Industriarbetarnas tidning

Ledarsidan i Dagens Arbete bildar opinion utifrån arbetarrörelsens värderingar.

Ledare: Glöm inte godstransporterna

11 juni, 2015

Skrivet av

Ledare.
De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Infrastrukturminister Anna Johansson måste ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

Helle Klein, chefredaktör.
Helle Klein, chefredaktör.

Tågkaos hör nog till det mest använda rubrikordet i medierna på senare år. Tyvärr har alla som pendlar till jobbet fått vänja sig vid att tåg är försenade, ställs in eller i värsta fall spårar ur. Det har skapat en förtroendekris hos allmänheten som i grunden skadar tilltron till järnvägen som transportmedel. Det är allvarligt både för demokratin och miljön.

Fler än pendlare drabbas. I tågdebatten glöms tyvärr ofta bort att tågtrafiken inte bara är grundläggande för medborgarnas möjlighet att transportera sig själva utan också är helt avgörande för svenska företags möjligheter att transportera gods.

De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Dagens Arbete har tillsammans med Sekotidningen granskat tågproblemen ur industrins perspektiv. Den bild som kommer fram är mycket illavarslande. Eftersatt tågunderhåll hotar svensk tillväxt.

Socialdemokratin lovade rejäla satsningar på tågtrafiken i valrörelsen. Den rödgröna regeringens budget röstades som bekant ned i höstas och ytterligare satsningar på 5 miljarder kronor till underhåll försvann. Trafikverket ställde in flera planerade underhållsarbeten, bland annat sträckan mellan Boden och Bastuträsk som är i uselt skick.

Det är dock inte bara en anslagsfråga utan också i hög grad en planerings- och fördelningsfråga. Anslagen till underhåll har ökat på senare år. Problemet är att när det görs prioriteringar och underhållsplanerna läggs ut geografiskt kommer sällan sträckor som har betydelse för industriföretagen högt på dagordningen. Ett annat exempel är övre delen av Ådalsbanan som helt tycks ha försvunnit ur trafikverkets upprustningsplaner, enligt vår granskning.

S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma. Infrastrukturminister Anna Johansson måste nu ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Det behövs helt enkelt rejäla resurser, bättre organisation och andra prioriteringar som ser till företagens transportbehov.

Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

En kommentar till “Ledare: Glöm inte godstransporterna

  • ”Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.”
    Så avslutar du Helle mycket riktigt och helt rätt din ledare.

    Felet för detta måste på alla plan delas mellan de olika regeringar vi haft under lång tid, de omorganiseringar och privatiseringar som de tillsammans genomfört och mycket dåligt fungerande statliga myndigheter, varav Trafikverket är en av de allra sämsta.

    Så är det när alla regeringar i närtid misskött järnvägen på alla sätt, inte minst under S ledning.
    De har alla under lång tid helt enat valt att lägga våra skattepengar på annat.

    ”S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma”

    Jag är av erfarenhet av tidigare S-regeringars insatser inte särskilt övertygad om att S kommer att leva upp till detta.
    Den stora satsningen S nu vill ha är istället nya järnvägar med prestigefulla höghastighetståg för enorma summor.
    Var pengarna ska tas vet ingen.
    Där ska storstadsbor snabbt kunna resa till varandra med så få stopp som möjligt. Allt för att de ska tjäna 30 minuter till en timme per resa i bästa fall.
    Affärsmän, myndighetsföreträdare och politiker som inte betalar sina biljetter själva är målgruppen.
    Övriga resenärer som storstadsbor som betalar sina resor själva, alla som bor i små och stora städer eller på landet i Sverige skiter de fullkomligt i.

    Vi ska vara glada att vissa extremt betydelsefulla personer tjänar någon timme på en månad medan både godstrafiken (den är inte höghastighetstågen avsedda för) och ”folket” ska hålla till godo med den vanskötta snigeljärnvägen med alla förseningar och problem.

    Det är massor av tid pöbeln och godset blir försenat idag men varför åtgärda det.
    Bygg ny prestigejärnväg för ett fåtal istället.
    Det har jag förstått att S mer än gärna önskar göra.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Så kan järnvägen bli bättre”

Statligt ansvar för järnvägsunderhåll, höghastighetsbanor, rättvisa avgifter i förhållande till flyg och lastbil. Så vill Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) rädda den krisande järnvägen.

”Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit”

”Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit”

Extra miljarder till järnvägsunderhåll är ett första steg för att förbättra gods- och persontrafiken, skriver infrastrukturminister Anna Johansson angående Dagens Arbetes och Sekotidningens artiklar om godstrafiken.

”Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass”

”Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass”

”Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer”, skriver Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

”Godstrafik är en investering”

”Godstrafik är en investering”

”När trafikverket räknar på hur mycket förseningarna i godstrafiken kostar gör de grova underskattningar, skriver Guy Ehrling, kanslichef på Näringslivets Transportråd

”Skickligt av Löfven”

Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein menar att Stefan Löfven sätter landets väl och ve före politiskt kaos. ”Nu är det upp till Alliansen att välja om de vill besinna sig och lägga ner sin misstroendeförklaring mot försvarsministern.”

Dags för Swedish deal

Dags för Swedish deal

Po Tidholms reportage Resten av Sverige visar på behovet av en ny regionalpolitik. I Dagens Arbete pågår en motsvarande debatt efter reportaget Uppdrag: Rädda Bygden. Dags för en ”Swedish deal” för stad och land, skriver Helle Klein.

Ingen plan för upprustning

För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

Satsningen som sköts upp

Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Kaos på järnvägen hotar jobben

Kaos på järnvägen hotar jobben

Strul med järnvägen kostar miljarder varje år. Industrin måste ständigt parera för störningar. Dagens Arbete och Sekotidningen har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna.

Arbetarna avgörande i kampen för klimatet

Industrin har alltför länge varit en miljöbov men är i dag helt avgörande för att få bukt med utsläppen av växthusgaser, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Industrin och klimatet

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.