Industriarbetarnas tidning

VW-facken upprepar kravet på lastbilsbolag

14 oktober, 2014

Skrivet av

Volkswagens köp av ScaniaScaniafacket är för att Volkswagens lastbilstillverkning samlas i ett nytt bolag. – Ett sätt att stärka vårt inflytande, säger Johan Järvklo.

– Kravet på ett koncernbolag har drivits av både oss och IG Metall i Tyskland.

Dagens Industri återger idag en intervju med Bernd Osterloh från det tyska Volkswagen-facket. Till nyhetsbyrån DPA sa Osterloh i helgen att facken vill att ett nytt koncernbolag ska bildas för Scania, MAN och Volkwagens kommersiella fordon.

Volkswagen har ännu inte fattat något beslut.

En anonym källa säger till DI att Osterlohs uttalanden ”är en stark signal om att förändringar stundar inom Volkswagens lastbilsverksamhet”.

– Det här är inget nytt och inte alls konstigt, säger Johan Järvklo.

– Vad Bernt Osterloh ger uttryck för i intervjun med DPA är att Volkswagen ska förverkliga de krav som vi har ställt på ett gemensamt koncernbolag. Det är bland annat i styrelsen för det bolaget som vi erbjuds ett oerhört värdefullt inflytande.

Hälften av bolagets styrelseplatser viks åt facket, varav två till Scaniafacket.

Du håller inte med om bilden av en hårdare styrning från Tyskland?

– Nej, med ett gemensamt bolag får vi möjlighet att vara med och påverka besluten i ett mycket tidigare skede.

Avtalet mellan Scaniafacken och Volkswagen innebär bland annat att företaget måste ha fackets tillåtelse att exempelvis flytta produktion eller forskning och utveckling till andra bolag inom koncernen. 

Läs mer:
Frågor och svar om Scaniaavtalet
Tyska facket: ”Jobben kommer inte att flytta”

Du kanske också vill läsa…

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Under nästa vecka startar Scania upp produktionen i Europa i mindre skala. ”De flesta som permitterats i Sverige kommer tillbaka till jobbet”, säger Michael Lyngsie, IF Metalls klubbordförande på Scania i Södertälje.

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

Virtuell värld skyddar montörer

VR-glasögon och smarta kläder ska förhindra att du blir skadad på jobbet.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

Vilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

Entrén till Scania Södertälje

Anställd åtalas för arbetskamrats död

Det har gått två år sedan en 53-årig man klämdes till döds i en robotcell på Scania i Södertälje. Nu ställs hans närmaste arbetskamrat inför rätta – för att ha satt i gång maskinen.

Scania: Lika bonus för alla – utom ledningen

På Scania håller företagsledningen med facket: bonusen ska vara lika för alla. Men för höga chefer finns ett annat bonusprogram.

Är din ­arbetslust till salu?

Ett upplägg för fjäsk, eller en anledning att spotta i nävarna? Dagens Arbete har i en stor undersökning kartlagt bonusen på industrigolvet. Vi har hittat system som forskare varnar för – men också pengar till en tryggare pension.

Arbetsrätt Striden om las

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.