Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Digitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt”

Peter Larsson om att grundläggande kunskaper kommer att behövas även i framtiden.

Illustration: Rebecca Elfast.

Res miljösmart i sommar

Utsläpp Dags att ta tag i sommarens semesterplaner.
Att flyg är sämst för klimatet vet vi. Men hur mycket
sämre är det? Och vilka färdsätt är bäst?

Vi flyger alltmer

Svenskarnas flygresor släpper ut ungefär tio miljoner ton koldioxid varje år. Det är lika mycket som all personbilstrafik i Sverige. Sedan 90-talet har flygutsläppen ökat med 47 procent. Allra mest ökar utrikesresorna, som har fördubblats, och står för 93 procent av flygets utsläpp.

Räkna på din drömresa

På sajten klimatsmartsemester.se kan du räkna ut klimatavtrycket för din resa med tåg, flyg, buss eller bil. Du matar in varifrån ni åker, hur många ni är och vart ni vill. Här finns även semestertips, till exempel hur du tar dig med tåg till Malaga eller Berlin, eller vilken resa som släpper ut allra minst koldioxid.

Tåg tar dig längst

Vill du släppa ut lite koldioxid ska du välja tåg, särskilt inrikes. Nästan all vår tågtrafik drivs av fossilfri el. I resten av Europa är det vanligare att elen kommer från kolkraft, eller att tågen är dieseldrivna. Med bensin- eller dieseldriven bil kommer du kortare på samma mängd utsläpp, men en fullsatt bil är garanterat bättre än att flyga.

Ska bli lättare att välja tåget

Det är ofta både dyrare och krångligare att boka en tågresa ut i Europa än att köpa en flygbiljett. Men efterfrågan på tågresor ökar och det sätter press på politikerna att göra något. Regeringen satsar 50 miljoner kronor på att upphandla tågtrafik mellan Sverige och Europa. Även EU-parlamentet vill att det ska bli lättare att resa med tåg.

Så långt kommer du på ett ton koldioxid

Tåg i Sverige: 10 000 mil (2,5 varv runt jorden) –  en klar vinnare!
Tåg i Europa: 2 700 mil
Buss: 3 700 mil
Bil, medelstor diesel: 625 mil
Elbil, medelstor, som laddas i Sverige: 5 265 mil
Flyg: 615 mil

Så gjorde vi: Beräkningarna är ett genomsnitt. Utsläppen varierar med till exempel modell på bil, hur elen framställs eller hur fullsatt bussen, tåget eller flygplanet är. Sträckan för bil gäller om du åker ensam. För varje ytterligare person som åker med ökar sträckan med lika många mil som står i tabellen.

Källa: Chalmers; Semestern och klimatet Metodrapport 1.0

 

Ett ton

… är gränsen för vad varje person får släppa ut totalt per år om vi ska klara klimatmålet på max 1,5 graders höjd medeltemperatur. I dag släpper varje svensk ut i snitt 10 ton.

En grad varmare

… var jordens medeltemperatur 2018 jämfört med slutet av 1800-talet. Norra halvklotet värms snabbare. I Sverige var det 1,7 grader varmare.

Tio procent

… av svenskarnas klimatutsläpp kommer från flyget. Globalt står flyget för 4 till 5 procent av de klimatpåverkande utsläppen. 80 procent av flygresorna är privata. Tjänsteresor står för 20 procent.

Kan vi betala för en friskare jord?

Läs mer: Klimatkollen


me@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Klä dig för ett friskare jordklot

Våra svällande garderober är en värre klimatbov än flyget. Aldrig förr har vi köpt så mycket – och slängt så mycket – kläder. Men du kan kombinera mode och klimat.

Illustration, person som källsorterar

Vad gör jag med korken till mjölken?

PlaståtervinningHur plast ska återvinnas är inte alltid lätt att veta. Och hur mycket av den svenska plasten återvinns faktiskt? DA reder ut ett par oklarheter.

Så ska svenskt stål bli fossilfritt

UTSLÄPPSvensk ståltillverkning står för omkring en tiondel av Sveriges utsläpp av koldioxid. Så här ser den nya tekniken ut.

1

Kan vi betala för en friskare jord?

KLIMATKOLLENÄr klimatkompensation bara ett sätt att döva ens dåliga samvete, eller gör det skillnad? Så här fungerar det.

2
Illustration: Rebecca Elfast

Bli stark av bönor

KlimatkollenDina muskler behöver varken proteinpulver eller extra kött för att växa. Och både hälsa och ekonomi mår bra av proteiner från växtriket ibland. Samtidigt gör du en riktigt stor insats för klimatet.

Facket, nej tack! Eller kanske ändå?

CoronaeffektenI flera år har fackförbunden brottats med sjunkande organisationsgrad. Så kom en annan kris. Nu rapporterar flera förbund om medlemmar som strömmar till.

”Sjukdomen kan drabba alla – folk fattar inte det”

Bilmekanikern Fredrik, 45 år, låg nedsövd i respirator i tre veckor. Nu vill han varna för hur hårt covid-19 kan slå – även mot dem som inte är gamla.

Joachim Dagerud på Mälarplast. Foto: Lina Larsson

"Jag trivs just här"

ÖGONBLICKETKlockan är 16.08 på Mälarplast AB i Eskilstuna.

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

”Petters och Saras död skapar inga rubriker”

KRÖNIKAPandemin har fått oss att verkligen bry oss om varandra. Bra! Samtidigt får det mig att tänka på en annan, ständigt bortglömd epidemi – drogdöden, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Efter coronan

Hej då Hopp-Jerka, och hej på dig Corona-Carolina

KRÖNIKAKommer Coronakrisen att lära oss att uppslukas mindre och engagera oss mer i arbetet? Författaren Jan-Ewert Strömbäck funderar på framtidens arbetsliv med hjälp av Folke Fridell.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

DEBATTKlimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

DEBATTSverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetens­utveckling”

DebattHar verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

”Dags att introducera Närproducerat”

DEBATTVarför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

2
Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Det finns ett färdigt förslag”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Fungerande omställning är centralt”

debattFör att komma igenom krisen bör vi betrakta den som en ofrivillig längre industrisemester, skriver nationalekonomen Susanne Ackum.

1

Arbetsrätten

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Så ser ditt anställningsskydd ut

DA REDER UTSå ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Låt parterna ta hand om las

KRÖNIKAEn av de få saker vi vet säkert just nu är att arbetslösheten stiger, och väntas stiga ännu mer. Därför måste regeringen också ompröva kravet på ändringarna i anställningsskyddet, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

”Därför borde Liberalerna kämpa för las”

DebattMed tanke på Liberalernas las-historia borde de ha intresse av att – oavsett vissa reformer – bevara en stark arbetstrygghet, skriver L-profilen Olle Wästberg.

1

Dagens Arbete nr 5 ute nu!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Krisstöd

Volvo drar tillbaka aktieutdelningen

Facket: Ett klokt och moget beslut. ”Varje krona som stannar i bolaget är bra för vår anställningstrygghet”, säger Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande på AB Volvo i Göteborg.

7

”Hur var det med hedern och samvetet?”

KRÖNIKAOm du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

1

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

1

Stora aktie­utdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

I permafrostens rike

BildreportageI republiken Sacha (Yakutia) lever invånarna under hårda villkor och stora klimatkontraster.

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Håll pärlan skinande

Tvätta bilenBiltvättsproffset Silas Mulondo skulle aldrig köra in sin Toyota i en automattvätt. Det kan repa lacken. I stället visar han hur du får fram glansen i en gör-det-själv-hall.

Han är IF Metalls nya förbundssekreterare

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Lediga veckor kan jag vara med bandet”

PROFILENÄr det roligt att spela gitarr? Det ville Eki Kumpulainen ta reda på i sina tonår i Skutskär. Svaret ledde honom upp på scen och ut i världen med bandet Demonical.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Är det Tom Cruise som räddar oss?

KrönikaDet finns tid för tankar nu när verkligheten har blivit som en film, skriver Carl-Einar Häckner.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.