Industriarbetarnas tidning

Scania: Vi får ökad flexibilitet

31 januari, 2018

Skrivet av

Det nya avtalet ger företaget mer flexibilitet, inte mindre.  Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries är mycket nöjd med uppgörelsen.

– Det här är en lösning som kommer att passa oss bättre än den vi tidigare har haft, säger han.

Den nya överenskommelsen om flexibilitet ingår som en del av det arbetstidsavtal som företaget och facket sedan tidigare har, det så kallade SFA-avtalet. Där regleras bland annat den tidbank som används vid upp-och nergångar i produktionen. Det har också funnits ett tak för inhyrningen; högst tio procent av produktionspersonalen har fått vara inhyrd.

Den regeln slopas nu. Istället för inhyrning kommer företaget att visstidsanställa i sexmånadersperioder i högst två år. Inom den tidsperioden ska de visstidsanställa erbjudas fast jobb förutsatt att de klarar kvalitetskraven och att det finns lediga tjänster.

– Det gamla avtalet fungerade inte längre, enligt Ruthger de Vries. De villkor vi var överens om i det avtalet var mindre flexibla när det gäller de förutsättningar som skulle uppfyllas för erbjudande om tillsvidareanställning.

Menar du att ni med det gamla avtalet tvingades erbjuda de inhyrda tillsvidareanställning tidigare än vad som var önskvärt?

– Ja så kan man beskriva det.

– Nu får vi ett system där vi erbjuda visstidsanställning upp till som mest fyra perioder om sex månader. Vilket är mycket bättre ur flexibilitetssynpunkt.

Ett argument mot inhyrning brukar vara att det är dyrt. Är det nya avtalet en billigare lösning för Scania?

– Nej, det blir ungefär lika. I det sammanhanget vill jag tillägga att det här innebär inget betygssättande av bemanningsföretagen. De har gjort ett bra jobb som vi har varit mycket nöjda med.

Hur mycket har inhyrningen kostat Scania?

– Det vill jag inte kommentera.

Det nya avtalet ger Scania mer flexibilitet. Men ger det tillräckligt mycket flexibilitet – eller saknar ni något?

– Någon gång i framtiden kommer vi att hamna i en djup nedgång. Då tvingas vi gå ner i bemanning mycket mer än vad som regleras i befintliga avtal. Därför skulle vi vilja se en ännu större flexibilitet. Men nu har vi kommit överens med IF Metall om det här avtalet som vi bägge är mycket nöjda med. Vi har haft mycket bra och konstruktiva diskussioner. Bägge parter är överens att vi behöver flexibilitet, den är viktig för både anställda och företag. Vi vet att de företag som är mest flexibla är också de som är mest konkurrenskraftiga.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Scania slutar med inhyrning

Scania slutar med inhyrning

Scania stoppar inhyrningen, i stället återgår man till visstidsanställningar, ambitionen är att de ska leda till fasta jobb. ”Det känns mycket bra att få skriva under det här avtalet”, säger Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Imorgon ska parterna vara färdiga med förhandlingarna som kan avgöra framtiden för svensk arbetsmarknad. Vi reder ut vad ett förändrat anställningsskydd kan betyda för dig som anställd.

Vägen mot en förändrad las

Vägen mot en förändrad las

Lagen om anställningsskydd ska ändras. Frågan är om det blir politikerna eller fack och arbetsgivare som får bestämma hur.

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Under nästa vecka startar Scania upp produktionen i Europa i mindre skala. ”De flesta som permitterats i Sverige kommer tillbaka till jobbet”, säger Michael Lyngsie, IF Metalls klubbordförande på Scania i Södertälje.

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

Nuvarande turordningsregler har brister, men det finns inga skäl för facken att gå med på åtgärder som försvagar arbetstagarna, skriver Carl Melin på den TCO-ägda tankesmedjan Futurion.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.