt hade fabriken fått sammanlagt 444 miljoner stödkronor under en tioårsperiod. Under samma tid struntade Continental i princip att nyinvestera i Gislaved.

En del av stödet kom ur EU:s strukturfonder. Resten kom från den portugisiska staten, bland annat i form av skattelättnader.

Storleken på skattelättnaderna bestämdes utifrån försäljningsvolymen (”depending on the sales volume”). Alltså: ju fler däck Continental tillverkade och sålde från sin Portugalfabrik, desto större skatterabatt.

Stödet till Portugalfabriken blev snabbt en EU-fråga. I EU-parlamentet tog svenska ledamöter från S och V upp fallet med Gislaved.  De ville ha svar på frågan: har EU-bidrag betalats ut till ett företag som flyttar jobb? 

Problemet är att EU-parlamentet inte har något att göra med det stöd som betalas ut till exempelvis företag. 

De frågorna bestäms av EU-kommissionen som tillsätts av de olika medlemsstaternas regeringar. Det är EU-kommissionen och ingen annan som bestämmer om det är okej att ge företag statsstöd. 

Att ge statligt stöd till företag är i princip förbjudet inom EU. Men det finns undantag – och det är alltså EU-kommissionen som beslutar om staterna tillåts göra undantag från förbudet.

Men EU-parlamentet kan ha åsikter. En av de parlamentsledamöter som flitigast ifrågasatt systemet är socialdemokraten Göran Färm. 

Som ledamot i EU:s regionkommitté efterlyste han hårdare regler och ökad kontroll så att företag inte kunde flytta jobb med hjälp av EU-bidrag. 

– Det är inget fel i att företag flyttar för att andra länder erbjuder bättre möjligheter. Tvärtom är fri rörlighet en av de största vinsterna med EU-samarbetet. Men det har visat sig vid ett flertal tillfällen att EU-pengar använts dubbelt, säger han. 

– I det nya landet har stöd använts via exempelvis strukturfonderna till ny infrastruktur, industriparker, energiinvesteringar samtidigt som EU också fått gå in och stödja kostnaden för omställning i ursprungslandet.

Färm syftar på EU:s globaliseringsfonder som ska hjälpa de anställda till ny utbildning när ett företag lägger ner. Som till exempel Saab Automobile där många uppsagda kunde börja plugga med stöd av globaliseringsfonderna.

Läs mer:

Fabriker som försvunnit till andra länder
Mattias och Christer bygger upp fabriken som tar deras jobb

 


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Pappers har fått ny ordförande

Pontus Georgsson – så heter Pappers nya förbundsordförande. ”Det känns fantastiskt, nästan ofattbart!” säger förbundets förhandlingschef som nu tar över efter Matts Jutterström.

Färre industriarbetare med i facket

För tredje året i rad minskar andelen industriarbetare som vill vara med i facket. Det visar en ny rapport gjord av tankesmedjan Arena Idé.

Ta med en arbetskompis och rösta

KRÖNIKA | EU-VALET ”Vi behöver ett EU som bryr sig. Det är våra jobb det handlar om, vår vardag och våra liv”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Striden om arbetsrätten

Oro när facket förhandlar om turordning

Håller facket på att sälja ut en hjärtefråga – eller finns det en chans till ökad trygghet på arbetsmarknaden? När fack och arbetsgivare nu förhandlar om arbetsrätten väcker det starka känslor.

4

Pappers hoppar av Las-förhandlingar

Pappers hoppar av de centrala förhandlingarna om arbetsrätten, som nu pågår mellan fack och arbetsgivare.

3

Europa sent ute med egna batterifabriker

PerspektivScania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

IF Metall stämmer företag för brott mot kollektivavtalet

ARBETSDOMSTOLENIF Metall stämmer ett företag i Uppsala inför Arbetsdomstolen. Företaget har infört sammanfallande semesterår, trots att det enligt facket bryter mot semesterlagen och kollektivavtalet.

Matts Jutterström 1961 – 2019

Matts Jutterström 1961–2019. Foto: ADAM DAVER

Matts Jutterström är död

Matts Jutterström är död. Pappers ordförande blev bara 58 år. Han sörjs närmast av sin fru Andrea och barn och barnbarn. Han sörjs av alla oss som fick förmånen att träffa honom och arbeta tillsammans med honom.

3
Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.

Nu måste vi kämpa för Las!

KrönikaI nästa nummer av Dagens Arbete har Matts Jutterström skrivit sin sista krönika. Med anledning av hans bortgång publicerar vi den nu. I krönikan slår han fast att det är dags att stå upp för Las.

1

”Det är skönt att få ta i”

ProfilenHalva veckan väver Petra Elström exklusiva mattor i Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad. Men det är bland kossorna som hennes vecka kommer i balans.

Ångermanländska Husum är det bruk som har den största Pappersavdelningen i landet. Foto: PER ÅGREN

Metsä miljardsatsar i Husum

Metsä Boards massabruk i Husum ska bli effektivare och mer miljövänligt. Därför har ägaren nu beslutat att satsa tre miljarder kronor på bruket. ”Jäkligt bra!” säger Pappers avdelningsordförande Kenneth Olsson.

Dödsolycka i Lycksele

En man i 55-årsåldern har omkommit efter en arbetsplatsolycka i en serviceverkstad i Lycksele.

Dödsolycka i Södra Sandby

En man i 20-årsåldern omkom igår efter en arbetsplatsolycka på en betongfabrik i Södra Sandby utanför Lund.

IF Metall stämmer bilvårdsföretag

16 bilvårdsarbetare i Göteborg har haft för låga löner, enligt IF Metall. Därför stämmer facket arbetsgivaren inför Arbetsdomstolen, AD.

4

Skuldfällan

Blir Kjell någonsin fri?

Kjells firma gick i konkurs för 27 år sedan. Huset såldes med tvång och skulderna började växa. Han hoppades bli ”förlåten” vid pensioneringen – i stället kom ett brev från Kronofogden. Läs eller lyssna på DA:s reportage.

”EU-parlamentet ligger närmare är du tror”

DEBATT”Varför ska du rösta i EU-valet? Låt mig ge dig flera goda skäl. Både till dig som industriarbetare, fackmedlem och människa”, skriver Aleksandar Srndovic, avdelningsordförande för Pappers i Hallstavik.

EU-valet

Allt du vill veta om EU-valet

26 maj är det val till Europaparlamentet. Vi guidar dig om hur EU funkar, vad partierna vill och vad medlemskapet betyder för dig som jobbar.

3

Las ska utredas på ett år

Regeringen har nu tillsatt utredningen som på ett år ska föreslå ändringar i lagen om anställningstrygghet, bland annat ”tydligt utökade undantag från turordningsreglerna”. Men om parterna under tiden kan enas om en förändrad Las kan deras förslag bli lag i stället för utredarens.

8

”Nästa års avtalsrörelse började i dag”

PerspektivSvensk basindustri har svårt att hitta rätt arbetskraft och hämmas av höga lönekostnader och krångliga tillståndsprocesser, enligt Industriarbetsgivarna. DA:s Harald Gatu har läst nya rapporten och konstaterar att nästa års avtalsrörelse redan har börjat.

1

Månadsklocka ska ge färre ­olyckor

ARBETSMILJÖ Ett tema per månad. Så arbetar Kvarn­sveden för att öka säkerhetstänket på bruket. ”Det blir lättare när man har en sak i taget att ­fokusera på”, säger huvudskyddsombudet Jan Grundelius.

Trumps kamp i Sundsvall

HANDELSKRIGUSA:s sanktioner mot ryska oligarker gjorde att Robert Sundin och hans 500 arbetskamrater på Kubal fick gå nio månader under hot om arbetslöshet. Nu när den faran är avvärjd möter DA ändå oro för vad som ska bli nästa kris.

”En viktig röst för kollektivavtalen”

KRÖNIKADet är dags att rösta igen, och vad man än tycker om EU är det ett mycket viktigt val. Vill vi ha en union för eller mot trygga anställningar?

”Därför ska jag demonstrera 1 maj”

KRÖNIKATrots januariavtalets mindre bra delar är det betydligt bättre än alternativet. Nu ska vi driva politiken i en riktning som medlemmarna vinner på.

1

”Jag sjöng som ett as!”

TV-STJÄRNAHan sjöng hem hela Talang och blev en halv miljon kronor rikare. Den tävlingsinriktade pappersarbetaren Micke Holm är missnöjd med finalsången men börjar ändå tro ”att jag duger till någonting”.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Läget på pappersbruken

Bruken ­fortsätter göra stora pengar

HÖGKONJUNKTURDen svenska ­massa- och pappersindustrin har en rejäl formtopp. DA:s årliga granskning visar att bara några av 60 arbetsplatser har problem med lönsamheten.

Lång kamp för ett erkännande

FÖRSÄKRINGSPENGARHon fick svåra utslag, andningsbevsär och huvudvärk på jobbet. Hon misstänkte skärvätskorna, företaget nekade ansvar – men Jaana Isaksson gav sig inte. Läs eller lyssna på hennes berättelse.

1

Ladda ner DA nr 4 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Så tar du hand om pannan

Tips från proffsetEn äkta gjutjärnspanna äger man inte – man lånar den av sina barn. Månadens läsarproffs visar hur du får den att hålla länge.

Vårbudgeten ger stöd åt arbetslösa och miljön

Regeringen ger i sin vårbudget bland annat ökat stöd till klimatsmart industri och satsar extra för att utrikes födda kvinnor ska få en chans till jobb. Men man tar också bort kravet på kollektivavtal för nystartsjobb och slopar skattesubventionen på gruvdieseln.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.