Industriarbetarnas tidning

Krönikor är personligt hållna texter. Åsikterna är skribenternas egna.

Straffskatt på avstånd

6 november, 2014

Skrivet av Matts Jutterström

Regeringen har presenterat sina förslag till klimatåtgärder. Det förslag som oroar oss mest är en avståndsbaserad vägslitageskatt.

Pappersindustrin är mycket transportberoende. Vi har stora avstånd mellan fabrik och marknad, samt stora volymer råvara som ska fraktas ur skogen till fabriken. Vi exporterar cirka 80 procent av produktionen. Transporterna sker med båt, järnväg och lastbil. Lägre gränser för svavelutsläpp kommer att öka kostnaderna för sjöfrakter och styra över mot landsväg. En dåligt fungerande järnväg kommer att verka i samma riktning.

Det saknas ofta alternativ till att använda lastbilar för transporter på vissa sträckor. En avståndsbaserad slitageavgift kommer därför att höja transportkostnaderna.

Förslaget presenteras som en klimatåtgärd, vilket jag har svårt att se det som. Om avgiften leder till att man går över till järnväg eller till båt så minskar givetvis utsläppen av koldioxid, men om man inte gör det (för att det inte går) så blir det inget annat än en straffskatt på avståndet. Tanken med ett ekonomiskt styrmedel är ju att påverka beteendet så att utsläppen minskar. Effektivare motorer och bättre bränsle (biodiesel) skulle kunna innebära lägre utsläpp och borde premieras. Om man vill påverka klimatet vore det enligt Naturvårdsverket bättre med en höjd koldioxidavgift än en slitageavgift.

Detta förslag slår direkt emot landsbygden, och där finns våra medlemmar och arbetstillfällen på våra fabriker.

Miljön kommer inte att gynnas utan effekten kan bli den motsatta. Ökade kostnader för lastbilstransporter kan göra det för dyrt att frakta biobränsle från skogen till kraftvärmeanläggningar. Det finns också en risk att skogsbruket med långa sträckor till fabrikerna blir olönsamt.

Ökade kostnader ger också sämre konkurrenskraft mot länder utanför Europa. Risken är att vi får ett koldioxidläckage. Det betyder att exempelvis produktionen av papper ökar i Ryssland och minskar i Sverige, men att utsläppen ökar mer där än de minskar i Sverige.

Ett ytterligare skäl som förs fram är att avgiften ska leda till schysta villkor för chaufförer. Det är en rovdrift på framför allt utländska förare, men grundproblemet är att de bara tjänar 30 procent jämfört med en svensk förare. Redan idag ska utländska åkare betala i det så kallade Eurovinjettsystemet, men uppenbart finns det en hel del fusk och en osund konkurrens genom bland annat cabotagesystemet. Det löser man inte med extra skatt på svenska åkare, utan det är en fråga för polis, tull, skattemyndigheter med mera.

Avståndsbaserad slitageavgift är sten på börda för en bransch utsatt för global konkurrens, och ett uttryck för en negativ inställning till industrin som är vanlig i Miljöpartiet, och jag tror inte att Miljöpartiet är våra bästa vänner när det gäller att värna miljön och våra arbetstillfällen.

Du kanske också vill läsa…

Nu måste vi kämpa för Las!

Nu måste vi kämpa för Las!

I nästa nummer av Dagens Arbete har Matts Jutterström skrivit sin sista krönika. Med anledning av hans bortgång publicerar vi den nu. I krönikan slår han fast att det är dags att stå upp för Las.

”En viktig röst för kollektivavtalen”

Det är dags att rösta igen, och vad man än tycker om EU är det ett mycket viktigt val. Vill vi ha en union för eller mot trygga anställningar?

Svenskt Näringsliv vädrar morgonluft

”Nu utbasuneras det ena galna förslaget efter det andra, som inte på något sätt gynnar dig”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Nytt år – och en ny tvär högergir

”Vi får hoppas att det nya året rymmer många bra dagar, trots blå-brun budget och en arbetsrätt på förhandlingsbordet”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Friskare arbetsliv – var god dröj

”Jakten på de sjuka fortsätter oavsett regering. Det är helt galet”, skriver Matts Jutterström, förbundsordförande för Pappers.

Vi måste spänna bågen hårdare

”Är det någon grupp i detta samhälle som lever på knivs­eggen av stenhård konkurrens är det pappersarbetaren”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Vi fortsätter kampen framåt

En ny tid, med en ny riksdag ställer nya krav på förbundet.

Nu har du chansen att välja rättvist

”Det är dags att välja vilket samhälle vi ska ha. Ett som dras isär eller håller ihop”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

”Det gäller att vi väljer rätt väg”

”Det är alltid ­pengarna som styr, det har jag lärt mig under alla år, men när ska kapitalägarna bli nöjda?”, skriver Matts Jutterström, förbundsordförande för Pappers.

”Valrörelsen har skötts som om vi vore kunder på en marknad”

”Med solen kommer en debatt om ökade bensinpriser” skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?