”Bekämpa segregationen, inte flyktingarna”Chefredaktör Helle Klein vill att (S) slutar med den auktoritära retoriken.

”Gör vi ingenting riskerar vi att vakna till ett nytt politiskt system”Programledaren Jan Scherman skriver om det minskade engagemanget i folkrörelserna och hur det hotar vår demokrati.

Den bortprioriterade godstrafiken

Ledare: Glöm inte godstransporterna

Ledare.
De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Infrastrukturminister Anna Johansson måste ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

Helle Klein, chefredaktör.

Helle Klein, chefredaktör.

Tågkaos hör nog till det mest använda rubrikordet i medierna på senare år. Tyvärr har alla som pendlar till jobbet fått vänja sig vid att tåg är försenade, ställs in eller i värsta fall spårar ur. Det har skapat en förtroendekris hos allmänheten som i grunden skadar tilltron till järnvägen som transportmedel. Det är allvarligt både för demokratin och miljön.

Fler än pendlare drabbas. I tågdebatten glöms tyvärr ofta bort att tågtrafiken inte bara är grundläggande för medborgarnas möjlighet att transportera sig själva utan också är helt avgörande för svenska företags möjligheter att transportera gods.

De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Dagens Arbete har tillsammans med Sekotidningen granskat tågproblemen ur industrins perspektiv. Den bild som kommer fram är mycket illavarslande. Eftersatt tågunderhåll hotar svensk tillväxt.

Socialdemokratin lovade rejäla satsningar på tågtrafiken i valrörelsen. Den rödgröna regeringens budget röstades som bekant ned i höstas och ytterligare satsningar på 5 miljarder kronor till underhåll försvann. Trafikverket ställde in flera planerade underhållsarbeten, bland annat sträckan mellan Boden och Bastuträsk som är i uselt skick.

Det är dock inte bara en anslagsfråga utan också i hög grad en planerings- och fördelningsfråga. Anslagen till underhåll har ökat på senare år. Problemet är att när det görs prioriteringar och underhållsplanerna läggs ut geografiskt kommer sällan sträckor som har betydelse för industriföretagen högt på dagordningen. Ett annat exempel är övre delen av Ådalsbanan som helt tycks ha försvunnit ur trafikverkets upprustningsplaner, enligt vår granskning.

S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma. Infrastrukturminister Anna Johansson måste nu ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Det behövs helt enkelt rejäla resurser, bättre organisation och andra prioriteringar som ser till företagens transportbehov.

Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.


hk@da.se

1Kommentarer

Micke:

”Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.”
Så avslutar du Helle mycket riktigt och helt rätt din ledare.

Felet för detta måste på alla plan delas mellan de olika regeringar vi haft under lång tid, de omorganiseringar och privatiseringar som de tillsammans genomfört och mycket dåligt fungerande statliga myndigheter, varav Trafikverket är en av de allra sämsta.

Så är det när alla regeringar i närtid misskött järnvägen på alla sätt, inte minst under S ledning.
De har alla under lång tid helt enat valt att lägga våra skattepengar på annat.

”S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma”

Jag är av erfarenhet av tidigare S-regeringars insatser inte särskilt övertygad om att S kommer att leva upp till detta.
Den stora satsningen S nu vill ha är istället nya järnvägar med prestigefulla höghastighetståg för enorma summor.
Var pengarna ska tas vet ingen.
Där ska storstadsbor snabbt kunna resa till varandra med så få stopp som möjligt. Allt för att de ska tjäna 30 minuter till en timme per resa i bästa fall.
Affärsmän, myndighetsföreträdare och politiker som inte betalar sina biljetter själva är målgruppen.
Övriga resenärer som storstadsbor som betalar sina resor själva, alla som bor i små och stora städer eller på landet i Sverige skiter de fullkomligt i.

Vi ska vara glada att vissa extremt betydelsefulla personer tjänar någon timme på en månad medan både godstrafiken (den är inte höghastighetstågen avsedda för) och ”folket” ska hålla till godo med den vanskötta snigeljärnvägen med alla förseningar och problem.

Det är massor av tid pöbeln och godset blir försenat idag men varför åtgärda det.
Bygg ny prestigejärnväg för ett fåtal istället.
Det har jag förstått att S mer än gärna önskar göra.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Kaos på järnvägen hotar jobben

DA reder utStrul med järnvägen kostar miljarder varje år. Industrin måste ständigt parera för störningar. Dagens Arbete och Sekotidningen har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna.

"Så kan järnvägen bli bättre"

DebattStatligt ansvar för järnvägsunderhåll, höghastighetsbanor, rättvisa avgifter i förhållande till flyg och lastbil. Så vill Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) rädda den krisande järnvägen.

2

Opålitlig järnväg kostar miljoner

SekotidningenArtiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år. Här kan ni läsa deras artiklar.

Satsningen som sköts upp

Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

"Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass"

Debatt"Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer", skriver Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

Anna Johansson, infrastrukturminister, S.

"Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit"

DebattExtra miljarder till järnvägsunderhåll är ett första steg för att förbättra gods- och persontrafiken, skriver infrastrukturminister Anna Johansson angående Dagens Arbetes och Sekotidningens artiklar om godstrafiken.

"Godstrafik är en investering"

Debatt"När trafikverket räknar på hur mycket förseningarna i godstrafiken kostar gör de grova underskattningar, skriver Guy Ehrling, kanslichef på Näringslivets Transportråd

Läs mer från Dagens Arbete:

DEN GLOBALA TEXTILINDUSTRIN

Våra kläder är ohållbara

Ledare”Bakom varje klädesplagg finns en livshistoria som alltför ofta handlar om rena slavarbetet. Vi måste börja fråga vem som sytt vår tröja”, skriver chefredaktör Helle Klein.

Skriv till oss!

På DA Opinion har vi samlat alla ledare, debattinlägg och krönikor. Vill du också skriva på DA Opinion? Hör av dig till vår webb- och debattredaktör Janna Ayres.

”Demokratin hotas och vi sover”

DEBATTHotet mot demokratin i Sverige är en realitet – varför skulle det som händer i andra länder inte kunna här? skriver journalisten och tv-producenten Jan Scherman. ”Folkrörelserna tappar sitt engagemang och de som plockat upp det kommer med en odemokratisk agenda.”

7

Bara nio måltider från rena anarkin

KrönikaDet gäller att ha en plan B om allt går åt helsike, skriver DA-krönikören och sågverksarbetaren Stefan Eriksson.

1

”Tekniken kan ge bättre arbetsmiljö”

Krönika”Vad ska man tycka om ett armband som kan övervaka dig men också förebygga förslitning?” DA:s nya krönikör Darja Isaksson skriver om digitaliseringen som varken är ond eller god.

”Utan satsningar på infrastruktur blir det ingen ny Sverigekarta”

DEBATT”Landsbygdsproposition har många vettiga delförslag. Men medlen som utlovas är så knappa att det blir svårt att se att hotfulla trender kommer att rubbas”, skriver Ronny Svensson, forskare i regional planering.

Fascinerande om den dolda staden mitt myllret

Krönika”Brygger lyckas förmedla det som måste vara en djupt känd kärlek, inte bara till det judiska utan också till Göteborg, hamnstaden som blev en hemstad för vissa.” Skribenten Kristian Lundberg låter sig bli uppslukad av Karin Bryggers bok ”Visst kan man dansa efter Auschwitz”.

Val 2018 | Sjukförsäkringen

”Försäkringskassan följer inte domen”

DEBATT”I februari 2016 togs den omstridda tidsgränsen för sjukskrivningar bort. Då känns det märkligt att Försäkringskassan i praktiken återinfört en ny bortre parantes”, skriver Hans Hoff, riksdagsledamot för S.

9

”Hanteringen av sjuka är ovärdig”

DEBATTFör att få ner kostnaderna för sjukpenningen kan man jobba med att förebygga ohälsa och satsa på rehabilitering för de som drabbas. Eller så kan man göra som nu: börja i fel ände och friskförklara de som inte kan jobba. Det är ovärdigt, skriver Tomas Lundmark är ombudsman för IF Metall Södra Västerbotten.

3

”Försäkringskassan utgår från lagen”

DEBATT”Vi ser fram emot förtydliganden av regelverket som underlättar och gör en rättssäker prövning mer transparent” skriver Eva Nordqvist, chef för rättsavdelningen på Försäkringskassan.

1

”Stupstocken är ett oärligt sätt att få ner siffrorna”

DEBATT ”Att återinföra den bortre tidsgränsen som Moderaterna vill göra är inget annat än ett bedrövligt sätt att behandla sjuka och ett oärligt sätt att få ner siffrorna”, skriver Lisbeth Forsberg, från föreningen Solrosuppropet.

11

”Försäkringskassan måste utgå från verkligheten”

DEBATT ”Försäkringskassan måste utgå ifrån en faktisk arbetsmarknad för att ge den försäkrade de verktyg som krävs. I denna fråga borde det inte finnas några politiska motsättningar. Dagens regler drabbar såväl rik som fattig”, skriver Robert Sjunnebo på LO-TCO Rättsskydd. 

10

Ett helt sjukt system

LEDARESjukpenning. Regeringen måste ändra reglerna för sjukförsäkringen. Begreppet ”normalt förekommande arbete” leder till rättsosäkra och omänskliga beslut.

6

Las

”Bara elakt – och inte sant!”

DebattKurt Junesjö missar helt att IF Metall förutom reallöneökningarna har drivit igenom förkortad arbetstid, bättre avtalspension och ökat lokalt inflytande. Och att IF Metall vill ersätta anställningstid mot kompetens i Las är helt enkelt inte sant, skriver avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

2

”Facket ger bort sitt enda trumfkort”

DEBATTIF Metall har sålt ut stora delar av kollektivavtalet för löneökningar och nu återstår bara att diskutera Las. Genom en enkel förändring från anställningsår till kompetens försvinner hela skyddet, skriver debattören och tidigare förbundsjuristen Kurt Junesjö.

4

”Vi har inte tid att vara deprimerade!”

DEBATTVi ser attacker på las, på arbetsmiljöarbetet - på hela den svenska modellen. Borgarna och SD har startat krig mot löntagarna. Dags att börja prata politik på jobbet, skriver Vanja Elsilä, förtroendevald inom GS.

2

”Fler måste våga sträcka på ryggen”

KRÖNIKAKlasskomplexet lyser rakt igenom under en anställningsintervju. Men med större självförtroende kommer modet att ställa krav. Så mycket av den kollektiva organiseringen handlar om att stärka det där självförtroendet, skriver krönikören Daniel Mathisen.

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Kompetensbrist – en överlevnadsfråga för industrin

Debatt”Tre av fyra teknikindustriföretag måste anpassa sin verksamhet efter bristen på kompetens. Det behövs bättre samverkan mellan kommuner, utbildningsanordnare och företag och bättre kompetensutveckling för anställda”, skriver sex tunga företrädare för fack, industri och forskning. 

1

”Vi behöver politik – inte mer marknad”

DebattAtt privatisera Arbetsförmedlingen är att gå åt precis fel håll. En fungerande vuxenutbildning och matchning behöver en stabil arbetsmarknadspolitik, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

1

”Sluta sprida fel fakta”

DEBATT”Centerpartiet förvränger fakta när de vill driva fram en privatisering av Arbetsförmedlingen. Det är både uppseendeväckande och allvarligt”, skriver arbetsförmedlaren och debattören Johan Berg.

2

”Matchningen måste förbättras”

DEBATTArbetsförmedlingen behöver renodla sitt uppdrag till myndighetsutövning – kontroll och uppföljning. Privata aktörer kan bättre specialisera sig på olika branscher, skriver Fredrik Christensson, riksdagsledamot i arbetsmarknadsutskottet för C.

2

”Yrkeshögskolan är en förebild”

DEBATTFöretag måste samverka mer för att hitta vilken kompetens som saknas och kommuner behöver samarbeta bättre, för att kommunal arbetsmarknadsutbildning ska ge bättre resultat, skriver Henrik Smedmark, utbildningschef på Trä- och Möbelföretagen.

Hamnkonflikten

”Snubblande nära ett statarsystem”

DEBATT”Att hamnkonflikten kan få en lösning ändrar inte att S valt att utreda konflikträtten. Med inskränkt strejkrätt är svensk arbetsmarknad snubblande nära det gamla statarsystemet”, skriver Thomas Nilsson, avdelningsordförande för Pappers i Grycksbo och Patrik Liljeglöd, distriktsordförande för Vänsterpartiet i Dalarna.

2

Ungdomarna som inte räknas

KRÖNIKAAtt bo i ytterområden och vara ung är att behöva räkna med att inte få hjälp, skriver författaren Anneli Jordahl.

1

Facket och S

”Ett försök att försvaga löntagarna”

DEBATT”Det är minst sagt provocerande att en folkvald politiker har så liten respekt för demokratiska spelregler.”  Tomas With och Veli-Pekka Säikkälä från IF Metall svarar Lars Beckman om förslaget på att kräva direktdemokrati i facket.

2

”Varför är ett ökat inflytande dåligt?”

Replik”Låt oss ha en seriös debatt om hur den svenska modellen kan utvecklas i ett modernt samhälle”, skriver riksdagsledamoten Lars Beckman, M, i en replik till Tomas With och Veli-Pekka Säikkälä.

1

FACKET FÖR UNGA

”Det krävs en pragmatisk lösning”

DEBATTMedlemmar med flera olika jobb bör kunna vända sig till vilket fack som helst och få hjälp. Om inte förbunden kan lösa de byråkratiska problem som uppstår kommer facken att dö ut, skriver GS centrala ungdomskommitté.

2

8 mars

”Låt tjejerna äga i motorrummet”

KRÖNIKABilen är ofta kvinnors akilleshäl när det kommer till att bryta vanor och träda in på manliga arenor. Så, män, kliv åt sidan. Och kvinnor, ta plats under motorhuven, skriver bilmekanikern Rikke Henriksen. 

”Vi försvarar våra skydds­ombud”

KRÖNIKADe fackliga skyddsombuden spelar stor roll för oss industriarbetare. De gör oss tryggare och säkrare på jobbet, och är våra företrädare i arbetet för en bättre arbetsmiljö.

Fab Freddie och festivalens programledaren David Lindgren. Foto: Johan Nilsson/TT

Trump skulle aldrig vinna Mello

Lina HaskelSå har vi nått den tiden på året då hela landet samlas vid vår egen tv-sända lägereld.

Hämta mer