Industriarbetarnas tidning

”Handsken hjälpte mig tillbaka”

26 april, 2017

Skrivet av Hector Barajas

Foto: Madeleine Andersson

Blodkärlet sprack och en blodpropp slog ut Daniel Nilssons hand. En superavancerad handske hjälper 34-åringen tillbaka till arbetslivet.

Hjärnan styr handsken

Sensorerna i servohandsken aktiveras när du trycker på någonting med fingrarna. Det är hjärnans signaler som styr fingrarna när de ska greppa något, då känner handskens sensorer av trycket och aktiverar det mekaniska systemet och ger extra kraft.

Det innebär att användaren själv måste tänka fram rörelsen och jobba med, vilket underlättar rehabiliteringen.
Hittills har cirka 500 servohandskar tillverkats i Kista, och företaget Bioservo Technologies har börjat exportera produkten till Japan, USA, Frankrike, Storbritannien och de nordiska länderna.

”Jag jobbar på Biltemas verkstad i Kristianstad och sätter bland annat ihop cyklar, men jag gör det med hjälp av en specialutvecklad servohandske, som jag var tvungen att börja använda sommaren 2015.

För tre år sedan domnade högerhanden helt. Jag kunde inte röra fingrarna alls och jag trodde först att det var något fel med karpaltunneln, men det var mer allvarligt än så.
Jag hade tydligen lyft något på jobbet som var för tungt och råkade ut för en skada som är vanlig bland unga män. Jag tog i för mycket så att blodkärlet i halsen sprack och det bildades en propp utanför. Proppen vandrade sedan upp till hjärnan och slog ut handen. Jag kunde självklart inte jobba längre och blev sjukskriven på heltid.

Rehabiliteringen tog tid och det var svårt. Det som verkligen hjälpte mig tillbaka till arbetslivet var att jag fick vara en av de första i världen som testade den nya servohandsken, som ett svenskt hälsoföretag har utvecklat och som Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan köpte åt mig. Handsken är väldigt lätt och den har sensorer i fingertopparna så att ju hårdare jag trycker desto mer hjälper den till.

Jag kan själv ställa in vilken styrka jag behöver använda, och jag kan hålla ett ägg mellan fingrarna utan att det krossas eller så kan jag låsa handen och köra en skruvdragare.
Det går mycket lättare att träna med handsken och det gör att hälsan stegar sakta uppåt. Den första förändringen var att jag kunde lägga femtio procent mer vikt under rehabträningen tack vare handsken.

Målsättningen är att komma tillbaka på heltid så snart som möjligt.”

Berättat för Héctor Barajas

Friska ska slippa bli sjuka

Ingen ska behöva få förslitningsskador. Det är idén som sporrar servohandskens uppfinnare att vidareutveckla den.

– Servohandsken kan underlätta för arbetare inom verkstadsindustrin och på andra arbetsplatser där tunga lyft förekommer, säger innovatören Hans von Holst.

Forskning pågår bakom stängda dörrar på Bioservo Technologies i Kista. Produkten som från början utvecklades för att hjälpa skadade människor i vardagen kan i en snar framtid användas för att undvika att friska människor blir sjuka.

Enligt vd Erik Landgren kommer företaget att kunna utveckla handskar beroende på vad olika yrkesgrupper gör.

– Vi ser en jättenytta i att jobba förebyggande, säger han.
Strax före sommaren 2016 skrev Bioservo Technologies ett avtal med amerikanska General Motors, som vill ha en servohandske anpassad för bilindustrin.

– Vi har andra bilindustrier som är jättenyfikna på samma sak, säger Erik Landgren.

Effektkraften är på 20 newton men lär öka i framtiden beroende på vilka arbetsuppgifter som ska göras. Det är viktigt att handsken används rätt så att andra kroppsdelar inte skadas.

– Det ska inte bli en superhjältehandske, utan hjälpa dig att göra ett jobb som redan i dag är okej att göra, säger Erik Landgren.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

”Att operera var uteslutet”

”Att operera var uteslutet”

Så gick det för tvättbiträdet Joy som drabbades av diskbråck.

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Olje­industrin letar efter en grön väg ur krisen

Det var knappast miljöaktivister eller den politiska långbänken som fick Preem att ändra sina planer, skriver DA:s Harald Gatu.

Låt industrin bli det gröna navet

Låt industrin bli det gröna navet

Med rätt satsningar kan återhämtningen efter coronakrisen bli språngbrädan som åstadkommer den nödvändiga klimatomställningen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Han räddade sin arbetskamrat undan gasen

Han räddade sin arbetskamrat undan gasen

Thomas Sedig satt i kontrollrummet när larmen gick. I höga halter dödar svavelväte direkt.
”Men ligger någon där, då tvekar man inte. Då gör man allt för att rädda människans liv.”

”Vissa dagar kan jag inte ta mig upp ur sängen”

”Vissa dagar kan jag inte ta mig upp ur sängen”

”Diskbråck är nästan omöjligt att få igenom som arbetsskada.” Det var förutsättningen som juristen gav Kent Dahlin. 13 år senare fick de ändå rätt.

Lernia: Vi ser över detta och åtgärdar bristen

Lernia: Vi ser över detta och åtgärdar bristen

Lernias rektor i Växjö hänvisar DA till kommunikationschefen Katarina Devell i Stockholm. Här är hennes svar på frågorna om brister på Lernias vuxenutbildning i Växjö.

Elever på Lernia: oroliga att vi skadas

Elever på Lernia: oroliga att vi skadas

Slipdamm, thinnerångor, dålig skyddsutrustning och nästan ingen teori alls. Så beskriver Alicia och andra elever sina skoldagar på Lernias fordonsutbildning i Växjö. Nu befarar Alicia att hon har fått skador för livet.