Industriarbetarnas tidning

Scania: Vi får ökad flexibilitet

31 januari, 2018

Skrivet av

Det nya avtalet ger företaget mer flexibilitet, inte mindre.  Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries är mycket nöjd med uppgörelsen.

– Det här är en lösning som kommer att passa oss bättre än den vi tidigare har haft, säger han.

Den nya överenskommelsen om flexibilitet ingår som en del av det arbetstidsavtal som företaget och facket sedan tidigare har, det så kallade SFA-avtalet. Där regleras bland annat den tidbank som används vid upp-och nergångar i produktionen. Det har också funnits ett tak för inhyrningen; högst tio procent av produktionspersonalen har fått vara inhyrd.

Den regeln slopas nu. Istället för inhyrning kommer företaget att visstidsanställa i sexmånadersperioder i högst två år. Inom den tidsperioden ska de visstidsanställa erbjudas fast jobb förutsatt att de klarar kvalitetskraven och att det finns lediga tjänster.

– Det gamla avtalet fungerade inte längre, enligt Ruthger de Vries. De villkor vi var överens om i det avtalet var mindre flexibla när det gäller de förutsättningar som skulle uppfyllas för erbjudande om tillsvidareanställning.

Menar du att ni med det gamla avtalet tvingades erbjuda de inhyrda tillsvidareanställning tidigare än vad som var önskvärt?

– Ja så kan man beskriva det.

– Nu får vi ett system där vi erbjuda visstidsanställning upp till som mest fyra perioder om sex månader. Vilket är mycket bättre ur flexibilitetssynpunkt.

Ett argument mot inhyrning brukar vara att det är dyrt. Är det nya avtalet en billigare lösning för Scania?

– Nej, det blir ungefär lika. I det sammanhanget vill jag tillägga att det här innebär inget betygssättande av bemanningsföretagen. De har gjort ett bra jobb som vi har varit mycket nöjda med.

Hur mycket har inhyrningen kostat Scania?

– Det vill jag inte kommentera.

Det nya avtalet ger Scania mer flexibilitet. Men ger det tillräckligt mycket flexibilitet – eller saknar ni något?

– Någon gång i framtiden kommer vi att hamna i en djup nedgång. Då tvingas vi gå ner i bemanning mycket mer än vad som regleras i befintliga avtal. Därför skulle vi vilja se en ännu större flexibilitet. Men nu har vi kommit överens med IF Metall om det här avtalet som vi bägge är mycket nöjda med. Vi har haft mycket bra och konstruktiva diskussioner. Bägge parter är överens att vi behöver flexibilitet, den är viktig för både anställda och företag. Vi vet att de företag som är mest flexibla är också de som är mest konkurrenskraftiga.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Scania slutar med inhyrning

Scania slutar med inhyrning

Scania stoppar inhyrningen, i stället återgår man till visstidsanställningar, ambitionen är att de ska leda till fasta jobb. ”Det känns mycket bra att få skriva under det här avtalet”, säger Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Dagens Arbete hörde av sig till tre av dem vi mötte under pandemins början. Vad har påverkat mest under coronaåret?

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

Det är knappast solidariskt att sluta ett avtal med arbetsgivarna efter att man tillsammans med resten av LO-förbunden sagt nej, skriver Rickard Joelsson-Wallsby.

”Det handlar om facklig solidaritet”

”Det handlar om facklig solidaritet”

Sammantaget stärks faktiskt anställningstryggheten jämfört med i dag, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

I höstas kom arbetsgivare och vissa fackförbund överens om vilka nya regler de vill ha för anställningstryggheten. DA reder ut vad förändringarna skulle innebära för dig.

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Imorgon ska parterna vara färdiga med förhandlingarna som kan avgöra framtiden för svensk arbetsmarknad. Vi reder ut vad ett förändrat anställningsskydd kan betyda för dig som anställd.

Vägen mot en förändrad las

Vägen mot en förändrad las

Lagen om anställningsskydd ska ändras. Frågan är om det blir politikerna eller fack och arbetsgivare som får bestämma hur.

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Avtal 2023

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

LO har presenterat ett ”första steg” till samordning, som bland annat innehåller en satsning på lägstalönerna. De ska öka mer än andra löner.

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.