Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Digitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt”

Peter Larsson om att grundläggande kunskaper kommer att behövas även i framtiden.

Den bortprioriterade godstrafiken

Helle Klein, Chefredaktör.

Ledare: Glöm inte godstransporterna

Ledare.
De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Infrastrukturminister Anna Johansson måste ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

Helle Klein, chefredaktör.

Helle Klein, chefredaktör.

Tågkaos hör nog till det mest använda rubrikordet i medierna på senare år. Tyvärr har alla som pendlar till jobbet fått vänja sig vid att tåg är försenade, ställs in eller i värsta fall spårar ur. Det har skapat en förtroendekris hos allmänheten som i grunden skadar tilltron till järnvägen som transportmedel. Det är allvarligt både för demokratin och miljön.

Fler än pendlare drabbas. I tågdebatten glöms tyvärr ofta bort att tågtrafiken inte bara är grundläggande för medborgarnas möjlighet att transportera sig själva utan också är helt avgörande för svenska företags möjligheter att transportera gods.

De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Dagens Arbete har tillsammans med Sekotidningen granskat tågproblemen ur industrins perspektiv. Den bild som kommer fram är mycket illavarslande. Eftersatt tågunderhåll hotar svensk tillväxt.

Socialdemokratin lovade rejäla satsningar på tågtrafiken i valrörelsen. Den rödgröna regeringens budget röstades som bekant ned i höstas och ytterligare satsningar på 5 miljarder kronor till underhåll försvann. Trafikverket ställde in flera planerade underhållsarbeten, bland annat sträckan mellan Boden och Bastuträsk som är i uselt skick.

Det är dock inte bara en anslagsfråga utan också i hög grad en planerings- och fördelningsfråga. Anslagen till underhåll har ökat på senare år. Problemet är att när det görs prioriteringar och underhållsplanerna läggs ut geografiskt kommer sällan sträckor som har betydelse för industriföretagen högt på dagordningen. Ett annat exempel är övre delen av Ådalsbanan som helt tycks ha försvunnit ur trafikverkets upprustningsplaner, enligt vår granskning.

S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma. Infrastrukturminister Anna Johansson måste nu ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Det behövs helt enkelt rejäla resurser, bättre organisation och andra prioriteringar som ser till företagens transportbehov.

Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

Läs mer: Ledare | Opinion


hk@da.se

1Kommentarer

Micke:

”Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.”
Så avslutar du Helle mycket riktigt och helt rätt din ledare.

Felet för detta måste på alla plan delas mellan de olika regeringar vi haft under lång tid, de omorganiseringar och privatiseringar som de tillsammans genomfört och mycket dåligt fungerande statliga myndigheter, varav Trafikverket är en av de allra sämsta.

Så är det när alla regeringar i närtid misskött järnvägen på alla sätt, inte minst under S ledning.
De har alla under lång tid helt enat valt att lägga våra skattepengar på annat.

”S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma”

Jag är av erfarenhet av tidigare S-regeringars insatser inte särskilt övertygad om att S kommer att leva upp till detta.
Den stora satsningen S nu vill ha är istället nya järnvägar med prestigefulla höghastighetståg för enorma summor.
Var pengarna ska tas vet ingen.
Där ska storstadsbor snabbt kunna resa till varandra med så få stopp som möjligt. Allt för att de ska tjäna 30 minuter till en timme per resa i bästa fall.
Affärsmän, myndighetsföreträdare och politiker som inte betalar sina biljetter själva är målgruppen.
Övriga resenärer som storstadsbor som betalar sina resor själva, alla som bor i små och stora städer eller på landet i Sverige skiter de fullkomligt i.

Vi ska vara glada att vissa extremt betydelsefulla personer tjänar någon timme på en månad medan både godstrafiken (den är inte höghastighetstågen avsedda för) och ”folket” ska hålla till godo med den vanskötta snigeljärnvägen med alla förseningar och problem.

Det är massor av tid pöbeln och godset blir försenat idag men varför åtgärda det.
Bygg ny prestigejärnväg för ett fåtal istället.
Det har jag förstått att S mer än gärna önskar göra.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Kaos på järnvägen hotar jobben

DA reder utStrul med järnvägen kostar miljarder varje år. Industrin måste ständigt parera för störningar. Dagens Arbete och Sekotidningen har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna.

"Så kan järnvägen bli bättre"

DebattStatligt ansvar för järnvägsunderhåll, höghastighetsbanor, rättvisa avgifter i förhållande till flyg och lastbil. Så vill Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) rädda den krisande järnvägen.

2

Opålitlig järnväg kostar miljoner

SekotidningenArtiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år. Här kan ni läsa deras artiklar.

Satsningen som sköts upp

Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

"Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass"

Debatt"Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer", skriver Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

Anna Johansson, infrastrukturminister, S.

"Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit"

DebattExtra miljarder till järnvägsunderhåll är ett första steg för att förbättra gods- och persontrafiken, skriver infrastrukturminister Anna Johansson angående Dagens Arbetes och Sekotidningens artiklar om godstrafiken.

"Godstrafik är en investering"

Debatt"När trafikverket räknar på hur mycket förseningarna i godstrafiken kostar gör de grova underskattningar, skriver Guy Ehrling, kanslichef på Näringslivets Transportråd

Läs mer från Dagens Arbete:

”Petters och Saras död skapar inga rubriker”

KRÖNIKAPandemin har fått oss att verkligen bry oss om varandra. Bra! Samtidigt får det mig att tänka på en annan, ständigt bortglömd epidemi – drogdöden, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Efter coronan

Hej då Hopp-Jerka, och hej på dig Corona-Carolina

KRÖNIKAKommer Coronakrisen att lära oss att uppslukas mindre och engagera oss mer i arbetet? Författaren Jan-Ewert Strömbäck funderar på framtidens arbetsliv med hjälp av Folke Fridell.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

DEBATTKlimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

DEBATTSverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetens­utveckling”

DebattHar verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

DEBATTVarför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

2
Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Regeringen behöver tillsätta en kriskommission”

debattFör att komma igenom krisen bör vi betrakta den som en ofrivillig längre industrisemester, skriver nationalekonomen Susanne Ackum.

1

”Vi måste lära oss att hoppas på framtiden igen”

KrönikaUtan att förminska döden kan vi lära oss något viktigt av 1900-talets sjukdomshistoria: Att optimism – som politisk ideologi – är viktigt för att bygga framtiden, skriver historikern Henrik Arnstad.

”Svensk produktion helt avgörande för vårt välstånd”

DEBATTEn del av lösningen är att lägga mer tillverkning i landet. För det behövs en tydlig politisk vision om hur Sverige kan stärka industrin, skriver Ove Leichsenring, ordförande för SWIRA.

”Nu behövs en ny väg för ekonomin”

DebattHär är ett antal frågor att hålla ögonen på, när samhället ska byggas upp efter coronakrisen, skriver tidigare finansministern Allan Larsson (S).

1

Jämlikhet är bästa skyddet

LEDAREPrecis som vi har en försvarsberedning som tolkar de militära säkerhetshoten bör en hälsoberedning tillsättas som värnar vår välfärdsberedskap, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

1

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

GÄSTKRÖNIKA”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

LEDARE”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

1

Arbetsrätten

”Därför borde Liberalerna kämpa för las”

DebattMed tanke på Liberalernas las-historia borde de ha intresse av att – oavsett vissa reformer – bevara en stark arbetstrygghet, skriver L-profilen Olle Wästberg.

1

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DEBATTJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

DEBATTNuvarande turordningsregler har brister, men det finns inga skäl för facken att gå med på åtgärder som försvagar arbetstagarna, skriver Carl Melin på den TCO-ägda tankesmedjan Futurion.

2

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Regeringens förslag om RSO missar målet”

Replik | RSOAtt kontrollera arbetsmiljön är en myndighetsuppgift och inte en uppgift för de regionala skyddsombuden, skriver Saila Quicklund (M).

1

Krisstöd

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

KRÖNIKAOm du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

1

”Vi måste kunna saker – på riktigt”

KRÖNIKADigitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt, skriver Peter Larsson.

Är det Tom Cruise som räddar oss?

KrönikaDet finns tid för tankar nu när verkligheten har blivit som en film, skriver Carl-Einar Häckner.

”Låt unga hjälpa gröna näringar i sommar”

DEBATTLåt oss slå två flugor i en smäll och lösa ungdomars brist på sommarjobb genom att de får för dem anpassade jobb i skogs och jordbruket – som i år inte kan anställa säsongsarbetare på grund av coronakrisen. Det skriver Robert Johansson, S.

2

Anständiga utnyttjar inte krisen

KrönikaDet finns tyvärr företag som använder krisen för att trycka tillbaka facket. Som tur är ser vi också många exempel på där parterna i stället varit ödmjuka för situationen – och hittat bra lösningar, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

1

Coronakrisen

Ensamheten är inte jämlik 

KRÖNIKACoronakrisen fungerar som ett förstoringsglas över känslor vi redan bär på. Ensamhet är inget naturtillstånd – vi kan organisera ett samhälle som inte splittrar oss, skriver Daniel Mathisen.

Dagarna då livet förändrades

KRÖNIKA”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Nu behövs solidarisk innovation

LEDAREDet är hoppfullt när industriföretag ställer om sin produktion efter samhällets behov, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Skäms inte för att själen är trasig

LedarePå arbetet måste vi kunna tala lika öppet om den psykiska ohälsan som att kroppen värker, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Obegripligt och felaktigt om skyddsombuden, Moderaterna”

Moderaternas vilja att skrota ett fungerande system för arbetsmiljöarbete är obegripligt – om inte anledningen helt enkelt är att inskränka fackets makt, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Vi som fortfarande tror på demokratin

KRÖNIKAMahmoud från Marocko och Håkan från ­Vällingby. Tillsammans räddar de liv, skriver journalisten och författaren Alexandra Pascalidou. 

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.